Review, 4 zile cu Panasonic GX1

In loc de introducere…

Recunosc ca, de ceva vreme, aparatele mirrorless au inceput sa ma fascineze tot mai mult, asa ca atunci cand s-a ivit ocazia de a testa in detaliu unul dintre cei mai interesanti reprezentanti, am “sarit” fara sa ma gandesc prea mult. Daca nu v-ati dat seama inca din titlu, va dezvalui ca aparatul cu pricina este Panasonic GX1.

Ca sa incep cu o scurta istorie, Panasonic GX1 a fost lansat undeva la inceputul anului 2012 si, desi poarta indicativul “1” in descriere, este considerat de majoritatea site-urilor de specialitate urmasul direct al modelului GF1.   

Cum Panasonic GF1 o fost o adevarata revelatie in randul fotografilor entuziasti datorita ergonomiei avansate, a dimensiunilor reduse si, nu in ultimul rand, a calitatii imaginii, bineinteles ca a aparut intrebarea daca noul GX1 va calca pe urmele bunicului sau. Din pacate sau din fericire nu o sa incerc sa raspund direct la aceasta intrebare, pentru ca GX1 este deja un aparat cunoscut, cu foarte multe review-uri, comparatii si pareri pe zeci de site-uri cu renume.

In randurile de mai jos am sa va povestesc doar cum eu si GX1 am incercat sa facem o echipa cat mai buna de-a lungul a catorva zile in care eu l-am “tarat” prin diverse situatii, iar el a incercat de fiecare data sa se ridice la inaltimea asteptarilor mele. Pe aceia dintre voi care sunteti curiosi sa vedeti cum s-a comportat va invit sa ma urmariti pana la final.

Ziua 1

Ziua in care trebuia sa fac cunostinta cu noul companion, a fost, din pacate, destul de mohorata. Toate semnele aratau ca o sa ploua, asa nu mi-am facut planuri prea mari. M-am mobilizat totusi si-am dat o fuga pana la vechiul sediu din strada Vigilentei de unde am luat aparatul si am plecat la plimbare, decis sa pun jucaria la treaba. Cum incepuse deja sa picure, m-am adapostit pe treptele Muzeului National de Istorie de unde am facut primele fotografii.

1. 14 mm  |  1/80s  |  F4.5  |  ISO 160         

Dupa primele cadre de test, am inceput sa ma uit prin meniu. Trebuie sa recunosc ca am marele avantaj ca lucrand in showroom-ul F64 eram deja familiarizat cu meniul aparatului. Ca si impresie generala, nu este cel mai simplu meniu pe care l-am vazut  pe un aparat, dar are, totusi, logica si se invata destul de repede.

Revenind putin la primul contact cu aparatul, am fost placut impresionat de constructia sa foarte robusta. Carcasa combina elemente din metal cu un grip cauciucat de foarte buna calitate. Aparatul este comod de tinut in  mana, iar un fapt care o sa ii bucure pe cei cu degete mari (ca mine) e ca butoanele sunt usor de folosit fara a exista riscul de a apasa pe mai multe in acelasi timp.

Marea inovatie este totusi obiectivul din kit: noul 14-42 Power Zoom. Desi este echivalentul mai vechiului 14-42, avand aceleasi caracteristici, datorita unei constructii inteligente, noul 14-42 are doar 27mm lungime, semanand mai degraba cu un pancake clasic, si nu cu un obiectiv de kit. Sunt utilizator de DSLR de cativa ani buni si sunt deja obisnuit sa car genti pline cu echipament, uneori chiar si pe varf de munte, asa ca am avut o adevarata revelatie in momentul in care am pus GX1 cu 14-42 in buzunarul de la hanorac. E ca si cum ai avea un telefon mai mare, mai ales la dimensiunile tip “paleta” la care au ajuns unele in ultima vreme.

Revenind la itinerariu, cu aparatul in buzunar am continuat spre Universitate. Cum incepuse deja sa ploua mai serios, am evitat sa il scot din buzunar, desi mi s-a dovedit mai tarziu ca GX1 poate rezista si la cativa stropi razleti.

2. 14 mm  |  1/100s  |  F4.5  |  ISO 160

Dupa jumatate de ora in care l-am folosit in modul P ca sa vad daca se descurca, am decis ca e momentul sa imi impun si eu punctul de vedere. Imi place ca in momentul in care folosesc un aparat sa il setez cat mai aproape de stilul meu de fotografiere. In privinta asta GX1 nu duce lipsa de optiuni, ba chiar as putea spune ca e suficient de flexibil pentru orice tip de fotograf, fie el profesionist sau amator.

Personal mi-a placut foarte mult existenta rotitei clasice cu modurile P,A,S,M  si faptul ca exista butoane dedicate pentru toti parametrii importanti (ISO, white balance, puncte autofocus etc). Pe langa butoanele predefinite, exista si 4 butoane Fn pe care se pot pune diverse functii de la tipul de metering pana la compensarea blitului si nivela electronica. De precizat ca doua din butoane sunt de tip “hard” pozitionate pe spatele aparatului, pe cand celalte doua sunt incluse in meniul LCD-ului care este de tip touchscreen.

Nu pot spune ca sunt fanul ecranelor touchscreen, dar implementarea acestei tehnologii in cazul lui GX1 este de buna calitate si, desi in prima zi n-am “sters” cu degetul prea mult ecranul, pana la final acesta s-a dovedit de un real ajutor.

Incepatorii care au citit pana aici, nu trebuie sa fie speriati de multitudinea de setari si butoane pentru ca Panasonic GX1 are si un mod Intelligent Auto, in care aparatul “gandeste” toate setarile. Recunosc ca am testat destul de putin acest modul , dar se pare ca aparatul se descurca destul de bine.

3. 14mm  |  1/60s  |  F5  |  ISO 1250  |  Intelligent Auto

Mi-am continuat plimbarea incercand sa “fur” si alte  instantanee.             

4. 42mm  |  1/50s  |  F6.3  |  ISO 1600

Pe masura ce seara se apropia era clar ca micul GX1 incepuse sa se gudure pe langa mine scotand limba de un cot. Daca am ceva totusi de reprosat e exact lucrul pe care l-am laudat in prima parte: obiectivul de kit. Critica nu e la adresa opticii, ci e vorba doar de un detaliu: pozitionarea parghiilor de zoom si focus manual. Mi s-a parut ca parghia de zoom e situata ciudat, cam sus. De fiecare data cand incercam sa folosesc zoom-ul dadeam de parghia de focus care mi s-a parut mult mai bine pozitionata. De obicei zoom-ul se foloseste mai des decat focusul manual asa ca mai bine le inversau. Testul suprem e atunci cand aparatul e folosit in mod portret cand, pentru a face zoom, ai toate sansele sa iti scrantesti degetele. Una peste alta obiectivul nu e imposibil de folosit, dar poate deveni uneori frustrant.

Cum deja ultimele raze de soare disparusera am decis sa inchei aventura si sa pornesc spre casa, nu inainte de mai consuma cateva pozitii pe cardul de memorie.            

5. 14mm  |  1/20s  |  F3.5  |  ISO 3200

Ajuns acasa cu ideea de a verifica “captura zilei”, am fost oprit de felina proprietate personala care avea cu totul alte planuri, ocupandu-mi scaunul cu nesimtire. In concluzie, am ramas cu sentimentul unei zile reusite si am amanat debriefing-ul pentru zilele urmatoare.

6. 14mm  |   1/60s  |   F3.5 |  ISO 1600

Ziua 2

Dupa experienta placuta din ziua anterioara ma gandeam unde as putea programa urmatorul “cantonament”. Cum era deja weekend si stiam ca la Romexpo se desfasoara Targul de Agricultura INDAGRA alegerea a fost foarte simpla. Se anunta o zi in care aveam sa testez GX1 in regim de “eveniment pastoral”.

Iata-ma ajuns la locul faptei unde am intrat foarte repede…in paine, ca sa zic asa.

7. 33mm  |  1/200s  |  F7.1  |  ISO 200

O mare parte din actiune se desfasura in interiorul unor corturi uriase unde lumina nu era cea mai fericita. A fost un bun prilej de a testa sistemul de autofocus in lumina slaba. In goana dupa portretele necuvantatoarelor care nu stateau locului, GX1 s-a descurcat fara sa cracneasca prea mult, raspunzand rapid si precis la comenzile mele.

8. 14mm  |  1/80s  |  F5.6  |  ISO 400

9. 15mm  |  1/200s  |  F5.6  |  ISO 800 

10. 18mm  |  1/200s |  F5.6  |  ISO 800

Si daca tot incepusem sa ma obisnuiesc cu atmosfera, am zis sa “trag” si o filmare.

film 1:

Cum scena de “lupta” se tot schimba intre lumina de afara si obscurul din corturi, am descoperit ca pot intregistra foarte usor setarile pentru fiecare situatie pe cele doua moduri custom de pe rotita (C1, C2).Aparatul filmeaza foarte bine si un amanunt important e ca se descurca sa mentina autofocusul pe tot timpul filmarii. Un mare avantaj este si noul obiectiv de tip Power Zoom care, datorita constructiei, permite zoom-area foarte cursiva in timpul filmarii, totul derulandu-se in liniste. Din pacate setarile care se pot face sunt destul de putine. Se pot modifica parametri ca balansul de alb, tipul de masurare si autofocus dar doar inainte de a apasa butonul de inregistrare. Odata ce incepe filmarea, diafragma, timpul de expunere si ISO raman la latitudinea aparatului care desi se descurca in majoritatea situatiilor e clar ca nu e cea mai buna varianta cand se doreste controlul total.

Mi-a fost astfel foarte usor sa alternez setarile pentru utilajele grele de afara:

11. 14mm  |  1/500s  |  F8  |  ISO 200

12. 26mm  |  1/50s  |  F8  |  ISO 200

…cu cele pentru zburatoarele din interior:

13. 14mm  |  1/60s  |  F6.3  |  ISO 800

14. 26mm  |  1/100s  |  F6.3  |  ISO 800

Cand incepusem deja sa adun o colectie frumusica de fotografii, am vazut rosu in fata ochilor sub forma unui patratel care clipea in coltul ecranului. Din pacate aparatul se pregatea sa ma paraseasca mult mai devreme decat ma asteptam.

Daca ar fi sa fac o recapitulare a partilor negative cu siguranta durata de viata a bateriei e una din cele mai deranjante. Cred ca am reusit sa fac cam 200 de fotografii pana ce bateria a inceput sa dea semne de oboseala. Pe undeva e de inteles pentru ca am folosit destul de mult ecranul touch si zoom-ul obiectivului care foloseste un motoras electric ce se alimenteaza tot din bateria aparatului. Producatorul garanteaza aproximativ 350 de cadre in conditii normale, dar cu siguranta data viitoare o sa plec si cu o baterie de rezerva la mine.

Era deja timpul sa inchei, mai ales ca GX1 dormea deja in buzunar, asa ca am plecat spre casa incantat de noile descoperiri. Daca ar fi totusi sa trag o concluzie la finalul zilei ar fi ca pastrama de oaie merge foarte bine cu usturoi…

15. 38mm  |  1/80s  |  F8  |  ISO 200

16. 39mm  |  1/400s  |  F8  |  ISO 400  

Ziua 3

Ajuns in a treia zi de testare si ramas in pana de inspiratie, am fost ajutat foarte repede de vremea neprietenoasa care mi-a sugerat sa raman in casa. Astfel, mi-a venit ideea de a testa aparatul intr-o sesiune de fotografie intr-un studio improvizat.

Inainte de a scrie articolul de fata, am citit diverse review-uri si, prin mozaicul de teste si comparatii, am descoperit si un lucru foarte interesant: blitul aparatului poate fi folosit in pozitie verticala pentru a trimite lumina catre tavan. Datorita constructiei de tip articulat blitul aparatului poate fi tinut pe verticala, ba mai mult, daca blitul este tras pe spate, pana la capat, acesta ramane in pozitie.

17. 

Plecand de la aceasta descoperire, am testat efectul blitului pus in mod “bounce”. Rezultatele sunt multumitoare la distanta de aproximativ 2m, totusi, din cauza puterii mici a blitului, odata ce se trece peste aceasta limita, fotografiile ies subexpuse. Un alt amanunt de precizat e ca blocarea blitului in pozitie verticala se intampla doar pe anumite unitati. In cazul aparatului testat de mine acest lucru a fost posibil, dar am mai verificat ulterior inca 2 aparate si la acestea blitul pur si simplu nu vroia sa stea singur pe pozitie. Cu siguranta Panasonic nu a conceput blitul pentru a fi folosit in modul acesta, dar in unele cazuri poate oferi o lumina mult mai placuta decat cea indreptata direct spre subiect.

18.      

Urmatorul experiment care mi-a trecut prin minte a fost sa testez GX1 impreuna cu un set de triggere radio. In cazul aparatelor compacte sau mirrorless producatorii nu pun foarte mare accent pe folosirea acestora in studio, capacitatea acestora de coopera cu bliturile de studio nefiind mentionata in specificatii. Am avut o supriza placuta cand am vazut ca GX1 “vorbeste” aceeasi limba cu o pereche de triggere radio si un blit extern (bineinteles sincronizarea facandu-se in mod manual).

Vazand ca totul functioneaza ok, am decis sa incerc sa “capturez” semnalele cu fum trimise de un betisor parfumat. Tot ansamblul s-a comportat perfect, neexistand declansari ratate sau situatii in care triggerele sau aparatul sa se blocheze.

19. 17mm  |  1/160s  |  F7.1  |  ISO 160  

20. 17mm  |  1/160s  |  F5  |  ISO 160

Daca tot incercasem declasarea prin unde radio, m-am gandit sa vad daca GX1 functioneaza la fel de bine si cu modul clasic de a declansa bliturile printr-un simplu cablu. Pentru aceasta, am improvizat un mic studio de produs compus din GX1, un cub pentru produs si 2 blituri slave pe fasung. Pentru declansarea bliturilor slave am folosit un adaptor de patina si un cablu de declansare. Ansamblul s-a comportat, din nou, perfect, iar rezultatele au fost multumitoare.

21. 22mm  |  1/160s  |  F13  |  ISO 160

Uitandu-ma la dezastrul produs de amenajarea “studioului” am decis ca era timpul sa inchei “ostilitatile”. Am fost, din nou, placut surprins de GX1: desi producatorul nu l-a conceput special pentru situatiile testate de mine, e clar ca acesta se descurca si in “modul studio”.

Ziua 4

Iata ca a venit si ziua in care trebuia sa imi iau ramas bun de la GX1. Facusem echipa buna in zilele precedente, asa ca m-am gandit sa ne despartim intr-un mod mai special. Imi propusesem de multa vreme sa suprind un rasarit pe Lacul Morii asa ca am decis sa ma mobilizez.

M-am trezit dimineata devreme, am insfacat trepiedul pregatit de cu seara si am plecat spre locul cu pricina. Pe drum m-am amuzat putin in sinea mea de faptul ca pentru un aparat care cantareste doar 300g caram in spate un ditamai trepiedul. Ca potential posesor de mirrorless mi-as cauta un trepied mult mai usor si mai comod de transportat.

Am ajuns la locul faptei cu destul de mult timp inainte de rasarit, cand intunericul era, inca, stapan. Am pus aparatul pe trepied si i-am dat bice. Cum lumina era aproape inexistenta am avut nevoie de expuneri lungi pentru a inregistra ceva. Mi-a placut foarte mult ca, fata de DSLR-ul meu, in timpul unei expuneri lungi, pe ecran apare timpul ramas din expunere. Mi-a fost mult mai usor sa ma orientez in timp vazand exact cate secunde au mai ramas pana la sfarsit.

22. 17mm  |  30s  |  F8  |  ISO 160

Am luat-o apoi la pas pe faleza lacului cu gandul sa ajung pe insula din mijloc. Mai fusesem acolo, dar niciodata la ore atat de matinale. E un loc frumos care cu siguranta merita mai multa atentie din partea autoritatilor, mai ales ca se pare ca e singura insula din Bucuresti.

23. 14mm  |  4s  |  F14  |  ISO 160

24. 14mm  |  2.5s  |  F16  |  ISO 160

Folosind aparatul pe trepied mi-am dat seama foarte repede de avantajele ecranului touch. E foarte simplu ca dupa ce ai incadrat fotografia sa iti stabilesti exact zona de focus doar apasand pe ecran. Totul se intampla mult mai simplu si mai rapid decat in cazul unui DSLR.

Soarele incepuse deja sa lumineze destul de tare. Ar fi fost utila existenta unui filtru ND incorporat pentru a continua “distractia”. Din pacate si achizitionarea unui filtru ND separat e destul de dificila datorita diametrului de doar 37mm a obiectivului de kit. A trebuit, pana la urma, sa strang trepiedul si sa o iau la picior in jurul insulei.

25. 14mm  |  1/160s  |  F8  |  ISO 200

26. 14mm  |  1/500s  |  F8  |  ISO 200

27. 14mm  |  1/30s  |  F10  |  ISO 400 

 M-am oprit pentru o clipa la debarcader pentru a privi peisajul…Cu siguranta am sa mai trec pe aici.

28. 14mm  |  1/60s  |  F3.5  |  ISO 250  |  Mod Toy

Cum efectele trezitului de dimineata incepeau sa isi faca simtita prezenta am decis sa ma indrept spre statia de tramvai. N-am putut totusi sa plec fara sa imi iau la revedere de la insula si sa culeg niste “scoici” pentru colectia personala.

29.  14mm  |  1/160s  |  F8  |  ISO 200

30. 14mm  |  1/250s  |  F10  |  ISO 200

31. 27mm  |  1/60s  |  F5.1  |  ISO 160  |  Mod Expressive    

In loc de concluzie…

Probabil ca multi dintre cei care m-ati urmarit pana la sfarsit m-ati intreba daca as renunta la DSLR-ul meu pentru GX1. Cu siguranta ca nu. Dar, din punctul meu de vedere, problema ar trebui pusa altfel, pentru ca alegerea unuia din aparate nu trebuie sa o excluda pe a celuilalt. Fiecare e potrivit pentru anumite situatii, iar GX1, datorita dimensiunilor reduse, este excelent de folosit in calatorii sau, pur si simplu, de luat in buzunar in drumul spre serviciu.

Cred ca Panasonic GX1 e un aparat pe care te poti baza in foarte multe situatii si, ca sa parafrazez o reclama mai veche, “viitorul aparatelor mirroless suna foarte bine”.

La final as vrea sa inchei totusi intr-o nota mai analitica si sa va spun ce mi-a placut si ce mi-a placut mai putin dupa cele 4 zile petrecute cu Panasonic GX1:

Ce mi-a placut:

  • constructie foarte robusta
  • dimensiuni foarte reduse (mai ales datorita noului obiectiv de kit)
  • autofocus rapid si precis chiar si in lumina slaba
  • butoane externe pentru controlul avansat cu posibilitate de personalizare
  • functionalitate buna a ecranului de tip touch

Ce nu mi-a placut:

  • durata de viata a bateriei mediocra (neaparat baterie de rezerva)
  • setari minimale in cazul filmarii
  • amplasare ciudata a parghiei de zoom a obiectivului de kit  
Un review de Bogdan Popa, consultant F64

Echipament utilizat:
[products ids=1045292]

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.