Compozitia in fotografie nu este un subiect facil. Cine o socoteste ca fiind dificila? Pai cam toata lumea, probabil. Multi oameni sunt influentati de emisfera stanga a creierului, altii de cea dreapta. Compozitia combina atat veleitati artistice cat si studii matematice, astfel ca majoritatea oamenilor au o problema sau alta cand vine vorba de a descoperi complexitatea compozitiilor fotografice. A fi constient insa de acest lucru, este un prim pas. Iar practica e mama invataturii, vorba aceea.

In articolul de fata, nu vom discuta despre reguli anume, de tipul regulii terimilor sau a simetriei etc, ci ne vom concentra pe forme.

Formele, alaturi de linii, aduc o contributie majora marii teme a compozitiei in fotografie. In general, cand vine vorba de forme, ne gandim mai ales la cele geometrice, dar nu vom uita nici de formele neregulate, intalnite indeosebi in natura.

Sa le luam asadar pe rand:

triunghi

Triunghiul

Cand se sprijina pe baza, triunghiul este una dintre cele mai stabi

le forme. In acelasi timp, un triunghi implica miscare, intrucât ochii nostri urmaresc liniile ce duc catre varf.
Atunci cand e intors, triughiul are efectul opus, sugerand instabilitate si dezec

hilibru, fiind pe de alta parte o forma ce implica compozitii dinamice, care transmit ideea de actiune, de energie.

Triughiurile pot aparea si in mod indirect intr-o compozitie, fiind doar sugerate si neexistand fizic acolo, atunci cand trei obiecte asemanatoare sau trei personaje sunt pozitionate de asa maniera in cadru.

Astfel de triunghiuri functioneaza oarecum similar cu liniile de forta sau liniile psihologice. Trebuie insa avut grija in cazul unor astfel de compozitii, intrucat o fotografie cu 3 personaje poate parea incarcata, fiind necesar un scop in spatele unei astfel de alegeri. De exemplu, trei personaje care se uita la acelasi subiect ar fi un exemplu de cadru ce sugereaza forta de coeziune, o legatura stransa intre subiect si restul elementelor, care il pun in valoare.

compozitie

Cercul

Cercurile sunt forme minunate, cautate adesea pentru a valorifica o anume compozitie. Simbol al eternitatii, al perfectiunii si al lucrurilor complete, liniile circulare transmit ideea de energie perpetua si totodata plimba privitorul prin intreaga scena.
Cercurile pot fi intregi (ideea de protectie, conexiune) sau „rupte”, intrerupte (lipsa protectiei), existand chiar situatia in care acestea continua in afara cadrului, ideea de infinit fiind astfel evidentiata si mai puternic. Fiecare situatie e diferita si nu putem detine intotdeauna controlul perfect, dar putem incerca sa includem astfel de forme in fotografiile noastre, adaptand mesajul in functie de scena data.

Patratul

Patratul, ca si cercul, presupune simetrie. Totodata, induce ideea de stabilitate, totul fiind egal ca masura. Patratele perfecte se intalnesc destul de rar in natura, insa in cazul genurilor fotografice care abordeaza urbanul, lucrurile stau ceva mai bine, existand o serie de obiecte sau lucruri realizate de om, in forme patrate. Spre exemplu cladirile rar vor avea aceasta forma, in schimb ferestre patrate putem intalni relativ usor. Iar exemplele pot continua.

Mai jos, ai exemple de forme si compozitii geometrice in fotografia de strada, despre care scriem adesea articole pe blogul F64:

 

Data viitoare povestim despre dreptunghiuri si forme neregulate, asa ca ramai cu ochii pe noi.

Un material  de Asociatia Exposure ( fotografii: Mirela Momanu, Cosmin Garlesteanu & shutterstock).