Branding pentru fotografi: curs nou și interviu cu Amalia Savinescu

Unii dintre voi știu că F64 nu își propune să educe comunitatea fotografică din România doar prin tutoriale pe canalul nostru de Youtube și articole blog, ci și prin cursuri. Pentru necunoascători, la F64 poți participa la cursuri diverse, acreditate sau nu, care se desfășoară pe tot parcursul anului în diferite grupe, în funcție de tipul cursului. Ne asigurăm că tu poți beneficia de cunoștințele unor adevărați profesioniști și că vei pleca acasă cu ceva nou învățat de fiecare dată.

Cu toate acestea, este necesar ca varietatea acestor cursuri să crească întrucât fotografia este un domeniu destul de vast ale cărui ramuri se întind și împletesc și cu alte domenii, cum ar fi publicitatea, Social Media & Blogging, Concursuri și altele.

Amalia Savinescu ne-a atras atenția asupra importanței de a-ți crea un brand solid și de încredere, propunându-ne să țină un curs pe această temă. Desigur că am fost mai mult decât încântați de ideile sale și astfel, ne-am propus să îi luam un interviu.

Acestea fiind spuse, vă învităm să faceți cunoștință cu un nou lector!

Cum a început povestea ta cu fotografia?

branding

Am descoperit fotografia în copilărie, dar relația noastră a avut nevoie de mulți ani pentru a se developa. Păstrez amintirea vacanțelor petrecute la Cluj, unde unchiul meu – un fotograf amator talentat, cu educatie și simt artistic – făcea minuni cu lumina pe hârtie. Deși nu înțelegeam derularea operațiunilor și nici nu aveam permisiunea de a pune mâna pe aparate sau pe substantele folosite de el, eram un observator atent și trăiam pe deplin misterul și fascinația poveștilor scrise cu lumină. Așa am rămas până în ziua de azi cu o atracție constantă față de tot ce înseamnă imagine și cu un interes viu pentru comunicarea vizuală.

M-am reîntâlnit cu fotografia în adolescență, la debutul meu pe scena Teatrului de Nord Satu Mare. Ca actriță, am dobândit o nouă perspectivă. Din postura de subiect fotografiat, am învățat sa relaționez cu luminile reflectoarelor și cu obiectivele foto, iar munca alături de profesioniști mi-a permis să ma formez din punct de vedere vizual exersându-mi capacitatea de a gândi și citi corect fotografia.

După ce, în 1994, am absolvit Facultatea de psihologie, un sfert de secol m-am ocupat de management, consultanță, training, coaching și dezvoltare personală. În toată această perioadă am fost un consumator corporatist de fotografie, în sensul că am apelat frecvent la imagini pentru a da forță mesajelor și pentru a capta mintea și sufletul fiecărui auditoriu specific.

Fotografia a devenit esențială în activitatea mea în 2009, când am inițiat „Femina Visual Story”, un program de branding personal de care m-am ocupat intensiv în calitate de fotomodel, art director și manager de proiect. Pe durata a doi ani, cu ajutorul unei echipe de fotografi entuziaști, am reușit să implementez povești vizuale despre variatele fațete ale feminității. Pentru că rezultatul a fost de impact, în 2012 am decis să trec în spatele obiectivului foto și să îmbin psihologia cu arta fotografică, în scopul de a ajuta oamenii să se vada într-o nouă lumină. După formarea mea ca fotograf profesionist mi-am integrat competențele într-o metodă pe care am denumit-o photographic coaching.  Stilul meu se bazează pe relaționare autentică, pe generare de experiențe transformatoare și pe poziționarea subiectului în cele mai valorizante ipostaze. Lumea obișnuieste să spună că în fotografiile mele toți oamenii sunt frumoși și că transmit vizual povești luminoase, optimiste, umane. Nu pot decât să mă bucur dacă așa stau lucrurile. Consider că viziunea mea asupra lumii este intuitiv motivațională; îmi place să descopar potențialul și caut să scot la lumină tot ce e mai bun din fiecare context.

Astăzi, portofoliul meu este variat. Atât ca genuri cat și ca arii de lucru: promovez vizual personalități, derulez proiecte de coaching prin fotografie, concep și livrez programe de educație vizuală pentru profesioniști sau amatori.

Ce este branding-ul și cât de important este el pentru un fotograf?

branding

Pe vremuri, brandului i se spunea reputație. Astăzi, procesul de construire și de consolidare a reputației poartă denumirea de branding. Brandul nu este un sinonim pentru marcă și nici nu se rezumă la elementele de identitate vizuală: logo, slogan și paletă cromatică specifică. Brandul exprimă rațiunea de a fi a unui produs/serviciu/idee/organizație/persoană, respectiv modul în care clienții percep ce se oferă. În vreme ce marketing-ul lanseaza un mesaj de tip imperativ: “cumpară-mă”, branding-ul transmite o declarație cu potențial invitant: “Iată cine sunt și care este rațiunea existenței mele. Dacă esti de acord cu stilul meu, dacă mă placi, mă poți cumpăra, susține și recomandă apropiaților tăi.”

Branding-ul este un proces esențial al strategiei de business, o condiție indispensabilă supraviețuirii într-o piață bazată pe concurență. Iar dacă vorbim despre concurență, domeniul fotografiei este în mod cert unul dintre cele mai încercate. Bariera de intrare în această industrie este pe zi ce trece tot mai redusă ca urmare a coexistenței unor factori precum:

  1. Tehnologie – prețul aparaturii foto scade concomitent cu creșterea performanțelor sale tehnice, iar procesele de postprocesare sunt mult înlesnite de către aplicațiile moderne, concepute special pentru oameni cu competențe moderate; 
  2. Informație – există nenumărate oportunități de învățare online și offline, la preț zero sau foarte accesibil
  3. Educație – publicul larg are un grad scăzut de educație vizuală; el nu face distincția între calitatea serviciilor fotografice – nici pe criterii estetice și nici pe bază de certificare. 
  4. Legislație – industria fotografică este slab profesionalizată; s-a încetățenit ideea că cine deține un bun aparat foto, poate face poze bune. Iar dacă ai un aparat, e floare la ureche să apeși pe buton pentru niște poze. 

Nu e suficient să-mi cumpăr o robă pentru a mă putea numi avocat ori un halat alb ca să mă numesc medic, dar se pare că e destul să dețin o cameră foto pentru a mă simți îndreptățit să îmi adaug titulatura de Fotograf pe cartea de vizită.

Așa se explică și de ce ne întâlnim cu foștii noștri clienti in postura de competitori la un an distanță de la prima lor experiență în fața camerei. Mămicile care au beneficiat de o sesiune foto newborn, tăticii care ne-au contractat pentru botezul primului lor copil, participanții la evenimentele publice pe care le-am documentat vizual, toți devin, peste noapte, fotografi.

În aceste condiții, ce șanse are un client să gaseasca fotograful de care are nevoie? Și ce șanse au fotografii să fie găsiți de clientul potrivit?

În lipsa unui brand-ing, toată lumea face de toate și nimeni nu mai contează. Singurul criteriu care îi rămâne clientului în aceste condiții este prețul, desigur prețul cel mai mic. Greu de crezut că se poate livra artă și calitate pe principiul “prețul cel mai mic”…

Branding-ul este procesul prin care fotograful își poate face simțită prezența și își poate face auzită vocea din vacarmul ce domnește în jurul nostru. În mod special dacă ești fotograf, branding-ul este esențial pentru a te defini ca artist și pentru a ajunge la cei care împărtășesc stilul tau, viziunea ta, modul tău de lucru.

Brand-ul ajută la identificare, la diferențiere și la relaționarea cu clientul. Brand-ul este indispensabil pentru o poziționare corectă și sănătoasă, iar branding-ul este o cerință pentru oricine dorește să rămână viu într-o piață competitivă.

Stilul se învață sau ba? De ce este important? Cum ni-l definim?

branding

Se spune că „Stilul este omul însuşi” (Le style est l’homme meme) – Buffon.

Pentru a avea succes în orice domeniu este esențial să te cunoști. Cu toate că mulți oameni pot livra rezultate rezonabile în diferite domenii, indiferent de înclinațiile lor native, performanța înaltă cere fructificarea talentelor. Împlinirea profesională se bazează pe exprimarea caracteristicilor personale unice și pe fructificarea originalității acestei configurații proprii.

Când suntem angrenați într-o activitate care ne implică natural, manifestăm o mai mare ușurință în execuție și experimentăm un grad de satisfacție mai mare. Fiecare dintre noi am întâlnit persoane cu care relaționăm ușor și pentru care lucrăm cu plăcere, pentru că împărtășim perspective comune asupra lumii și avem o viziune similară asupra rezultatului așteptat. În alte cazuri, însă, în interacțiunea cu alte persoane, oricât ne-am strădui, nu reușim să le satisfacem așteptările. Stilurile noastre nu sunt compatibile.

În plan artistic, stilul este rezultatul integrării cunoașterii de sine cu cultura. O privire patrunzătoare asupra interiorului artistului conduce la definirea direcției potrivite și la alegerea acelor mijloace de exprimare care favorizează exprimarea sa naturală, autentică, unică.

Stilul se învață din două perspective: învățăm ce ne definește și învățăm să integrăm armonios cultura din care ne inspirăm.

Ce învățăm la acest curs? De ce s-ar înscrie un fotograf? Dă-ne minim 3 motive.

Cursul este destinat celor interesați să afle cum să se remarce într-o lume în care toți oamenii fac fotografii.

Orice fotograf care dorește să fie văzut, are nevoie de un mesaj clar, autentic, inconfundabil. Participanții vor conștientiza de ce este important să își definească propriul stil, ce anume este reprezentativ pentru fiecare și cum pot să își valorifice talentele. Vom discuta despre ce înseamnă un brand puternic, memorabil, care să capteze atenția clienților potriviți.

Cursanții vor descoperi ce îi definește la nivel personal, cum să transmită publicului valorile lor și cum să se promoveze cu consecvență.

Fotografii amatori vor descoperi multe despre ei și despre genul fotografic care îi pune cel mai bine în valoare, în vreme ce fotografii profesioniști își vor clarifica stilul și metodele de a se face cunoscuți clienților care le pot face business-ul profitabil.

Trei motive pentru a veni la acest curs? Învățăm despre: a) piață; b) atragerea clienților și c) promovarea cu stil.

Pentru detaliile cu privire la structura cursului vă invit să accesați acest link.

Povestește-ne puțin și despre portofoliul pe care trebuie să-l pregatească cursanții.

Pentru a ne cunoaște din perspectiva artistică și pentru a putea identifica anumite caracteristici stilistice, este necesar ca fiecare participant să aleagă și să transmită un set de imagini pe care le consideră reprezentative pentru activitatea sa fotografică. Anterior cursului voi trece în revistă portofoliul fiecaruia, iar o parte dintre imagini vor fi discutate în cadrul cursului pentru a ilustra conținuturile teoretice cu exemple practice.

Rostul acestui review este de a asigura caracterul interactiv și practic al acestui eveniment de învățare. Nu vă faceți griji, nu vom da note 🙂

Vă aștept cu mare drag la un eveniment în urma căruia să vă puneți în valoare propria personalitate și să vă fructificați potențialul artistic.

Alți fotografi au mai citit și:

3 Comments

  • M-ar fi interesat un astfel de curs si am primit cu entuziasm ce ati prezentat. Doar cateva remarci:
    1. cine este exact persoana care tine acest curs? Am citit cele cateva cuvinte auto-laudative dar nu inteleg exact daca doamna este model, fotografa, profesionist sau nu. Nu prea este o persoana cunoscuta, chiar deloc, in mediul fotografic, cel putin nu cu lucruri notabile.
    2. am observant ca a participat la diverse intalniri social media / bloggeri alaturi de Sabina Cornovac. Vezi exemplu: http://connecthub.ro/ocsummit-6/ Sper sa nu fie acesta motivul pentru care apare pe acest site, dupa exemplele antecendente pare sa fie un trend bazat mai puti pe capacitatile persoanei decat pe alte motive mai putin profi.
    3. cum puteti promova un articol cu un curs al unei persoane al carui site este il insusi in "rebranding" de ceva vreme? http://amaliasavinescu.ro/ Nu prea inspira incredere acest lucru, sincer. Cum poate cineva sa predea rebranding daca insusi portofoliul lui, imaginea lui in online, cel mai important lucru in opinia mea, este doar la stadiu de draft.
    4. pentru un astfel de articol voi folositi imagini de stock? Persoana care tine cursul chiar nu avea ceva imagini mai personale de folosit? Pare o chestier generica a cuiva care nu prea stie despre ce vorbeste si ca imaginile de stock intr-un curs de acest fel sunt ca nuca in perete.
    Sper sa considerati un feedback util si poate daca aveti timp si de un raspuns. Nu am dorit sa fie decat un feedback critic-pozitiv, apreciez ce faceti si ce incercati sa faceti, dar nici nu as dori sa dau bani decat pe cursuri de la care sa invat, tinute de oameni profesionisti si care stiu ce vorbesc.
    Cu multumiri,
    Ionut Popescu.

    • Buna ziua, Amalia Savinescu este de ceva vreme lector F64, va asiguram ca cele mentionate la punctul 2 nu au nicio legatura. Initial am avut o colaborare pe un curs de posing, ca de altfel si pentru acest video https://www.youtube.com/watch?v=1J2t5aNvt_8. Exista si un alt articol pe pe blog despre Amalia: https://blog.f64.ro/2016/11/16/3-motive-ca-sa-nu-r…. Imaginile de stock noi le-am ales, fiind la mijloc mini-vacanta si articolul fiind programat in prealabil. Referitor la site-ul in constructie, intrebam si revenim cu un raspuns si in acest caz. Multumim pentru feedback!

    • Multumesc pentru interesul manifestat fata de tema aleasa si fata de backgroundul meu profesional. Voi raspunde pe scurt intrebarilor dumneavoastra. 1. Ma gasiti cu mare usurinta pe FB si pe LinkedIn. Daca aveti disponibilitatea de a lansa si o cautare pe Google, veti avea ocazia sa parcurgeti numeroase informatii despre activitatea mea de consultant, trainer si fotograf. Este stiut faptul ca, de cativa ani, livrez cursul "Pozitionarea subiectului in fotografia de portret", sustinut in colaborare cu F64. Anul acesta am ajuns la a 5-a editie, iar feedbackul participantilor ma mobilizeaza sa mentin aceasta frumoasa traditie. Colaborarea mea cu F64 include si un program de educatie vizuala pentru copii, precum si si un atelier de o ora in cadrul caruia am fotografiat 18 bebelusi cu ocazia Sarbatorilor de Paste. 2. De-a lungul anilor am participat la numeroase evenimente in calitate de speaker, printre care si cel la care faceti referire. Colaborarea mea cu Connect Hub este tot de lunga durata, dat fiind faptul ca timp de un an am fost fotograf oficial al Open Connect, eveniment saptamanal de networking. Printre alte evenimente corporate la care am avut onoarea de a fi fotograf oficial se numara si conferintele sustinute la Bucuresti de catre Daniel Goleman si Ron Kaufman. 3. Site-ul meu este in rebranding din data de 2 iunie. Motivatia rebrandingului o gasiti intr-o postare pe pagina mea de FB care incepe asa: "La debutul anului trecut am simtit nevoia de redefinire si repozitionare. Reactia mea marca implinirea unei importante etape de inceput, respectiv 5 ani de la prima experienta de fotograf si 3 ani de la lansarea intr-un nou business, de branding si educatie vizuala. Se stie ca in procesul de crestere apar crize si salturi"… Va invit sa cititi continuarea aici: https://www.facebook.com/photographicoach/
      Am convingerea ca noul site va pune in evidenta toate aspectele relevante ale ale activitatii mele de consultanta de branding personal si educatie vizuala. Lucrul la el este de durata, iar noi tocmai ce ne-am pornit la drum. http://amaliasavinescu.ro/
      4. La acest punct ati gasit raspunsul F64.
      Eu va multumesc inca o data pentru interes si va astept la curs.
      Cu multumiri,
      Amalia Savinescu
      EMBA, Personal Branding & Visual Strategist

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *