Review Samyang AF 14mm f/2.8 FE
De-a lungul timpului mi-au trecut prin trusa foto câteva obiective de la Samyang și mereu am fost încântat de performanțele optice, dar și de raportul calitate preț excelent. Printre acele obiective s-a numărat și Samyang 14mm f/2.8 varianta manuală pe care l-am folosit atât la fotografie de concert cât și cea de arhitectură.
M-am bucurat când am auzit că Samyang a lansat 2 obiective noi, cu AF de data aceasta, dedicate formatului Sony FE (full frame) -14mm f/2.8 și 50mm f/1.4. Am avut ocazia să testez obiectivul Samyang AF14/2.8 FE timp de 3 zile în cadrul Balkanik Fest și veți vedea în continuare de ce merită să îl aveți în trusă, pe mine unul m-a convins.
Specificații generale
- Distanță focală: 14mm
- Stabilizare imagine: nu
- Apertură maximă: F2.8
- Apertură minimă: F22
- Distanța minimă de focalizare: 20cm
- Factor mărire: 0.12X
- Greutate: 505g
- Lungime: 98mm
Construcție
Proiectarea acestui obiectiv pentru montura Sony mirrorless a făcut ca distanța dintre ultimul element și senzor să fie considerabil mai mică față de DSLR, lucru care a dus la crearea unui obiectiv de dimensiuni mai mici dar cu performanțe optice deosebite. Tratamentul UMC (Ultra Multi Coating) și prezența a trei elemente asferice în cele 14 elemente optice, au făcut posibilă reducerea aberațiilor și a dispersiei nedorite a luminii, producând rezoluție bună a imaginii atât în centru cât și la colțuri.
Obiectivul are un design minimalist, corp metalic cu un parasolar fix din plastic, menit să protejeze elementul vulnerabil din față, acest lucru nu permite însă montarea de filtre pe filet. Broșura de utilizare prevede ca sistemul SteadyShot al camerei să fie setat manual la 14mm. Fiind vorba de un obiectiv cu AF lipsește inelul de setare manuală a diafragmei și scara de distanță, inelul de focus fiind cu acționare electronică și poartă ca semn distinctiv un inel roșu la partea superioară. Diafragma este alcătuită din 7 petale, aproape nesatisfăcător pentru iubitorii de bokeh, dar relativ în regulă pentru un obiectiv superangular.
Câmpul vizual
Cu o distanță focală de 14mm acest obiectiv prezintă un unghi vizual de 113.9 grade, fiind foarte util pentru cadre de atmosferă sau pentru cadre apropiate cu un artist.
Focalizare
Sistemul de auto-focus răspunde rapid și este deosebit de silențios, fixarea focusului realizându-se în circa 0.3s pe Alpha 7SII. Obiectivul a focalizat precis în toate condițiile de iluminare și nu a avut situații de căutare prelungită a focusului. Inelul de focus este suficient de lat și oferă un control precis la atingere, singurul inconvenient fiind faptul că nu se oprește la infinit datorită motivului că este acționat electronic. Chiar și în cazul unor dansatoare energice fotografiate cu lumină de scenă pe fundal s-a descurcat admirabil.
Bokeh și macro
Cu o distanță minimă de focalizare de 20cm și un factor de mărire de 0.12x te poți apropia destul de mult de subiect și poți obține niște cadre de detaliu sugestive. În cadrul ce urmează am profitat de decor pentru a-mi putea face o idee și de calitatea bokeh-ului (o caracteristică destul de subiectivă), și cred că arată foarte bine la f/2.8.
Aberații cromatice și rezistența la flare
Am testat obiectivul în toate situațiile uzuale în care s-ar obține aberații cromatice dar acestea au refuzat să apară.
Claritate
Recunosc că nu am făcut teste la toate diafragmele, dar la f/2.8 claritatea este la un nivel acceptabil iar de la f/4 se îmbunătățește simțitor.
Concluzii
Deși este doar al doilea obiectiv cu AF lansat de Samyang (după 50mm f/1.4), performanțele sale sunt de lăudat, sistemul de focalizare este extrem de silențios și reprezintă o soluție accesibilă de obiectiv superangular pentru sistemele mirrorless Sony full frame. Calitatea construcției este foarte bună, montura și corpul fiind metalice, singurul dezavantaj este constituit de parasolarul fix care împiedică montarea de filtre pe filet. În ce privește calitatea optică avem vignetarea specifică superangularelor dar și distorsiunea de tip butoi, mai puțin pronunțată că la versiunea 14mm f/2.8 destinată camerelor DSLR. Autofocusul se comportă excelent în toate situațiile de iluminare, singurul minus fiind faptul că nu există posibilitatea de full time manual datorită acționării electronice a inelului de focus.
Fotografii şi articol de Miluţă Flueraş
2 Comments
[…] F64 […]
cred ca raportul calitate pret cel mai ok pentru un uwa 🙂