CU MAESTRUL ZEISS OTUS 85mm f/1.4, LA PLIMBARE

Postat de: Bogdan Panait Bogdan Panait

Zeiss Otus 85mm f/1.4 APO Planar T* este cel mai bun obiectiv pe care l-am atins vreodata. Si le-am cam folosit pe toate. Inca sunt sub tentatia comparatiei, pentru ca acum toate se raporteaza la un standard pe care Otus l-a dus parca prea departe. Am fost sceptic, acum sunt fan. Am vrut sa-l incerc doar din curiozitate, acum vreau sa-l cumpar si o voi face. Este tot ce-si poate dori un fotograf, indiferent de pret, greutate, focalizare sau marime. Din punctul meu de vedere, este acum absolutul in materie de tehnica pentru portret.

Obiectivul este mare si greu. Ambalajul este deosebit, elegant si in ton cu calitatea obiectivului; amintesc asta doar pentru ca nu am dat niciodata, pana acum, importanta cutiilor, fiind prima oara cand sunt aproape obligat cred, sa remarc in ambalaj un preambul la ceea ce se asteapta a fi descoperit in interior. In greutate de 1.2 kg, este cel mai greu obiectiv de 85 mm, insa se echilibreaza foarte bine cu un Canon 5Ds sau cu un D800 cu grip. Nu am gasit niciun neajuns in manevrare si stabilitate, totul se aseaza perfect. Construit integral din metal, este echipat cu un parasolar tot metalic, usor si foarte eficient in protectia elementului frontal.

In denumire completa, obiectivul este pus pe piata ca Zeiss Otus 85mm f/1.4 APO Planar T* ZE (ZF.2 pentru Nikon). APO este acronimul “apochromatically corrected”, in sensul alinierii planurilor de focalizare pentru radiatiile din zona de rosu; Planar este celebrul design optic de tip simetric introdus de dr. Paul Rudolph la sfarsitul secolului XIX, T-star este tratamentul antireflex aplicat tuturor lentilelor ce compun ansamblul optic, iar ZE este o indicatie referitoare la montura cu care este dotat, in cazul de fata EF pentru Canon, in alte cazuri ZF.2 pentru Nikon. Seria Otus este personalizata prin culoare, inscriptiile de pe obiective fiind minimale si de culoare galbena.

Diafragma este construita din 9 lamele rotunjite, pentru un bokeh de exceptie, iar ansamblul este construit din 11 lentile in noua grupuri, cu elementul frontal de tip plan-concav ce duce la o minimizare a efectului de flare, dar si a distorsiunilor.

Inelul pentru focalizare este fin si se misca impecabil. Neavand focalizare automata, probabil ca cei de la Zeiss au acordat o atentie deosebita acestui aspect. Pentru cei care nu sunt obisnuiti cu focalizarea manuala, exista pe youtube un tutorial special despre cum ar trebui folosite obiectivele Zeiss:

Asa cum spuneam, obiectivul cantareste 1.2 kilograme; daca adaugam inca aproape un kilogram, cat are un aparat serios, inseamna peste doua kilograme de tinut in mana cu precizie si un focus manual de manevrat, ceea ce nu ar fi o sarcina tocmai usoara. E nevoie de putin exercitiu, atat in manevrare, cat si in procesul de focalizare.

Am folosit obiectivul impreuna cu Canon 5DsR, un aparat cu un viewfinder mai mult decat generos si foarte odihnitor pentru ochi. Indicatia de focalizare din aparat este foarte importanta si usor de urmarit, insa semnalul sonor al aparatului este suficient si intuitiv. M-am axat pe portret la diafragme foarte deschise, in natura, fara lumina artificiala. Am incercat si peisaj, doar pentru ca am avut ocazia si am facut si cadre de stoc cu bokeh cu lumina naturala.

Obiectivul este special creat pentru portret. Din perspectiva experientei mele de pana acum, este cel mai bun asemenea produs de pe piata si pe care, chiar daca nu dispune de focalizare automata, cei care sunt pretentiosi si dedicati si profesionisti ar trebui sa-l aiba, indiferent de cost sau alte neajunsuri.

Deschiderea maxima este F/1.4. Cele mai multe obiective de pe piata se comporta bine la diafragma maxima, cu o usoara scadere in termeni de sharpness, sau acutanta, dar si in contrast si culoare. Obiectivele scumpe rezolva foarte bine problema claritatii la deschidere maxima, cu compromisuri in ceea ce priveste contrastul sau aberatiile cromatice pentru ca probabil ca aceasta caracteristica, claritatea, sau acutanta sau sharpness-ul (termeni intrati in vocabular) este mai usor de evaluat si i se acorda o mai mare importanta, in detrimentul altora, cum ar fi contrastul sau puterea de reproducere a culorii. Pe masura ce diafragma se inchide, aceste mici neajunsuri dispar. Odata cu inchiderea diafragmei, dispare insa si unul dintre cele mai creative aspecte ale fotografiei de portret si ale fotografiei in general, si anume profunzimea de camp.

Intotdeauna am pus profunzimea de camp si bokeh-ul, sau modul de redare a zonelor din afara campului de claritate, inaintea tuturor celorlate aspecte si caracteristici ale imaginii. Iar daca am un obiectiv deosebit de luminos pentru portret, doresc sa exploatez in primul rand profunzimea de camp pe care acesta mi-o ofera si bokeh-ul, pe care l-as vrea cat mai placut. Timpul de expunere, extrem de scurt eventual sau fotografierea in lumina foarte slaba nu cred ca sunt chestiuni de care vreun fotograf de portret sa isi faca probleme. Prin urmare, vreau aici doar sa evidentiez un aspect cu nota personala, exploatarea optima pentru un obiectiv de portret este la diafragma maxima sau aproape de maxim. De aceea, marea majoritate a fotografiilor din aceasta povestioara sunt facute la F/1.4, eventual F/2 pana la maxim F/4. Dincolo de aceste valori un obiectiv atat de scump si de pretentios nu se mai justifica. De asemenea, tot ca o nota personala, fotografiile facute in studio, cu lumina controlata, puternica si la diafragme inchise nu sunt relevante decat din punct de vedere al claritatii si rezolutiei obiectivului.

Prin urmare, iata ce pot spune: este cel mai sharp obiectiv de pe piata, la deschideri maxime ale diafragmei. Nu se poate mai clar decat atat, mai mult nu cred ca este posibil. Mai jos este un exemplu destul de edificator, cu focalizare pe un singur fir de par, cu zoom 400% din imaginea originala, pe un senzor de 50 de mpx; firul de par este redat pe senzor cu o acuitate de numai un pixel ! Cine-si poate dori mai mult si ce ar insemna de fapt si mai mult decat atat?

Zeiss

Mai jos va prezint o serie de portrete realizate la F/1.4, in lumina naturala, cu Canon 5DsR, ISO 100-400, din mana, fara niciun fel de prelucrare, fara crop, doar resize cu pastrarea EXIF. Pentru cei interesati sa cumpere obiectivul, pot pune la dispozitie fisiere originale.

fotografia de portret obiectiv de portret fotografia de portret Otus 85mm Bogdan Panait 85mm

Fiind de o asemenea calitate la F/1.4, pe masura ce inchidem diafragma vom obtine doar un camp de profunzime mai mare, fara diferente sesizabile in ceea ce priveste claritatea.

La F/1.4 se poate observa o vignetare minora, care dispare de la urmatorul stop catre cealalta extrema.

Aberatiile cromatice, daca exista, sunt foarte greu de evidentiat pentru un test. Doar in imagini duse la 400% se poate observa ceva, ceva. Nu am reusit sa fac poze in care acestea sa fie evidente, prin urmare pot spune ca, practic, nu exista.

Consider ca, in ceea ce priveste claritatea, Otus 85 mm este un obiectiv dus la extrem. De la deschiderea maxima si pana la diafragme de studio, totul se petrece la superlativ. Diferentele constau doar in zonele de claritate. Din acest punct de vedere, este un obiectiv fabulos.

Al doilea aspect, in ordinea cresterii importantei, pentru un obiectiv de asemenea calibru, este contrastul si reproducerea culorilor. Cei bine ancorati in aspecte tehnice si prelucrare de imagine stiu ca exista limite in recuperarea sau completarea contrastelor in postprocesare si ca cheia unei imagini de top este un foarte bun contrast obtinut la declansare. Evident, depinde si camera, dar este o sarcina pe care o executa in primul rand sistemul optic.

Zeiss Otus ofera un contrast pe care nu l-am mai obtinut pana acum la aceasta focala. Practic, cu putina atentie la expunere si la balansul de alb, obiectivul ofera un contrast care rareori mai trebuie ameliorat. Intr-un cuvant, este uimitor. Dincolo de trucuri uzuale, de contrastul cromatic sau de rangul dinamic al scenei, utilizatorul va fi impresionat de puterea de separare si de contrastul acestui obiectiv, indiferent de subiectul fotografiat. Cu cat scena este mai dificila prin cromatica sau lumina, cu atat obiectivul devine mai surprizator.

Al treilea, ultimul si cel mai important aspect este, pentru orice obiectiv de portret, bokeh-ul. Modul in care este redata lumina in afara campului de profunzine a fost intotdeauna un puternic criteriu de apreciere pentru imagine, un scop in sine pentru fotografi, dar si o preocupare permanenta pentru producatori. Sa nu uitam ca in trecut se produceau obiective cu 11 sau 16 sau 22 de lamele in diafragma, cu diverse formule optice sau chiar cu diafragme de forme ciudate, nestandard, in scopul obtinerii unui bokeh fie cat mai fin, fie deosebit. Dar formula optica este cea care determina in primul rand calitatea bokeh-ului, iar acest obiectiv foloseste conceptul vechi de o suta de ani, dar unic, al formulei optice simetrice. Asa cum veti vedea in fotografiile urmatoare, bokeh-ul generat de obiectiv este deosebit de frumos, placut, fin, fara linii de contrast, fara zone negradate, cu un aspect eliptic extraordinar de potrivit pentru portret. Acesta se incadreaza cu exactitate in contrastul general al fotografiei, are capacitatea de a distruge liniile din fundal, gradand culorile alaturate si redand zonele de trecere intre culori prin gradienti cu aspect placut, interesant si fin.

Otus 85mm

Bokeh

bokeh

Zeiss Otus

Este poate cel mai frumos bokeh care se poate obtine in aceasta clasa de obiective si, mai ales, este suficient prin sine insusi, nefiind nevoie de nicio interventie ulterioara.

Am deturnat putin obiectivul de la sarcina sa principala si l-am folosit si pentru alt tip de fotografie, doar pentru ca l-am avut la indemana si pentru ca, folosind obiectivele din propria trusa, nu as fi obtinut acelasi contrast initial sau aceeasi profunzime. Mai jos, cateva imagini de ordin general, peisaj sau natura, cu Zeiss Otus si Canon 5DsR:

In concluzie:

  • Zeiss Otus 85mm f/1.4 APO Planar T* este, in acest moment, cel mai bun obiectiv de portret de pe piata;
  • In termeni de claritate, contrast si bokeh, nu cred ca cineva isi poate dori si inchipui mai mult;
  • Putin pretentios in ceea ce priveste manevrabilitatea, poate fi usor “invatat”, cu exercitiu si rabdare;
  • Este greu, dar se echilibreaza perfect cu aparatele din zona Full Frame;
  • Este construit ca o bijuterie si desenat cu un gust deosebit;
  • Este deosebit de solid, fiind construit integral din metal;
  • In alta nota, cu accent sentimental, creaza un fel de dependenta si un sentiment de incredere absoluta, impreuna cu dorinta de a-l avea;
  • Lipsa focalizarii automate este un aspect ce devine secundar, avand in vedere nisa pentru care a fost construit.

Recomand acest obiectiv cu toata increderea si, daca ar fi posibil, as garanta ca, pentru orice fotograf, se poate transforma in cea mai buna achizitie in materie de tehnica fotografica si cea mai valoroasa piesa din trusa unui fotograf de portret.

Alte imagini realizate cu Zeiss Otus 85mm f/1.4 APO Planar T*:

Toate fotografiile care insotesc acest articol sunt realizate cu Canon 5DsR si Zeiss Otus 85 mm. Imaginile nu sunt postprocesate, nici macar la nivel de crop. Nu sunt prelucrate sau alterate prin parametrizare in aparat, sunt transformate in JPEG prin ACR cu Default Camera Settings si apoi redimensionate la 950 de pixeli cu Image Size. Contin EXIF. Pot pune la dispozitie fisiere originale celor care doresc sa achizitioneze acest obiectiv.

Un articol si fotografii de Bogdan Panait.


Produse folosite




test - array(0) { }

Comentarii

Sortează după:
  • Dată
  • Raspunsuri
  • Ultima activitate

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top