Ramon Masats: darul mirării

Într-o zi oarecare, un catalan aflat în serviciul militar, își cumpără o revistă, atras fiind de fotografie, “Photographic Art”. După un timp foarte scurt, din banii de soldă, își achiziționează și o cameră foto, pe care, pentru a nu-l supăra pe tatăl său, care dorea ca fiul să ajungă arhitect, spune că a câștigat-o la o tombolă. Plonjonul fusese făcut, și orice încercare de a-l îngheța era tardivă. Ramon Masats pornise pe un drum pe care nu avea să-l mai părăsească niciodată, chiar dacă la un moment dat se va fi așezat pe marginea lui.
Născut în 1931, în Barcelona, Ramon Masats intră, la doar 24 de ani, în Societatea Fotografică a Cataluniei. “Mi-am spus că poate fi plăcut. Înainte, cred că ăsta era principalul motiv pentru care oamenii făceau poze, pentru că le plăcea. Acum sunt diverse motive pentru care fotografii fac această muncă. Mie îmi plăcea foarte mult, făceam imagini promițătoare, dar tata nu m-a înțeles. Așa că am vorbit cu prietenul meu,  Oriol Maspons, care era profesionist, și el mi-a spus că aș putea merge la Madrid, ca să lucrez la La Gaceta Ilustrada (1957). Așa am ajuns, în anii 50, să trăiesc la în capitală și să învăț o mulțime de lucruri despre fotografie”.
fotografii emblematice
Indiferent de voința tatălui, Ramon Masats stabilește o graniță, trăgând o tușă neregulată, dar limpede, în viața sa. Și destinul, cu degetul înmuiat în oala cu vopsea a femeii din fotografia lui Masats, începe să dea foile din viața acestui catalan. “Mentalitatea mea este următoarea: dă-mi bani pentru un proiect, eu îl duc la bun sfârșit, iar apoi voi sta trei luni fără să fac nimic și voi cheltui acei bani. Voi trage ca un catâr pentru imaginile din proiect, doar pentru ca apoi să pot lenevi”. Pare filosofia unui om pentru care fotografia nu este deloc o frământare interioară care te macină constant, care te târăște după ea, legat fiind cu o funie invizibilă pentru ceilalți. Pare mai degrabă un “dolce far niente” copt la lumina soarelui catalan. Și, ajuns la această posibilitate, îmi iau din nou răgaz ca să-i privesc imaginile. Da, pare că în fotografiile pe care le-am ales, și pe care le-am văzut, cel mai supărat, mai îmbufnat, personaj al lui Ramon Masats este Iisus. “Când lucram eu, fotografia era mult mai puțin costisitoare. Acum, e foarte greu pentru un fotograf să-și înceapă o carieră. Pe atunci erau mai multe oportunități și mai puțini fotografi, astăzi este invers”.
proiecte fotografice
fotografia documentara Ramon Masats Ramon Masats
Catalanul poate că nu e interesat de partea subexpusă a omenirii, dar nici nu contează. Și asta pentru că a ales să ne arate nouă, muritorilor încrâncenați, diferitele moduri în care spontaneitatea face lumii cu ochiul. Cu aproape fiecare fotografie pe care i-o privim, Masats ne așază în fața unui zâmbet. Fie că ne uităm la inexplicabila, suprarealista, linie neagră, a cărei existență și înțeles mă chinui s-o pricep, care delimitează casa femeii de albul aproape biblic, la geometria și, din nou, suprarealismul imaginii cu pisica și perechile de recipiente, la cele doua mame care-și plimbă copii-n cărucioare, și, nu în ultimul rând, zborul porumbelului, care, datorită elementelor, se transformă bizar într-o săritură în înălțime peste funie, găsim ceva eminamente pozitiv în fotografiile catalanului. Întrebat cum reușește, ne trage puțin de urechi: “Au venit odată câțiva editori din USA, ca să facem un album despre Spania. Am rămas surprins când mi-au zis că e nevoie să semnăm un contract cu fiecare om, înainte de a-l fotografia. Le-am spus că eu fac cadrele, iar ei să semneze ce vor, dar după. Dacă se pierde spontaneitatea unei imagini, e inutil. Eu sunt un hoț de imagini. Merg pe stradă și fotografiez imediat ce-mi place ceva, până să fiu văzut. Altfel ar fi facil, iar asta e extrem de rău pentru fotografie. Ca și ideea pe care o văd la tineri, și anume că orice se poate aranja în Photoshop”.
 
istoria fotografiei plonje fotografia alb-negru fotograf spaniol fotografii din Spania
Color, Masats e diferit de Ramon cel alb-negru. Zâmbetul devine mai clar, mai pronunțat. Lumea e și mai prizabilă, culoarea aducând un plus anecdotei. Simțul geometriei, compoziția, trec, un pic, în spatele cortinei, pentru a lăsa loc jocului. Și, poate surprinzător, dispar oamenii lui Ramon, parcă neputând să se prindă în dansul culorii, ci doar să coexiste cu alb-negrul. Culoarea șterge, ca o radieră, chipurile. Imaginile încep să vorbească neintermediate de guri. “Am primit o propunere de la Lunwerg Publishing să facem un album color despre Spania. Să fiu sincer, n-am sesizat nicio diferență față de cadrele alb-negru pe care le făceam, dar acum îmi dau seama că există”.


Omul se transformă în implicit, culoarea lui Masats e ușoară, nu se scurge din fotografii. Catalanul nu-și propune să fie mai mult decât e, să ne spună mai mult decât știe. E frust, direct, nu te lasă să-ți imaginezi sensuri ascunse acolo unde nu sunt. Și când te aștepți mai puțin, te pune în fața unei imagini complet neașteptate, precum cea din piața de pește. Naufragiul umanității, incapabilă să trăiască în armonie cu ceea ce îi oferă natura. Gurile deschise ale peștilor mulinând sufletul omului.
timp lung de expunere
“Am fost la Paris și le-am arătat fotografiile mele celor de la Magnum. Au spus că sunt bune, dar vor să vadă cum mă descurc la un fotoreportaj. M-am întors acasă și l-am rugat pe tata să-mi dea niște bani ca să-l fac. Mi-a zis că nici vorbă și aici s-a încheiat totul cu Magnum”, povestește Masats. Fără încrâncenare, fără regrete. Ca și imaginile lui. De 14 ani nu mai face fotografie. Deloc. “Am pierdut darul mirării”. Și mă duc cu gândul la Andre Gide, care spunea: “Înțeleptul e cel ce se miră de orice”. Oscilez între a crede că fotograful e ori un înțelept ori un copil cu darul mirării.
Un articol de Cristian Munteanu. Îl găsești și aici.
[products ids=125013349,125007344,125007171,125018843]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Multumesc, Oliver. Ma bucur ca iti plac si descoperi fotografi 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.