Panasonic Lumix GX8 – aparatul de fotografiat complet

Introducere
Nu mai departe de toamna anului trecut testam sistemul mirorless Lumix GX7 . De la an la an, producatorii promit noi performante, in ton cu dezvoltarea tehnicii si cateodata a modei. Unele caracteristici considerate ca fiind speciale ieri, devin astazi functii de baza ale noilor platforme de lucru. In acest fel, odata cu testarea extinsa a sistemului Lumix G7, petrecuta in toamna acestui an in conditii exceptionale de lucru, am avut ocazia sa ma pun la curent cu noile directii de dezvoltare propuse de Panasonic, in ceea ce priveste gama de aparate mirorless. Accentul se pune acum pe viteza si acuratetea redarii imaginilor. Problemele care tin de corectitudinea punerii la punct, de calitatea imaginii la sensibilitate ISO ridicata sau de functionalitatea generala au fost lasate in urma probabil de toti producatorii, astazi. In acest context, iata ca a venit pentru testare cel mai nou si mai puternic membru al familiei mirorless “plat” Lumix, modelul GX8.  Acesta isi propune sa aduca  imaginea la cel  mai inalt standard al calitatii, control total si un design cu funtionalitate extinsa. Prezentarea live a lui GX8, cu galerii consistente de imagini,  este disponibila aici:


Caracteristici tehnice ale sistemului Lumix GX8 – prezentare generala
Avand un ochi indreptat spre datele de tema ale lui GX7 si privind colateral si spre G7, inainte de a ma informa aprofundat, am intuit un mix de detalii care vin sa descrie arhitectura noului GX8.
Vlad Eftenie Panasonic Lumix GX8
Senzorul Live MOS in format micro ¾ aduce cea mai inalta rezolutie din familia Lumix G – si anume 20.3 Mpix. In tandem cu platforma deja consacrata, Venus Engine – complet reproiectata special pentru acest model – tinta principala o reprezinta sporirea calitatii imaginii. Cei de la Panasonic mizeaza aici pe acuratetea redarii culorilor si a gradarii sensibile a relatiei lor – pentru obtinerea unui aspect cat mai natural. Concomitent a fost imbunatatit si motorul de tratare a zgomotului de imagine, avand ca sursa de inspiratie pelicula clasica.
str. verona foto apus
Valorile sensibilitatii ISO sunt acum cuprinse in intervalul 100-25600. Vom vedea si din exemple, cu Lumix GX8 imaginea atinge vizual calitatea aferenta in general senzorilor de dimensiuni mai mari (cel putin APS-C), ceea ce mi-a dat certitudinea, prin practica, a imbunatatirilor anuntate. Mai mult, producatorul anunta o imbunatatire a latitudinii de expunere cu o ratie de 1/3, ceea ce contureaza rezultate fotografice cu flexibilitate sporita in tratarea zonelor cu contrast sporit – un punct in general sensibil in lumea imaginii digitale.
Panasonic Lumix GX8
Asa cum observam inca de la sistemul G7, Panasonic ofera un control total al imaginii – prin meniuri si setari care cuprind personalizari ale tuturor parametrilor (luminozitate, contrast, saturatie, reducere zgomot), a tratarii relatiei dinamice a zonelor umbrite si luminoase (I-Dynamic), precum si o curba de contrast complet ajustabila dupa propriile nevoi. Toate acestea sunt in masura sa asigure, in tandem si cu alti parametri precum “rezolutie inteligenta” sau “compensarea difractiei” – controlul total asupra rezultatului. Sigur, atunci cand lucrezi in format JPG, stapanirea optima a setarilor devine in sine o provocare. Eu unul ma simt mai bine cand lucrez personalizand toti acesti parametri, simt ca eu controlez aparatul, si nu el pe mine. GX8 propune desigur si formatul RAW, care poate fi tratat direct in aparat si presupune o relaxare in tratarea exacta a variabilelor mentionate mai sus.
peisaje superbe de toamna
Dupa calitatea sporita a imaginii, un alt punct forte il reprezinta sistemul de stabilizare dual. Acum, stabilizarea din camera, care se efectueaza pe 4 axe, poate fi sincronizata cu cea a obiectivelor stabilizate, rezultand un control eficient in conditiile unor expuneri pretentioase. Avantajul stabilizarii imbunatatite din camera ofera un plus si la folosirea unor obiective fara un sistem dedicat (ale altor marci sau modele mai vechi). Cuplarea cu stabilizarea obiectivelor isi poate arata eficienta imbunatatita si la filmare.
Legat de filmare, mentionez aici dotarea (deja previzibila) cu mod de filmare la calitate 4K – 3840/2160, 25p, fara limita de timp. Implementat inca de la modelul G7, modul 4K Photo poate extrage o secventa unica – un stop cadru, dintr-o filmare, asigurand astfel obtinerea unei fotografii cu rezolutia de 8 Mpixeli+Exif data. Practic momentul optim nu poate fi scapat printre degete. Alte optiuni sunt si functiile Time lapse, Stop motion animation, Snap movie mode, pattern zebra, Cinelike gamma.
Panasonic Lumix GX8
Sistemul de punere la punct este si el imbunatatit gratie tehnologiei DFD (defocus from depth) prin care clarul se face prin evaluarea concomitenta a doua zone diferite – sporind astfel rapiditatea obtinerii lui. Producatorul anunta punere la punct instanta si o sporire a vitezei de urmarire a unui subiect dinamic cu 200%. Viteza de obtinere a clarului este de 0,07s.
foto toamna
Ca functionalitate, flexibilitatea obtinerii acestuia ofera alternative multiple : de la focus singular la continuu, manual asistat cu marirea imaginii, focalizare automata atunci cand se priveste prin vizor sau punere la punct pe ecranul tactil. Sistemul propune 49 de puncte de focus, ce pot fi activate automat ca zona, selectiv sau singular, ca fereastra cu marime variabila, pot urmari subiectul. Cand este detectata o figura umana, clarul se face automat pe pupila a carei miscare este urmarita in timp real. Cu o sensibilitate de activare de la valori -4EV/22EV, aparatul poate emula punerea la punct chiar si in cazul fotografierii stelelor, printr-un algoritm dedicat.
Panasonic Lumix GX8 fotografia de teatru
Un alt aspect important, legat tot de viteza, il reprezinta declansarea. Dotat atat cu cortina mecanica – ce poate declansa la 1/8000s, cat si cu una electronica – ce declanseaza la 1/16000s si in mod complet silentios, Lumix GX8 poate lucra in rafale de 8 cadre/s la rezolutie maxima, si 6 cadre/s, in focus continuu. Rafala high-speed lucreaza la rezolutie mai mica, dar creeaza o insiruire de cadre fara intrerupere, cat timp declansatorul este apasat. Ambele tipuri de rafala pot fi folosite in mod creativ, asa cum vom vedea in exemple.
fantani unirii fotografia fine art
Balansul de alb automat a fost imbunatatit, rezultatele simtindu-se in imagini care nu au necesitat setari speciale. Sunt prezente toate tipurile de balans automat, reglabile cromatic, precum si setarea manuala in grade Kelvin.
Carturesti Carusel
Dotarea este si ea unul din punctele forte ale lui GX8. Ecranul tactil se poate acum roti in toate directiile, cu unghiuri cuprinzatoare. Cu o diagonala de 3 inci si o arie de acoperire de 100% a campului vizual conferit de obiectiv, are o rezolutie sporita, de 1.04Mpixeli. Si vizorul electronic mobil a fost imbunatatit. Rotindu-se la 90 de grade, pentru o vizare discreta sau in conditii specifice de lucru pe teren, are o rezolutie de 2.36Mpixeli, asigurand o vedere clara a subiectului, cu definitie inalta.
fotografii la metrou
Fata de predecesorul sau, designul general a fost imbunatatit, rezultatul fiind sporirea robustetii si a functionalitatii. Corpul din aliaj de magneziu este protejat la intemperii. Doua rotite de control principale, cu rol complemetar, sunt responsabile de setarile rapide. Functiile tuturor butoanelor se pot personaliza dupa voie, pentru o mulare perfecta pe cerintele fotografului. Functii sunt accesibile si pe ecran, de asemenea personalizabile. Aparatul sta bine in mana, accesul este rapid, butoanele au o tactilitate care emana robustete, la randul lor.
Functia Wi-Fi este desigur prezenta, pentru transferul imaginilor sau control in timp real al funtiilor si declansarii.
i_1080306
Recapituland toate specificatiile tehnice propuse de producator prin sistemul Lumix GX8, observam cu usurinta ca toate creeaza premisele unui produs de top, cu imbunatatiri vizibile fata de modelele anterioare. De la intentie la fapte mai este un pas, asa ca toate acestea isi pot dovedi eficienta doar puse la treaba, in plina actiune de fotografiere.
Mod de lucru – setari specifice
Inspirat fiind de fisa tehnica impresionanta a aparatului mirorless Lumix GX8, cumva mi-am auto-indus ideea ca trebuie sa fac perfomanta cu el in teste, sa scot tot ce pot de la el. Ceea ce a determinat o  autodepasire constienta a propriilor resurse creative si energetice, dedicand timp de lucru in fiecare zi din cele 14 petrecute impreuna. Timp in care am realizat peste 10 000 de cadre, abordand genuri fotografice cat mai diverse si mai solicitante, atat pentru mine, cat si pentru aparat.
Mi-am facut un obicei atunci cand lucrez cu aparate digitale complexe, care vine probabil pe filonul operarii cu aparatele clasice pe film. Ce e foarte confortabil la un aparat pe film? Faptul ca te concentrezi doar la subiect. Cu un digital – eu cel putin, mai intai am de controlat ce crede el ca trebuie sa faca si abia apoi sa il conving sa faca ce cred eu ca trebuie sa fac. Ca sa imi fie mai usor, fac initial o suma intreaga de setari pe care nu e nevoie sa le accesez des – precum controlul calitatii imaginii, a modului grafic, eventual a curbei de contrast si multe altele. Las libere si accesibile modul de a face clarul (un punct, mai multe dinamice sau continuu), sensibilitatea ISO si balansul de alb – care pot avea valori diferite in functe de subiect, de mediul de lucru, etc. Ideea este sa obtin o imagine cat mai aproape de realitatea simtita si sa nu petrec mult timp editand, cu pozand. Desigur, preucrari minime sunt oricum necesare, mediul digital fiind special conceput pentru a inlesni relatia cu ceea ce devine imaginea finala.
Am lucrat doar in format JPG la calitate maxima, (stiu ca ramane un “sacrilegiu”, refuz inca sa lucrez RAW din motive de lipsa de timp de procesare si de spatiu de stocare suficent). Lucrul direct insa in format JPG presupune sa poti obtine direct din camera imaginea cat mai apropiata ca efect final de ceea ce ceri de la ea si pe ecranul calculatorului. Deci setari din aparat aproape perfecte, corelate in timp real cu scenele pozate. Aceasta necesita o cunoastere si stapanire lucida si echilibrata a aparatului – ceea ce pentru mine face parte din procesul de lucru normal. Reamintesc aici insa ca potentialul real al unei camere digitale nu se masoara in modul in care arata imaginea bruta – ci de flexbilitatea editarii pe care o face posibila aceasta.
Meniul aparatului este complex si ofera acces la absolut toate setarile necesare. Se poate astfel personaliza complet modul de lucru. Dintr-un inceput am stabilit setarile “stabile” meniului, astfel incat sa pot accesa rapid la nevoie doar variabilele esentiale, precum balansul de alb,  sensibilitatea ISO sau modul de focalizare, in functie de evolutia situatiilor fotografiate.  Masurarea luminii a fost setata pe cadrul general, pentru verificare cu expunerea manuala. Rezolutia extinsa asigura o mai buna gestionare a modului in care aparatul construieste structura jpg-ului, mai consistenta, sporind claritatea imaginii. Imbunatatirea datelor de tema ale opticii folosite – precum compensarea difractiei sau vignetarii sunt si ele bine venite, pentru sporirea calitatii imaginii.
Am lucrat aproape exclusiv in mod manual M. Nu am mai optat pentru un back-up cu modul  inteligent auto extins IA+, complet automat, intrucat am obtinut direct rezultatele asteptate, in urma setarilor personalizate.  Stiam de la G7 ca aparatul se poate comporta diferit in cele doua moduri, in sensul in care la interior, cateodata, dau rezultate mai bune deciziile proprii ale aparatului, in fata setarilor preferate de fotograf, cel putin la redarea figurilor umane in lumina artificiala. Cu GX8 nu a mai fost cazul. Cunoscand deja curba de contrast optima, am personaliza-to direct, in mod manual, cu valorile -2 pentru tonurile joase si +2 pentru cele inalte, fara sa ma tem de limitarea latitudinii de expunere. De flexibilitatea acesteia se ocupa functia i-Dynamic, pe care am setat-o la valoarea “standard”. Teoretic am putea sesiza o contradictie. De ce sa optez pentru o curba cu contrast sporit, daca il atenuez  apoi prin functii complementare? Am testat indelung urmarile multor combinatii de setari, iar la Panasonic aceasta pare sa fie cea castigatoare – pentru un aspect echilibrat al tonurilor, dar imprimand imaginii o anumita personalitate. Folosind adica un contrast “bine temperat”.
Mai mult, mai exista o setare cu care controlam contrastul, in personalizarea modului grafic de lucru. Mi-am personalizat 3 moduri – Natural (cu setari de contrast -1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie 0), Standard (cu setari de contrast +1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie +1), Alb-Negru (cu setari de contrast +1, claritate +2, reducere zgomot -2, saturatie 0, filtru galben). Trebuie sa stim – legat de aceste setari – ca o crestere a claritatii are ca efect si cresterea zgomotului de imagine – care teoretic ar fi putut fi compensat cu o valoare pozitiva a valorii dedicate reducerii lui. Am preferat un -2 permanent, ca sa evit prezenta unor artefacte de imagine nedorite sau obtinerea unei figuri umane cu aspect  de plastic (un efect general valabil in lumea imaginii digitale, nu e un rezultat aferent vreunui producator anume).
Am folosit preponderent valoarea 100 a sensibilitatii ISO, pentru a specula la maxim calitatea imaginii. In modul Auto-ISO am setat marja superioara la 400, doar in cazul spectacolului urcand pana la 800 – ca sa nu risc aparitia artefactelor legate de zgomot, desi teoretic, pana pe la valoarea 3200 (dupa cum vom vedea), nu prea sunt evidente pierderi de calitate. Lucrand cu obiective luminoase, am preferat diafragme deschise la maxim, cu setari ISO mai scazute, pentru  a conserva calitatea imaginii la nivel de zgomot. Modul silentios a fost activat in permanenta, fara bip-uri si alte efecte sonore, in tandem cu shutterul electronic. Cel mecanic (care dezactiveaza modul silentios) este necesar in cazul expunerilor lungi.
Legat de balansul de alb, am lucrat preponderent fie in mod Auto – incalzit cu 2 trepte, fie in mod “Cer noros” – racit cu 2 trepte. Dupa ce am terminat lucrul cu Lumix GX8, mi-am dat seama ca acum pur si simplu am uitat – ne mai simtindu-se nevoia – sa lucrez in grade Kelvin, pentru rezultate cu acuratete cromatica mai precisa. Modurile specificate au dat rezultate foarte multumitoare, direct din aparat.
Desigur, un sistem fotografic mirorless nu este definit doar de calitatile body-ului. Obiectivele sunt elemente cheie, uneori mai importante in ecuatia eficientei sau rezultatului vizual.  Deja testate si aprofundate in exercitiul anterior cu G7, am optat pentru obiectivele Lumix  7-14/4, 42.5/1.7 si 35-100/2.8. Urmarind propriul mod de lucru, a fost important sa pot avea un camp larg de cuprindere si sa pot lucra in lumina scazuta. Obiectivele luminoase sunt adecvate atat pentru portret, cat si pentru situatii comune de lucru in oras. Obiectivele cu constructie premium sunt importante in revelarea calitatii si performantei reale ale platformei grafice.
Cu aparatul la lucru – situatii parcurse
Pe perioada testarii am experimentat intensiv un numar de 8 genuri sau situatii fotografice majore diferite intre ele, cu solicitare creativa si energetica maxima. Am pus astfel aparatul la lucru in cele mai diverse ipostaze, in incercarea de a deschide situatii de test cat mai complexe cu putinta .

Am testat astfel calitatea reala a imaginii in conditiile cele mai diverse de iluminare, rapiditatea si acuratetea punerii la punct la diverse solicitari dinamice, capacitatea de reactie si raspuns a sistemului fotografic, adaptabilitatea si ergonomia sa, rezistenta la solicitare sustinuta.
Am parcurs scene de street&urban si de arhitectura, acestea fiind pentru mine teme predilecte. Am profitat apoi de prezenta unui minunat sfarsit de toamna insorita, toate cele 14 zile de teste din octombrie fiind chiar calde, natura fiind foarte colorata. Am incercat sa creez un tablou de toamna cat mai expresiv, atat in oras cat si in afara lui. Am fost primit la orele de balet ale unei scoli particulare de profil si am incercat sa intru in minunata si delicata – dar extrem de solicitanta lume a gratiei pe pointe, incercad sa conturez tablouri poetice. Legatura imediata cu tema portretului a fost astfel realizata, incercand sa abordez acest gen intr-un mod cat mai creativ si dinamic. Deja traditional, descoperit si testat odata cu sistemul Lumix FZ1000 in toamna trecuta, timpii scurti de expunere oferiti de cortina electronica au fost evidentiati in scene de peisaj “acvatic” in cadrul oferit de fantanile dinamice de la Piata Unirii.
Am si improvizat pe aceasta tema, dupa cum vom vedea in galeria foto dedicata. Am testat modurile “rafala” nu atat pentru a surprinde momentul decisiv – cat pentru a experimenta exact in sens invers – re-alcatuirea secventelor in ceea ce e acum la moda, si anume gif-ul animat. Pentru a evalua comportamentul aparatului in lumina slaba, dar si pentru a analiza tratarea zgomotului de imagine, am realizat si fotografie de spectacol. Am renuntat sa merg sa pozez un concert de muzica rock in fatidica vineri “colectiva”, obosit fiind dupa ce lucrasem toata ziua in oras – si nu pot sa nu amintesc acest aspect, intrucat a ramas emotional conectata cu perioada de testare a aparatului. A fost de altfel o perioada agitata din puct de vedere emotional, in pofida soarelui de toamna, intamplarile zilnice dandu-mi ocazia sa realizez si cateva fotoreportaje – testand astfel viteza de reactie, acuratetea raspunsului aparatului.
Street&urban

Pentru genul practic dedicat acestui aparat, am incercat sa-i ofer si sa-mi deschid situatii cat mai diverse, strada fiind prin excelenta un mediu al faptelor imprevizibile, spontane, care necesita viteza de reactie. Pana acolo insa, o provocare o constituie corecta redare a tonurilor, in situatii care pun la incercare latitudinea de expunere. Cadre dificile lucrate in contra lumina sau mizand pe contrast sunt capabile sa demonstreze flexibilitatea conferita de patforma actuala Venus.
Dupa cum spuneam, fisa tehnica prezinta o crestere de 1/3 pasi ai latitudinii de expunere. Sigur, in contextul setarilor de cotrast personalizate de care am vorbit mai sus – curba negativa a tonurilor cu -2, +2 la cele inalte, compensarea standard a umbririi, +1 punct de contrast in setarea modului grafic. Sigur, poti ajuta aparatul gasind situatii native agreabile din punct de vedere al fotogeniei, cu reflexii luminoase in zonele umbrite sau prin compozitii echilibrate. Am lucrat cu toate abiectivele puse la dispozitie, preferand de la un moment dat wide-ul Lumix 7-14/4 si foarte compactul si luminosul 42.5/1.7. Punerea la punct se realizeaza instant si precis in oricare dintre modurile descrise anterior.
Aparatul e complet silentios atunci cand se foloseste cortina electronica. In general nu prea sunt vizibil cu niciun aparat, deci nu pot spune ca aici forma sau finisajul m-au ajutat in vreun fel explicit, dar aparatul chiar este discret, se simte robust in mana, priza e farte buna, butoanele iti dau o senzatie de acuratete si sigurata la apasare.
M-am apropiat de oameni atat cat scenele pozate au cerut-o, avand desigur o afinitate pentru saruturi sau scene cu gesturi sensibile. In aglomeratie aparatul se descurca foarte bine, totul e sa stii unde vrei sa faci clarul. Functia de urmarire a subiectului poate fi foarte utila. Balansul de alb a fost ziua setat pe “cer noros” racit cu 2 puncte de albastru, seara sau la apus pe “umbra”, noaptea sau la interior pe mod automat. Nu a mai fost nevoie sa lucrez manual in grade Kelvin, balansul presetat lucrand de la sine cu acuratete.
O placere reala sa lucrezi in lumina putina cu obiectivele luminoase, la o valoare ISO cat mai scazuta si folosind din plin mecanismul de stabilizare din aparat. Dubla stabilizare a influentat cateodata incadrarea exacta atunci cand am folosit obiectivul Lumix 35-100/2.8, inducand o tresarire imprevizila pe o axa, in general cea verticala – compensarea “compensarii” fiind probabil excesiva cateodata.  Pentru scenele care necesita expuneri lungi sunt necesare comutarea la cortina manuala si anularea modului silentios de lucru. Catodata am folosit faptul ca ecranul se rabate, pentru  a controla mai bine cadrul din puncte de statie dificile.
Dupa cum am spus – e bine sa avem un set de optiuni predefinite pentru a ne putea concentra mai usor la subiect, aparatul fiind foarte rapid in reactii, confirmand fisa tehnica propusa de producator. Imaginea are consistenta si acuratete comparabile cu ale unui DSLR cu senzor mai mare ca suprafata, senzorul de 20.3 Mpixeli in format micro ¾, cuplat cu noua platforma Venus,  aducand o evolutie evidenta in fata modelelor Lumix GX7 sau G7. Contrastul, tonurile, gradarile sunt foarte echilibrate si robuste. In modul street nu am lucrat cu rafala sau imaginea 4K, folosind aceste proprietati altfel, dupa cum vom vedea mai departe.
Waterscape (peisaj acvatic)

Un subiect abordat din nou – devenit deja traditional pentru mine atunci cand testez un sistem Lumix, au fost jocurile de stropi ale jeturilor de apa, fie de la fantani arteziene dinamice, fie din alte surse. In contralumina putem avea o foarte buna ocazie de a testa timpii extrem de scurti propusi de producator – pana la 1/16000s. Am atins undeva in jur de 1/12000s, suficient cat sa pun in evidenta particulele fine de apa, in mai multe situatii. Viteza de focalizare, cuplata cu viteza declansarii, cuplate si cu rezolutia inalta a senzorului – fie in mod foto, fie in mod filmare 4K, au in acest subiect un foarte bun mediu de testare si evidentiere a proprietatilor principale corelate ale aparatului. Fie speculand curcubeul format pe suprafa fina de stropi, fie multitudinea de jocuri dinamice ale fantanilor de la Piata Unirii, fie jetul cu care se curata cariatidele din Herastrau sau jucandu-ma cu un mic spray– rezultatele pot fi spectaculoase din punct de vedere vizual.
Portretul

Am profitat de ocazia prezentei luminii naturale extrem de atragatoare, precum si de atmosfera de toamna calda, pentru a realiza portrete expresive, in spatiul exterior. Deseori buna stapanire a luminii si a relatiei sale cu subiectul este cheia cea mai simpla pentru  a realiza portrete cu impact, pastrandu-le insa tenta de naturalete, fara a fi necesara vreun costisitor ansamblu de lumini artificiale (ii multumesc Irinei pentru rabdare si entuziasm).
Din testarea precedenta, ramasesem cu o oarecare teama, sistemul Lumix G7 necesitand o grija speciala in cazul figurilor, in ceea ce priveste redarea corecta a tonurilor pielii. Cu GX8 nu a mai fost cazul, nici macar sa folosesc modul grafic Portret, cu setari specifice. Natural sau Neutru, reglarile existente au fost suficiente pentru redari foarte multumitoare ale tonurilor pielii, direct din aparat, utilizand curba si setarile contrastului deja enuntate. Dincolo de clasicele incadrari, am incercat sa mizez pe punctele forte oferite de sistemul Lumix in ceea ce priveste acuratetea punerii la punct, rapiditatea acesteia, precum si a vitezei de declansare. In cazul jocului cu frunzele uscate, am folosit de aceasta data modul rafala cu 8 cadre pe secunda, urmand sa aleg eu apoi imaginea optima. Puteam folosi modul foto 4K, am preferat insa rezolutia maxima oferita de aparat. Rezultatele au fost in toate cazurile spectaculoase. Si in contralumina, cu lumina difuza lasata sa intre razant in obiectiv sau cu lumina reflectata, imaginile emana naturalete, fara nicio fortare vizuala, folosind setarile din aparat. Reamintesc si faptul ca la fotografierea portretelor, punerea la punct automata detecteaza pupila si o urmareste (cand e posibil), aspect foarte util cand se lucreaza cu diafragme deschise si este necesara precizia planului de focalizare.
In acest sens, obiectivul Lumix 42.5/1.7 are o constructie foarte eficienta, este mic si usor, clarul se realizeaza precis si rapid, efectul vizual al bokeh-ului este foarte placut, culorile sunt bine echilibrate, contururile – foarte clare. Ideal pentru portret dar si pentru street. L-am preferat adesea lui Lumix 35-100/2.8, care poate fi insa folosit atunci cand ai nevoie de spatiu mai mare intre tine si subiect, in spatiu liber, in orice caz.
Ecranul rabatil se dovedeste a fi foarte util in cazul in care vrei sa faci selfie-uri bine cadrate si cu clarul pus la punct.
GIF-ul animat
e1_tomn1
Ca extensie a lucrului pentru portretul de toamna, folosind rafala de 8 cadre/s in serii de cate 24 de cadre, am realizat serii imagini din care am putut extrage si cadrul optim, dar cu care am incercat si un mic experiment. Acum la moda, gif-ul animat este foarte usor de obtinut cu softuri de asamblare gratuite si usor de utilizat, setand nuamrul de cadre pe secunda in mod personalizat. In acest fel se poate re-creea o secventa dinamica, in sens invers extragerii unei secvente singulare, prin aditie secventiala de cadre. Rezultatele au fost atragatoare, inca de la prima incercare.
Ora de balet

Dorind sa aprofundez tema portretului, explorand insa si o alta viziune si situatii particulare, o tema special dezvoltata cu Lumix GX8 a fost de aceasta data seria/reportajul la ora de balet. Scoala Pas Boutique m-a primit in vizita la cateva sesiuni de exercitii la care am asistat discret, dar eficient. Un montaj foto-video extins poate fi vizionat aici https://vimeo.com/146434602. Ce am urmarit? Bazandu-ma si pe discretia aparatului in mod silentios, mi-am propus sa descriu prin cateva cadre poetice lumea fascinanta pentru mine a exercitiilor de balet, recunoscute pentru gratia lor, in contrast cu efortul extrem din spatele a ceea ce se vede. Am lucrat preponderent cu obiectivul Lumix 42.5/1.7, atras fiind de delimitarea foarte exacta intre subiect si fundal, pentru o nuantare spatiala in profunzime. Atat color, cat si alb negru, direct din aparat. Aparatul reda cu acuratete finetea tonurilor si trecerilor graduale, o scadere a saturatiei cu 1 punct inducand o tenta introvertita binevenita.
Foarte util a fost si faptul ca ecranul de 3 inci si o rezolutie de 1.04Mpixeli se roteste liber, oferind acces vizual pentru cadrari exacte din puncte de statie dificile. Am mizat cat mai mult pe prezenta luminii naturale, indiferent de intensitatea sa. Am beneficiat intr-una din zile de o lumina foarte speciala, cu multe treceri de la cald la rece, de la efect difuz la unul contrastant, prin natura aspectelor meteo. Acest fapt m-a determinat sa ajustez constant temperatura balansului de alb, lucru rezolvat usor prin accesul la meniu. Punerea la punct a fost realizata automat si fara probleme, lucrul in dafragma cea mai deschisa necesitand acuratete pe planul de claritate.
Am profitat de ocazie si am inregistrat si cateva secvente video, in mod 4K (100M, 24P). Nu am beneficiat de stabilizare – care este disponibila la oricare alta rezolutie video de lucru. Ca setari – aparatul stie sa faca o analogie cu setarile din modul imagine singulara, si le aplica exact si la video, rezultand o fluenta ca aspect. Sigur ca profesionistii in imagine video beneficiaza si de alte setari foarte utile pentru post-pocesare, pe mine m-a interesat insa in special calitatea imaginii. Am testat atat punerea la punct automata – care se efectueaza rapid si cu precizie, dar si cea manuala. Imaginea are o calitate exceptionala, reglajele utile realizandu-se intuitiv.
Fotografia de spectacol

Daca anterior testasem intensiv caracteristicile sistemului Lumix G7 in cadrul unui festival renumit de muzica clasica, mizand pe lucrul silentios in lumina putina, l-am pus la test acum si pe GX8 in conditii de lucru dificile de iluminare. Data fiind imbunatatrea tratarii zgomotului de imagine precum si a latitudinii de expunere, m-am asteptat la rezultate si mai bune, acum. Un spectacol care a mizat pe un sincretism stilistic in cheie modernist-abstracta a fost un loc ideal de test, oferindu-ma sa realizaz cateva cadre. Balansul de alb in mod Automat a tratat foarte bine influenta luminilor artificiale cvasi-prezente. Am lasat sensibilitatea ISO de asemenea in mod Auto, cu marja superioara la valoarea 800.  Am lucrat atat cu obiectivul wide Lumix 7-14/4, cat si cu 42.5/1.7 in foyer, pentru a surprinde atmosfera dinaintea evenimentului. Tonurile sunt bogate, contrastul echilibrat, cromatica realista. In timpul spectacolului am folosit exclusiv obiectivul Lumix 35-100/2.8, mizand pe dubla stabilizare.  Ca la orice eveniment petrecut in lumina slaba, nu te poti baza doar pe stabilizator, trebuie sa fii atent si la miscarea actorilor, la timp relativ lungi de expunere. Punerea la punct este precisa, subiectul poate fi urmarit dinamic.
Imaginile denota consistenta, nu se simte prezenta zgomotului de imagine, contrastul e bland, fara treceri agresive. Din zonele intunecate se pot recupera usor detalii. Am lucrat discret, silentiozitatea totala datorandu-se cortinei electronice.
Fotoreportajul

Toamna extraordinara ca vreme a adus insa si multe incidente. Intrucat am avut aparatul permanent la mine si chiar am cautat subiecte, am reusit a testez eficienta sistemului Lumix GX8 si in cazuri cu desfasurari rapide de situatii imprevizibile. Mai mult decat la genul street, aici urmarim si posibilitatea dezvoltarii unui fir narativ prin serie fotografica.
Voi prezenta exemplul incidentului de pe linia tramvaiului 41. Plecand de acasa spre parcul Herastrau, cu obiectivele Lumix 7-15/4, 42.4/1.7 si 35-100/2.8, urma sa iau cateva statii tramvaiul. Mi-am dat seama ca e deja formata o coada lunga de garnituri, asa ca am luat-o de-a lungul ei, sa vad care e problema. A aflat din mers ca a fost un accident la intersectia bd. Averescu cu bd. Mihalache. Mi s-a parut ca in sir indian s-au adunat toate tramvaiele, era clar ca nu mai circula nimic o vreme. Oamenii incepusera sa coboare si sa se indrepte pe jos spre zonele in care aveau treaba. Fiind destul de devreme, multi inca erau pe drum spre serviciu, astfel incat am putut vedea cateva scene foarte interesante. Am interactionat cu oameni din tramvaie sau de langa, majoritatea faceau haz de necaz.
Scolarii se bucurau ca nu mai ajung la scoala, altii erau deja resemnati la gandul ca vor intarzia, alti oameni carau diverse obiecte. Am intrat imediat in mood-ul fotoreporter si am incercat sa capturez tablouri cat mai relevante, schimband cu dexteritate cele trei obiective intre ele. Mi-am propus sa ilustrez on-line incidentul, transmitand in direct pe retele de socializare, ca sa stie cei interesati sa evite traseul. Am activat functia Wi-Fi si am postat imediat imagini, la cald, dupa transferul catorva cadre in telefon. Inaintand pe linie, am fotografiat aglomeratia creeata.  M-am apropiat de epicentrul incidentului si am aflat care era problema – un camion destul de greu a vrut sa vireze stanga pe linie si a intrat in coliziune cu un tramvai, care l-a si rasturnat pe o parte. Din fericire fara victime, s-a soldat doar cu blocarea si perturbarea prelungita a traficului. Am masurat rapid din priviri daca si cat ma pot apropia. Echipe de la diverse televiziuni realizau deja reportaje, perimetrul nu era clar fixat. Eram singurul fotograf de la fata locului. Mi-am luat rolul in serios. In ciuda problemei, domnea o stare relaxata, deblocarea traficului parea o joaca de copii mari. Am luat cat mai multe cadre de la locul faptei, dar am fost atent si la context, la oamenii de pe margine, la pompieri, politisti, vatmani, inspectori, detalii ale coliziunii, incercand sa creez un tablou cuprinzator al evenimentului. Am filmat redresarea camionului, am mai luat cateva cadre din lungul liniei si am plecat cand mi s-a parut ca mi-am facut treaba.
In realizarea reportajului am mizat pe acuratetea si rapiditatea realizarii clarului si declansarii, fara intarzieri – esentiale in astfel de situatii. Stabilizarea a fost bine-venita in acest context, cu miscari rapide. Dat fiind faptul ca incidentul a avut loc intr-o zona umbrita, a fost utila si flexibilitatea latitudinii de expunere. Imaginile sunt consistente vizual si incearca sa recreeze atmosfera de la fata locului, asa cum am surprins-o in mod spontan.
Fotografia de arhitectura

Folosind aproape exclusiv obiectivul Lumix 7-14/4 in abordarea subiectelor arhitecturale, am putut “respira” vizual in voie, cuprinzand unghiuri cat mai largi, dinamice. In realizarea imaginilor aferente acestui gen fotografic, ne intereseaza performanta optica a obiectivelor, pentru detalii cat mai consistente, din centru si pana la marginea cadrului. In tandem cu optica utilizata, motorul de redare al platformei Venus este deja foarte avansat si stie sa trateze bine imaginile pentru rezultate vizuale performante  – amintim compensarea difractiei si a vignetarii, sporirea claritatii, etc. Rezolutia de 20.3 Mpixeli a senzorului precum si imbunatatirea latitudinii de expunere si a zgomotului de magine – aspecte deja evidentiate,  isi fac simtita imediat prezenta. Cadrele denota acuratete si consistenta comparabile – cum am mai spus – cu imagini aferente senzorilor mai mari integrati in DSLR-uri, un pas clar inainte in fata sistemelor Lumix anterioare. Nici macar nu sunt necesari pasi complecsi de prelucrare – iluminare, contrast, tonalitati umbre-lumini, claritate usor accentuata – fiind suficiente. Balansul de alb automat este precis, atat pe timp de zi, dar si in situatii de iluminare artificiale. Interiorul librariei Carturesti Carusel este un bun subiect, atat pentru redarea cu acuratete a geometriei complexe, cu detalii fine, cat si a tonurilor cromatice, aici avand loc o surapunere interesanta a surselor de iluminare naturale si artificiale. Un test dificil pentru orice sistem fotografic. Pe timp nocturn si cu iluminare artificiala, la iInterior sau la exterior, cromatica generala este admirabil rezolvata nativ de GX8. Am lucrat exclusiv din mana, fara trepied, sistemul de stabilizare facandu-si foarte bine treaba si la timpi mai lungi de expunere. Teatrul Ion Dacian pozat la exterior si la interior, Ateneul, dar si cladirea Teatrului National in lumina dupa-amiezii sau sub incidenta iluminarii artificiale nocturne, cladirile Tower Gate surprinse dupa apus, proiectate pe un fundal de nori expresivi cu tonuri de mov – se constituie in exemple cu care am incercat riguros evidentierea calitatilor sistemului Lumix GX8, in situatii  spatiale si de iuminare cat mai diverse si complexe.
Am incercat sa folosesc valori ISO cat mai scazute, pentru imagini cu zgomot cat mai redus, deci cu definitie mai mare. In intervalul 100-25600, zgomotul se pastreaza in limite bune pana la valoarea 3200.
iso1 copy iso2 copy iso3 copy
Concluzii
Caracteristicile tehnice pe care sistemul Panasonic Lumix GX8 le aduce il transforma      intr-un instrument foarte eficient de lucru, fiind robust, rapid, precis, cu un comportament si raspuns pe masura solicitarilor si asteptarilor fotografului sau videografului.
Dotarile cu care este echipat, caracteristicile tehnice, capacitatea de a oferi discretie precum si multitudinea de optiuni personalizabile, de moduri creative, il transforma intr-un produs premium.
Recapituland, amintim prezenta captorului in format ¾,  Live MOS cu o rezolutie de 20.3 Mpixeli. Platforma Venus ofera o latitudine de expunere sporita cu 1/3 pasi, procesarea zgomotului de imagine fiind si ea  imbunatatita pentru o definitie cat mai inalta a imaginilor. Aparatul este dotat cu shutter atat electronic (silentios), cat si mecanic. Plaja ISO se inscrie in intervalul 100-25600. Sistemul de punere la punct este dotat 49 de puncte de focalizare, sensibilitate EV -4 / +22. Ecranul de 3 inch, 1.04 Mpixeli este tactil si articulat, vizorul electronic are o rezolutie de 2.36 Mpixeli. Deja un standard care incepe sa prinda contur pe majoritatea sistemelor foto/video, filmarea se realizeaza la rezolutie 4K (+foto). Functia WiFi este desigur prezenta. Fara obiectiv, Lumix GX8 cantareste 487 grame.  Corpul ofera stabilizare pe 4 axe. Stabilizarea duala se efectueaza doar cu ajutorul  obiectivelor dotate cu un sistem dedicat. Functionalitatea precum si calitatea imaginii ating nivelul oferit de un DSLR.
Caracteristici generale pozitive evidentiate:

  • Aparatul este robust, cu o ergonomie si functionalitate foarte bine implementate
  • Gama de obiective extrem de larga, poate acoperi orice cerinte fotografice/video
  • Initializarea, raspunsul la comenzi, scrierea pe card se efectueaza foarte rapid
  • Comenzile pe butoane cu functii personalizabile raspund necesitatilor fotografice imediate, aducand un grad sporit de eficienta. Se pot personaliza si functii on-screen, cu apelare tactila
  • Vizorul si ecranul inclinabil, ambele de inalta definitie, sunt dotari foarte utile
  • Punerea la punct in mod foto se realizeaza extrem de rapid si precis, cele 49 de puncte de focus putand fi utilizate in multiple configuratii, urmarirea subiectului facandu-se – atunci cand este necesara, cu acuratete. La fotografierea portretelor, punerea la punct automata detecteaza pupila si o urmareste (cand e posibil), aspect foarte util cand se lucreaza cu diafragme deschise si este necesara precizie.
  • Texturile isi pastreaza detaliul, tonurile si gamele cromatice sunt corect rezolvate, setarile multiple ale variabilelor de lucru, cu rezultat vizibil in timp real
  • Latitudinea de expunere sporita cu 1/3 pasi ofera imagini corect expuse, cu detalii in toate regiunile
  • Cortina electronica induce un mod de lucru cvasi-silentios si timpi de expunere cu valori de pana la 1/16000s
  • Valorile ISO sunt utilizabile in intervalul 100-3200 fara o scadere notabila a calitatii imaginii, in functie insa si de situatia fotografiata. Tratarea zgomotului confera imaginilor definitie sporita, cu aspect natural.
  • Filmarea de inalta fidelitate se realizeaza la calitate 4K, la o rezolutie de 3840×2160, 25p stereo. Pot fi extrase cadre fixe la rezolutie de 8 Mpix.
  • 23 de moduri creative de lucru, extrem de diverse, includ Panorama, Miniatura, etc.
  • Conectivitate Wifi cu telefon sau tableta
  • Bateria are o durata de viata care asigura (confirm standard) 340 de cadre, in utilizare directa am depasit insa cu mult acest prag.

Ca puncte care pot fi imbunatatite, putem nota :

  • Desi sistemul de stabilizare dual propune crestere a sigurantei stabilizarii, exista momente  dupa stabilizare in care cadrul tremura brusc, afectand incadrarea. Probabil o oprire contextuala a stabilizarii din obiectiv poate preintimpina acest efect.
  • Atunci cand se incearca punerea la punct a clarului pe obiecte mici, decupate din context, in functie de iluminare, exista o nesigurata in a-l stabili in md automat.

PS tehnic – dupa perioada de testare, Panasonic a lansat un update numit Post focus. Utilizand tehnologiile 4K si DFD (depth from defocus), aparatul realizeaza o scurta filmare, schimband planul de claritate. Se poate selecta apoi cadrul dorit.
Acestea fiind trecute in revista, dupa o experienta mai mult decat cuprinzatoare cu sistemul Panasonic Lumix GX8 – street&urban, arhitectura, waterscape, portret, balet, natura, reportaj, spectacol – imaginile din galerii fiind oglinda fidela a modului in care lucreaza  aparatul – pot afirma ca acesta isi ocupa un loc binemeritat de top in familia de aparate mirorless premium dedicate atat fotografierii cat si filmarii de inalta calitate. Prin capacitatea de adaptare si personalizare, prin silentiozitate si calitatea produsului vizual, prin consistenta si  acuratetea imaginilor, poate fi destinat fotografilor/videografilor de orice nivel, de la entuziasti la profesionisti, putandu-se plia cu usurinta oricarui nivel de exigente, fiind un instrument flexibil, de incredere, cu precizie.
Panasonic Lumix GX8
Un articol si fotografii de Vlad Eftenie.
[products ids=125020901,125020906]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • foarte posibil ca modul bulb sa poate fi controlabil prin aplicatia de pe mobil 🙂 de verificat

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.