Filtrele fotografice (IV) – Filtrul neutru și alte sfaturi

Postat de: Dan Dinu Dan Dinu

Am revenit cu un ultim articol din seria despre filtrele fotografice, realizată de Dan Dinu. După sistemele de filtre foto abordate la modul general și materialele despre filtrul de polarizare sau filtrul gradual neutru, astăzi continuăm cu informații utile despre filtrul neutru și alte sfaturi importante, toate exemplificate în fotografii.

Dacă filtrele despre care am povestit până acum în acest material erau folosite pentru a îmbunătăți calitatea imaginilor voastre, cel despre care o să vorbim în continuare este mai degrabă destinat imaginilor creative, în care timpul lung de expunere ne poate ajuta să conturăm o anumită atmosferă. Creativitatea este mereu binevenită în fotografie, așa că este important să acordăm o atenție deosebită acestui tip de filtru, însă uneori putem cădea și în capcana de a-l folosi excesiv iar efectele să nu fie tocmai cele dorite.

filtre

Imaginația nu prea are limite când vine vorba de folosirea unui filtru gradual neutru. Expunerile lungi, patru minute în cazul de față, pot întina mișcarea norilor sau a apei pentru un efect interesant. (Vik, Islanda)

Filtrul neutru este un filtru gri de diferite densități, ce ajută atunci când lumina este prea puternică sau când avem nevoie de un timp mai lung de expunere. În primul caz, un filtru este de folos pentru a reduce intensitatea luminii, atunci când riscăm să supraexpunem o imagine și când nu mai putem închide diafragma sau scurta timpul de expunere din diverse motive, fie tehnice, fie creative. În al doilea caz, dacă lumina din cadrul nostru este prea puternică, putem folosi un filtru neutru pentru a prelungi timpul de expunere. Avem astfel ocazia să fotografiem subiecte în mișcare, cum ar fi apa sau norii și să le evidențiem mișcarea.

filtre foto

Filtre neutre Lee, de un stop, respectiv trei stop-uri de lumină.

Există mai multe tipuri de filtre graduale, în funcție de densitatea lor. Cele mai uzuale sunt cele comune, de unu, două sau trei stop-uri de lumină. Acestea reduc cu tot atâtea trepte cantitatea de lumină ce trece prin ele. Se pot folosi atunci când nu avem nevoie de o reducere semnificativă a luminii, în special când fotografiem cascade sau peisaje în care mișcarea existentă este destul de rapidă.

cascada
Pentru cascada din imagine am avut nevoie de un filtru neutru pentru a avea un timp mai lung de expunere. Am folosit și un filtru de polarizare care, nu uitați, mai reduce și el lumina cu până la două stop-uri. Această combinație este una de succes atunci când fotografiați apa, mai ales că trebuie să eliminați și anumite reflexii pentru a reda culorile mai bine. (Cascada Bigăr, Parcul național Cheile Nerei – Beușnița)

Ochiul uman vede lumea din jur cu o “expunere” de aproximativ 1/60s. Cu alte cuvinte noi nu putem vedea apa decât așa cum o reprezintă prima imagine, nici extrem de clară însă nici blurată cum este în a doua imagine. Din punctul meu de vedere această redare este cea mai inestetică, așa că prefer de fiecare dată să prelungesc timpul de expunere pentru rezultate mai spectaculoase. (Râul Topolog, Munții Făgăraș)

O a doua categorie este cea a filtrelor neutre extreme, care pot reduce lumina cu șase până la zece stop-uri. Acestea mai poartă denumirea generică de “big stopper” și sunt folosite la expuneri foarte lungi, uneori de ordinul minutelor, atunci când vrem să evidențiem mișcarea norilor sau a apei în special în peisajele de coastă.

filtre foto

Așa cum se poate vedea în această imagine, atât apa cât și norii s-au mișcat extrem de mult în timpul expunerii de 2,5s și au creat acest efect. (Reynisfjara, Islanda)

Dacă la prima categorie de filtre folosirea acestora este relativ simplă, ele fiind poziționate direct pe obiectiv și măsurarea expunerii făcându-se direct prin filtru, la cea de-a doua categorie lucrurile devin un pic mai complicate. În momentul în care punem un filtru neutru de zece stop-uri, lumina care trece prin el este atât de slabă, încât prin vizor nu se mai poate vedea nimic, iar expunerea automată nu mai poate fi realizată. Pentru a crea imaginea trebuie să ne compunem cadrul, să fixăm și reglăm celelalte filtre pe care vrem să le folosim și să măsurăm manual expunerea corectă fără filtrul neutru. După ce am făcut acest lucru, trebuie să așezăm filtrul neutru pe obiectiv și să calculăm expunerea în funcție de numărul de stop-uri. Pentru exemplu nostru cu un filtru de zece stop-uri, trebuie să prelungim timpul de expunere tot cu zece stop-uri. Dacă timpul nostru fără filtru a fost 1/60s, atunci timpul necesar cu filtru este de 16s. Normal că în general ideea folosirii acestor filtre este de a prelungi mult mai mult timpul de expunere, până la câteva minute.

În cele două imagini aveți același cadru realizat cu și fără filtru neutru de zece stopuri. Dacă în prima imagine am redat peisajul așa cum se vedea cu ochiul liber, în a doua fotografie am profitat de timpul lung de expunere pentru a evidenția mișcarea norilor. Nu uitați că efectul cel mai frumos la nori îl veți avea dacă aceștia vin înspre voi sau pleacă dinspre voi, formând niște linii interesante în compoziție. (Isle of Eigg, Scoția)

De obicei un filtru neutru ar trebui să rămână neutru și să nu schimbe excesiv culorile. Dacă la neutrele simple acest lucru se întâmplă doar la filtrele de calitate mai slabă, la neutrele extreme imaginile obținute au culori mult mai reci. Uneori acest aspect poate fi interesant, însă de multe ori ar trebui corectat.

filtrul neutru
Folosirea unui filtru neutru extrem în acest caz, nu numai că a creat o imagine cu o atmosferă mai interesantă datorită mișcării apei și norilor, dar a adus și niște tente de albastru puternic, specifice perioadei de crepuscul. În mod normal astfel de tonuri sunt aduse de filtrul neutru și trebuie corectate, însă în acest caz ele se potrivesc și conturează atmosfera pe care o doream. (Neast Point, Isle of Skye, Scoția)

Există și o categorie de filtre neutre reglabile, care sunt rotunde pe filet. Acestea pot ajunge la diferite densități prin rotirea unor inele. Personal nu recomand aceste filtre pentru că sunt mai greu de folosit, fiind mai greu de făcut calculul de mai sus. Nu toate aceste filtre au gradate pe ele exact numărul de stop-uri la care se ajunge prin rotire, așa că de obicei imaginea se obține mai ales prin încercări. Nu ar fi o problemă la expunerile mai scurte, însă dacă aveți expuneri de ordinul minutelor, se pierde prea mult timp pentru a ajunge la un rezultat bun și uneori se poate schimba lumina în acest interval.

fotografia de peisaj
Nu trebuie să ne gândim la filtrul neutru doar atunci când fotografiem apă sau nori. Uneori vântul poate fi și el redat, mai ales dacă avem elemente care se mișcă foarte evident în cadru. În cazul acestui viscol, un filtru neutru m-a ajutat să obțin un timp mai lung de expunere cu ajutorul căruia să accentuez mișcarea. Nu mai discutăm aici de ordinul minutelor sau secundelor ci de fracțiuni de secundă, însă pentru că era foarte multă lumină iar timpul de expunere era mult prea scurt, am avut nevoie de filtrul neutru pentru a obține imaginea dorită. (Munții Ciucaș)

Greșeli comise frecvent atunci când folosim filtre

Folosirea filtrelor este foarte utilă în fotografia de peisaj, însă uneori filtrele mai mult ne încurcă decât ne ajută. Este important să știm când și cum să folosim filtrele pentru cele mai bune rezultate și când să renunțăm la ele.

Eliminarea reflexiilor interesante

În anumite cazuri reflexiile pot fi foarte interesante, așa că nu are rost să le eliminați cu ajutorul filtrului de polarizare. Așa cum se poate vedea și mai jos, eliminarea reflexiei colorate a generat o imagine mai fadă, nu foarte estetică.