Canon 16-35mm f/4L IS – zoom-ul wide mult așteptat

Canon nu a stat grozav la zoom-urile wide, până de curând. De fapt 17-40mm era atât de slab în colțuri și pe margini, încât nu prea era luat în serios la treburi profesionale unde calitatea imaginii este de o importanță crucială. Apoi, 16-35mm f/2.8L II cu toate că era mai bun, tot nu atingea nivelul competiției. Așa încât cei care trăiesc din fotografie și / sau pasionații care pun mare preț pe calitatea unei imagini la mărire 100% au fost nevoiți să recurgă la obiective fixe și eventual la alte branduri, fiind privați de confortul și flexibilitatea unui zoom wide.
Pe mine mă privește personal acest subiect, pentru că sunt un mare pasionat de munte și alergări montane. Și nu e deloc confortabil să car sacul cu 3 prime-uri grele, pentru a obține imagini rezonabile. În consecință am zis să încerc mult-lăudatul nou apărut Canon 16-35mm f/4L IS, despre care am citit multe review-uri înainte de a-l testa personal. Și având doar obiective fixe în gențile mele, fiind obișnuit cu calitate ireproșabilă a imaginii, nu am avut speranțe foarte mari. Zoom wide, Canon? Hm!
Ei bine, am avut o surpriză!
1. Construcția
– 16 elemente în 12 grupuri
– apertură – 9 lame rotunjite
– diametru filtru 77mm
– distanța minimă de focus: 28 cm
– autofocus: UltraSonic Motor (USM)
– greutate: 615 grame.
Este un obiectiv din gama L (Luxury), deci construcția este de top. Desigur, este inclus plastic dar de foarte bună calitate. Nu există jocuri de nici un fel, inelul de zoom și cel de focus opun exact câtă rezistență trebuie.
Este un obiectiv izolat împotriva intemperiilor și prafului, deci montat pe un 5D Mark III nu am avut nici o problemă să fotografiez în ploaie.
Ca o surpriză pentru mine, obișnuit cu prime-uri gen Sigma Art și Zeiss, greutatea este chiar mică. Este mai ușor decât Distagonul meu 35mm (care este de metal, dacă e să fim cinstiți totuși). Îți aduce pur și simplu un zâmbet pe buze să știi că ai de la 16 la 35mm fără să trebuiască să schimbi nimic. Dar cât de bun este?
2. Sharpness
16-35mm f/4L IS poate fi folosit fără nici un fel de reținere pe întreaga plajă a aperturii. Sharpness-ul este pur și simplu de nivelul obiectivelor fixe, fără nici o exagerare. Într-un fel sau altul, Canon au făcut-o și pe asta. De la colțurile mânjite ale lui 17-40 la claritatea și nivelul de detaliu al noului obiectiv, diferența este incredibilă.
Chiar și la aperturi foarte închise, gen f/16 – f/22 (pentru a poza cascade sau cursuri de apă de exemplu), claritatea imaginii este suficient de bună pentru a fi perfect utilizabilă.
3. Bokeh
În mod normal nu prea e mare lucru de discutat la acest capitol pentru că e vorba de un wide relativ lent (apertură maximă f/4), dar trebuie spus că la distanțe de closeup, cele 9 lamele rotunjite își fac treaba și se obține un background blur relativ decent.
4. Aberații cromatice
Deloc, aș zice. Am avut obiectivul pe timpul unei săptămâni petrecute în Apuseni, în toate condițiile posibile de iluminare și contrast și nu am reușit să văd nimic la acest capitol.
5. Autofocus
Este vorba de un L care are USM, deci totul e excelent aici. Obiectivul a făcut focus fără greșeală pe ambele body-uri pe care le-am avut. O consistență cu care nici un Sigma nu se poate lăuda, de exemplu.
6. Vignetting
Există, la f/4. Nu mi s-a părut foarte deranjant și e corectabil în Lightroom cu un singur click. De la f/5.6 în sus nu mai reprezintă o problemă
7. Culori, contrast
Sunt culorile clasice ale L-urilor Canon. Saturate, bogate în tonuri și în cazul lui 16-35mm f/4L IS și cu un microcontrast mult superior celorlalte zoom-uri wide. Probabil datorită capacității de rezolvare a detaliilor mult superioară.
8. Distorsiuni
Acesta ar fi un punct slab al acestui obiectiv. Dacă vreți să fotografiați arhitectură veți avea ceva probleme, pentru că distorsiunile există și pleacă de la cele gen butoi (relativ mari) la capătul wide, către distorsiuni de tip pernă, către 35mm. Zona 21-24mm poate fi considerată fără distorsiuni.
9. Stabilizarea
Ca un bonus pentru a contracara apertura maximă scăzută, acest obiectiv dispune de ultima variantă de stabilizare de imagine de la Canon. Care își face treaba fantastic de bine. Am fost surprins să văd cât de multe cadre perfect clare trase din mână la 1/10s am obținut.
10. Experiența în utilizare
Canon 16-35mm f/4L IS este un obiectiv perfect pentru călătorii și de asemenea nu trebuie să lipsească din geanta nici unui fotograf de peisaj. Este genul de obiectiv pe care îl pui pe aparat și nu îl mai dai jos toată excursia. Este ușor, calitatea imaginii este la nivel de obiective fixe, este izolat contra intemperiilor, iar prețul este mai mult decât rezonabil pentru calitatea fotografiilor rezultate.
Fotografiile realizate:


Concluzie:
Concluzia este una singură, pentru mine: Canon 16-35mm f/4L IS este următorul pe lista mea de cumpărături. În afară de cazul în care vă trebuie un wide pentru acțiune, acest obiectiv este perfect. Evident, dacă tragi la 1/15s și o persoană din cadru se mișcă, o să iasă motion blur, chiar dacă restul este perfect sharp – și atunci e mai bun un prime rapid. Dar pentru fotografie de landscape, ca și pentru uz general, acest obiectiv este una dintre cele mai bune alegeri, dacă nu cea mai bună.
Un articol de Cătălin PETOLEA.
[products ids=125012680,105836,2303303]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Mult asteptatul zoom wide (are cel putin un an vechime) s-a vandut de ceva vreme 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.