Canon 24mm EF f/2.8 IS USM pe un body crop

Îmi place cum am ajuns să probez acest obiectiv. Inițial am luat legătura cu F64 pentru a oferi un review la varianta 24mm pancake EF-S. Dar, cum acela nu era disponibil la momentul respectiv, am ales fratele său mai mare, un obiectiv pe care l-am admirat de mai mult timp dar pe care nu am reușit să pun mâna până atunci: Canon 24mm EF f/2.8 IS USM.

Prima impresie
Construcție solidă. Chiar dacă materialul exterior este realizat din plastic, este un plastic de calitate care se simte bine la mână. Ușor (280 gr), dar suficient de solid pentru a-ți da seama de calitatea acestuia. Inelul de focalizare oferă exact atâtă rezistență încât focalizarea manuală să fie o plăcere, foarte asemănător cu rudele mai mari cu inele roșii.
Este un obiectiv de dimeniune redusă. Perfect. Având în vedere că focala de 24mm pe un aparat crop oferă echivalentul unui 38 mm este ideal pentru a fi montat pe aparat și uitat acolo. Unghiul de cuprindere este suficient de mare penru a descrie cadrul în care vă aflați dar nu atât de mare încăt să îndepărteze subiectul în imagine. Ideal pentru fotografia de călătorie, documentară sau de stradă. Pentru ultimul scenariu dimensiunea redusă a obiectivului este un mare plus. DSLR-urile nu au fost niciodată preferate de fotografii de stradă din 2 mari motive. Sunetul pronunțat al declanșatorului și obiectivele mari care probabil le vor da impresia trecătorilor că sunt filmați pentru televiziune. Acest obicetiv nu va trezi suspiciuni. Varianta EF-S nici atât.
Focalizarea este realizată intern iar primul element nu se învârte asa că filtrele graduale pot fi folosite fără probleme. Filetul de filtru are un diametru comun de 58mm.


Utilizare
Sunt 2 tipuri de obiective pentru vacanță: cele care oferă o plajă mare focală și … acesta (sau cele cu focale apropiate). De asemenea sunt 2 tipuri de fotografi de vacanță. Cei care țin camera în husă și o scot când au nevoie de ea și cei care o au permanent la gât astfel încât să nu rateze niciun cadru. Eu, spre exemplu, prefer să o țin doar la gât și să merg foarte mult pe jos. Așa am și descis să testez  obiectivul… mai puțin partea cu plecatul în vacanță. Dar în lipsa unei vacanțe mi-am umplut weekendul de activități interesante și am ținut Canon 650D-ul împreună cu acest obiectiv la gât.
Pozele au fost realizate la un restaurant într-o  singură seară de WeDine la un showroom auto, în mall-ul din cartier, în parcul Herăstrău și în centrul orașului.

Focalizare
Primul lucru pe care l-am observat este viteza și acuratețea la focalizare. Ba chiar aș putea spune că la toate cadrele pe care le-am ratat principalul vinovat sunt eu. Obiectivul focalizează foarte rapid chiar și în lumină slabă și atât de precis încât am putut focaliza pe vârful unui frunze mici din prima. Motorul USM este foarte silențios, dar se poate auzi foarte fad în modul video. În orice caz, pentru această realizare este nevoie de foarte, foarte multă liniște.
Distanța minimă de focalizare este de 20cm de la senzor așa că vă puteți apropria foarte mult de subiect pentru a realiza poze superbe cu mult bokeh. Sau în cazul meu să descoperiți că aveți o nouă pasiune pentru a poza mâncare și flori 🙂
Calitatea imaginii (pe crop)
Pe scurt: Wow.
Pe lung: cu ce să încep?  Cu sharpness-ul sau culorile și contrastul deosebit? Mai întâi culorile. Aici merită inel roșu în comparație cu pozele pe care le-am realizat pe 24-70mm 2.8. La o mare parte dintre pozele realizate cu acest obiectiv nu am simțit nevoia de a realiza niciun retuș. Doar am exportat RAW-ul în Jpeg.
Sharpness: Canon 24mm este sharp și la apertura maximă de 2.8. Foarte sharp în centru și doar un pic mai soft la colțuri. De la F4 imaginea este clară din colț în colț.
Vignetarea abia dacă există la apertura maximă și dispare complet în câteva stop-uri. Dar repet, testul meu este pe crop.
Aberațiile cromatice sunt bine stăpânite. Orice urmă de fringing am putut observa în zonele de contrast mare am observat mângâind pixelii de aproape. Nici nu ar merita cele 3 clickuri pentru a o corecta în LR în opinia mea.
Până și lens flare-ul este bine stăpânit chiar și când am încercat să pozez direct soarele. Exmplu de flare puteți găsi în galeria foto. Nu am reușit să produc acest efect mai pronunțat ca în pozele reviewului. Oricum, fiind mare fan J.J. Abrambs, mai puțin flare oricat de practic ar fi nu este un criteriu după care aș selecta un obiectiv.
Distorsiunile ar fi un subiect pentru full frame deoarece în crop nu am putut observa mica diferență din colțuri decăt pornind și oprind corecția din Lightroom.


Bokeh!
Pentru o apertură maximă de 2.8 are bokeh (zona nefocalizata/neclară a imaginii) plăcut, circular datorită celor șapte lamele rotunjite de apertură poate doar un pic mânjit, dar chiar și așa se poate obține o separare bună a subiectului chiar și cu un fundal cu nuanțe contrastante. Datorită focalei și aperturii maxime de doar 2.8, pentru un efect mai pronunțat va trebui să focalizați un subiect apropiat de dvs.
Stabilizare
Poate că pentru unii pare ciudat ca un obiectiv de 24mm să aibă stabilizare când este totuși un obiectiv grandangular. Dar dacă nu te poți lăuda cu cea mai bună performanță ISO vei fi foarte încântat să vezi că poți realiza poze si la 0.3, 0.5 secunde… atât timp cât subiectul rămâne nemișcat. Puteți lua ca exemplu poza cu mașina sport galbenă și cea cu 2 biciclete.
Pe video stabilizarea funcționează excelent, chiar și fără o postură corectă, tinând aparatul fără curea.
Concluzii
Aș putea să fac o coloană cu pro și una cu contra. Dar având în vedere că la contra prima idee care mi-a venit în cap este că, cel puțin unitatea pe care am avut-o în probă venea cu capacul tip vechi care se deschide apăsănd lateralele (în care mă încurc tot timpul)… nu cred că aș putea concluziona așa.
Al doilea lucru pe care mi l-am adus aminte este prețul, și așa am simțit că ating din nou pământul cu picioarele. Fiind la ofertă 2699 Lei TVA inclus la momentul în care scriu acest review nu aș putea spune că este poziționat pe piață la un preț agresiv. Chiar deloc. De asemenea, la această sumă este un obiectiv de doar 2.8… dar stabilizat.
Așadar, pentru cine e acest obiectiv?
Având în vedere că stabilizarea este unul dintre factorii pentru care scoateți din buzunar o parte destul de mare din nota finală de plată, trebuie să subliniez performanțele excelente în modul video.
Altfel, este un superb obiectiv de vacanță. Este atat de usor încât nu veți simți o povară în jurul gâtului o zi intreagă. Stabilizarea vă va ajuta să faceți poze seara, fără trepied (încă ceva ce nu mai trebuie cărat cu dvs.) iar timpii mai mari de expunere vor oferi un efect de miscare apei din pozele dvs. în lumină slabă.
În plus, chiar dacă este o singură distanță focală… gândiți-vă când a fost ultima dată când ați vrut să faceți zoom cu un iPhone. Nu?
Când l-am primit mă uitam la el și mă tot gândeam… păcat că nu e mai rapid, păcat că nu scrie pe el măcar 2.0. După 2 zile nu am mai avut asemenea gânduri. Ca utilizator de Canon voi presupune că toată lumea care are un Canon are măcar și un 50mm de minim 1.8. Nu costă chiar cât o pizza cu de toate, dar are probabil cel mai bun raport calitate-preț posibil.
Mă pot vedea foarte fericit cu acest obiectiv sudat de aparat, făcând fotografie de stradă, în deplasări și foarte mult video cu un 50mm și eventual un 85mm pentru cand am nevoie de separare maximă de fundal sau de mai multă compresie.
Nu mă deranjează apertura maximă de 2.8 atăt timp cât obiectivul este sharp deschis la maxim și are și stabilizare. Pot să-l cuprind în palmă și face tot ce promite.
Dacă preferați să folosiți obiective cu focale fixe pentru calitățile optice deosebite pe care le au și pentru a vă gândi cadrele. Dacă sunteți pasionat de călătorii și de video, acesta este o alegere perfectă.
Un articol și fotografii de Andrei Grigore.
[products ids=1046832,125014773]

Alți fotografi au mai citit și:

3 Comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.