Canon 24mm EF f/2.8 IS USM pe un body crop

Postat de: Andrei Grigore Andrei Grigore

Îmi place cum am ajuns să probez acest obiectiv. Inițial am luat legătura cu F64 pentru a oferi un review la varianta 24mm pancake EF-S. Dar, cum acela nu era disponibil la momentul respectiv, am ales fratele său mai mare, un obiectiv pe care l-am admirat de mai mult timp dar pe care nu am reușit să pun mâna până atunci: Canon 24mm EF f/2.8 IS USM.

Prima impresie

Construcție solidă. Chiar dacă materialul exterior este realizat din plastic, este un plastic de calitate care se simte bine la mână. Ușor (280 gr), dar suficient de solid pentru a-ți da seama de calitatea acestuia. Inelul de focalizare oferă exact atâtă rezistență încât focalizarea manuală să fie o plăcere, foarte asemănător cu rudele mai mari cu inele roșii.
Este un obiectiv de dimeniune redusă. Perfect. Având în vedere că focala de 24mm pe un aparat crop oferă echivalentul unui 38 mm este ideal pentru a fi montat pe aparat și uitat acolo. Unghiul de cuprindere este suficient de mare penru a descrie cadrul în care vă aflați dar nu atât de mare încăt să îndepărteze subiectul în imagine. Ideal pentru fotografia de călătorie, documentară sau de stradă. Pentru ultimul scenariu dimensiunea redusă a obiectivului este un mare plus. DSLR-urile nu au fost niciodată preferate de fotografii de stradă din 2 mari motive. Sunetul pronunțat al declanșatorului și obiectivele mari care probabil le vor da impresia trecătorilor că sunt filmați pentru televiziune. Acest obicetiv nu va trezi suspiciuni. Varianta EF-S nici atât.
Focalizarea este realizată intern iar primul element nu se învârte asa că filtrele graduale pot fi folosite fără probleme. Filetul de filtru are un diametru comun de 58mm.

Utilizare

Sunt 2 tipuri de obiective pentru vacanță: cele care oferă o plajă mare focală și … acesta (sau cele cu focale apropiate). De asemenea sunt 2 tipuri de fotografi de vacanță. Cei care țin camera în husă și o scot când au nevoie de ea și cei care o au permanent la gât astfel încât să nu rateze niciun cadru. Eu, spre exemplu, prefer să o țin doar la gât și să merg foarte mult pe jos. Așa am și descis să testez  obiectivul… mai puțin partea cu plecatul în vacanță. Dar în lipsa unei vacanțe mi-am umplut weekendul de activități interesante și am ținut Canon 650D-ul împreună cu acest obiectiv la gât.
Pozele au fost realizate la un restaurant într-o  singură seară de WeDine la un showroom auto, în mall-ul din cartier, în parcul Herăstrău și în centrul orașului.

Focalizare

Primul lucru pe care l-am observat este viteza și acuratețea la focalizare. Ba chiar aș putea spune că la toate cadrele pe care le-am ratat principalul vinovat sunt eu. Obiectivul focalizează foarte rapid chiar și în lumină slabă și atât de precis încât am putut focaliza pe vârful unui frunze mici din prima. Motorul USM este foarte silențios, dar se poate auzi foarte fad în modul video. În orice caz, pentru această realizare este nevoie de foarte, foarte multă liniște.
Distanța minimă de focalizare este de 20cm de la senzor așa că vă puteți apropria foarte mult de subiect pentru a realiza poze superbe cu mult bokeh. Sau în cazul meu să descoperiți că aveți o nouă pasiune pentru a poza mâncare și flori 🙂

Calitatea imaginii (pe crop)

Pe scurt: Wow.
Pe lung: cu ce să încep?  Cu sharpness-ul sau culorile și contrastul deosebit? Mai întâi culorile. Aici merită inel roșu în comparație cu pozele pe care le-am realizat pe 24-70mm 2.8. La o mare parte dintre pozele realizate cu acest obiectiv nu am simțit nevoia de a realiza niciun retuș. Doar am exportat RAW-ul în Jpeg.

Sharpness: Canon 24mm este sharp și la apertura maximă de 2.8. Foarte sharp în centru și doar un pic mai soft la colțuri. De la F4 imaginea este clară din colț în colț.

Vignetarea abia dacă există la apertura maximă și dispare complet în câteva stop-uri. Dar repet, testul meu este pe crop.

Aberațiile cromatice sunt bine stăpânite. Orice urmă de fringing am putut observa în zonele de contrast mare am observat mângâind pixelii de aproape. Nici nu ar merita cele 3 clickuri pentru a o corecta în LR în opinia mea.

Până și lens flare-ul este bine stăpânit chiar și când am încercat să pozez direct soarele. Exmplu de flare puteți găsi în galeria foto. Nu am reușit să produc acest efect mai pronunțat ca în pozele reviewului. Oricum, fiind mare fan J.J. Abrambs, mai puțin flare oricat de practic ar fi nu este un criteriu după care aș selecta un obiectiv.

Distorsiunile ar fi un subiect pentru full frame deoarece în crop nu am putut observa mica diferență din colțuri decăt pornind și oprind corecția din Lightroom.