Obiective foto în duel: Zeiss Otus versus Sigma Art

Zeiss Otus 55mm f/1.4 vs Sigma 50mm f/1.4 Art

Deja știm ce poate Zeiss Otus 55mm și cam știm și ce poate Sigma 50mm Art. Numai că de data aceasta vom pune cele două obiective foto să se dueleze. Pentru că s-ar spune că reprezentanții Sigma ar fi declarat că acest obiectiv este construit să concureze cu Otus mai degrabă decât cu cele din gama Canon, Nikon, Sony sau altele. Este un țel destul de înalt, cel mai înalt de fapt. Pentru că Otus 55mm este un obiectiv absolut fantastic, în ce privește calitatea imaginii. Sigma își propune să ofere o calitate în jurul a ceea ce oferă Zeiss prin Otus, la un preț mult redus și având în plus autofocus. Beneficiul acesta ar fi de lăudat, dacă Sigma nu ar avea un trecut cam tulbure în ce privește fiabilitatea sistemului de focus.

Să le luăm pe rând și să vedem ce obținem!

1. Construcția

Sigma 50mm Art este construit foarte bine, cu toleranțe foarte mici. Are destul plastic în componență, dar de bună calitate. E un obiectiv greu și solid, dar nu chiar ca Otus. Nu este protejat împotriva apei sau prafului – nici Otus nu este. Parasolarele sunt foarte eficiente in cazul ambelor obiective (la Sigma e din plastic, la Otus din metal).

Ce am împotriva construcției la Otus este că au renunțat la inelul de focus din metal în favoarea unui inel acoperit cu un fel de cauciuc. Foarte aderent si plăcut la atingere, dar pe care mi se pare că rămân urme, scăzând valoarea after-market a obiectivului.

Inelul de focus la Sigma se mișcă foarte lin și e destul de precis în focus manual, totuși nu atinge nivelul Zeiss – și nu doar Otus. Orice Zeiss.

Câștigător: Otus 55mm.

2. Sharpness

Aici Sigma surprinde extrem de plăcut. Este foarte sharp, începând cu f/1.4. Ai siguranța că imaginea va ieși perfect la orice apertură. Diferența la acest capitol este relativ mică, poate cu un mic avantaj pentru Otus, practic neglijabil.

Ce face însă diferența aici sunt alte caracteristici care par să confere obiectivului Zeiss mai multă claritate. Și anume contrastul și microcontrastul specifice sticlelor Zeiss. Dar dacă e să discutăm despre grafice MTF și altele asemenea, atunci Sigma este foarte aproape.

Câștigător: egalitate.

3. Bokeh

Este unul dintre cele mai importante aspecte ale unui prime rapid așa încât am testat în diferite scene felul în care se ”topește” scena în spatele și în fața subiectului. Diferențe există și eu prefer felul în care reproduce Zeiss acest lucru, mi se pare mai cremos. Dar în anumite cazuri (vezi fotografia cu frunza de viță de vie) e greu să distingi între cele doua obiective. Ca idee, când subiectul se află la distanțe mai mari, blur-ul din spate tindă să devină mai nervos la Sigma.

obiective foto

Câștigător: Otus 55mm

4. Aberații cromatice

Otus este un obiectiv apocromat deci din start lucrurile stau cât de bine se poate în tabăra Zeiss. Sigma însă nu stă rău deloc, aberațiile cromatice (și laterale și longitudinale) sunt extrem de mici și ușor de rezolvat în post procesare. Diferențe există, după cum se poate vedea și în crop-ul comparativ.

obiective foto

obiective foto

Câștigător: Otus 55mm

4. Culori, contrast

Sigma face o treabă excelentă din nou. Tratamentul sticlelor care compun 50mm Art permit o gamă de culori naturale, saturate aproape la perfecție. Am observat însă diferențe în situațiile contre-jour, unde Sigma tinde să-și piardă semnificativ din contrast, spre deosebire de Zeiss care este ireproșabil în acest sens.

DAR din punctul meu de vedere Otus-ul este inegalabil aici. Nu doar felul în care reprezintă culorile ca atare, dar și separația între tonuri se face mult mai bine decât la orice obiectiv făcut de alți producători.

Câștigător: Otus 55mm

5. Focus

Sună ca o glumă, dar nu este. Pe focus manual ambele obiective se comportă foarte bine, în cazul în care ai ceva experiență. Comparația interesantă intervine când trecem Sigma Art pe focus automat. Din nefericire, controlul calității la Sigma nu pare să fi evoluat foarte mult, așa încât autofocusul la obiectivul demo pe care l-am avut a fost dezamăgitor. L-am testat și pe un 5D Mark II și pe un Mark III și trebuie să recunosc că am avut mai multe cadre reușite cu Otus. Sfatul meu în cazul Sigma – încercați cât mai multe obiective până când nimeriți unul cum trebuie. Sau cumpărați USB dock-ul tot de la ei și încercați să calibrați obiectivul. Nu știu ce rată de succes are.

Câștigător: egalitate (focus manual)

6. Preț / calitate

Sigma e de 4 ori mai ieftin și suficient de aproape optic vorbind astfel încât să facă rezultatul clar.

Câștigător: Sigma Art 50mm

7. Experiența în utilizare

Eu sunt obișnuit cu focus manual și orice Zeiss este o plăcere în utilizare. Dar trebuie să spun că și Sigma mi-a plăcut enorm. Chiar cu autofocusul imperfect (puțin spus) au fost totuși cadre pe care era imposibil să le prind cu Otus-ul, pentru că oricât de versat aș fi, nu am mână electronică și nu pot reacționa la fel de rapid. Și de asemenea, Sigma îți lasă aceeași impresie – că te poți baza pe acest obiectiv, indiferent de apertură. Imaginile ies perfect sharp de la f/1.4 așa încât îmi imaginez că este o reală comoară pentru… fotografii de nunți să zicem. Cu condiția ca exemplarul achiziționat să aibă autofocusul ok.

Câștigător: egalitate.

Concluzie:

Două obiective foto de clasă superioară. Sigma 50mm f/1.4 Art este un obiectiv excelent iar Zeiss Otus 55mm f/1.4 este un obiectiv fantastic. Diferențele între ele (optic vorbind) sunt relativ mici și se pune întrebarea de ce ar vrea cineva Otus când poți săpa până nimerești un Sigma cu focus bun și basta. Ei bine aici intervine ce am denumit într-un articol anterior ”magia Zeiss”. Pentru mine felul în care este reprezentată imaginea prin obiectivele Carl Zeiss este încă de neegalat. Motiv pentru care voi achiziționa probabil anul care vine un Otus 55mm. Tocmai am cumpărat un Zeiss Distagon 21mm f/2.8 altfel poate îl luam acum.

Sigma Art e bun, foarte bun.

Dar pentru mine câștigătorul este Zeiss Otus.

Un articol de Cătălin Petolea.

[products ids=125010092,125010091,125003846,125003847]

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • S-ar putea sa includeti/sa faceti o comparatie si cu Sony Zeiss 55/1.8. Cred ca ar fi un trio foarte interesant de comparat pe senzorul de 36MP a unui A7R+adaptoare

    • Multumim pentru sugestie!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.