Cum aleg un blit de studio
Ultima actualizare: ianuarie 2020
Cum aleg un blit de studio este o întrebare la care se poate răspunde ușor cu o altă întrebare. Pentru ce îți trebuie un blitz- pentru fotografie de produs, de portret, de sport etc.? Cristian Uba ne spune ce criterii putem să urmărim în alegerea produsului dorit!
Alegerea unui blit de studio o vom face în funcție de ce vrem să fotografiem. Bliturile slave de putere mica (45-80W) sunt folosite cu precădere în fotografia de produs sau portret. Trebuie stiut și faptul că au o gamă limitată de accesorii compatibile, cele mai utilizate fiind umbrelele de difuzie sau reflexie și filtrele colorate.
Pentru fotografia de produs există și excepții, set-upurile utilizate depășind 5-6 blituri, diferite modificatoare de lumină, blende și panouri de reflexie sau care suprimă lumina. Dar în general, pentru a fotografia o serie de produse de dimensiuni mici în scopul afișării acestora într-un magazin virtual, ne putem folosi de 1-2 surse de lumină de putere mică. Același lucru este valabil și pentru un studio improvizat în sufragerie, pentru a face câteva portrete ale membrilor familiei sau amicilor.
Situația se schimbă atunci când facem fotografie de sport și avem nevoie atât de lumină puternică și o durată mică a flashului, dar și de modificatori de lumină dedicați (de exemplu: reflectorul care concentrează lumina este foarte bun în situația în care fotograful nu se poate apropia suficient de subiect).
Putere / durată flash
Durata flashului diferă de la brand la brand si de la model la model. Implicarea directă a duratei flashului este în fotografia de produs (splash-uri) unde înghețarea imaginii este foarte importantă).
Pentru înghețarea imaginii sunt recomandate speedlite-urile. Chiar și cele mai performante blituri de studio nu au o durată de descărcare a lămpii de flash suficient de scurtă pentru splash-uri de exemplu.
Exemplu blit putere mare si durata flash micaModalități de declanșare/sincronizare
Blitzurile de studio se pot declanșa prin 2 modalități:
1. cablu sincron direct din cameră – în momentul de față reprezintă o modalitate învechită și ușor riscantă. Bliturile moderne au protecții la supravoltaj, însă cele mai vechi pot întoarce tensiunea din blit către cameră, și mai rău, către fotograf. Alta bilă neagră o reprezintă rază limitată de acțiune; practic ești limitat la lungimea cablului. Și ca în legile lui Murphy, atâta timp cât există un cablu pe jos, va exista cineva care să se împiedice de el.
2. declanșarea radio reprezintă cea mai sigură și comodă modalitate de declanșare a blitzurilor de studio: ai libertate mare de mișcare, în anumite cazuri poți face modificări ale setărilor de putere doar din trigger (nu mai ești nevoit să dai blitul jos de pe stativ pentru a-i modifica puterea), poți pune bliturile pe grupuri și canale diferite, astfel poți declanșa doar lumina de contur si cea principală (keylight) dintr-un total de 5 blituri active, sau poți măsura cu exponometrul fiecare blit în parte.
Viteza de reîncărcare
Viteza de reincarcare contează doar în cazul fotografiei de sport sau fashion (nu vrei să fii în postura în care modelul apare pe podium și tu nu ai blitul încărcat 100% sau, în cazul fotografiei sportive, concurentul a făcut o schemă cu bicicleta în aer iar blitzul nu dă niciun semn că ar fi încărcat)
Fiabilitate/calitatea materialelor și a construcției
Fiabilitatea și calitatea materialelor folosite la construcția bliturilor este de cele mai multe ori reflectată în preț, dar și în referințele utilizatorilor. De asemenea, consistența luminii ne face de cele mai multe ori să alegem blituri mai scumpe tocmai pentru a câștiga timp la prelucrare (între două declanșări pot fi diferențe mari de intensitate a luminii și a temperaturii de culoare).
Acestea sunt câteva dintre sfaturile noastre pentru începători în alegerea unui blitz dedicat de studio. Consultantii F64 îți stau la dispoziție pentru informații personalizate, atât online cât și în magazinul din București.
de Cristian Uba