Sony FDR-AX1 4K: Prezentare

Alexandru Ciornei a realizat o prezentare a camerei Sony FDR-AX1 4K. Alexandru a ales sa nu isi inceapa articolul cu elemente tehnice, ci sa vorbeasca despre contextul in care a evoluat formatul 4k.  Dupa aceasta introducere de cateva paragrafe, Alexandru trece la review-ul tehnic propriu-zis al camerei video. 

Societatea secolului 21 trece prin schimbări majore și rapide in orice domeniu de activitate, mai ales in cel al industriei electronice și IT.

Și in lumea jurnalismului de astăzi, schimbările au adus beneficii ce nu erau posibile acum 20 de ani, mai ales in condiții deosebite de lucru: dezastre naturale, război, evenimente etc. Aparatura din dotarea televiziunilor, a agențiilor de presă, a devenit din ce in ce mai performantă, cu o greutate mai mică, iar conectivitatea via Internet a fost crucială pentru ca știrile să ajungă de cele mai multe ori in timp real.

Noul format 4k pe piața video

In domeniul camerelor video, producătorii au ințeles nevoile celor ce folosesc zi de zi aceste echipamente și au venit in permanență cu schimbări de ordin tehnic. Dacă acum aproximativ 15 ani, piața video primea un format ce avea sa domine mapamondul, fiind vorba de MINI DV, in zilele noastre bătălia pentru noul format 4K este in desfășurare.

De-a lungul anilor, compania SONY a scos pe piața de profil echipamente video ce au facut istorie in lumea televiziunii, sau mai nou in industria cinematografiei. Fie că vorbim de NXCAM, XDCAM sau de HDCAM și CINEALTA, SONY a știut să aducă in primul rând produse de inaltă clasă.

După această introducere mai lungă să trec la ideea de 4K . Așa cum AVCHD-ul a fost un format de succes pe seria de camere HD- AX 2000 sau HXR- NX5 și trecerea la rezoluția 4K este o etapă logică. De ce spun acest lucru ? Sigur vă aduceți aminte de tranziția de la casete la carduri: formatul HDV, FULL HD. De ce trebuia așa ceva, pentru cine, cât costa? Acum , s-ar putea spune la fel …și totuși.

Dezvoltarea și maturizarea conceptului FULL HD au impulsionat trecerea la 4K. Producătorii de paneluri LCD au trecut deja la fabricarea televizoarelor cu rezoluție 4K. Mai mult de atât, și industria filmului a imbrățișat noua modalitate de exprimare vizuală. Se discută ca și platformele de socializare să fie capabile de content 4K.

 

Sony FDR-AX1 4K

Am avut bucuria să fiu câteva zile in compania camerei SONY FDR-AX1 4K, o bucurie împletită cu o curiozitate naturală față de noua realizare tehnică. După o vizualizare amănunțită a camerei, am văzut că cel puțin la nivel de design, camera seamănă cu Sony HDR AX 2000 destul de bine. Ideea de a păstra o bază pe care să fie construite diferite versiuni ale unei camere nu e deloc rea, amintindu-mi de industria auto- un șasiu, diferite motorizări și caroserii.

Sony 4k

O să criticați faptul că nu am inceput descrierea cu elementele tehnice. De obicei, prima impresie e cea exterioară. Calitatea componentelor din plastic este de departe una fantastică. Finisajele, imbinările, totul e perfect! Interiorul camerei este din aliaj de aluminiu și magneziu, permițănd o greutate redusă și deasemenea protejând blocul optic redesenat pentru noul senzor.Pentru cei ce au avut sau incă mai au SONY AX2000 sau SONY NX5 schimbările sunt vizibile in partea dreaptă lateral spate și în zona cardurilor.

A mai apărut al treilea card SDHC- fiind doar pentru date/setările camerei. SONY-AX1 a căpătat un ventilator. Da,un ventilator! De ce? Simplu: in interiorul camerei se află un computer, o unitate de scriere/citire a datelor, un senzor, iar toate adunate produc căldură. Zgomotul ventilatorului este insesizabil, așa că nu vă faceți griji!!!

In partea din spate,un slot dual pentru noul card XQD, noua generație de carduri ultra rapide și rezistente la șocuri, ce suportă rate de scriere incomparabil mai mari față de cardurile SDHC: minim 150MB/s versus 30MB/s. Nu degeaba cardul XQD a luat premiul TIPA in 2012 pentru cel mai bun mediu de stocare a datelor foto/ video.

Dar să revin la partea de optică. Renumitul obiectiv din clasa G a primit imbunătățiri la nivel de definiție, corecții ale eventualelor distorsiuni in zona de wide. Diafragma, chiar dacă nu e constantă pe tot parcursul zoom-ului, nu mi-a pus probleme deosebite pentru o filmare obișnuită. S-a păstrat construcția cu cele 3 inele-focus/ diafragma/zoom,filtrele ND , un layout foarte intuitiv.

Personalizarea meniului se poate face ușor, existând 4 butoane de presetare a unei funcții. In general, pentru filmările cu această cameră am folosit setările standard, pornind de la ideea că imaginile se pot corecta ulterior in post producție. Mi-am permis să iau de pe pagina oficială SONY caracteristicile de bază ale camerei.

Sony FDR-AX1 4K : specificatii tehnice

Senzor imagine  Exmor R CMOS 1/2.3
Rezolutie efectiva video: aproximativ. 8.3M pixels
Format inregistrare video
XAVC S format: MPEG4-AVC/H264
AVCHD format; MPEG4-AVC/H264 AVCHD 2.06
Rezolutie video (inregistrare 4K)
3840×2160 60P (150Mbps) / 3840×2160 30P (100 Mbps) /
3840×2160 30P (60 Mbps) / 3840×2160 24P (100 Mbps) /
3840×2160 24P (60 Mbps) / 3840×2160 50P (150 Mbps) /
3840×2160 25P (100 Mbps) / 3840×2160 25P (60 Mbps)
Rezolutie video  ( inregistrare HD)
1920×1080 60P (50 Mbps) / 1920×1080 30P (50 Mbps) /
1920×1080 24P (50 Mbps) / 1920×1080 50P (50 Mbps) /
1920×1080 25P (50 Mbps)
Montura tip Sony G  (deschiderea diafragmei F1.6 – F3.4)
Zoom Optic 20x
Distanta Focala (echivalent 35mm ) (Movie Mode) F = 31.5-630mm
Sistem de Focus: Contrast AF
Auto White Balance: One-push/Outdoor/Indoor/Colour temp
Stabilizator de Imagine  Optical SteadyShot
Vizor tip 0.45 
Display LCD  3.5 Xtra Fine LCD display (1229K) Wide (16:9)
Format Inregistrare Audio Linear PCM 2ch (48kHz/16bit) 

Sony 4k

 

Sony FDR-AX1 4K: partea optica

La lumină scăzută, camera se comportă foarte bine, mulți videografi vor fi fericiți că vor căra mai puține surse de lumină. M-a impresionat faptul că la un microtest video intr-o biserică și intr-un studio de televiziune, chiar nu a fost nevoie de nici-o sursă suplimentară de lumină, ceea ce denotă că sensibilitatea mărită a noului senzor face treabă bună. Se pot folosi fără probleme si treptele intermediare de gain (+ 3db/+ 6db). La 9 si 12 db am apelat din curiozitate,să văd dacă este imaginea granulată. Da, dar foarte puțin in comparație cu alte modele de camere.

Display-ul camerei este unul foarte bun, mare și clar, ce redă detaliile exact așa cum trebuie să fie. Și vizorul nu se lasă mai prejos, oferind o imagine foarte bună, fiind util in situații in care lumina ambientală ar putea altera informația de culoare/detalii/incadratură de pe display-ul mare. Există și lupa de focusare(focus control), pentru a fi siguri că sunetul se capteaza in două moduri- cu microfonul stereo/ dual channel de pe cameră sau cu un microfon detașabil ce se poate cumpăra ulterior. Calitatea sunetului este una remarcabilă, multiplele setări ale nivelului de intrare/balans fiind precise si oferind siguranța unei înregistrări corecte. Zoom-ul nu este asociat microfonului de pe cameră, pentru a modifica plaja direcțională (wide-tele). Acest model beneficiază de intrări XLR, fiind printre puținele camere cu dotări profesionale la acest capitol.

Și acum să spun ceea ce interesează pe toți cei ce vor dori să achiziționeze această cameră. Formatul XAVC-S necesită ceva resurse hardware. O configurație de laptop cu care am editat căteva imagini este –procesor I7/16gb ram/Nvidia GT 670M 1,5gb și un SSD 256 gb/Win 7 pro/monitor full hd 27inch. Ca soluție NLE am folosit AdobePremiere CS5.5. Inițial am crezut că nu voi putea nici măcar să import materialul filmat în 4K. M-am înșelat.

Am filmat cu cele două setări FULLHD și UltraHD. Cu prima setare camera transferă in card nu mai putin de 50Mb/sec,–acesta fiind și standardul universal de televiziune acceptat, practic dublu față de majoritatea camerelor consumer AVCHD(maximum 35Mb/sec.)

La UltraHD,cei 150Mb/sec. fac diferența. Cardul livrat in pachet se umple repede,dar și cantitatea de informație este mai bună pentru aplicații de studio-imagini compozite/cromakey…cu toate că avem doar un spațiu de culoare 4.2.0. 

Randarea și exportul imaginilor s-au făcut in mod fluid, chiar dacă sistemul a fost pus să lucreze la capacitate maximă.Din păcate pentru mine,plug-in-urile pentru export nativ 4 K nu au fost disponibile incă, așa incât am editat materialul cu setarea 4K generică și am exportat cu setarea FULLHD.

Există suita SONY VEGAS 12 care permite lucrarea cu material UHD.

Un alt lucru bun –ambele standarde sub același acoperiș-PAL/ NTSC ceea ce inseamnă că există framerate variabil. 24P/25P/30P/ 50P/60P. Stocarea datelor se face pe fiecare card in parte sau in paralel, pentru backup. Fișierele se pot copia via USB pe un hdd sau pentru arhivare pe discuri Bluray.

Sony 4k

Sony FDR-AX1 4K: câteva concluzii personale

O cameră foarte bună pentru majoritatea cerințelor din spațiul vizual al zilelor noastre.
-Stabilă,robustă,ușor de manevrat.
-Rezolutia mare, cu toate că senzorul nu e fullframe.
-Zgomotul foarte mic(cu gain 12db) chiar la minimum de iluminare.
-Un meniu simplu de utilizat,mult îmbunătățit față de predecentele
-Un display superb,partea de sunet este foarte bună,inclusiv cea
-Autonomia mare a acumulatorului.

Prețul camerei este foarte bun (aprox.4500 euro), privind in ansamblu ce oferă in acest moment piața de profil. Să nu uităm un amănunt deloc de neglijat—prețul camerei reflectă perfect dotările cu care vine din fabrică, iar o comparație cu o altă clasă superioară nu ar fi corectă; și gândirea că la un preț X sau Y camera trebuie să facă de toate.În general , fiecare gamă de produse face exact ceea ce trebuie pentru prețul plătit!!

Chiar dacă prețul unui LCD 4K este destul de mare,acest lucru nu este un impediment pentru achiziția unei camere SONY 4K, gândind din perspectiva unei investiții pe termen lung pentru o televiziune sau a unui studio de producție video. Se presupune că există și un sistem de editare performant. Majoritatea televiziunilor din Asia ,se pregătesc pentru content 4K , 24/24 ore, iar deschiderea și finala Campionatului Mondial de fotbal din Brazilia vor fi transmise 4K.

Ce se poate modifica în bine pentru următoarea serie:
-O diafragmă constantă pe toată lungimea zoom-ului, ideal ar fi 1.6.
-Un spațiu de culoare de minim 4.2.2 ca la seria CineAlta – momentan fiind doar 4.2.0.
-Costul cardurilor este momentan mare,dar arhivarea lor nu este scumpă(HDD), dar să avem puțină răbdare.

Ceea ce am scris aici este in totalitate suma impresiilor personale adunate in cele câteva zile petrecute cu camera SONY AX1 .

Atașat , există un clip de 4.30 min.

 Multumesc echipei F64 pentru punerea la dispozitie a camerei.

P.S. Cine dorește să primească fișiere nativ 4k, poate să mă contacteze la adresa de mail—alexandru.ciornei@gmail.com.

de Alexandru Ciornei

[products ids=125007553]

 

Alți fotografi au mai citit și:

10 Comments

  • Un review foarte bun.Felicitari

  • Cam frectie aceasta camera. Am vazut imagini 4k pe un tv lg mare cred ca undeva pe la 150cm si nu m-au impresionat deloc. Specific ca nu am butonat-o ci doar am vazut imagini si are aceeasi imagine urata de sony.
    In legatura cu aceste obiective G, sunt praf desi sony nu recunoaste; le-au facut pana acum vreo 4 modificari(din cate stiu eu) si tot au probleme adica: la un soc destul de micut sau o zdruncinatura putin mai mare….la revedere focus. Am avut un z5 si am avut aceasta problema; pe langa mine am vazut o sumedenie de oameni cu probleme la acest obiectiv chiar extrem de multi. Daca ai noroc se poate relipi un fel de bobina, daca nu, trebuie inlocuit obiectivul care costa vreo 600e.

  • de ce 4500 euro si nu 4500 dolari cum este pretul la bh photo ?

  • O veste ce m-a bucurat !! Televiziunea nipona NHK a trecut in proportie de 97% la formatul 4K …de ce ? Cererea de content in format 4K ,este de departe peste oferta televiziunilor asiatice,ceea ce a dus la schimbarea in timp record a echipamentelor .Ce camera a fost desemnata castigatoare ?? SONY FDR AX1 –de ce?? Fiabilitate,robustete,capabilitatea de a fi integrata usor la diferite tipuri de filmari,costuri minimale in timp pentru copiere/arhivare fisiere . Cateva televiziuni din USA si America de Sud(BRAZILIA) au deja date comenzile la camera SONY AX1 pentru a fi in topul celor mai bune canale de NEWS/entertaiment CBS, CNN , O GLOBO, NOVELAS LATINA TV(grup de canale tv cu novele…)
    Am revenit pe blog , fiind bucuros ca cei ce au citit despre camera , au dorit sa le trimit fisierele cu filmate de mine –4k si 1080 /50Mb/sec.
    Pentru scurt timp, cei ce vor cumpara camera,probabil o vor folosi in 1080…dar cand vor filma in 4K…vor vedea diferenta fantastica intre cele 2 rezolutii….4K ..de 4 ori mai multa informatie..!!!!
    Cu stima,
    Alex Ciornei.

  • Multumim pentru imagini . Puteti filma si in formatul HD: 1920 x 1080p la 50 fps (50 Mbps) ? As fi curios daca exista deosebiri intre imaginile randate din 4k si cele inregistrate direct cu camera in acest format . Multumesc

    • Buna ziua domnule Costin- va pot trimite imagini full hd la 50Mbps. Va rog sa imi scrieti pe adresa -alexandru.ciornei@gmail.com.

      • Multumesc din suflet ! Astept cu nerabdare.

  • Un review foarte reusit si la obiect. Singura idee care ma obsedeaza si nu are absolut nicio legatura cu cele scrise de Dl.Alexandru Ciornei este obsesia asta absurda pentru magicul cuvant: 4k. Singurul motiv pentru care a fost dezvoltat acest standard este cel comercial de a vinde paneluri tv cu diagonala cat mai mare 127cm – 200cm sau chiar mai mari. Unde este HDV-ul prezent la noi in Romania ? La ProTV si TVR, televiziuni mari gen Antena 1 este absenta la acest capitol. Full HD sau 3D vise moarte inca de la nastere pentru Romania. Acum gata trecem direct la 4k pentru ca asa doresc niste coreeni care de foame fabrica televizaoare si alea proaste. Nu Sony sau Panasonic dau tonul la asa prostii comerciale ci Samsung care ar face orice pentru un banut in plus. Cei mai castigati din toata afacerea asta vor iesii romanii care nu vor mai apuca sa treaca prin Full HD sau 3D, vor vedea direct 4k color si 3D daca se poate. Consider ca ce am comentat este un protest adresat noilor tehnologii care nu apuca sa se maturizeze inainte de a fi lansate pe piata de consum.

    • Bună seara domnule Lucian. Fără a contrazice comentariul făcut,vă rog doar să vizionați următorul material….Da , așa este , în mare parte, în Romania , uneori lucrurile se desfășoară mai lent, iar o parte din lume nu are bani pentru un nou sistem…dar sperăm să se întâmple și la noi ce veți vedea..Vizionare plăcuta!
      http://youtu.be/Jsjtj3ZkNqw

    • pai Lucian, vad ca esti impotriva extinderii ! pai cand ai fi vrut sa apara o rezolutie mai mare decat Full HD ? peste vreo 20 ani ? in loc sa te bucuri de aceasta minune, tu pui problema invers! ce varsta ai ? eu filmez numai 3D la nunti de 4 ani deja si am cerinte incat trebuie sa imi mai cumpar urgent o camera ! dar o astept pe cea 4k 3D, cu nerabdare, si tu ai venit sa pui bete in roate? ca si cum ai vrea sa opresti timpul, ceea ce nu poti !

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.