Sigma 50mm F/1.4 EX DG HSM sau… „Ce-i în mână nu-i minciună!”

Cum lucrul făcut cu mâna ta este bine făcut și cunoscut, lăsând la o parte folclorul prezent pe diverse site-uri de specialitate sau pe forumuri dedicate, mă ghidez după proverbul de mai sus, devenit între timp cutuma și principiu.  

Astfel, prin amabilitatea prietenilor și profesioniștilor de la F64, magazinul drag multora dintre pasionații de foto-video, am primit pentru probe și clarificarea anumitor suspiciuni personale,  obiectivul Sigma 50mm f/1,4 EX DG HSM, un obiectiv cu ceva vechime pe piața foto însă blamat sau ridicat în slăvi deopotrivă, ceea ce îi face pe mulți să-l privească cu reticență nu atât din cauza  prețului său sensibil mai mare decât al obiectivele omoloage de la Nikon ori Canon cât din privința așa-ziselor probleme de focalizare sau datorită bokeh-ului nu pe gustul multor fotografi. 

Mi-am zis că n-o fi dușmanul atât de negru cu atât mai mult cu cât cu vreo doi ani în urmă în vechiul sediu al F64 am probat Nikon 50mm f/1,4 G care este un obiectiv stelar însă leeent, pentru mine viteza de focalizare fiind crucială!

obiectiv portret luminos diafragma deschisa

Desfăcând cutia în care a venit împachetat, am rămas placut impresionat de calitatea și robustețea ambalajului, bucuria fiind și mai mare când am descoperit lângă obiectiv și parasolarul împachetat cu grijă, ambele găsindu-se într-un toc trainic, bine izolat cu spumă și un burete destul de dur contra posibilelor șocuri ori lovituri accidentale

obiectiv portret luminos diafragma deschisa

Obiectivul, mare și bine construit – dând senzația de indestructibil, bine finisat, depășește prin gabarit și greutate toate celelalte obiective similare ale celorlalți producători de obiective foto:

Logo-ul EX arată faptul că face parte din clasa obiectivelor profesionale de la Sigma, putând fi utilizat atât pe corpuri full frame cât și pe cele cu factor de crop. Obiectivul este dotat cu un motor de focalizare ultrasonic (HSM) care asigură realizarea focalizării automate și pe corpurile camerelor foto care nu au încorporat motor de focalizare.  Obiectivul prezintă o scală marcată atât în picioare cât și în metri, ca unități de măsură, scală ce ajută la realizarea focalizării manuale asupra căreia se poate acționa peste focalizarea automată a obiectivului. 

Cireașa de pe tort este reprezentată de un număr de 9 lamele de diafragmă rotunjite la capete care, veți vedea pe parcursul review-ului, asigură un bokeh de invidiat și consistent. Un alt lucru îmbucurător (mi-a fost de folos atunci când am folosit un filtru de polarizare circulară) este faptul că elementul frontal nu se învârte atunci când se realizează focalizarea. Parasolarul??  Robust si cu un sistem de atașare foarte exact, tip baionetă, poate fi stocat și direct pe obiectiv prin întoarcerea sa. Singura bubă, indiferent de poziția acestuia pe obiectiv, acesta blochează cea mai mare parte a luminii emisă de lampa de asistență focalizare de pe corp, situație observată atât la Nikon D 700 cât și la D70s sau D800. Un alt lucru care trebuie menționat, semnul pentru poziționarea corectă a obiectivului la atașarea pe body se află pe interiorul monturii metalice, fiind reprezentat de un punct roșu. 

Calitatea autofocalizării.

Una dintre caracteristicile cele mai importante ale unui obiectiv din punctul de vedere al unui fotograf de eveniment! Motorul ultrasonic cu care este dotat acest obiectiv își face treaba foarte bine și mai ales rapid în comparație cu omologul Nikon 50mm f/1,4 G. Mult mai rapid! Subiectiv fiind și în lipsa unor aparaturi specializate, comparând focusul acestui obiectiv cu cel al lui Nikon 24-70 f/2,8 G, pot spune ca Sigma 50 mm f/1,4 are o viteză de focalizare de circa 75-85% din cea avută de Nikon 24-70 f/2,8 G, ambele montate pe același corp, D700 sau D70s. Montat pe un D800, viteza de focalizare crește simțitor.

Corectitudinea focalizării este de menționat, obiectivul performând corect de fiecare dată în condiții bune de iluminare  atât pentru subiecte statice   cât și pentru subiecte aflate în mișcare rapidă

De asemenea focalizează corect în contra-lumină, producând imagini clare și cu un contrast foarte bun

În condiții dificile de iluminare, în mod special în condiții de lumină insuficientă, focalizarea dă în mod sistematic erori, făcând clarul aleator când în fața când în spatele subiectului, problemă rezolvată cu ajutorul lămpii de asistare la focalizare.

Nu am constatat probleme la focalizarea asupra unui subiect situat la o distanță mai mare de 5 metri

Despre claritate?

Numai de bine!  Păi cum să nu fie de bine când obiectivul se prezintă sharp încă de la diafragma maximă de f/1,4 deși spre margini se observă o ușoară scădere a clarității, lucru binevenit de altfel în fotografia de portret?

Claritatea se menține relativ constantă atât în codiții bune de iluminare cât și în condiții de iluminare slabă (19, 19c), ajutată fiind de culorile reproduse natural și de contrastul foarte bun.  Claritatea crește progresiv atingând un maxim în jurul diafragmei de 2,8 – 4

creșterea valorii acesteia peste f/8 aducând cu sine apariția și creșterea gradului de difracție optică. Personal, mi-a plăcut foarte mult claritatea din jurul valorii f/2,2

Aberații cromatice!  

Având în vedere că obiectivul nu este proprietar Nikon, NX2, softul utilizat de mine în developarea tuturor  NEF-urilor trase cu acest obiectiv (fișiere RAW proprietare Nikon), spre suprinderea mea, prezintă în modulul Develop, secțiunea Camera&Lens corrections posibilitatea corectării automate prin bifarea corespunzătoare a uneia sau a ambelor opțiuni, mai exact Auto lateral color aberration  sau Axial color aberration. Ambele își fac treaba cu brio, iar dacă nu este îndeajuns mai există posibilitatea editării unui nou pas și accesând Lateral color aberration unde putem muta sliderul după necesități, corectând pe una sau ambele axe roșu/verde sau albastru/galben.

Ca orice obiectiv foarte luminos, utilizarea la diafragma maximă pentru care a fost conceput aduce cu sine și o cantitate mai mult sau mai puțin vizibilă de aberații cromatice. Mai evidente cu cât se fotografiază în contralumină, sau pe un fundal mult mai luminos decât subiectul fotografierii. 

Asfel, la diafragma de f/1,4 aberațiile cromatice sunt existente, fiind mai pregnante spre marginile cadrului

însă ușor de redus în NX2 și doar printr-un singur click în Adobe Lightroom 5,   scăzând aproape spre a dispare spre f/2

deși montat pe un Nikon D800 la f/2,2 prezintă aberații cromatice evidente, asta datorită impresionantei rezoluții de 36Mp a acestui body

În concluzie, obiectivul se înscrie în aceeași linie cu obiectivele similare cu diafragmă maximă f/1,4 ale altor firme.

Calitatea bokeh-ului

De invidiat! Tranziții fine de la o culoare la alta și de la un plan la celălalt. Cremos, suav și delicat precum atingerea unui fulg de porumbel! Cele nouă  lamele rotunjite la capete au un cuvânt greu de spus în calitatea acestuia la fel ca și contrastul foarte bun și reproducerea corectă a culorilor fără tente reci ori calde precum cele întâlnite la alte obiective. Cu adevărat stelar la f/1,4 când sursele punctiforme de lumină ce nu sunt cuprinse în planul de focalizare sunt transformate în cercuri aproape perfecte.

Concluzii Sigma 50mm f/1.4 DG EX HSM:

Puncte forte:

  • focalizare foarte rapidă comparativ cu Nikon 50 mm f/1,4 G
  • contrast foarte bun în contra-lumină
  • bokeh cu tranziții fine de culoare și neclaritate
  • robust și dotat cu parasolar și toc de calitate
  • motor propriu de focalizare (ultrasonic)
  • montură metalică
  • elementul frontal nu se rotește în timpul focalizării
  • posibilitatea atașării filtrelor cu diametrul de 77 mm, filet întâlnit la obiectivele profesioniste gen Nikon 24-70 f/2,8 G; 70-200 VRI și II
  • claritate foarte bună începând cu f/1,4
  • posibilitatea montării invers a parasolarului pe obiectiv în vederea păstrării și depozitării acestuia în tocul său 

Puncte slabe:

  • erori aleatorii de focalizare în lumină foarte slabă
  • dimensiuni și greutate foarte mari
  • obturarea de către parasolar a fascicolului emis de lampa de asistență a focalizării
  • situarea marcajului pentru montarea pe body pe montura metalică ceea ce duce la o scădere a vitezei de înlocuire și montare a obiectivului în situații care necesită o viteză de lucru sporită

Galerie foto

 

Un articol de Dorin Bălănescu

[products ids=105938,105939]

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • Savurez fiecare review al tau Dorine si ma bucur ca faci asta. Eu tot cu batranul 350d am ramas dar ma bucur cand vad atata pasiune cu asemenea rezultate. Scrii frumos si iti multumesc pentru asta (umpli un pic spatiul gol lasat de publicatiile de profil disparute de la tipar). MULTUMESC!

  • […] cu obiectivul Sigma 50 mm f/1,4 HSM mm primit de la prietenii F64  pentru realizarea unui review.  (Mai nou, obiectivul are un urmas demn de toata […]

  • Folosesc aceasta lentila (montura Canon full-frame si crop) cam de 2 ani de zile si sunt mai mult decat multumit. Am testat si o lentila similara de la Canon 50 f/1.4, din pacate nu am fost multumit de ea. Isi arata din plin varsta. A fost lansata pe piata in 1993 si urmeaza sa fie inlocuita cu un model nou.
    Puteti vedea fotografii realizate cu Sigma 50 mm F/1.4 si Sigma 70-200 F/2.8 OS la adresa https://www.facebook.com/foto.AmiAmi & Mihai – servicii foto, video

  • il al de un an de zile.( pe Canon ) un obiectiv f bun
    l-am prins la reducere si este f bun pe crop( 60D ) cat si pe ful frame (6D) ( in special ! )
    merita din plin toti bani.
    recomand.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.