Test Canon EF 40mm f/2.8 STM pancake

Un articol de Bogdan Panait.

Vă prezentăm în continuare un review Canon 40mm f/2.8 STM EF Pancake. Din motive care țin mai mult de istorie sau de conjuctură, considerăm un obiectiv cu focala de 50 mm ca fiind unul normal; asta pentru că unghiul de acoperire al acestuia este aproximativ același cu unghiul de vedere al ochiului uman.

O incursiune mai riguroasă în principiile obiectivelor dezvăluie însă că ar trebui considerat un obiectiv normal – sau să-i zicem perfect normal – un obiectiv care are distanța focală de 43 de milimetri, adică egală cu diagonala filmului sau a senzorului în format de 35 mm sau Leica sau FullFrame. Aceste considerații pot justifica, într-o anumită măsură, decizia Canon de a alege focala de 40 mm pentru noul lor obiectiv de tip pancake – și aici ne referim la noul 40mm f/2.8.

MG_0012-noutatifoto

F/5.6 , 1/200s, +1 eV, center weighted, 200 ISO Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9517-noutatifoto

F/2.8 , 1/1600s, 0 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

Denumirea exactă a obiectivului este Canon EF 40mm f/2.8 STM, EF însemnand, așa cum se știe, Electronic Focus iar STM: Stepper Motor sau motor pas cu pas, în limba română. Obiectivul este compatibil Full Frame, adică poate fi folosit pe toate aparatele Canon, inclusiv pe cele cu film. Tehnologia STM este aleasă în primul rând datorită zgomotului redus în procesul de punere la puct, sau focalizare, făcând obiectivul atractiv nu numai pentru fotografie, ci și pentru filmare. Evident, asta nu înseamnă că zgomotul este inexistent, dar este redus, mai ales la capetele de cursă sau în cazul în care sensul de mișcare se inversează. Montura este metalică iar restul este plastic; accepta filtre de 52 mm, este ușor și mai mic decât un 50/1.8, nu are parasolar iar inelul de punere la punct manuală este poziționat către marginea din față, fiind zimțat și foarte ușor de manevrat.

MG_9662-noutatifoto

F/2.8 , 1/2s, 0.3 eV, 200 ISO, matrix, Canon EOS 6D, WB Auto

Cam atât în ceea ce privește introducerea.

Să trecem la chestii mai serioase. Obiectivul este un deliciu. Mic, ușor și luminos, este incredibil de sharp chiar și la deschidere maximă a diafragmei.

MG_9634-noutatifoto

F/5.6 , 1/500s, 0.3 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9638-noutatifoto

F/9 , 1/100s, 0.3 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9638crop-noutatifoto

Crop 100% din imaginea de mai sus

MG_9624-noutatifoto

F/2.8 , 1/640s, 1.7 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9624crop-noutatifoto

!00% crop

MG_9627-noutatifoto

F/2.8 , 1/400s, 0 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9627crop-noutatifoto

100% crop din marginea cadrului

Focalizarea nu este mai rapidă decât a altor obiective Canon, dar nici mai lenta. Zgomotul făcut de obiectiv în timpul focalizării este insesizabil; de fapt, am auzit acest zomot o singură dată în timpul testului, când în jurul nostru era liniște absolută. Ne referim aici la utilizare normală și nu la a pune urechea pe plastic, doar doar s-o auzi ceva. Focalizarea manuală este un pic diferită: se poate interveni oricând peste aparat – ceea ce se cheamă manual focus over-ride – însă numai dacă aparatul este reglat în modul One Shot. În celelalte cazuri este necesară comutarea Aufocus > Manual Focus, dar și așa, aparatul trebuie să fie pornit, pentru că inelul nu acționează nici o lentilă ci doar dă aparatului o informație despre faptul că utilizatorul dorește să intervină și sensul în care acesta o face.

Vignetarea este considerată, în termeni strict tehnici, un neajuns. Obiectivul vignetează la deschidere maximă dar nu mai prezintă nici o diferență de expunere începand de la f/5.6. Majoritatea aparatelor noi însa corectează cu succes această problemă.

MG_9752-noutatifoto

F/2.8 , 1/800s, 0 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

În termeni de sharpness, personal nu ne putem dori mai mult. Practic, un crop 100% poate fi folosit fără probleme; evident, nu ne referim aici la extremele cadrului, deși și în aceste zone lucrurile stau foarte bine.

MG_9523-noutatifoto

F/6.3 , 1/160s, 1.3 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9523crop-noutatifoto

100% crop

Contrastul este excelent. Probabil că nimeni nu-și poate dori mai mult.

MG_9645-noutatifoto

F/9 , 1/80s, -0.7 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

Nu exista deformări. Dacă există, pentru ca probabil în laborator un zero virgulă zero va rezulta, nimeni nu va putea să le observe vreodată în utilizarea curentă.

MG_9916-noutatifoto

F/8 , 1/640s, 1.3 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

MG_9917-noutatifoto

F/8 , 1/640s, 1.3 eV, 200 ISO, center weighted, Canon EOS 6D, WB Auto

Este cel mai mic obiectiv făcut de Canon pentru sistemul EOS. Atât de mic încât poți băga un 6D cu obiectivul pe el într-un buzunar (ce-i drept un pic mai generos); e doar puțin mai mare decât un capac de camera și, aproximativ, cam cât o jumătate de 50mm/1.8.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Niciodată nu am pus pe primul loc claritatea (rezoluție, sharpness etc.) și nici nu a contat în alegerea obiectivelor pe care le-am achizitionat. Practic, nimeni nu ar trebui să-și mai facă probleme acum legate de acest aspect – tehnologia a evoluat atât de mult încât considerăm că diferențele dintre obiective, din acest punct de vedere, sunt minore și cu totul altele ar trebui să fie criteriile de alegere ale unui sistem. Însă la acest capitol obiectivul în discuție credem că se află în top. Este minunat.

Travel light

Evident, cine are un aparat Full Frame, eventual și cu grip se află deja puțin departe de acest deziderat, dar un 40 mm, în loc de un 17-40 sau un 24-70 chiar se simte. Mai ales după o vârstă … Nu am avut decât foarte puține ocazii să testam rezistența la flare, însă putem spune că se află peste medie și din acest punct de vedere, neajunsul putând fi ușor eliminat în postprocesare. Dragi prieteni, ne aflăm în fața unui produs superb, pe care îl recomandăm cu toată convingerea oricui dorește un obiectiv ușor, superb optic, luminos, relativ rapid și, de ce nu, cu un preț perfect echilibrat. Încheiem mica prezentare cu un fel de pro și contra, dar care trebuie luat mai mult ca un pro și mai puțin pro, iată cum:

Ne-a plăcut

  • mic, mic, mic și ușor, ușor, ușor;
  • extrem de sharp; până la f/11, f/13, practic extraordinar;
  • fără deformări;
  • contrast superb;
  • focală, în mod curios, creativă, cel puțin pentru cei obișnuiți cu 50mm;
  • mecanica excelentă

Ar fi de carcotit cu privire la

  • plastic …
  • difracție vizibilă la difragmele închise, peste f/13;
  • inconsistență a expunerii, poate nu neaparat o problemă de obiectiv, dar de obicei da.

Toate fotografiile au fost realizate cu obiectivul montat pe un Canon EOS 6D, pe care l-am avut în teste în aceeași perioadă și asupra căruia o să revenim cu un review complet. Toată aparatura a fost pusă la dispoziție de către prietenii de la F64 Studio, cărora ținem să le mulțumim înca odata și pe această cale!

Echipament utilizat:
[products ids=1049798,1051663]

Alți fotografi au mai citit și:

8 Comments

  • Buna ziua,
    Am un EOS 650D si as dori un sfat: ce ar fi mai potrivit, un 50mm f/1.4 sau acest 40mm f/2.8 STM dedicat pentru aparatul meu?
    Multumesc mult.

    • Depinde foare tare de ce anume fotografiezi. Pentru filmare as alege 40 -ul, cu care se impaca mai bine aparatul (am avut si eu 650D si aparatul impreuna cu aceasta lentila fac un cuplu bun).

      • Multumesc mult pentru sfat.
        Leo.

  • Octavian: aceasta lentil fuctioneaza si are parametric superbi si pe flul frame;
    Octavian si Andrei: din cate stiu Pentaxul functioneaza pe crop, la fel si Pani….
    Una e sa faci o lentila buna pe crop, alta e full frame-ul…
    Iar acel Pani e intr-adevar bestial…

    • Deci, sa punem lucrurile in ordine cronologica, respectiv a ariei de acoperire:
      1968-77 – Nikon 45mm F2.8 GN -> are o lungime de 2 cm.
      1976-84 – SMC Pentax M 40mm F2.8 -> lungime de 1,8 cm.
      1997-prezent – SMC Pentax-FA 43mm F1.9 Limited -> lungime de 2,7 cm.
      2001-06 – Nikon 45mm F2.8 P -> lungime de 1,7 cm.
      Toate aceste lentile functioneaza pe full frame.
      2004-prezent – SMC Pentax-DA 40mm F2.8 Limited -> lungime de 1,5 cm.
      2006-prezent – SMC Pentax-DA 70mm F2.4 Limited -> lungime de 2,5 cm.
      2006-prezent – SMC Pentax-DA 21mm F3.2 Limited -> lungime de 2,6 cm.
      2012-prezent – SMC Pentax-DA 40mm F2.8 XS -> lungime de 0,9 cm (!!!).
      Acestea functioneaza numai pe aps-c.
      2009-prezent – Olympus M. Zuiko Digital 17mm F2.8 -> lungime de 2,1 cm.
      2010-prezent – Panasonic Lumix G 14mm F2.5 -> lungime de 2,1 cm.
      2010-prezent – Panasonic Lumix G 20mm F1.7 -> lungime de 2,6 cm.
      Acestea sunt lentilele pancake pentru m4/3.

      • Multumesc pentru info, adevarat, lentilele enumerate sunt toate numai "piese"…insa asta nu inseamna ca acest canon nu se numara printre ele; iar afirmatia mea despre o lentila pt FF care e sharp wide open (pe FF!) e cat se poate de adevarata…va invit sa o testati. Inca odata, va rog sa va ganditi la dimensiunea fizica a senzorului, apoi la faptul ca are autofocus care functioneaza perfect (si FTM!) si in sfarsit la numarul de megapixeli pe care il au ultimile doua FF Canon (ma refer la Mark 2 si Mark3). Apoi facem comparatii si sustinem teorii despre care au fost primii, cat de bune sunt unele sau altele etc….

  • Foarte tare E-M5-ul cu acel 35-100!
    Revenind la Canon, pare misto acest pancake pentru cei care n-au inca un M43 cu Panasonic 20/1.7. 🙂

  • Super. Înseamnă că au făcut o treabă excelentă când au copiat obiectivul SMC Pentax-DA 40mm F2.8 Limited.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.