Review Olympus E-PL5 – robust, flexibil si eficient

Introducere. Cine este Olympus E-PL5, Caracteristici principale.

La aproape 6 luni de la lansarea varfului de gama mirrorless Micro Four Thirds Olympus OM-D aflam implementarea premiatului senzor Live Mos de 16.1 Mpix si pe noile aparitii din gama PEN Lite (E-PL5) si PEN Mini (E-PM2). Cele doua sisteme sunt destinate entuziastilor liniei mirrorless. E-PL5 continua cu succes seria PEN Lite si aduce la zi ultimele noutati implementate cu precizie si darnicie de catre Olympus intr-un corp robust, flexibil ca utilizare, cu un control rafinat pentru a spori eficienta gestului fotografic.

Integrarea puternicului procesor grafic TruePic VI in tandem cu senzorul Live Mos 16.1 Mpix si cu sistemul de focalizare continua 3D FAST AF transforma suplul E-PL5 intr-un redutabil instrument fotografic de inalta precizie. Ecranul LCD tactil si rabatabil de 3.0 inch cu o rezolutie de 460 000 puncte, modul filmare full HD 1080p stereo, cadenta de maxim 8 cadre/secunda, un numar de 12 filtre creative, stabilizarea integrata a imaginii pe doua axe, moduri flexibile de lucru P/A/S/M, gripul optional, compatibilitatea cu 26 de obiective Micro Four Thirds si nelimitata cu orice alt obiectiv prin intermediul adaptoarelor dedicate, compatbilitatea cu noul tip de card FlashAir, inclus in pachetul standard pentru o comunicare eficienta cu instrumentele tip Smartphone – sunt caracteristici principale care definesc noul sistem Olympus E-PL5.

Ergonomie, optica utilizata.

Cunoscand deja premisele de functionare si modul in care Olympus abordeaza construirea unui sistem fotografic mirrorless (vezi evaluarea lui OM-D aici), inainte de a a incerca prima declansare am inceput studierea amanuntita a ergonomiei comenzilor si meniurilor.

Aparatul se asaza foarte bine in mana, inspira robustete, gripul optional in diverse variante de finisaj ajuta o priza eficienta. Designul este compact, cu linii placute. Rotita selector de mod P/A/S/M, declansatorul si butonul pornit/oprit se afla in zona superioara. Dorsal – butoane de control direct al vizualizarii si inregistrarii secventelor filmate. Rotita de navigare si cele doua butoane de control (Menu si Info) sunt usor accesibile. Controlul aparatului se realizeaza aproape exclusiv in aceasta zona de accesibilitate si navigare prin meniuri. Ecranul tactil rabatabil ocupa aproape intreaga zona dorsala si asigura la randul sau accesibilitatea tactila la un mod simplificat de lucru.

Pentru realizarea evalurarii am avut la dispozitie cateva obiective din gama Micro Four Thirds. M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6 (distanţa focală echivalentă la 35mm: 18-36mm) este un partener ideal pentru cadre largi cu perspective dinamice, adaptat mediului urban si obiectelor de arhitectura de mare anvergura. M.ZUIKO DIGITAL 14-42mm 1:3.5-5.6 II R (echivalentul distanţei focale la camerele de 35mm: 28-84mm) este obiectivul de kit, foarte usor si cu o plaja focala foarte utila atat in mediul urban dar si pentru peisaje sau orice alt subiect abordabil in mod curent. M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 (echivalentul distanţei focale la camerele de 35mm: 24mm) este un obiectiv luminos cu lentile cu dispersie redusa ED care sporesc calitatea imaginii. Foarte util in situatii cu lumina ambientala insuficienta. M.ZUIKO DIGITAL ED 75-300mm 1:4.8-6.7 (distanţa focală echivalentă la 35mm: 150-600mm) este partenerul ideal pentru a putea vedea departe. Foarte compact si extrem de potent, necesitand insa aptitudini speciale pentru a fi folosit din mana la distanta focala maxima, completeaza fericit setul de obiective disponibile in acest test.

Geometria obiectivelor este bine corectata de producator, nefiind vizibile aberatii specifice focalelor largi. Nu sunt de asemenea sesizabile vignetari si scaderi ale rezolutiei pe masura ce avansam de la diafragma maxima spre valori inferioare, ceea ce arata si confirma inca o data calitatea opticii Zuiko.

Meniuri, setari recomandate.

Meniul aparatului este complex si asigura o personalizare extrem de fidela modului de lucru al fotografului. Recomandam petrecerea unui timp suficient pentru intelegerea sa si obisnuirea cu accesul la diversele functii. Trebuie spus din start ca aparatul destinat entuziastilor poate fi folosit cu succes in ceea ce putem numi “blind mode” – adica lasarea tuturor optiunilor la latitudinea softului inteligent. “On” si declansare in modul I-Auto are ca rezultat obtinerea de imagini echilibrate. Fotografia insa isi sporeste calitatea atunci cand fotograful controleaza mecanismul si de aceea atragem aici atentia ca ideal ar fi sa aflati tot ceea ce pot oferi meniurile complexe pentru a optimiza gestul fotografic in acord cu intentia, viziunea artistica si subiectul abordat.

Trebuie mentionat faptul ca in general in mediul digital, un meniu complex induce posibilitatea de a naviga uneori excesiv in cautarea optiunilor dorite. Pentru sporirea eficientei din timpul fotografierii recomandam realizarea unei game standard de setari utile pe intreg parcursul testului (rezolutie, format imagine, mod imagine, afisaj ecran, etc.), lasand deschise ca variabile acele setari care pot evidentia diferente de abordare ale situatiilor de fotografiat (balans de alb, sensibilitate, filtre creative, modul de masurare a luminii, mod de focalizare, etc.).

Daca meniurile ne sunt cunoscute deja la sistemul OM-D, vom insista aici pe acele variabile care au fost preferate in cadrul testului de evaluare.

Aparatul a fost testat la conditiile de fotografiere in mediul urban – de la nivelul strazii la panorame darnice, pentru peisaje, portret, sport. Setarile au urmarit indeaproape testarea aparatului la diversele conditii parcurse pentru a obtine rezultate optime in fiecare caz in parte.  A fost preferat modul de lucru predominant in format JPG ceea ce a necesitat controlul exact al tuturor variabilelor de lucru pentru a obtine imaginea dorita direct din aparat. E-PL5 poate produce fisiere de tip RAW (format nativ ORF). Modul de lucru a pus accent  pe controlul “live” asupra imaginii prin intermediul ecranului LCD. Pentru o corespondenta cat mai exacta a setarilor aparat-ecran LCD-ecran PC a fost necesara o acomodare prealabila. Din Meniu/Setup/Ecran am utilizat permanent valorile Temperatura -1, Luminozitate 0.

Inainte de orice alt pas al setarii aparatului trebuie activata afisarea meniului personalizabil complex (Setup Menu/Menu Display – On). Abia din acest moment avem acces total la intreaga gama de setari “intime” ale aparatului.

Din meniul 1 am folosit preponderent modul imagine I-Enhance cu contrast +1, claritate +1, saturatie 0, gradare normala, efect standard. Atat pentru imagine cat si pentru film au fost preferate rezolutiile cele mai inalte pentru a profita din plin de sensorul Live Mos 16.1 Mpix. Aspectul imaginii a fost preferat in ratia 3:2, fiind disponibile multiple alternative (16:9, 1:1, etc.). Meniul 2 propune cadenta de cadre – preferat in mod singular dar abordand modul rafala in situatii care au necesitat acest lucru (pentru sport, de ex.). Stabilizarea a fost fixata pe modul 1 – pe doua directii, cateodata abordand stabilizarea pe verticala (modul 2) pentru a permite panning-uri. 

Meniul personalizabil in detaliu lanseaza o invitatie deschisa la descoperirea esentei tehnicii fotografice. Navigarea si intelegerea fiecarei functii si mai ales a modului in care aceasta se reflecta la nivelul imaginii poate constitui pentru un fotograf entuziast un bun pas pentru a aprofunda tehnica fotografica.

Din submeniul A am setat modul focalizare simpla pentru situatiile uzuale de lucru in oras. Am putea fi tentati sa credem ca modul de focalizare continua ar fi mai eficient dar inainte de toate – pe langa faptul ca poate consuma mai repede resursele bateriei, este putin probabil ca in mediul urban extrem de dinamic aparatul sa inteleaga singur dinamica subiectului. Am dezactivat “prioritate figura” pentru ca diverse prezente efemere sa nu poata pacali sistemul si determina ratarea cadrului dorit. Modul portret sau sport activeaza singure urmarirea tintei, lucru foarte util in situatii cu subiect controlabil. Extrem de utila este si functia de focalizare continua cu urmarirea subiectului. Modurile de focalizare sunt adaptabile si viitorul utilizator trebuie sa stie ca sistemul se poate plia pe orice cerinte.

Submeniul B personalizeaza butoanele aparatului intr-o multitudine de variante posibile.

Submeniul C adreseaza setari legate modul rafala (8 cadre maxim) si numar de cadre aferente in relatie cu stabilizarea imaginii.

Submeniul D personalizeaza diverse moduri de afisare a informatiei pe ecran.

Submeniul E aduce setari foarte importante pentru gestul fotografic, fiind responsabil cu variabilele de lucru pentru expunere, masurare si sensibilitate ISO. Reducerea zgomotului de imagine a fost setata Auto, filtrul anti-zgomot Low pentru a nu induce artefacte vizuale nenecesare prin procesarea fisierului JPG in camera. Masurarea a fost centrala in cea mai mare parte a timpului. Panoramele sau peisajele pot fi realizate prin expunere matriciala in timp ce portretele pot necesita masurare in punct. Sensibilitatea ISO a fost tinuta in limita posibilitatilor la valoarea minima pentru a beneficia de o calitate optima a imaginii in absenta efectelor zgomotului aferent valorilor superioare. Contextual desigur valoarea ISO a variat si a fost adaptata conditiilor de lucru in tandem cu luminozitatea obiectivului folosit. Tot aici se afla functia foarte utila Anti-soc care poate intarzia declansarea cu cateva secunde pentru indepartarea miscarilor posibile induse prin atingerea butoanelor, de exemplu in cazul initierii repetate a unor expuneri prelungite.

Submeniul F propune setari pentru timpii de sincronizare ai bliturilor care se pot monta pe sistemul E-PL5.

Submeniul G aduce poate cele mai importante setari intrucat aici se pot personaliza rezolutia imaginilor, ajustari cromatice fine ale diverselor variante de balans de alb, tonuri de culoare (keep warm – on), reducerea efectului de vignetare (setat on). O setare relativ ascunsa invatata anterior de la sistemul OM-D ne ajuta acum sa fixam cea mai inalta rezolutie – cu valori Large si Super Fine (nativ sistemul vine cu valoarea Fine). 

Relativ la balansul de alb, responsabil de altfel de cromatica imaginii, dat fiind faptul ca setarile clasice pentru timp insorit, noros, tungsten, etc. pot da rezultate variabile in conditii atmosferice extrem de diverse. Trecerea de la lumina la umbra aduce schimbarea temperaturii de culoare – mediul urban fiind extrem de pretentios si dinamic in acest sens, insasi umbra putand avea gradatii si temperaturi diverse. In ceea ce priveste iluminatul artificial este extrem de dificil astazi de raportat la modelele clasice de temperatura presetate intrucat adesea se prefera surse compozite, iluminatul stradal fiind de exemplu aproape imposibil de neutralizat. Astfel incat am preferat si recomandam pentru cazul sistemului E-PL5 lucrul permanent cu balans de alb personalizabil. Extrem de eficient in abordarea cromatica a oricarei situatii parcurse dat fiind afisajul “in direct” a rezultatului pe ecran, in mod Live-view. Este si o ocazie oportuna pentru a invata lucrul cu grade Kelvin, cel mai eficient in realizarea balansului de alb optim.

Meniurile H, I si J aduc setari ale managementului de fisiere, setarilor in mod filmare si alte setari utile ale aparatului (setari ecran tactil, etc.).

Odata parcurse si intelese functiile meniurilor ne aflam in pozitia de a solicita la maxim darnicul sistem Olympus E-PL5. Meniul nu are o memorie a ultimelor setari accesate, modificarile din submeniuri necesitand re-parcurgerea tuturor pasilor anteriori pentru a le afla si schimba in functie de context. Interfata de lucru preintampina din fericire accesul permanent la setari uzuale, butonul Ok oferind acces rapid la setarile cele mai importante si posibil de ajustat rapid in timpul lucrului. Mod imagine, balans de alb, mod rafala, format imagine, masurare expunere, tip focalizare, sensibilitate ISO – toate sunt accesibile si ajustabile cu ajutorul butoanelor de control ale aparatului.

O alta setare – accesibila doar pe ecran si nu din meniuri este curba de contrast. Cunoscuta tot de la sistemul OM-D, poate trece neobservata cu usurinta, un mic simbol de pe ecran amintind de faptul ca putem inca o data ajuta fin curba de contrast a imaginii. Este accesibila in orice mod normal de lucru P/A/S/M cu butonul Info (recomandam setari tonuri joase cu valoarea 0, tonuri inalte cu valoarea 1).

Dupa cum am mai spus, toate valorile descrise sau recomandate mai sus se pot personaliza in functie de cerintele fiecarui fotograf. In cautarea unui echilibru al imaginii obtinute direct din aparat, in cadrul sesiunii de testare si adaptat modului personal de lucru valorile indicate s-au dovedit a fi cele mai adecvate. 

Pe teren, mod de lucru.

Testul s-a desfasurat intre 9 si 13 noiembrie, fiind produse aproape 3500 de imagini. Subiectele testarii au fost constituite de diverse zone urbane si ansambluri arhitecturale de referinta, posibile tinte pentu un turist explorator. Unele cladiri au fost abordate atat la exterior cat si la interior pentru a evalua comportamentul aparatului in lumina insuficienta. Sfarsitul toamnei a adus cu sine in oras si in parcuri o bucurie cromatica deosebita, coloritul frunzelor fiind un subiect exceptional pentru testare. Peisaj urban sau vegetal au constituit teme distincte de lucru. Am abordat portretul in lumina ambientala disponibila precum si activitati sportive menite sa solicite sistemul de focalizare. Am realizat expuneri lungi dupa ora apusului pentru a testa calitatea rezolvarii imaginii in situatia data. Am folosit toate obiectivele disponibile intr-un demers urban vizual flexibil.   

Evolutia preponderenta in mediul urban dinamic a condus consecvent la urmarirea unor criterii care subliniaza rapiditatea si acuratetea focalizarii, latitudinea de expunere sporita in situatii cu contrast puternic si posibilitatea de a stabili campul de profunzime in functie de necesitati. Am urmarit si acuratetea redarii tonurilor ambientale si culorilor si prin prisma acordului fin al balansului de alb – un punct sensibil pentru majoritatea aparatelor digitale. Am fost interesat de eficienta reducerii vibratiilor, lucrand in cele mai multe cazuri direct din mana.  

Am testat acuratetea imaginii la valorile ISO in intervalul 200-25600. Am realizat si expuneri lungi (30s) pentru a observa posibile artefacte si eficienta modului de reducere a zgomotului.  

Am lucrat preponderent in modurile P, A si M, testand si moduri presetate precum “Peisaj”, “Portret“, “Sport“, trecand integral prin totalitatea filtrelor creative “Art” precum “Diorama”, “Pinhole”, “Grainy film”, “Dramatic tone” etc. prin care se pot obtine  imagini foarte atractive. Nu trebuie uitat faptul ca momentul realizarii imaginii este esential, acolo fiind necesara concentrarea atentiei si a energiei creative. O imagine mai putin reusita este ararerori salvata de filtre si efecte aplicate ulterior, ceea ce nu exclude desigur elementul “joc”, esential in orice proces creativ si de invatare.

Selectia de imagini evidentiaza diversitatea situatiilor parcurse si raspunsul aparatului in functie de context, situatiile descrise vizual avand un caracter de generalitate in cadrul testarii. Am parcurs locurile studiate de mai multe ori, la diverse ore ale zilei sau saptamanii, in conditii diferite de iluminare datorate orei de lucru (pranz, dupa-amiaza, seara, ora albastra, innoptare), pentru a putea extrage concluzii, compara rezultatele si afla conditiile de raspuns optim ale aparatului. Compensarea expunerii a fost permanent fixata la valoarea -0.3. Bateria  are o perioada de viata suficienta pentru o zi de lucru activa.

Am parcurs vizual zona centrala a orasului Bucuresti. Arcul de Triunf, sediul Comitetului Olimpic, traseul Caii Victoriei, cladirea Ateneului, piata Revolutiei, Piata Universitatii, Palatul Telefoanelor, Muzeul de Istorie, cladirea CEC, Palatul de Justitie, o panorama de ansamblu asupra cursului Dambovitei din zona Izvor si pana in Piata Unirii. Zonele si cladirile mentionate au fost abordate fotografic folosind intregul arsenal de obiective Zuiko mentionate mai devreme pentru un studiu exhaustiv de puncte optime de statie. Cladirea Palatului Parlamentului a beneficiat de un studiu extins si concis, pornind din fata sa si ajungand la Piata Alba Iulia, folosind 5 puncte de statie intermediare si toate distantele focale disponibile pentru un studiu de scara, pornind de la un simplu punct in zare si ajungand la detaliu de ancadrament de fereastra. Pe timp cu soare sau acoperit, am studiat acuratetea redarii tonurilor native ale cadrului construit si atmosferei generale, lumina blanda cu tonuri calde inducand o poezie unica in aceasta perioada. Modrule creative “Art” au oferit complementar o platforma interesanta de testare.

Am testat toate valorile ISO (200-25600) in interiorul bisericii Stavropoleos, folosind obiectivul wide Zuiko 9-18mm 1:4.0-5.6. Pana la valoarea 6400 nu se simt scaderi drastice ale calitatii imaginii.   

De la cadrul construit am realizat o trecere spre planul social avand ca subiect pietonii cadrului cotidian. De la grup la individ, au solicitat puterea de reactie a sistemului de focalizare si acuratetea masurarii expunerii. Fotografierea dinamica devine solicitanta in zonele umbrite sau prin schimbarea distantei focale, fotografierea necesitand timpi de expunere mai lungi (determinati de lipsa luminii sau de inchiderea diafragmei) si deci solicitand o grija mai mare in alegerea subiectului, pentru a evita miscarile nedorite. Focalizarea simpla poate uneori fi pacalita de subiectele aflate in miscare, de la distante medii spre mici.

Toamna m-a condus in parcuri, Cismigiul si Herastraul devenind gazde ale curiozitatii fotografice si bucuriei intalnirii cu cel mai colorat moment al anului, optim pentru testarea capabilitatilor cromatice si rezolutiei sistemului E-PL5 in tandem cu obiectivele Zuiko. Apusul pe lacul Herastrau a adus cu sine panorama inserarii spre cladirea Casei Presei Libere (cu expuneri lungi si folosirea optiunii Anti-soc la declansare).

Focalizarea dinamica si eficienta modului rafala cu 8 cadre/secunda au fost testate la un antrenament de tenis, aparatul dovedindu-se extrem de eficient in “inghetarea” subiectului. Expunerea si sensibilitatea Iso sunt insa automate si pot avea rezultate variabile.

Un alt test in conditii dinamice, folosind focalizarea continua cu urmarirea subiectului a fost realizat fotografiind autovehicule in miscare, urmarind un pan in plan orizontal, cu rezultate remarcabile.

Pentru portret am folosit toate functile disponibile in tandem cu obiectivul luminos Zuiko 12 /f2 in diafragma cea mai deschisa pentru o profunzime de camp minima: E-Portait, Portrait, Hi & Low key precum si toate modurile creative Art, fiecare oferind un rezultat interesant.    

Am folosit obiectivul ZUIKO 75-300mm 1:4.8-6.7 si in abordarea fotografiei de natura, vrabiile si porumbeii de la Ateneu sau pescarusii de pe Dambovita devenind si ei subiect de studiu fotografic cu rezultate excelente.

Un alt motiv de aprofundare a lucrului cu sistemul Olympus E-PL5 il reprezinta modul video full HD, cu sunet stereo. Posibilitatea de a captura secvente video de inalta rezolutie reprezinta astazi o dotare standard. Modul video are o multitudine de setari personalizabile pentru a oferi o experienta cat mai flexibila. La rezolutie maxima (full HD 1920×1080) imaginea este bogata in detalii. Sunetul este clar, bine definit. Focalizarea are loc la fel de precis ca in cazul fotografiei, putand fi definita insa prin setari diferite. Fiecare obiectiv utilizat si mentionat deja aduce o experienta completa a capturii de imagine. Filmarea in modurile creative de lucru aduce rezultate foarte interesante, lucrul in modul Diorama de exemplu avand ca rezultat obtinerea unui aparent time-lapse.

Pe parcursul perioadei de testare a sistemului Olympus E-PL5 am incercat evidentierea potentialului sau de utilizare si a capacitatii de a fi un instrument fotografic adaptat oricaror cerinte fotografice, eficient. Evolutia in conditii atmosferice specifice toamnei si cu subiecte cat mai diverse, dinamice, aferente mediului urban dar si unor altor subiecte accesibile au incercat punerea in lumina capabilitatilor sale de adaptare si de reactie. Evident utilizarea sistemului pe o perioada mai indelungata poate releva si alte aspecte ale functionarii sale. Ne-am asumat, ca si in cazul “fratelui mai mare” Olympus OM-D, aprofundarea si testarea acelor aspecte fotografice esentiale care evita ideea de “gadget electronic“, punand accentul pe un demers fotografic esential si aprofundat, capabil sa evidentieze intr-un mod echilibrat si creativ caracteristicile sistemului fotografic Olympus E-PL5.  

Concluzii:

Imaginile selectate reprezinta un mediu adecvat de analiza a capacitatilor aparatului. Punctual, vom lista cateva concluzii cu caracter general care caracterizeaza sistemul Olympus E-PL5 testat dupa metoda descrisa :

  • Aparatul este usor si robust, cu un design ce mizeaza pe compactitate; comenzile pe butoane dedicate determina controlul accesibil al setarilor necesare; butoanele se pot personaliza integral;
  • Initializarea, raspunsul la comenzi, scrierea pe card se efectueaza rapid;
  • Meniurile avansate aduc posibilitatea personalizarii integrale a sistemului; o organizare in ordinea logica a setarilor necesare (focalizare, expunere, balans de alb) ar putea spori eficienta accesului.
  • Senzorul Live Mos in tandem cu platfoma True Pic VI asigura imagini de inalta rezolutie; motorul de curatare a zgomotului de imagine cu diverse setari posibile afecteaza minim detaliile generale de textura pe suprafete intinse;
  • Punerea la punct prin sistemul Fast AF 3D se realizeaza foarte rapid si precis in conditii normale de iluminare, sistemul de focalizare fiind foarte avansat, cu posibilitate de urmarire in timp real a subiectului;  in conditii de iluminare slaba focalizarea cu un obiectiv mai putin luminos poate da rezultate sporadic nesigure insa ajustarea manuala asistata asigura punerea la punct cu mare precizie;
  • Masurarea luminii se realizeaza flexibil; posibilitatea de a realiza blocarea expunerii AE-L independent de cea a punerii la punct AF-L ar putea aduce un plus de flexibilitate si precizie a expunerii.
  • Stabilizarea integrata pe 2 axe este eficienta si permite timpi mai lungi de expunere, din mana, cu rezultate clare, avand mai multe tipuri de personalizare in functie de situatia abordata;
  • Ecranul rabatabil si tactil de inalta definitie prezinta multiple functii touch-screen care aduc o experienta extinsa a gestului fotografic;
  • Latitudinea de expunere este foarte flexibila, senzorul rezolvand cu succes situatii de contrast puternic (de ex. zi insorita in mediu urban);
  • Lucrul cu balans de alb personalizabil in mod Live-view asigura cu precizie cromatica dorita in functie de conditiile de fotografiere;
  • Valorile ISO sunt utilizabile in intervalul 200-6400 fara o scadere notabila a calitatii imaginii;
  • Moduri creative multiple precum Black&White, Pinhole, Diorama, etc. induc o platforma atractiva de lucru.
  • Modul Video full HD este foarte eficient si ofera rezultate notabil; sunetul este clar;
  • Compatibilitate cu toate obiectivele Micro Four Thirds si cu orice obiectiv prin intermediul adaptoarelor dedicate fac din E-PL5 un sistem foarte flexibil;
  • Aparatul poate fi folosit atat de catre amatorii entuziasti cat si de catre avansati/profesionisti, oferind o platforma flexibila si eficienta de lucru, cu o gama larga de setari personalizabile.

Impresia generala post utilizare este ca Olympus E-PL5 exceleaza in ceea ce priveste calitatea imaginii. Personalizarea tuturor detaliilor asigura rezultate care ies cu precizie in intampinarea solicitarilor fotografice. Platforma oferita poate raspunde creativ unor multiple cerinte si exigente fotografice atat ale celor care descopera fotografia cat si celor care cauta un partener de drum de nadejde.  

Un articol de Vlad Eftenie

Echipament utilizat:
[products ids= 1052049]

Alți fotografi au mai citit și:

7 Comments

  • […] sau profesionistilor, fie mirorless sau compacte. Aparate ca E-P5, E-PL5 (vezi evaluare completa, aici sau compactul XZ-2 impartasesc astazi un design cu linii esentiale comune, pe filonul reactivarii […]

  • O imagine face cat o mie de cuvinte dar recenziile lui Vlad Eftenie cred ca au mai mult de o mie asa ca nu inteleg de ce era nevoie de poze…

  • […] Daca vreti sa aflati mai multe detalii, va recomand review-ul lui Vlad Eftenie de pe blogul f64.ro. […]

  • Mi-au placut mult fotografiile prezentate si articolul pe care l-am gasit deosebit de complet si util.Rugamintea mea, daca bineinteles se poate,este pentru pozele in cauza sa ne informati si cu setarile pe care le-ati utilizat(poza-setarile);macar de acum inainte.
    Va multumesc si sa stiti ca personal va admir munca pentru aceasta arta.

  • Nu ma pricep foarte mult la fotografie. De aceea sunt aici, petru ca as vrea sa invat una-alta. Pozele de sus, pe chei, sunt geniale. Multumesc pentru aceasta experienta…

  • Felicitari pentru articol si mai ales pentru prezentarea de la lansare.

  • […] Update: Review-ul lui Vlad Eftene la Olympus E-PL5 pe blogul F64.ro.  […]

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.