Panasonic GF5 – hands on review

Nu de mult timp am avut ocazia de a testa un aparat total diferit de cele cu care eram obișnuit. Tot ce travel-photography am făcut vreodată a fost făcut cu un mastodont de 2-3 kilograme – Nikon D3 sau D3s – la care adăugam un rucsac de 10 kilograme.
Avantajul meu este că nu sunt chiar astenic. Pot sta 12 ore zilnic cu aparatul în mănă și cu rucsacul în spate fără să mi se pară un chin.
Cu toate astea, nu toată lumea este dispusă să facă acest lucru, probabil nici eu nu voi mai face asta mult timp. Tehnologia evoluează rapid, iar în cazul acestui tip de fotografie, un aparat foto mic este extrem de important. Asa ca am decis sa testez in situatii reale un Panasonic GF5.
SENZOR Live MOS
REZOLUTIE INREGISTRATA 12 megapixeli
FORMAT FISIERE • RAW
• RAW + Fine
• RAW + Standard
• Fine
• Standard
• MPO + Fine
• MPO + Standard (cu obiectiv 3D in sistemul standard Micro Four Thirds)
REZOLUTII INREGISTRATE 4000 x 3000, 4000 x 2672, 4000 x 2248, 2992 x 2992, 2816 x 2112, 2816 x 1880, 2816 x 1584, 2112 x 2112, 2048 x 1536, 2048×1360, 1920 x 1080, 1600 x 1200, 1600 x 1200, 1600 x 1064, 1600 x 904, 1504 x 1504, 1440 x 1440
INREGISTRARE VIDEO • AVCHD
• Motion JPEG
1920 x 1080 (60, 50 fps)
INREGISTRARE AUDIO Da, stereo
OBIECTIV 14-42mm f/3.5-5.6 (minim f/22)
TIP FOCALIZARE Autofocus/manual focus
MOD FOCALIZARE • Contrast Detect
• Multi-area
• Selective single-point
• Tracking
• Single
• Continuous
• Touch
• Face Detection
• Live View
SENSIBILITATE Auto (160, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800)
TIP OBTURATOR Electronic
VITEZE OBTURATOR • 60 – 1/4000 sec
• Bulb
MASURAREA EXPUNERII • Multi
• Central-ponderata
• Spot
MODURI PRESETATE (SCENE) • Clear Portrait
• Silky Skin
• Backlit Softness
• Clear in Backlight
• Relaxing Tone
• Sweet Child’s Face
• Distinct Scenery
• Bright Blue Sky
• Romantic Sunset Glow
• Vivid Sunset Glow
• Glistening Water
• Clear Nightscape
• Cool Night Sky
• Warm Glowing Nightscape
• Artistic Nightscape
• Glittering Illuminations
• Clear Night Portrait
• Soft Image of a Flower
• Appetizing Food
• Cute Dessert
• Freeze Animal Motion
• Clear Sports Shot
• Monochrome
CAPACITATE RAFALA 4 fps
TEMPORIZATOR 10 / 2 sec
DISPLAY LCD LCD Tactil 3.0″ (920.000 puncte)
DIMENSIUNI 108 x 67 x 37 mm
GREUTATE 225 g (doar corpul)
Primul lucru pe care l-am remarcat la GF5 a fost mărimea senzorului, raportată la dimensiunile aparatului. Caracteristicile, pe hârtie, sunt impresionante, dar eram chiar curios despre cum se comportă într-o situație reală. Cât de folosibil este ISO-ul ridicat și, cel mai important, cât de folosibilă este autofocalizarea. Mă așteptam să aibă o calitate a imaginii bună la ISO mic.
Aparatul pe care l-am testat a fost chiar cel din link, cu obiectivul de “kit” 14-42mm f/3.5-5.6. Fiind senzor cu crop 2, ar fi echivalentul aproximativ al unui 28-80 pe full frame sau al unui 18-55 pe DX. Un obiectiv de kit ca orice alt obiectiv de kit. Am ajuns în Lisabona, cu tot cu rucsacul meu de zece kilograme și aparatul de două-trei, dar și cu Panasonicul GF5 în buzunar. Un fel de David vs Goliat.
Raw-edited - 1-640 sec at f - 5.6 - ISO 160
Raw-edited – 1-640 sec at f – 5.6 – ISO 160
Raw-edited - 1-60 sec at f - 3.5 - ISO 1600
Raw-edited – 1-60 sec at f – 3.5 – ISO 1600

Nu va fi un articol “doar de bine”, ci punctul meu de vedere. Țin să menționez că este primul mirrorless pe care îl folosesc mai mult de 3 minute. Nu este un review cu teste de claritate, distorsiune și comparație între toate modurile de funcționare a aparatului, ci un hands-on-review într-o situație reală.
Primul lucru pe care l-am remarcat a fost timpul mic de pornire. Dacă aleg să opresc aparatul, pentru a nu consuma bateria – LCD-ul rămâne pornit cât aparatul este pornit, iar obiectivul este extins – durează 1-2 secunde repornirea lui. Practic durata este dată de extinderea obiectivului. Timpul mi se pare foarte bun, practic nederanjant. Dacă vreau răspuns instantaneu, nu-l opresc.
Imediat după ce am început să-l folosesc am observat și touch screenul. Deși am apreciat existența lui, m-a deranjat lipsa de sensibilitate. Setările nu sunt gândite foarte bine pentru un ecran tactil, iar pentru a-l folosi este nevoie de o apăsare mai fermă. Probabil generația viitoare va avea un ecran tactil mai bine implementat.
Autofocusul mi s-a părut fiabil și foarte inteligent. Am folosit două moduri de AF, cel clasic, cu puncte de focalizare, selectate prin atingerea ecranului și un mod inteligent care focaliza în zona pe care o specificam prin atingere, apoi făcea un fel de live tracking. Foarte eficient. Viteza de focalizare este decentă, evident nu la fel de mare ca la D3s, dar foarte bună. Dacă folosiți acest aparat și nu vă înțelegeți cu touch screen-ul, pur și simplu apăsați mai tare.
Raw-edited - 1-125 sec at f - 8.0 - ISO 160
Raw-edited – 1-125 sec at f – 8.0 – ISO 160

JPG - Appetizing food - 1/80s - f/5.6 - ISO 500
JPG – Appetizing food – 1/80s – f/5.6 – ISO 500

JPG - Standard - 1/1000s - f/5.6 - ISO 160
JPG – Standard – 1/1000s – f/5.6 – ISO 160

RAW - 1/1000s - f/9 - ISO 160
RAW – 1/1000s – f/9 – ISO 160

RAW - 1/1000s - f/9 - ISO 160
RAW – 1/1000s – f/9 – ISO 160

Ce m-a surprins a fost faptul că poți face o a doua poză instantaneu. Am folosit aparatul pe Single Shot, nu am folsosit niciodată modul de burst (rafală). Specificațiile spun 4 cadre pe secundă. Nu le-am cronometrat, dar răspunsul este foarte rapid. Inițial, neobișnuit fiind cu lipsa vizorului, am avut impresia că durează mult până pot face o a doua imagine, deoarece așteptam să revină live view-ul. Era un reflex, obișnuit fiind probabil de la aparatele compacte. După ce am experimentat de câteva ori această senzație de întârziere, am realizat că problema nu era la aparat, ci în spatele lui. Trebuie doar să apeși pe buton și el face instant o a doua sau o a treia sau o a câta imagine vrei. Cele 4 cadre pe secundă sunt arhisuficiente.
Bokeh-ul este destul de plăcut, iar profunzimea de câmp este fix cum m-am așteptat. Nu m-a dat pe spate, dar vorbim despre 3.5-5.6 pe crop 2. Totul ok aici, cu un fix de diafragmă mai mare se rezolvă totul.
RAW - 1/20s - f/5.6 - ISO 1600
RAW – 1/20s – f/5.6 – ISO 1600

RAW - 1/640 - f/6.3 - ISO 160
RAW – 1/640 – f/6.3 – ISO 160

RAW - 1/1000 - f/6.3 - ISO 160
RAW – 1/1000 – f/6.3 – ISO 160

RAW - 1/160s - f/6.3 - ISO 160 - Din nou, un exemplu de dynamic range (latitudine de expunere) foarte bun.
RAW – 1/160s – f/6.3 – ISO 160 – Din nou, un exemplu de dynamic range (latitudine de expunere) foarte bun.

JPG-ul direct din aparat al imaginii de mai sus. Fișierele RAW ale GF-5-ului conțin foarte multă informație.
JPG-ul direct din aparat al imaginii de mai sus. Fișierele RAW ale GF5-ului conțin foarte multă informație.

RAW - 1/1600 - f/7.1 - ISO 160
RAW – 1/1600 – f/7.1 – ISO 160

RAW - 1/320s - f/7.1 - ISO 160
RAW – 1/320s – f/7.1 – ISO 160

JPG-urile din aparat nu arată rău, iar balansul de alb automat funcționează mai bine decât la D3s, în special în spații iluminate cu becuri economice. Acest lucru este cât de cât normal, deoarece GF5-ul este un aparat mult mai recent. Am fotografiat RAW+JPG, pentru a avea totuși informația de la senzor. Mă interesa să văd atât produsul prelucrat, dar și ce se poate obține “direct din aparat”. Sunt situații în care voi vrea să păstrez JPG-ul din aparat, pentru culorile specifice producătorului și situații în care voi vrea să prelucrez un RAW.
RAW - 1/60 - f/5.6 - ISO 400
RAW – 1/60 – f/5.6 – ISO 400

RAW - 1/640s - f/13 - ISO 160
RAW – 1/640s – f/13 – ISO 160

Câteva moduri presetate au fost chiar plăcute de folosit. Printre ele aș enumera:
– dynamic black & white;
– miniature effect (la care setezi zona de efect prin intermediul touch screen-ului);
– appetizing food.
Dynamic black & white - JPG brut - 1/200s - f/4.5 - ISO 160
Dynamic black & white – JPG brut – 1/200s – f/4.5 – ISO 160

Miniature effect - JPG brut - 1/200s - f/5.6 - ISO 160
Miniature effect – JPG brut – 1/200s – f/5.6 – ISO 160

Miniature effect - JPG brut - 1/160s - f/4.5 - ISO 160
Miniature effect – JPG brut – 1/160s – f/4.5 – ISO 160

RAW - 1/80s - f/5.6 - ISO 1000 - imagine făcută seara, la lumină destul de slabă
RAW – 1/80s – f/5.6 – ISO 1000 – imagine făcută seara, la lumină destul de slabă

RAW - 1/80s - f/5.6 - ISO 1000 - la fel ca imaginea anterioară
RAW – 1/80s – f/5.6 – ISO 1000 – la fel ca imaginea anterioară

Per total, mi s-a părut că tinde să supraexpună, pierzând ceva informații pe highlights, dar un -0.7 rezolva problema. După puțin timp îmi cam dădeam seama că o să supraexpună înainte de a apăsa pe buton.
Bateria a ținut cam 300 de cadre, dar în condițiile în care am “butonat” destul de mult aparatul. În fiecare zi am folosit un card Eye-Fi pentru transferul pe telefonul mobil, lucru care a accentuat descărcarea.
RAW - 1/80s - f/5.6 - ISO 200
RAW – 1/80s – f/5.6 – ISO 200

RAW - 1/60s - f/3.5 - ISO 1000
RAW – 1/60s – f/3.5 – ISO 1000

RAW - 1/80s - f/5.6 - ISO 1000
RAW – 1/80s – f/5.6 – ISO 1000

RAW - 1/800s - f/8 - ISO 160
RAW – 1/800s – f/8 – ISO 160

RAW - 1/800s - f/8 - ISO 160
RAW – 1/800s – f/8 – ISO 160

RAW - 1/640s - f/4.5 - ISO 160
RAW – 1/640s – f/4.5 – ISO 160

RAW - 1/60s - f/5.5 - ISO 250
RAW – 1/60s – f/5.5 – ISO 250

Dacă ar fi să trag linie, aș avea așa:
Avantaje:
– timp de reacție mic;
  – viteză de focalizare bună;
  – calitate a imaginii bună;
  – calitate bună la iso 1600;
  – culori plăcute și dynamic range bun;
  – dimensiuni și greutate reduse;
  – comenzile bine așezate pe aparat, fiind ușor să te obișnuiești cu ele;
  – senzor mare pentru un aparat din clasa lui, rezultând niște imagini de calitate foarte bună;
– încărcător de baterie extern, ca la DSLR-uri.
Dezavantaje:
  – implementarea destul de slabă a funcțiilor de touch;
  – calitatea efectivă a touchscreenului – trebuie să apeși destul de puternic pentru a funcționa;
  – pentru excursii mai lungi, în zone mai izolate, cele 300 de cadre per baterie nu ar fi suficiente.
Personal, încă nu sunt convins că pot lăsa D3s-ul acasă. Nu pot să spun că mă așteptam la asta, dar totuși aparatul m-a impresionat. Nu mă așteptam nici la o viteză așa de bună de focalizare, la un timp de reacție mic și la o calitate a imaginii foarte bună.
Lucrul care nu m-a deranjat cel mai mult la Panasonic GF5, chiar pot spune că a fost și singurul, a fost touchscreen-ul neresponsiv. Dacă este apăsat mai puternic, funcționează bine, dar obișnuit fiind cu cel de la telefon, am avut alte așteptări.  Ideea de a folosi un touchscreen la un astfel de aparat mi se pare foarte bună, dar mai bine implementată.
Panasonic GF5 mi se pare un aparat foarte bun, mult peste orice aparat de dimensiunea lui pe care l-am testat și este foarte aproape de un aparat ideal de călătorie.

[products ids=1051991]

Radu Dumitrescu
Photographer

Alți fotografi au mai citit și:

5 Comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.