Controlul sursei de lumina

Tot ii urmaream pe Joe McNally, David Hobby, Zack Arias, Don Giannatti si altii cum vorbeau despre intensitatea luminii si felul cum se disipa lumina, in raport cu distanta dintre sursa de lumina si subiect, si nu prea intelegeam exact ce vor sa spuna. Dupa multe teste si o documentare destul de amanuntita, am inteles la ce se refereau si cat de mult ne ajuta pe noi, ca fotografi, sa stim despre ce este vorba.
In cele din urma, m-am decis sa scriu si eu despre acest lucru, poate ajut intr-un fel fotografii incepatori sau pe oricine este interesat de asta. Intensitatea luminii in fotografie are urmatoarea formula: intensitatea luminii scade invers proportional cu patratul distantei de la sursa de lumina la subiect. Cu alte cuvinte, lumina scade in intensitate cu 75% daca dublam distanta dintre sursa de lumina si subiect. Pentru a putea intelege mai bine aceasta formula, putem vedea un exemplu in tabelul urmator:
(In partea de sus avem distanta dintre sursa de lumina si subiect, iar in partea de jos valoare diafragmei)Dupa cum observam, dubland distanta de la 2m la 4 m, se pierd 2 stopuri de la f22 la f11.
Nu trebuie sa memorati aceasta regula. Ce este important de retinut este ca intensitatea luminii scade mai repede cand subiectul este aproape de sursa de lumina.
I – Fotografierea unui grup 
Daca facem poze unui grup de oameni, sa spunem ca avem de fotografiat trei persoane si plasam sursa de lumina la 1m in fata grupului, iar distanta dintre prima si a doua persoana este de 1m si cea dintre cea de-a doua persoana si a treia este tot de 1m, atunci avem urmatoarea situatie:
– presupunem ca expunerea corecta pentru prima persoana este la f8
– expunerea pentru a doua  persoana este la f16 , deoarece distanta dintre sursa de lumina si cea de-a doua persoana s-a dublat, ceea ce inseamna ca am pierdut 2 stopuri (expunerea corecta in acest caz ar fi fost f4)
– expunerea pentru a treia persoana este f22, deoarece distanta dintre sursa de lumina si cea de-a treia persoana a crescut cu 50% fata de distanta dintre cea de-a doua persoana si sursa de lumina , ceea ce inseamna ca am mai pierdut 1 stop de lumina (expunerea corecta pentru a treia persoana ar fi fost f2.8)
In continuare puteti vedea cateva scheme teoretice:
Cel mai important atunci cand fotografiem grupuri este sa avem sursa de lumina la o distanta mai mare fata de grup, dupa cum puteti vedea si-n diagrama de mai jos:
Dupa cum putem observa in primul tabel, daca avem sursa de lumina la 4m distanta fata de grup, atunci avem o libertate de aproximativ 4m in care putem aranja grupul, astfel incat toti membrii lui sa aiba o expunere corecta de f8.
Cel mai bine se vede in acest exemplu practic, in cazul in care sursa de lumina a fost foarte aproape de prima persoana, doar aceasta are o expunere corecta, restul persoanelor sunt intunecate. In cazul in care plasam sursa de lumina mai departe obtinem o expunere aproximativ corecta pentru toate persoanele.
 
II – Raportul dintre sursa de lumina, subiect si fundal.
Dupa cum puteti observa in exemplul de mai sus, in poza din stanga softboxul este la 2 m de subiect si  expunerea este  de f2.8, iar atunci cand apropii sursa de lumina de subiect si compensezi expunerea la f6.3, atunci se modifica si raportul dintre lumina care ajunge pe subiect si cea care ajunge pe fundal. Cu cat acest raport este mai mare, cu atat fundalul o sa fie mai intunecat. In exemplul de mai sus distanta dintre subiect si fundal este aceeasi.
In cazul in care plasam sursa de lumina in fata modelului se obtine acelasi efect.Avand in vedere acesta regula, ca intensitatea luminii scade foarte repede atunci cand subiectul este foarte aproape de sursa de lumina, putem obtine efecte mai dramatice in poze, ca in exemplul urmator: 
Pozitionand lumina foarte aproape de subiect si in lateral obtinem un efect dramatic, prin luminarea unei singure jumatati de fata si se realizeaza in acelasi timp un fundal intunecat.
Un articol de Marcel Cristocea

Alți fotografi au mai citit și:

12 Comments

  • […] Dacă eşti curios şi vrei mai multe informaţii despre cum controlezi expunerea atunci când folosești un bliţ poți găsi aici, sau cum controlezi o sursă de lumina în acest articol. […]

  • Alexandeu Smeu: Cel mai important este faptul ca lumina scade cu 75% daca dublam distanta fata de sursa de lumina.
    Exemplu:
    Daca avem sursa de lumina la 1m fata de subiect si dublam distanta o sa avem valoare de 1/4. La 4m o sa fie 1/16 (procentul de 75% se va calcula intre 1/4 si 1/16, adica de la 2 m la 4 m), la 8m o sa fie 1/64 (procentul de 75% se va calcula intre 1/16 si 1/64, adica de la 4m la 8m).
    Este foarte complicat sa intram in astfel de calcule (nu toata lumea e un matematician desavarsit), cel mai important este ca scade cu 75%, ceea ce inseamna 2 stopuri de lumina. Este mult mai usor de tinut minte si de folosit in practica in felul acesta.

  • Bogdan: conteaza sa corelezi expunerea cu puterea blitului. Cel mai bun experiment este atunci cand alegi 2-3 persoane si le asezi la o distanta de 1m intre ele. Pozitionezi lumina foarte aproape de prima persoana, reglezi expunerea in functie de puterea blitului si faci poza. O sa observi ca prima persoana este corect expusa si restul persoanelor sunt subexpuse. Dupa aceea, indepartezi sursa de lumina la cativa metri de prima persoana, ajustezi puterea blitului si expunerea astfel incat prima persoana sa fie corect expusa si o sa observi ca si restul persoanelor sunt mult mai bine luminate. Obtii o expunere mai buna pentru totul grupul. Nu trebuie sa iei exact valorile de acolo, trebuie sa ajustezi in functie de puterea sursei de lumina.

  • Bine, bine ati publicat comentariul dar nu ati modificat diagrama si textul si nu ati inversat persoanele. Nu are cum 3 sa fie de fapt1l pentru ca si in desen F8 e langa bliteanu deci e persoana 1. E bine ca Alexandrei ii place, probabil ca nu a inteles nimic

  • … AM incercat si eu, ca le iau asa pe nemestecate dupa poze pedagogice de obicei, si ce sa vezi pe primul l-am prajit cu arsuri de gradul II pe 70 % din suprafata corpului (f8), pe al doilea de abia il vedeam (f16) si al treilea cred ca a fugit (f22) Pedagogic da.

  • O mica problema.
    "- presupunem ca expunerea corecta pentru prima persoana este la f8
    – expunerea pentru a doua persoana este la f16 , deoarece distanta dintre sursa de lumina si cea de-a doua persoana s-a dublat, ceea ce inseamna ca am pierdut 2 stopuri "
    Presupunand ca pentru prima persoana aveam expunerea corecta la F/8, pentru cea de-a doua persoana nu are cum sa fie F/16 🙂 , ar fi F/5.6 la aproximativ 1.41 metri.
    Ca o completare:
    – intensitatea luminii se dubleaza la o valoare de 0.7 a raportului distantelor, si se injumatateste la 1.41.
    – numerele astea se deduc din felul in care intensitatea depinde de inversul patratului distantei si aceste numere reprezinta o aproximare a lui 1/radical din 2 si, respectiv, radical din 2

  • foarte bun

  • Mersi frumos! Ma bucur ca iti place articolul 🙂

  • Imi place ca are si poze pentru exemplu, nu e doar un articol teoretic. Bravo

  • Imi place articolul ,e pedagogic si clar. Mersi pt partaj !

  • In prima schema, daca persoana cea mai apropiata de sursa este expusa corect la diafragma 8, cele aflate mai in spate vor fi expuse corect la diafragme mai deschise (eventual spre 5.6), nu cu diafragme mai inchise (spre 22) cum ati desenat dumneavoastra.
    Mult succes cu seria de articole.

    • Cred ca pe schema sunt trecute diafragmele care se "resimt" pentru persoanele aflate mai in spate, nu cele pentru expunerile corecte. In text este specificat faptul ca expunerile corecte ar fi fost F/4 pentru a doua persoana, respectiv F/2.8 pentru a treia persoana. Corectati-ma daca gresesc.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.