Cum am realizat turul virtual al showroom-ului F64

Înainte cu câteva zile de marea deschidere a noului showroom F64, din Bd. Unirii 45, primesc un telefon: “Salut, vrem să refacem turul virtual, te așteptăm duminică pe la noi”. Perfect, chiar imi era dor de realizat panorame. În ziua anterioară deschiderii fac un drum pe la magazin să văd cum este spațiul. Ajuns acolo văd o mulțime de furnicuțe care trebăluiesc de zor la amenajarea standurilor, produselor demo și vitrinelor, care erau departe de cum a urmat să le văd a doua zi. Un fel de OCC din Romania văzut în direct: “Nu avem timp să terminăm, dar printr-un miracol reușim sa facem totul gata în ultimul moment”. Nu spun ca așa și fost, pentru că nu știu, dar aceasta e senzația prinvind în retrospectivă.
Dau o tura și abia atunci realizez imensitatea magazinului. Din calculele mele inițiale urma să fac cel mai mare și mai complex tur virtual realizat de mine până atunci.
Trece și deschiderea oficială, iar după ce sunt aduse toate elementele componente ale showroom-ului, urmează și ziua realizării cadrelor. Mă trezesc cu noaptea în cap, verific echipamentul și plec spre magazin ca să pot trage inainte de începerea programului. Prefer să fac imagini panoramice fără oameni ca să nu am probleme la lipire și să pot folosi funcția de Automatic Exposure Bracketing [AEB] fără să obțin erori sau halouri din cauza mișcării.
Ajung la pravalie și mai dau o tură ca să-mi stabilesc mintal punctele de stație, pe care le-am ales cât de cât central.
Încep cu parterul. Întind trepiedul și montez aparatul pe capul panoramic conform setărilor de pe site-ul producătorului. Îmi setez un balans de alb [WB] custom cu ajutorul unui Expodisc. Nu este absolut necesar dar îmi place să am un WB corect cât mai devreme în workflow, astfel încât să nu mă păcălească la expunerea cadrelor următoare sau să mă enerveze și să-mi dea impresia că fac ceva greșit [în afara de balans, evident].
Ca să nu am variații pun toate setările aparatului pe manual, ISO, diafragma, timpul de expunere, WB, auto-focusul dezactivat și setat pe distanța hiperfocală. Acum trag un cadru cu un X-rite Color Checker pentru a face o calibrare a camerei pe culori, ulterior în DNG Profile Editor.
Setez AEB pe -2; 0; +2. Trag 6 unghiuri orizontale, fiecare la cele 3 expuneri pentru a fi folosite mai tarziu la HDR. O poză cu aparatul în sus [Zenith], 2 poze în jos, a doua cu aparatul rotit la 180 de grade și ultima cu spațiul de sub trepied [Nadir]. Pentru a suprapune cele 3 expuneri perfect din prima și de a nu fi nevoie de o realiniere a lor am folosit o telecomandă radio sau pe infraroșu pentru a declanșa aparatul.
După ce-am creat profilul de calibrare în DNG Profile Editor, import cadrele în LR, aplic profilul nou creat, corectez expunerea și WB-ul după gust. Am incercat destule dispozitive pentru WB și am observat că ceea ce e corect nu e neapărat și frumos sau plăcut ochiului. Mai umblu puțin pe la slidere, dau puțină saturație, corectez aberațiile chromatice și vignetarea, iar distorsiunile geometrice le las intacte. Mă vor ajuta mai târziu la lipirea cadrelor. Export la rezoluție maximă.
Introduc pe rând cadrele necesare fiecarei panorame în PT Gui și încep să le lipesc. De fapt, programul face cam totul, eu doar îi dau câteva indicații. Export din PT Gui ca proiecție echirectangulară, opțiunea implicită.
O problemă spinoasă în cadrul imaginilor panoramice sunt zonele cu lumină mixtă. Cum a fost in cazul recepției, unde WB pentru interior a fost setat la 3150K, iar lumina din exterior era mult mai “rece”, aprox 5000K. În cazul de față singura opțiune pe care am avut-o a fost să export din Lightroom 2 seturi de fișiere, fiecare la un WB diferit și combinarea lor la final în Photoshop [PS]. Este o munca migăloasă, dar cineva trebuie s-o facă.
Odata cu apariția versiunii 4 de LR a apărut și optiunea folosirii unui adjustment brush cu WB diferit. Totusi, pentru recepție nu ar fi fost o optiune viabilă, fiind necesar modificarea mai mult imagini, cu zone comune și cu un instrument departe de a fi perfect, pe cand în PS am combinat doar 2 imagini.
După lipirea tuturor imaginilor le-am mai trecut prin PS pentru ultimele retușuri și am creat variantele finale pentru site folosind krpano. La acesta n-o să pun o captură de ecran, fiind doar linii de cod. Neavând o interfață grafică și faptul că nu mai încercasem ceva așa de complex până acum, codarea turului, crearea hotspot-urilor, integrarea hărților și a legaturilor intre imagini mi-a ocupat câteva zile bune. Acum probabil mi-ar lua mult mai puțin, mai ales că am de unde să mă inspir.
Puteți admira varianta finală aici.
Echpament folosit:

Imagini și text: Filip Gabriel

Alți fotografi au mai citit și:

9 Comments

  • Alexandru Alexe, ce frumos iti faci tu seo pe munca altuia. Stiu … asa-i traditia, ceva frumos.

  • Pentru realizarea unui tur virtual de acest fel a fost nevoie de o munca sustinuta. Rezultatul este unul deosebit. Prin intermediul acestor imagini clientul online se poate "deplasa" in magazin. Sper ca veti mai realiza proiecte asemanatoare

  • Despre cati bani ai luat…nimic?

  • Turul virtual arata foarte bine iar culorile nu e de mirare ca v-au iesit foarte bine (folosirea ColorChecker-ului a facilitat acest lucru).

  • o prezentare de exceptie, de apreciat efortul depus pentru acest proiect!

  • Nu ar fi fost mai usor cu un Sigma de 8mm ? Oricum, f. sharp acest 15mm. Good job.

  • Si un tutorial video pe cand ?

  • Felicitari ! Intr-adevar o munca titanica, dar rezultatele obtinute au compensat efortul depus !

  • Munca titanica! La prima vedere pare simplu, putini sunt cei care stiu ce aparatura necesita un astfel de tur si cat se sta la computer dupa. Multumim ca ne-ai impratasit atat de detaliat experienta!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.