Guerrillero Heroico
Dacă privești atent vei observa că multe imagini emblematice sunt construite după aceeași rețetă, foarte simplu de copiat. Priviți câteva dintre cele mai persistente imagini contemporane. Ca și cea a lui Che, ele sunt fotografiate raccourci cu un fundal luminos, punând în evidență personajul. Unghiul de fotografiere e crucial pentru că profilul are un impact mic iar frontalul aplatizează perspectiva. Direcția și intensitatea privirii sunt elemente cheie. Che privește dincolo de aparatul de fotografiat, dincolo chiar de propria viziune. […] Astfel de imagini devin metafore. Este și cazul acestui portret ce a devenit emblematic pentru concepte ca revoluția sau libertate. Alison Jackson, fotograf și realizator de film.
Pe 5 martie 1960 președintele Fidel Castro organizează un marș comemorativ dedicat victimelor ciudatei explozii ce a zguduit portul Havana în ziua precedenta. Contrar oricăror reglementari, pe 4 martie vasul francez La Coubre, plin cu 76 de tone de muniție descarcă pe cheiul portului din Havana când s-a produs prima explozie. Aflat în vecinătatea portului, într-o întrunire a comisiei agrare, Che se va grăbi spre locul dezastrului pentru a acorda primul ajutor răniților, când se producea cea dea doua explozie și mai puternica. Bilanțul va fi unul tragic: 100 de morți și aproape 200 de răniți.
În timpul evenimentului, Alberto Korda, fotograful oficial a lui Castro, realizează fotografii cu toți cei care au luat cuvântul, printre aceștia aflându-se și Jean-Paul Sartre sau Simone de Beauvoir, admiratori a lui Che Guevara la acel moment. Când acesta din urma iese în față Korda apasă de 2 ori pe declanșator, realizând asa cum ii sta bine unui fotograf de presa, o imagine pe înalt și una pe lung. Prima dintre ele va ajunge celebra câțiva ani mai târziu.
Editorul ziarului Revolución, pentru care lucra Korda, a acceptat numai imaginile cu Castro, Sartre, și Beauvoir, returnându-i acestuia fotografia cu Che. Fiind convins de puterea imaginii, fotograful o va mari, va păstra numai partea centrală, și o va agata pe perete alături de portretul poetului cilian Pablo Neruda. Va rămâne o fotografie relativ anonima pana în 1967 când editorul italian Giangiacomo Feltrinelli, simțind că sfârșitul lui Che e aproape și cautând imagini ale acestuia pentru a-i ilustra jurnalul ce urma să fie publicat în Italia, este direcționat către Korda. Acesta îi oferă 2 printuri și întors acasă Feltrinelli va multiplica poza transformând-o într-un afiș-manifest iar odată cu execuția revoluționarului argentinian fotografia sa va deveni emblematică.
Alberto Korda, el însuși revoluționar și prieten cu Castro, nu va incasa niciodată nici un ban pentru fotografia sa, fiind bucuros să o ofere tuturor celor care sprijină cauza cubaneza. Va muri la Paris pe 25 mai 2001 în urma unui atac de cord.
1 Comment
Scurt si la obiect. Multumesc.