Despre mirrorless şi despre Panasonic

Într-o lume foto dominată de cei doi (nu trebuie să spun cine sunt ei), inovaţia reprezintă poate singurul atu pe care îl au alţi producători în lupta pentru cota de piaţă. Când vine vorba despre inovaţie, pot spune că Panasonic a reuşit să îşi aducă pe deplin contribuţia la dezvoltarea domeniului foto.  Puţini ştiu că Panasonic este primul brand care a introdus stabilizarea optică a imaginii în toată gama de camere compacte, sau că Panasonic a lansat în piaţă conceptul de cameră compactă pentru călătorii (modelul DMC-TZ1 în anul 2007), creând astfel o nouă nişă de piaţă. Anul 2008 a reprezentat însă un an de cotitură pentru tot ceea ce înseamnă piaţă foto. Lansarea primei camere Mirrorless din piaţă, este vorba despre modelul Panasonic DMC-G1, a produs un efect de Oau. A fost un act curajos, un act care adus în piaţă produsul pe care mulţi îl aşteptau – o cameră foto compactă, uşor de cărat, uşor de utilizat şi cu o calitate a imaginii care să rivalizeze cu cea a camerelor D-SLR din piaţă.

Da, recunosc, acest articol este subiectiv. Doresc să prezint câteva din avantajele Panasonic în această aglomerată piaţă foto, părerea mea fiind că Panasonic este, din păcate, un brand mai puţin cunoscut. De asemenea, vreau ca articolul să reprezinte şi o invitaţie la dialog. Care este părerea voastră despre camerele mirrorless, care este părerea voastră despre camerele Panasonic, ce ar trebui să ofere Panasonic pe segmentul mirrorless? Voi încerca să răspund tuturor întrebărilor voastre.

Conceptul seriei G de la Panasonic

Dimensiunea senzorului

Panasonic, alături de Olympus, a ales să folosească senzori în format 4/3. Motivul principal al acestei alegeri a fost faptul că această dimensiune a senzorului conferă întregului ansamblu format din lentilă şi body posibilitatea obţinerii unei dimensiuni optime. Cu alte cuvinte, cu cât este mai mare senzorul, cu atât dimensiune ansamblului lentilă şi body este mai mare, anulând avantajul teoretic al unei imagini de calitate mai bună în cazul unui senzor mai mare.

Haideţi să privim mai atent dimensiunea senzorului 4/3, pentru a avea o idee mai bună despre acesta. Dimensiunea unui senzor 4/3 este de 0,6x faţă de un senzor APS-C, ceea ce este echivalentul unei singure diafragme în ceea ce priveşte profunzimea câmpului. Mai jos găsiţi o reprezentare grafică a dimensiunii senzorilor (preluată de pe Wikipedia) precum şi un tabel comparativ.

Tip

Raţie aspect

Laţime (mm)

Înalţime (mm)

Diagonala (mm)

Arie (mm2)

Vs 4/3 (raţie)

1 /2.5’’

4:3

5.8

4.3

7.22

25

0.11

1 /1.7’’

4:3

7.1

5.3

8.86

38

0.17

4/3”

4:3

17.3

13

21.64

225

1.00

APS-C

3:2

22.2

14.8

26.68

329

1.46

35mm

3:2

36

24

43.27

864

3.84

Concluzia – dimensiunea senzorului nu este totul. Contează dimensiunea întregului ansamblu camera şi obiective, iar aici sistemul Micro 4/3 este câştigător. Faţă de o camera D-SLR clasică, dar şi faţă de alte sisteme mirrorless, sistemul G de la Panasonic este mai mic.

Obiective

Un sistem de cameră foto fără o gamă cât mai vastă de obiective nu este complet. Din acest punct de vedere, oferta de obictive Panasonic este una extrem de vastă (şi nu iau în calcul şi obiectivele Olympus pentru Micro 4/3 sau cele realizate de alţi producători). Practic Panasonic acopera complet distanţa focală între 7 şi 300 de mm (14-600mm echivalent pe 35mm).

Care sunt aceste obiective:

7-14mm ultra wide
14-42mm normal
14-42mm
PowerZoom – obiectiv colapsabil, de dimensiuni extrem de reduse
14-45mm
normal (faţă de 14-42 normal, are montură metalică şi buton de activare-dezactivare a Stabilizării optice a imaginii)
14-140mm
– obiectivul de kit al modelului DMC-GH2
45-175mm
– Powerzoom
45-200mm
– Zoom normal
100-300mm
– Super zoom
45mm
F2.8 – Macro
8mm
– Fish-Eye
14mm
F2.5
20mm
F1.7
25mm
F1.4
12,5mm
– Obiectiv pentru fotografia 3D

Şi ceea ce pot sa vă spun este că Panasonic nu se va opri aici. Şi alte obiective interesante vor apărea în viitorul apropiat.

Gama Panasonic

Faptul că Panasonic vine cu 4 serii de camere foto mirrorless, poate fi bulversantă pentru anumite persoane, dar cred că graficul de mai jos explică cel mai bine strategia Panasonic.

 

Utilizatori începători

Prosumeri şi utilizatori PRO

Mă interesează mai
degrabă uşurinţa
în utilizare

DMC-G10

DMC-G2

DMC-G3

 

DMC-GH2

Mă interesează mai
degrabă dimensiunea aparatului

DMC-GF1

DMC-GF2

DMC-GF3

 

DMC-GX1

 

Caracteristici ale gamei Mirrorless de la Panasonic

Fotografierea inteligentă

Pentru cei aflaţi la început de drum, un mod inteligent de fotografiere automată este esenţial. De aceea modul iA de la Panasonic oferă o mulţime de opţiuni:

Recunoaşterea feţei – în momentul în care camera detectează o faţă în cadru, optimizează automat setările de expunere, temperatură de culoare, etc. Seria G de la Panasonic poate memora până la şase feţe, afişând numele persoanei.

Selectarea automată a scenei – pentru fotografiere: Macro, Portret nocturn, Portret, Peisaj, Peisaj nocturn, Fotografie nocturnă cu camera ţinută în mână, Asfinţit. Pentru filmare: Macro, Portret, Peisaj, Lumină redusă.

Fotografii clare în orice situaţie – Camera analizează mişcarea subiectului în cadru şi setează automat timpul de expunere şi sensibilitatea ISO, atfel încât sbiectul să iasă nemişcat.

Urmărire automată AF – cu ajutorul aceste funcţii un subiect odată focalizat va fi urmărit peste tot în cadru, atfel încât să obţineţi întotdeauna imagini clare cu subiectul care vă interesează.

Expunerea inteligentă – luminozitatea este automat corectată în cazul iluminării insuficiente, a luminii puternice din faţă, sau în cazul utilizării bliţului.

Stabilizarea optică a imaginii – aici nu mai trebuie să spunem decât că majoritatea obiectivelor Panasonic sunt stabilizate optic.

Viteza de focalizare

Modelul DMC-GX1 oferă o viteză de focalizare de 0.09 secunde cu obiectivul PowerZoom 14+42mm. Acurateţea şi viteza sistemului de focalizare, este comparabilă cu cea a camerelor D-SLR de vârf.

De altfel, sistemul de focalizare Contrast AF utilizat de camerele mirrorless Panasonic este mai rapid şi mai precis decât cel clasic de pe D-SLR-uri, mai ales în cazul unor diafragme deshise.

 

Funcţia de filmare

Ei bine, aici ar fi multe de spus…Pe scurt, modelul DMC-GH2 a fost utilizat de mulţi videografi la realizarea unor filme sau clipuri publicitare. Cred că acest lucru spune multe despre cât de performante sunt camerele Panasonic chiar şi la filmare.

Panasonic a adoptat standardul AVCHD pentru înregistrarea clipurilor video. Acesta permite un raport excelent între calitatea înregistrării şi dimensiunea fişierului.

De asemenea, obiectivele Panasonic sunt optimizate şi pentru funcţia de filmare, permiţând focalizarea rapidă, continuă şi silenţioasă.

Referitor la funcţia de filmare, va recomand şi link-ul: http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/professional_movie/index.html

 

În loc de încheiere

Aceste rânduri se doresc a fi o simplă introducere în universul Panasonic. Va recomand şi site-ul :http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/index.html unde veţi regăsi tot ceea ce vă interesează pentru a putea înţelege mai multe despre camerele foto Panasonic. De asemenea, în cazul în care aveţi întrebări despre Panasonic aş dori să le puneţi şi în măsura cunoştinţelor vă voi răspunde.

Un articol de Laurentiu FaurPanasonic Romania

 

 

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Buna ziua. Va rog sa-mi permiteti sa va adresez cateva intrebari: Panasonic are in fabricatie Camere foto DSRL? Toate compactele sunt mirrorless.? Cum este preluata imaginea pentru ocular, la camerele foto fara oglinda (mirrorless) si cum este evitat efectul de pralaxa? Panasonic Lumix DMC-FZ200 este o camera foto compacta mirrorless?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.