Test: Zoom H1n si Azden SMX-10

Microfonul intern suna incredibil de bine.

Asa mi-am spus dupa prima inregistrare cu un Canon 550D. Hiss-ul (zgomot de fond sacaitor, pe frecvente inalte) caracteristic capsulelor electret mici nu este audibil, iar bass-ul se aude la un nivel bun spre foarte bun.

Cand am audiat materialul pe monitoarele de studio, am inceput sa observ “lucuri”. De exemplu, e drept ca hiss-ul lipseste, dar cu el si inaltele. Pesemne ca fabricantul, pentru a “masca” problema, a introdus un filtru trece jos. Nu e o solutie tehnologica rea, insa taie “stralucirea” coloanei sonore.

Am mai observat ca “parca lipseste ceva”. Dupa vreo doua filme, mi-am lovit palma de cap: lipseste spatiul, inregistrarea nu este stereo. Lipsa inaltelor combinata cu lipsa spatiului taie “viata” inregistrarilor, mai ales pentru cei obisnuiti sa utilizeze casti.

Am uitat sa precizez: daca asculti in difuzoarele de notebook, nu iti e de mare folos ce urmeaza. Iti recomand sa conectezi la notebook o pereche de monitoare de studio, un sistem audio HI-FI sau sistemul tau home audio. Daca e dificil, poti incerca sa audiezi in castile tale preferate. Cu mentiunea ca daca sunt ieftine, nu vei percepe diferentele intre A/B-uri.

Diferenta dintre mono si stereo este cam asa: (iti recomand sa asculti in casti pentru senzatia totala).

[stream provider=sound base=x:/www.f64.ro/blog/wp-content/uploads/2012/04/ flv=mono-vs-stereo.mp3 embed=false share=false width=665 height=24 dock=true controlbar=bottom bandwidth=high autostart=false /]

Te las pe tine sa decizi daca merita sa fie stereo.
Pentru curiosi, ai ascultat un fel de farfurie zburatoare pe nume Hang (multumesc Iulian Lazarciuc).

O alta situatie in care microfonul intern nu se descurca la fel de bine cu unul extern este inregistrarea afara. Orice rafala de vant, chiar greu perceptibila pentru operator, se transforma intr-un taifun pe inregistrare. Evident poti filtra joasele in procesare, dar asta inseamna extra munca inainte de upload pe Youtube.
In plus pierzi frecventele joase: vocile vor suna mai telefonic, iar daca inregistrezi tobe, vei castiga un premiu pentru film mut. In astfel de situatii, microfonul extern, daca are montat paravantul, “scapa” de cea mai mare parte de vijelie. Daca vrei mai mult, poti folosi un paravant de tip “deadcat”. Sau poti fi inventiv.

Frumusetea cu microfonul extern este ca nu-i “lipit” de camera, il poti detasa si pozitiona…. diferit, cu un cablu suficient de lung.
Asculta care e diferenta intre sunetul perceput de microfonul intern si unul extern, pozitionat “strategic” sub instrument, la adapost de vant, zgomotele de trafic si motorul de avion din fundal (poza de mai sus provine de la aceasta inregistrare).

[stream provider=sound base=x:/www.f64.ro/blog/wp-content/uploads/2012/04/ flv=intern-vs-extern-hang.mp3 embed=false share=false width=665 height=24 dock=true controlbar=bottom bandwidth=high autostart=false /]

Hmmm… incepe sa faca sens, nu? 🙂

Curios sa vad (aud) ce imbunatari pot obtine fara sa imi vand jumatate de ficat, am dat o cautare pe Google (is he your friend?).

Am descoperit ca pe forumuri se scrie des despre microfoanele Zoom, care de fapt sunt reportofoane.
Cea mai ieftina varianta ar fi Zoom H1n (500Ron plus adaptorul de patina 79Ron egal 579Ron). Plus cablul jack tata / jack tata pe care nu l-am gasit in magazine (repede) dar din fericire l-am gasit in colectia mea de cabluri.
Pentru ca eu nu cred chiar tot ce citesc, mi-am zis sa incerc un A/B. O alternativa mai convenabila la Zoom H1 ar fi Azden SMX-10. Microfon stereo, directiv, dotat cu paravant, iar pretul de 420Ron mi-ar lasa in buzunar buget pentru o iesire la zbor weekendul asta 🙂

Dar sa vedem cum se comporta “acolo afara”.
M-am inarmat cu doua camere Canon EOS 550D, un Azden SMX-10 si un Zoom H1n si am pornit testele.
Primul lucru pe care l-am observat a fost ca AGC-ul (Auto Gain Control = control automat al amplificarii) 550-ului este prea agresiv pe microfonul extern si nu suna bine, mai ales la inregistrarile de interior. Pentru cine nu stie, atunci cand activezi “sunet automat”, camera activeaza un circuit numit “AGC” care “regleaza” continuu nivelul de sunet pentru ca filmul tau sa se auda tare, dar fara a fi distorsionat. De obicei circuitele electronice sunt mai destepte decat noi, dar uneori ele, din exces de zel, se misca “prea repede”, iar “prea repede” poate fi uneori la fel de neplacut ca “prea incet”.

Rezultatul suna cam asa:
[stream provider=sound base=x:/www.f64.ro/blog/wp-content/uploads/2012/04/ flv=Divan-Saz-AGC.mp3 embed=false share=false width=665 height=24 dock=true controlbar=bottom bandwidth=high autostart=false /]
Instrumentul pe care l-ai ascultat vine din Persia si se numeste divan saz (multumesc Sasa-Liviu Stoianovici).

“Hiss-ul” de la inceput si de pe pasajele piano este produs de AGC, care ridica (prea mult) amplificarea, iar cu ea, si zgomotul. In filmarile de exterior, datorita zgomotelor “de fond”, fenomenul este mai putin evident, dar notabil.

Deoarece la 550D nu pot dezactiva AGC-ul, am instalat “Magic Lantern”. Dureaza 15 minute si in plus fata de setare manuala a gainului audio, ai si Vu-metre vizibile in timpul inregistrarii (nimeni nu ar trebui sa filmeze pe un DSLR fara ele). La 600D Canon ne-a dat setare audio manuala, sunt sigur ca la 650D ne va da si Vu-metre 🙂

Primul lucru pe care l-am observat la microfonul Azden este ca nu e nevoie de baterie, camera furnizeaza suficient curent “phantom” pentru alimentarea celor doua capsule. De asemenea nu am observat nici o diferenta de calitate intre inregistrarile pe baterie si cele pe “phantom power”.

La microfonul Zoom treaba nu a fost la fel de simpla. Fiind un reportofon, ai de operat doua reglaje in plus: nivelul de gain (amplificare) pe microfon si volumul de casca (practic, DSLR-ul isi ia sunetul din iesirea de casca). Iar cand am presupus ca un gain mai mic se compenseaza cu un output level mai mare si viceversa, m-am inselat.

Fiecare dintre microfoane are personalitatea lui. Asculta o inregistrare simultana de divan saz.
Zoom H1n:
[stream provider=sound base=x:/www.f64.ro/blog/wp-content/uploads/2012/04/ flv=Divan-Saz-Zoom-H1n.mp3 embed=false share=false width=665 height=24 dock=true controlbar=bottom bandwidth=high autostart=false /]
Azden SMX-10:
[stream provider=sound base=x:/www.f64.ro/blog/wp-content/uploads/2012/04/ flv=Divan-Saz-SMX-10.mp3 embed=false share=false width=665 height=24 dock=true controlbar=bottom bandwidth=high autostart=false /]

H1n pare sa aiba mai mult bass, dar mai putine inalte decat SMX-10. Un pic surprinzator pe aceasta inregistrare este faptul ca SMX-10 pare sa aiba un spatiu stereo mai larg decat H1n. Este posibil sa fie un rezultat al directivitatii.

In cele doua saptamani de teste am observat ca in unele conditii Azden-ul produce inregistrari mai zgomotoase (hiss), in altele Zoom-ul. Nu am putut stabili un “sweet” spot al Zoom-ului, rezultatele fiind foarte diferite in functie de materialul audio inregistrat.
Pentru a obtine rezultatele optime, pentru microfonul Zoom a trebuit sa preinregistrez 2-3 secvente scurte, sa le descarc in calculator, sa le audiez in monitoarele de studio si sa aleg setarea cea mai buna.

Concluzii:

Eu cred ca industria sfaturilor nu e tocmai cea mai buna. Nu am sa iti dau sfaturi, dar am sa impartasesc cu tine observatiile mele.

Dezavantaje microfon intern:
1) Sunetul este usor “infundat”
2) Nu este stereo
3) Nu este directiv
4) Nu este protejat la vant
5) Nu il poti plasa in alt loc decat camera

Dezavantaje microfon extern Azden:
1) In anumite conditii (sunete foarte slabe) necesita preamplificator extern
2) Pentru pozitionare departe de camera necesita un cablu aditional (cablul este totusi standard)

Dezavantaje microfon extern Zoom:
1) Pretul cel mai ridicat
2) Necesita achizitionarea separata a monturii pentru camera, a protectiei pentru vant si a cablului audio (neuzual)
3) Nu se alimentaza din camera
4) Dificil de reglat in conditii reale, mai ales pentru obtinerea unor rezultate mai bune decat ale microfonului intern
5) In timpul inregistrarii necesita monitorizarea nivelului audio

Avantaje microfon intern:
1) Nu costa nimic in plus
2) Nu ocupa spatiu in plus
3) Sunetul este decent in zona de bass

Avantaje microfon extern Azden:
1) Pretul.
2) Se alimenteaza din camera
3) Nu necesita nici un reglaj
4) Directivitatea
5) Protectia antivant

Avantaje microfon extern Zoom:
1) Poate fi utilizat si independent, pentru alte aplicatii
2) Poate fi pozitionat departe de camera, fara cablu suplimentar (dar necesita procesare ulterioara pentru substituirea coloanei sonore)
3) Este util la inregistrarile cu sunete foarte slabe (daca este configurat corect)

Sper ca inregistrarile si observatiile mele te vor ajuta sa iei decizia potrivita pentru tine.

Filme tari,
Ciprian

Alți fotografi au mai citit și:

4 Comments

  • Good review, f64 is a nice place in bucuresti. Thanks.

  • Ok, multumesc, dar ai incercat cu Azden montat in ZoomH1 si apoi in camera? Era o varianta interesanta….

    • Inca nu am incercat aceasta varianta.

  • Zoom H1 este bun si pentru aparatele foto care nu au mufa pentru microfon extern. Dezavantajul, in aceasta situatie, ca sunetul inregistrat cu Zoom H1 trebuie sincronizat cu filmarea.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.