Fotograf în Madagascar


Text & foto: Adrian Câtu

Articol aparut in revista FotoClass
Ar putea fi paradisul oricărui fotograf: un fel de călătorie în trecut, într-o țară exotică, neschimbată de secole, păstrând puțin din candoarea începuturilor civilizației. Dar nu poți ajunge în paradis fără a trece prin purgatoriu: noroaie, țânțari, malarie, marșuri nesfârșite, insecuritate constantă. Pe scurt: cum crezi că te-ai simți, ca fotograf, în fața unor subiecte fabuloase, într-o țară săracă în care oameni sunt jefuiți sau chiar dispar?

Am petrecut zile întregi mărșăluind prin platourile înalte, în zone inaccesibile cu mașina. (Canon EOS 5D, Canon EF 70-200 f/4 L , 70mm, f/11, 1/250 s)
Am petrecut zile întregi mărșăluind prin platourile înalte, în zone inaccesibile cu mașina. (Canon EOS 5D, Canon EF 70-200 f/4 L , 70mm, f/11, 1/250 s)

Cu câteva zile inaintea plecării, mă gândeam: să fi avut un zoom standard… un teleobiectiv mai lung… Cu sprijinul prietenilor de la F64 Studio, aveam două body-uri și patru obiective: Canon EOS 5D ca body principal, Canon EOS 20D ca body de backup, Canon EF 17-40mm f/4 L, Canon EF 70-200 f/4 L USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM si Sigma 105mm f/2.8 macro. În primele zile în Madagascar, citind despre atacuri săptămânale și aflat în centrul atenției ori de câte ori scoteam aparatul din geantă, totul se transformase: aș fi vrut să fi avut un point & shoot…

Copil din satul Mahasuja, din zona platoului Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8, f/4, 1/100s)
Copil din satul Mahasuja, din zona platoului Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8, f/4, 1/100s)

Am descoperit atunci, odată în plus, adevărul, atât de des uitat, ca echipamentul este un mijloc care tinde să ne acapareze și să devină scop. Însă ceea ce contează până la urmă este imaginea – iar imaginea nu depinde de echipament, ea este acel ceva profund care apare în urma unui fel de a observa și de a interacționa cu lumea. Așa că eu unul am băgat aparatul în geantă și am început să mă plimb pe străzi, să privesc, să vorbesc cu oamenii.

Mâinile copiilor arată munca grea la care participă cot la cot cu adulții. Fotografie luată într-un sat de lângă Antsirabe, la 200 km de capitală. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8 EX, f/5.6, 1/200s)
Mâinile copiilor arată munca grea la care participă cot la cot cu adulții. Fotografie luată într-un sat de lângă Antsirabe, la 200 km de capitală. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8 EX, f/5.6, 1/200s)

Primele zile au însemnat pentru mine un efort conștient de a nu fura imagini. Am scos aparatul și am început să fotografiez abia în momentul în care am reușit să nu mă mai gândesc la el: când, după zilele de observație pasivă, am ajuns să relaționez cu ceea ce mă înconjura, să nu mai privesc totul ca pe subiecte de fotografiat ci ca pe locuri sau persoane reale, cu toate multiplele lor dimensiuni.

Ratsima, unul din “bătrânii satelor” cu care am negociat permisiunea de a prospecta peșteri în zonă. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8 EX, f/4)
Ratsima, unul din “bătrânii satelor” cu care am negociat permisiunea de a prospecta peșteri în zonă. (Canon EOS 5D, Sigma 105 f/2.8 EX, f/4)

În momentul în care aparatul de fotografiat a devenit o parte a relației mele cu subiectele, imaginile au început să curgă. Poate nu întâmplator, una din cele mai bune fotografii cu care m-am întors din Madagascar a fost făcută în condiții tehnice potrivnice: cu teleobiectivul murdar, cu body-ul de backup, dintr-un camion care se balansa îngrozitor pe un drum accidentat.

Zona centrală a Madagascarului constă din platouri înalte, așa cum este și platoul Ihosy, din imagine. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L , 40mm, f/16, 1/80s)
Zona centrală a Madagascarului constă din platouri înalte, așa cum este și platoul Ihosy, din imagine. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L , 40mm, f/16, 1/80s)

Am văzut o turmă de zebu într-un nor de praf și am avut cam o secundă la dispoziție să anticipez că îmi va aparea într-un contre-jour frumos. Am apucat să duc aparatul la ochi și, la cadența maximă, am apucat să fac trei cadre: primul conține cer și vârfurile copacilor; al treilea, pământul; între ele, cadrul care – mie cel puțin – îmi va aminti întotdeauna de Madagascar: o turmă învăluită în praf în lumina portocalie a asfințitului.

Copiii din zona Antsirabe, în Madagascarul central, n-au mai văzut niciodată un aparat de fotografiat. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 @ 17mm, f/13, 1/60 s)
Copiii din zona Antsirabe, în Madagascarul central, n-au mai văzut niciodată un aparat de fotografiat. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 @ 17mm, f/13, 1/60 s)

Pentru mine, relația cu subiectele a fost ceea ce a transformat purgatoriul în paradis. Privind în ochii unui localnic, relaționând fără cuvinte, vedeam fiecare dincolo de aparența celuilalt și căpătam încredere unul în altul. Atunci imaginea se ivea între noi ca o formă de comunicare, depășind bariera culturală, teama reciprocă și creând punți peste noroaie și timp.

Fiul în vârstă de trei ani al unui vânzător de cărbuni din cartierul Faravohitra, din capitala Antananarivo, împreună cu jucăria lui favorită: o pungă cu cărbuni. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L , 36mm, f/4, 1/125 s)
Fiul în vârstă de trei ani al unui vânzător de cărbuni din cartierul Faravohitra, din capitala Antananarivo, împreună cu jucăria lui favorită: o pungă cu cărbuni. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L , 36mm, f/4, 1/125 s)

 

Valea râului Ihosy, Madagascarul central.	Platoul Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Canon EF 70-200 f/4 L , 150mm, f/5.6, 1/400s)
Valea râului Ihosy, Madagascarul central. Platoul Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Canon EF 70-200 f/4 L , 150mm, f/5.6, 1/400s)

 

Valea unui pârâu în lumina lunii, platoul Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40mm , 19mm, f/8, 198s)
Valea unui pârâu în lumina lunii, platoul Ihosy, Madagascarul central. (Canon EOS 5D, Canon EF 17-40mm , 19mm, f/8, 198s)

 

În lumina lunii, un grup de menhire (“vatulahi”) în memoria celor decedați se ridică în mijlocul câmpului. Platoul Ihosy, Madagascarul central.(Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L @ 21mm, f/8, 159 s)
În lumina lunii, un grup de menhire (“vatulahi”) în memoria celor decedați se ridică în mijlocul câmpului. Platoul Ihosy, Madagascarul central.(Canon EOS 5D, Canon EF 17-40 f/4 L @ 21mm, f/8, 159 s)

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Superbe!!

  • Sunt deosebite forografiile!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.