Updated – Test Fuji X-Pro1

 

articol de Serban Mestecaneanu

Am luat pentru teste de la F64 ultima camera a lui Fuji, modelul X-Pro1. Cum detin un Fuji X100 si un Nikon D3 am zis ca sa fac citeva teste comparative sa vad cum se descurca noua camera vis-a-vis de aceste doua modele. X100 este o camera veche de 1 an iar D3 de circa 4 ani, ambele fiind niste camere foarte bune asa ca am pornit comparatia curios fiind sa vad cum se va descurca noul model de la Fuji.

 

Foto 1:  X-Pro1, 1/50s, f/1.4, ISO 320, 35mm (BW din postprocesare)

 

Probabil ca stiti deja care sunt caracteristicile lui X-Pro 1, asa ca o sa enumar pe cele mai importante:

  • sistem cu obiective interschimbabile

  • senzor de 16 MP APS-C numit de Fuji ‘X-Trans CMOS’

  • vizor hibrid opto-electronic, generatia a II-a cu magnificare in functie de obiectivele folosite

  • montura proprietara Fuji, X Mount

  • procesor de imagine EXR Pro

  • lipsa filtrului AA (Anti-Aliasing)

In pagina producatorului puteti gasi toate specificatile camerei.

 

Fuji a lansat impreuna cu X-Pro1 si trei obiective: XF18mm F2 R (echivalent 27mm) f/2.0, XF 35mmF1.4 (echivalent 53mm) f/1.4 si XF60mmF2.4 R Macro (echivalent 90mm) f2.4, pe care le-am avut la testare. Distantele minime de focalizare, greutatea precum si alte caracteristice ale obiectivelor se pot gasi pe pagina producatorului.

Foto 2 – Gif animat cu cimpul de fotografiere al celor 3 obiective

Inainte sa pornim la drum, de mentionat ca si obiectivele si camera sunt variantele de pre-productie, firmware-ul indicat este 8.77 (indiferent ce o fi insemnind asta, dar probabil ca nu este varianta finala, asa ca invariabil mai sunt lucruri de imbunatatit).

Foto 3 – X100 si X-Pro 1

 

Detaliile conteaza, si conteaza foarte mult, chiar daca ele nu reprezinta niste evolutii majore, prezenta lor poate sa faca ca experienta utilizatorului sa fie mult imbunatatita. Sa nu uitam ca Fuji a avut ocazia sa testeze reactiile fotografilor si cu modelul X10 si sa imbunatateasca citeva aspecte. La o prima trecere in revista a diferentelor minore intre X-Pro 1 si X100 as mentiona:

  • focusul manual mult imbunatatit (o sa discut mai tirziu in detaliu)

  • butonul de comutat tipul de focalizare (single, continuu si manual) poate fi folosit mult mai usor

  • butoanele in general sunt mai mari si mai usor de folosit (butonul OK de la X100 era o pacoste sa il folosesti daca ai degete mai mari, iti ia ceva timp sa te obisnuiesti) si au fost reasezate pe spatele camerei in sensul unui acces mai firesc

  • ivarul de la baterie, de fapt un fel de pinten care impiedica miscarea bateriei din locasul ei a fost marit (la X100 de multe ori dupa ce am deschis usa de acces am constatat ca bateria iesise din locas – contactele se pastreaza dar probabil ca pe termen lung asta va deveni o problema)

  • focalizare parca putin imbunatatita la lumina scazuta (focalizare automata)

  • timpii de expunere scurti de genul 1/4000 pot fi atinsi si la diafragma deschisa (asta datorita tipului de obturator Focal Plane Shutter)

  • suprafata de preluare a punctului de focus in modul Manual a fost micsorata

  • cadranul de control al sub si supra-expunerii a fost ‘retras’ in corpul camerei ca sa elimine modificarea lui accidentala

  • vizorul optic (OVF) are caractere mai mici, foarte mica diferenta dar sesizabile

  • 6FPS vs 5FPS, trage cca 11 fisiere RAW cu o cartela SDHC clasa 10 (30MB/s)

  • baterie de 1260 mAh fata de 1800 mAh la X100 si care paradoxal tine mai mult. De fapt e mai mica dar mai potenta (8,7Wh fata de 6,2Wh de la X100). Cit tine exact? Nu pot sa spun, am folosit camera doar 24 ore, prea putin sa trag o concluzie

  • camera filmeaza HD (fata de 720p la X100) si o face acum pentru 29min (fata de 10min X100)

  • meniul a fost optimizat in sensul ca acum exista taburi care fac navigarea mai usoara de la un parametru la altul

 

 

Elementele noi aduse de X-Pro 1:

  • butonul Q, usor accesibil si care ofera posibilitatea schimbarilor diferitilor parametri (Custom settings, sensibilitate ISO, DR, WB, NR, Aspect ratio, calitatea imaginii, simulare diferite tipuri de film argentic, highlights, shadows, color, sharpness, self-timer, AF mode, blitz, luminozitate ecran). Toti acesti parametri se pot modifica fara sa iei ochiul din vizorul optic, un lucru ce poate parea minor, dar va declar ca face viata mult mai usoara.

  • poti sa umbli la setarile camerei in timpul in care se salveaza cadrele preluate anterior (la X100 camera ramine impasibila in timpul asta). Chiar se pot prelua alte cadre pe masura ce bufferul se elibereaza partial si in timp ce se scriu cele precedente. Este o dovada certa ca procesorul de la X-Pro 1 este mult mai potent decit la X100.

  • aparitia modului Auto ISO (400, 800, 1600 si 3200)

  • curatare senzor

  • indicator luminos de confirmare a focalizarii asezat undeva in dreapta vizorului

  • posibilitatea descarcarii de firmware pentru lentile

  • 7 functii personale, numite custom settings (la X100 erau doar 3)

  • posibilitatea de a comuta intre fotografiile redate pastrind nivelul de magnificare —util pentru verificarea claritatii la 100%— se face cu ajutorul rotitei aflate sub cadranul de modificare a timpului de expunere

  • 2 tipuri noi de filme ce pot fi simulate: Pro Neg Hi si Pro Neg Standard

  • pe viitor Fuji va produce adaptor pentru montura M (Leica, Zeiss, Voigtlander), asta inseamna ca voi putea folosi obiectivele pe care le am si care sunt niste lentile incredibile – nu imi este clar cum se va face confirmarea de focus, dar este cert un lucru de laudat

Foto 4 – Simularea celor 10 tipuri de filme (Gif animated) – X-Pro 1, 1/2000sec, f5.6, ISO 800, DR400

 

Ce a disparut fata de X100:

  • nu exista corectie de dioptrii – probabil ca Fuji o sa produca piese de corectie dioptrica ce se vor monta in fata vizorului si vor putea fi achizitionate optional

  • nu mai exista filtru ND (ce pacat!)

  • declansarea silentioasa (o sa vorbesc mai tirziu despre asta)

 Vorbeam inainte de focusul manual. Camera poate fi trecuta pe modul focalizare manuala, focalizarea facindu-se pe sistemul fly-by-wire, adica obiectivul are inel de focalizare ‘manuala’ iar informatia se transmite electronic la camera. Fata de modelul X100, sistemul a fost mult imbunatatit, aproape facind ca focalizarea manuala sa fie utilizabila. Foarte interesant este ca am constatat la obiectivul de 18mm ca focalizarea sa fie mult mai agila, trecerea de la 1m la 5m sa se faca mult mai repede decit la celelalte obiective. Pe X100 eu folosesc aproape tot timpul camera pe focalizare manuala asta pentru ca intirzierile la declansare (timpul mort intre apasarea declansatorului si declansarea obturatorului) ajung sa fie aproape zero. Astfel ca sa imi citesc distanta de expunere apas pe AEL/AFL, buton usor de ‘gasit’ de degetul opozant. X-Pro1 cu focusul manual mult imbunatatit va inlesni si mai mult fotografiatul pe strada.

 Cit priveste timpul acesta mort dintre declansare si preluarea fotografiei, in cazul in care focalizarea este pusa pe automat, am senzatia ca X-Pro 1 sta un pic mai bine decit X100, dar sa nu va asteptati la un salt considerabil, eu cel putin in sutele de declansari comparative intre cele doua camere nu am putut depista clar acest lucru.

 Focalizarea automata in lumina scazuta pare ca este putin imbunatatita prin comparatie cu X100. Am constatat ca in cazurile in care X100 dadea rateuri, X-Pro 1 reusea sa focalizeze (cu toate ca au fost cazuri de rateuri si la X-Pro 1).

 Cine va compara timpii de reactie ai lui X-Pro 1 cu un DSLR va fi probabil dezamagit, dar sa nu uitam ca aceasta camera nu a fost facuta pentru fotografia de sport ci pentru fotografia de strada, unde se va descurca foarte bine. Si spun asta bazindu-ma pe un caz concret, in luna sep 2011 am petrecut o luna in China unde am fotografiat doar cu X100, in principal fotografie de strada.

 

Un alt truc de tinut minte (valabil si pentru X100): daca optiunea Power Save mode este ON atunci focalizarea automata prin vizorul OVF este mai lenta decit in modul EVF. Asa ca aveti grija sa aveti optiunea asta pusa pe OFF. Bateriile sunt ieftine (pentru X100 costa 47 lei o baterie) si nu se justifica absenta lor. Probabil ca din aceasta cauza am auzit fotografi care s-au plins de focalizarea lenta.

Foto 5 – X-Pro 1

 

Tot ansamblul format de rotita de control sub/supra-expunere si butoanele AEL/AFL + Q formeaza un grip pentru degetul opozant, astfel X-Pro 1 este mult mai confortabil de tinut in mina.

 Foarte ciudat este ca nu exista posibilitatea modificarii parametrilor de Auto ISO, camera doar pune la dispozitie functia de auto ISO cu maxim 400, 800, 1600 si 3200. Nu ai cum sa modifici spre exemplu timpul de expunere minim de la care sa se treaca la treapta urmatoare de ISO, mai ales ca acum poti sa pui obiective cu distante focale diferite. Probabil ca Fuji considera ca vibratiile per ansamblul camera-obturator sunt minime indiferent de tipul obiectivului, fiind o camera fara oglinda.

 Obiectivul de 18mm este mai zgomotos decit celelalte doua. Este vorba de zgomotul pe care obiectivul il face in scopul atingerii punctului de focus. Sper ca asta sa se datoreze faptului ca obiectivul este o varianta de pre-productie. Si asa noul tip de obturator face zgomot fata de X100, un zgomot placut ce-i drept, dar de luat in calcul pentru cei care vor sa foloseasca camera in sali de concerte, de teatru sau platouri de filmare. Ca de obicei, cistigi pe de-o parte si pierzi pe alta. Asa si cu obturatorul nou, si-a pierdut silentiozitatea, dar acum X-Pro 1 poate sa atinga toata plaja de timpi de expunere la orice diafragma (X100 era limitat la 1/1000 la F2). As fi preferat ca zgomotul pe care il fac obiectivele in momentul atingerii puctului de focus sa fie mai scazut, pot sa ma descurc cu zgomotul obturatorului, dar zgomotul aproape constant de focalizare mai mult ca sigur ca va atrage atentia asupra mea intr-un mediu unde este liniste.

 

Si acum o sa trec la partea cea mai interesanta, calitatea imaginii si a lentilelor.

 In toate testele pe care le-am facut, camerele au fost programate cu parametri similari, imaginile preluate in JPG la calitate maxima (nu exista inca cititor pt RAW-ul de la X-Pro 1), fara reducere de zgomot (NR), etc. Imaginile au fost introduse in Lightroom 4 varianta beta recent lansata de Adobe (mai multe despre LR4 aici) unde am scos aproape toate ajustarile pe care LR le face in mod implicit. Am folosit LR pentru ca mi-a fost mai usor sa compar fotografiile si sa le prelucrez pentru acest articol.

 

Obiectivul XF 35mm F1.4 (echivalent 53mm)

 Din prima clipa cind am auzit caracteristicile obiectivelor lansate odata cu X-Pro 1 am fost atras de cel de 35mm F1.4 (adica echivalent 53mm in formatul 35mm). Obiectivul are o formula similara cu cel de 50mm F1.4 de la Nikon asa ca am facut un test de comparatie intre Fuji X-Pro 1 si Nikon D3 fiecare echipat cu obiectivele respective.

 In primul rind am constatat ca vignetarea la obiectivul Fuji 35mm este foarte bine controlata, fenomenul este mult mai putin vizibil decit la lentila de la Nikon.

 

Foto 6 – Fuji 35mm, 1/25sec, f1.4, ISO 200 – centrul imaginii

 Foto 7 – Nikon 50mm, 1/60sec, f1.4, ISO 200 – centrul imaginii

Dupa cum se observa lentila Fuji, in zona centrala(probabil ajutata si de un senzor cu mai multi pixeli), este foarte clara. Ambele lentile creeaza un bokeh foarte placut.

 

Foto 8 – Fuji 35mm, 1/25sec, f1.4, ISO 200 – margine

 

Foto 9 – Nikon 50mm, 1/60sec, f1.4, ISO 200 – margine

Obiectivul de 35mm de la Fuji se descurca foarte bine si in zona marginala, elefantul este zona in care trebuie sa fiti atenti – imaginea pare mai luminoasa deoarece asa cum am constatat mai inainte, obiectivul nu sufera de o vignetare asa pronuntata ca in cazul obiectivului de la Nikon.

 

Foto 10 – Fuji 35mm, 1.1sec, f8, ISO 200 – centru

 

Foto 11 – Nikon 50mm, 0.4sec, f8, ISO 200 – centru

 

Am trecut direct la diafragma f8, in zona centrala a obiectivului, dupa cum se vede, datorita diferentei de cei 4MP, Fuji prezinta o imagine mai clara. Sunt foarte curios cum s-ar fi descurcat in aceasta ecuatie D4 de la Nikon care are tot 16MP. A fost o surpriza placuta sa constat ca nu exista diferente sesizabile de claritate a obiectivului de la Fuji intre f/1.4 si f/8. Per ansamblu, obiectivul de 35mm de la Fuji este un obiectiv foarte bun si care sigur poate fi folosit la diafragma deschisa fara nici o retinere.

 

Obiectivul XF60mmF2.4 R Macro (echivalent 90mm)

 Am comparat acest obiectiv cu faimosul Tamron SP AF Di 90mm f2.8 Macro, binecunoscut in lumea macro ca fiind exceptional si pe care l-am montat tot pe Nikon D3. Ambele obiective montate pe camerele respective creeaza un unghi de deschidere identic.

Foto 12 – Fuji 60mm, 1/7sec, f2.4, ISO 200

 

Am atasat o fotografie de control ca sa pun in perspectiva dimensiunea subiectului. Aproape ca imi este imposibil sa pot face vreo diferenta intre rezultatele obtinute, am fotografiat acelasi cadru la diafragmele f4, f5.6, f8, f11, f16 si f22. Am pornit de la f4 pentru ca Tamron nu poate sa atinga f2,8 la o distanta de focalizare atit de mica.

 

Foto 13 – Fuji 60mm, 1/3sec, f4, ISO 200 macro

 

Foto 14 – Tamron 90mm, 1/5sec, f4, ISO 200 macro

 

Obiectivul de macro de la Fuji se comporta similar pe toata gama de diafragme cu Tamronul faimos ceea ce reprezinta un rezultat extraordinar.

 

Obiectivul XF18mm F2 R (echivalent 27mm)

 Cum lui X-Pro1 ii lipseste filtru AA, riscul aparitiei fenomenului de moire (aici mai multe despre moire) este destul de mare. In fine, Fuji se lauda ca a rezolvat acest lucru printr-o distributie aleatorie a pixelilor de pe senzor (gasiti aici explicatia lor). Lipsa filtrului AA duce in teorie la o imagine mai clara si de aici atractia de a elimina acest filtru. Asadar am incercat sa preiau cadre in care sa pot verifica existenta moire dar nu am depistat urme ale acestei aberatii, ceea ce inseamna ca Fuji nu s-a laudat degeaba. In varianta 4 a Lightroom recent lansata de Adobe, exista functia de control moire ceea ce ma face sa cred ca anul 2012 o sa fie presarat cu alte camere fara filtru AA de la alti producatori.

 

Foto 15 – X-Pro 1, 18mm, 1/300sec, f8, ISO 200 purple fringing

Foto 16 – X100, 1/350sec, f8, ISO 200 purple fringing

Obiectivul de 18mm are insa parte de aparitia lui purple fringing, fenomen ce apare indeosebi in zonele de supraexpunere ale fotografiei. Dupa cum vedeti in comparatia cu X100, fenomenul este destul de pronuntat, fata de obiectivul de pe X100 care nici macar da semne de asa ceva. Partea buna este ca fenomenul poate fi corectat in post-procesare, dar eu sper ca aparitia lui sa fie legata de faptul ca Fuji nu a avut timp sa corecteze aceasta abatere la obiectivul de test (pre-productie). Mai banui ca avind in vedere ca toata lumea sta probabil cu ochii pe moire, cei de la Fuji au avut grija sa elimine aceasta abatere, dar din lipsa de timp, alte corectii au fost lasate pentru productia de masa. Sa nu uitam ca obiectivele pot fi imbunatatite prin actualizari ulterioare de firmware si asa cum au facut cu X100 s-ar putea ca sa apara mai tirziu versiuni imbunatatite de tratare a imaginii.

 

Foto 17 – X-Pro 1, 18mm, 1/300sec, f8, ISO 200 centru

 

Foto 18 – X100, 1/350sec, f8, ISO 200 centru

O descoperire foarte interesanta a fost faptul ca aportul de rezolutie nu se simte atit de acut aici visavi-s de obiectivul kit al lui X100. Asta inseamna ca toata campania de promovare pe care au facut-o cei de la Fuji la lansarea lui X100 cum ca obiectivul a fost creat special pentru acel senzor nu a fost doar ca sa isi bata gura de pomana. O imbunatatire se simte, marginala, ma refer la claritatea imaginii.

 

Testul la sensibilitatea ISO

 Am facut 2 teste, unul seara si unul dimineata, ambele in lumina ambientala, astfel sa pot sa testez reactia la diferite nivele de ISO la diafragma deschisa (f2) si la diafragma f8. In primul test am comparat X-Pro 1 cu X100 si cu D3, testul facut la f2. Rezultatele sunt dupa cum urmeaza:

Foto 19 – Gif animat – D3, X100, X-Pro 1 la ISO 1600, f2

 

 Foto 20 – Gif animat – D3, X100, X-Pro 1 la ISO 3200, f2

 

Foto 21 – Gif animat – D3, X100, X-Pro 1 la ISO 6400, f2

 

Foto 22 – Gif animat – D3, X100, X-Pro 1 la ISO 12800, f2

 

Foto 23 – X-Pro 1 la ISO 25600, f2

 

 

In al doilea test am folosit obiectivul de 35mm pe X-Pro 1 si am grupat fotografile astfel incit sa obtinem evolutia imaginii pe masura cresterii sensibilitatii ISO. Am reprezentat doua zone din imagine, centrala si de pe margine:

 

Foto 24 – Gif animat – X-Pro 1, 35mm, evolutie ISO centru

 

Foto 25 – Gif animat – X-Pro 1, 35mm, evolutie ISO margine

 

Imaginile preluate pentru toate aceste teste se pot descarca de aici: 

 http://www.f64.ro/downloads/pt%20site/Test_XPro1/TestXPro1SMestecaneanu.zip

 

 

Concluzii

Dupa cum s-a vazut, X-Pro 1 se descurca foarte bine la ISO ridicat, mai bine decit X100 sau D3 si avind in vedere ca densitatea de pixeli este mai mare (16MP vs 12MP) inseamna ca evolutia este chiar mai impresionanta decit se poate vedea in aceste cadre. Sa nu uitam ca Nikon D3 a fost o camera revolutionara in materie de ISO asa ca X-Pro 1 nu are decit motive de lauda.

 X-Pro 1 incepe sa se aproprie si mai mult de un rangefinder, si este evident un pas inainte fata de X100. Ma asteptam sa fie o camera un pic mai grea, greutatea probabil in acceptiunea mea fiind un semn de profesionalism si calitate (ma ghidez dupa Zeiss Ikon-ul pe care il am sau Voigtlander R3M). Zgomotul produs la declansare este similar cu cel pe care il face Zeiss Ikon sau Leica M7, este un zgomot placut si nederanjant. Ceea ce nu mi-a placut este zgomotul pe care il fac obiectivele (si in special cel de 18mm) pentru atingerea punctului de focus, mai ales ca acest zgomot este destul frecvent). Nu mi-a placu ca obiectivul de 18mm sufera de purple fringing, dar sper sa fie ceva corectabil ulterior de Fuji printr-o actualizare de firmware. Menu-ul a fost imbunatatit, aparitia butonului Q este binevenita si simplifica considerabil utilizarea aparatului. Focalizarea manuala a fost imbunatatita fata de X100 ceea ce este un pas important, dar pentru unii probabil ca inca nu este destul. Fuji a folosit un procesor destul de puternic ca sa permita utilizatorului folosirea camerei si in timpul scrierii maginilor preluate anterior, ceea ce este un pas important fata de X100. Despre focusul automat, ezit sa spun ca este mult imbunatatit fata de X100. Imi pare rau ca a disparut filtrul ND care la X100 permite fotografierea la diafragme deschise chiar si in zone cu lumina din plin, ideal pentru portrete.

 

Cit priveste calitatea imagini, poate lucrul cel mai important la o camera, nu am ce sa ii reprosez. Dupa cum s-a vazut, claritatea obiectivelor in relatia cu senzorul nou proiectat de cei de la Fuji este spectaculoasa. Pentru unii imaginile pot parea prea ‘sharp’ dar fiecare va putea sa isi programeze camera dupa bunul plac (si vorba aia, exista din belsug 7 setari de personalizare), e bine ca exista un nivel calitativ ridicat de pornire. Bokeh-ul este ‘moale’, placut, in special la obiectivele de 35mm si cel de macro. Iar despre ISO nu pot sa am decit cuvinte de laudat, fara sa pot verifica printr-un test de genul fata-in-fata, am senzatia ca X-Pro 1 se aproprie cu pasi seriosi de Nikon D4.

 

 

Foto 26 – X100, 1/30sec, f2, ISO 2000, simulare monochrome din camera, sursa de lumina: far de autovehicul

Asa ca inchei cu o scurta lista de sugestii, cu alte cuvinte, ce as fi preferat sa vad deja la X-Pro 1:

  • comutarea intre vizorul optic (OVF) si cel electronic (EVF) a fost modificata fata de X100, acum comutarea se face tragind cu degetul mijlociu sau aratator, as fi preferat sa se faca impingind de prighie, mult mai usor operabil. Am constatat ca imi este destul de greu sa pastrez camera nemiscata si sa fac aceasta comutare in modul actual

  • sub- si supra-expunerea sa fie afisata ca la X100 printr-un indicativ color, am patit de nu stiu cite ori sa fotografiez cu -1EV pentru ca am uitat sa resetez expunerea

  • in modul vizualizare (play) dupa ce stergi un cadru sa pastreze directia de vizualizare (acum dupa stergere afiseaza imlicit fotografia cronologic urmatoare

  • introducerea bateriei sa se poata face doar corect (acum, ca si la X100 bateria se poate introduce si cu polaritatea inversa, iar camera nu porneste)

 In plus, ma astept ca menu-ul lui X-Pro 1 sa fie portat in curind si pe X100. Nu vad nici un motiv ca sa nu fie posibil dpdv tehnic, iar pentru butonul Q (a carui existenta, subliniez a nu stiu cita oara, este incredibil de utila) poate fi folosit butonul RAW al lui X100. Ar fi o dezvoltare fireasca si asteptata de fotografi.

 

Felicitari Fuji!

 

UPDATE

Am observat ca sunt voci care au comentat in legatura cu comparatia la ISO intre X100, D3 si X-Pro 1, asa ca tin sa fac un adagio si anume Nikon D3 a fost setat pe NR OFF pe cind camerele de la Fuji nu au aceasta posibilitatea, asa ca la X100 sau X-Pro 1 se efectueaza automat o reducere de noise. Pe de alta parte D3 este o camera veche deja de 4 ani asa ca faptul ca X100 sau X-Pro 1 trateaza zgomotul mai bine nu ar trebui sa vina ca o surpriza. Mi-as fi dorit ca Fuji sa ofere ca si la Nikon optiunea ca NR sa fie OFF din setari, asta pentru ca eu asa imi tin camerele digitale iar orice reducere de Noise o fac din post-procesare cu softuri dedicate ca sa controlez pierderile de detalii.
Asa ca pe linga testele facute inainte mai adaug unul facut doar intre D3 si X-Pro 1, ambele camere programate sa reduca zgomotul (noise reduction) in varianta standard (NR standard). Scopul testului meu de comparatie ISO in care am introdus in ecuatie si camera D3 a fost ca sa pot compara pe X-Pro 1 fata de o camera deja binecunoscuta si foarte buna din multe aspecte si in special la ISO ridicat.

 

D3, ISO 1600, NR standard, 50mm

 

X-Pro 1, ISO 1600, NR standard, 35mm

 

D3, ISO 3200, NR standard, 50mm

 

X-Pro 1, ISO 3200, NR standard, 35mm

 

D3, ISO 6400, NR standard, 50mm

 

X-Pro 1, ISO 6400, NR standard, 35mm

 

D3, ISO 12800, NR standard, 50mm

 

X-Pro 1, ISO 12800, NR standard, 35mm

 

Serban Mestecaneanu

19 ianuarie 2012

http://www.meste.ro

http://meste.wordpress.com

Alți fotografi au mai citit și:

49 Comments

  • How do you know ?

  • Mi-ar placea sa-l am in colectia Fuji 🙂

  • […] Updated – Test Fuji X-Pro1X-Pro1 a fost unul dintre cele mai aşteptate aparate, în 2012. Drept dovadă şi interesul sporit […]

  • I have been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site. Studying this information So i am glad to convey that I have a very good uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I most no doubt will make certain to do not disregard this site and provides it a glance regularly.

  • Vad ca ati afisat pretul pentru body si lentile pentru X-pro1.
    E trist totusi ca diferenta este astronomica fata de tarile civilizate unde un X-pro1 + lentila de 35 mm este in jur de 1700 de euro iar la d-voastra este 2200 de euro …..ma cam simt jefuit ..
    Noroc ca Ungaria este aproape si ma salveaza din nou…la ei pretul este mai corect.
    Dupa cate stiu X-pro1 nu se fabrica in Ungaria.

  • Sorry, but I don't believe this fairytale about the D3 / D700 being worse then the X100 or the X-Pro 1. I tested the X100 and D700. The D700 (although several years older) still produces the best low noise photographs. Except for portability, it defeats the X series in every other aspect too.

    • Bai da ce va mai speriati sa nu ''cada'' camera voastra sau brandul pe care il folositi ,pe locul 2 , disperatilor. Si pana la urma care este problema daca o camera noua produce mai putin zgomot la iso mare (mai ales ca sunt obtinute prin softuri care evoluiaza de la o zi la alta) ? Ce faceti ,va sinucideti ? Daca performantele unui aparat foto stateau doar in iso , legendarul D300 trebuia sa fie catalogat in viziunea voastra un mare gunoi. Trageti aer in piept si repetati in gand ca aveti cea mai buna camera din lume,,,,pacat ca nu prea va ies pozele cu ea, si fara suparare, in cazul asta nu mai aveti pe cine sa dati vina……

  • Un obiect fotografiat poate sa apara mai bine sau mai rau in functie de cerinta clientului. Comparatia cu NIKON D3 este fortata peste limita bunului simt. Dar daca exista motivatie, totul este posibil. Produsul trebuie sa se vanda.
    Indreptati-va coloana.

    • Coloana dreapta. Comparatie simpla, direct din camera. Dar daca priviti fugitiv, intelegeti pe sarite.

      • Am citit foarte atent si am inteles foarte bine, nu pe sarite. Inadvertentele vin direct din articol. Probabil graba de a face pe plac cuiva ( lucru observat si de alti cititori ) a dus la acest rezultat. Tratati-va ''scolioza''.
        End of story.

        • Daca tot imi oferiti sfaturi medicale macar sa va semnati si cu numele intreg ca sa stiu cine imi este doctorul.
          La ceea ce m-am referit in comentariul anterior legat de cititul pe fuga, este ca D3 a fost setat pe NR OFF, pe cind X100 sau X-Pro 1 nu au aceasta functie, deci fac reducere de noise automat din camera (ceea ce personal nu mi-as fi dorit pentru ca prefer controlul de NR sa il fac ulterior din post-procesare, prin softuri dedicate). Doar atit domnule 'doctor'. Daca chiar sunteti curios sa vedeti ca X100 are SO mai bun decit D3 la 12800, trimiteti-mi un email si va dau originalele sa va convingeti singur (ambele la setarea NR standard).
          Si e si normal sa fie asa, e vorba de o diferenta de 4 ani de cercetare intre cele doua camere (respectiv 3 la X100).

  • no pictures.. crap website….

  • Dom Prestia
    I mean the D3s of course. Sorry for my shorthand.

  • I am from Germany, but the i can allready see the Pictures :)… but the Examples from the X-Pro1 looking very bad!!!
    -Vincent

  • […] Romanian website (www.f64.ro) compared Nikon D3 and Fuji X100 with new Fujifilm X Pro-1, we know that D3 sensor is and image […]

  • If the D3 is the "world champion" – in what way do you disagree with all those people who say the D3s is an improvement over the D3 – especially in low light (with its new sensor optimised for this function) ?

  • […] la Fuji X-PRO1 y la "vieja" Nikon D3… a ver si adivinais quien es mejor a 12800 Iso… Test Fuji X-Pro1 fuente: La Fujifilm X-Pro1 tiene menos ruido que la Nikon D3 La cosa parece que promete… […]

  • […] ;  Análisis rumano en la WEB F64 Tagged with: Análisis • CSC-Compact System Camera • Fuji • […]

  • […] Test Fuji X-Pro1 It looks like Romania photographers are having a special connection to Fuji. this is already the second exclusive test posted by a Romanian photographer! […]

  • This test of X1 iso better than D iso is a joke.
    How much Fuji paid you to make the scam?

  • This X1 vs D3 ISO test is a real scam.
    How much Fuji did pay you for that hoax?

  • […] The first user reports in the internet – such as Vlad Dodan’s hands-on review and another hands-on short review by Serban Mestecaneanu, both from Romania – indicate that the sensor quality might be really nice […]

  • It looks that we have hoax here. I dont think this camera will outperform D3. Why Fujifilm´s official marketing images of X1 Pro were taken by Nikon D3? Tell me that you smart pant?

    • The D3 would not be outperformed by either X100 or X-pro1 in a real test that is for sure.
      What is happening with the translation. Words are not in the order i wrote them?

    • it is only about settings, D3 set to noise off this is what comes out.

  • […] Test Fuji X-Pro1 foto 15 […]

  • Felix, I opened the file from the D3 and grabbed_screen the EXIF data as the prof but I cannot attach the jpg file here, if you want to see it for yourself give me an emai land I will send it for you.

  • Don’t know how you tweeked those images. It looks like the X100 has less noise at high ISO than the D3. Normaly the D3 would easily outperform the X100 at high ISO.

    • I said it in the review, D3 was set to noise OFF. It seems that X-Pro 1 or X100 have an internal noise reduction which is done stronger than on D3

  • Catalin Enache nici eu nu am inteles de ce… acum asa cum am vazut poti doar sa alegi intre ISO 800, iSO 1600 etc si camera are deja setarile implicite fara sa le poti modifica

  • Felix Oey Dear Felix, I can assure you the D3 was set at 'normal'. The noise is different to different subject, highlights and shadows. The 3200 images from D3 are very good, however, when we view them at 100% (which we tend to view as such we tend to complain about noise) the noise comes very striking. Also I set D3 to OFF for long exposure noise reduction. There is a discussion re how the two processors are registering and processing the noise within the camera – even if we set the camera to OFF there is still a noise reduction taking place.

  • […] Ja Test Fuji X-Pro1 […]

  • Thanks for the review. I'm looking forward to testing it.
    And yes, I agree with your suggestion. Fuji please port the menu to X100 and also the Q menu and button to the RAW button on the X100! Of course the manual focus too! 😀

  • thank you very much for the review (although google translate isn't perfect) – much appreciated. When you say manual focus is improved, does it mean that you don't need to turn 30 times focus ring like on X100 to focus from closest to infinity?

    • yes, it is much faster, for example on 18mm you can go from 1m to 5m in one quick rotation. Not as smooth as my Zeiss rangefinder lens, but definitely an improvement over X100.

      • that's great news, thank you very much 🙂 I guess I will keep my X100, at least until Fuji releases 23mm lens on this new X mount. That's the only thing (and really bad battery indicator) which I don't like on X100 – manual focus, it needs so many turns to re-focus. I usually shoot in MF with AF-L/AE-L button to pre-focus but in bad light this doesn't work all the time and in these situations better manual focusing would definitely help a lot. Thanks again for your response.

  • iso 3200 and 6400 on D3 with noise reduction set to 'normal' is much more cleaner than the one shown here 🙂 I know because i have one

  • How do you know ?

  • I don't think the iso test is fair enough due to lack of noise reduction feature which here is not activated in the d3. I have one and I know how clean iso 3200 and 6400 in the d3.

  • Hm, nu-mi dau seama care ar fi motivul, pacat ca adauga o optiune buna si scot alta.

  • Merci pour ce premier test.

  • nu, nu se poate

  • Super cool.. Could you send me some raw-files? I just want to see the quality.
    All the best
    Niels

    • RAF files cannot be read yet, I heard that Photo mechanics curtrntly can but I have not tried it yet.

  • ….STRUP!

  • Serban, inteleg ca nu se mai poate seta timpul de expunere minim ca la X100 de la care sa creasca ISO (similar ca la Nikon)? Eg: 1/15, ISO maxim 3200.

  • thank's for review!

  • Excellent! The Fuji X-Pro1 continues to impress with superb image quality at all ISO. It beats the world champion Nikon D3 over the entire ISO range. Fuji images also show excellent realism and dynamic range clearly surpassing the Leica M9. If IQ is your bottom line and you need a street and travel camera the Fuji X-Pro1 looks to be an excellent choice.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.