Concurs – Vlad Dodan

Concursul “F64 pune pret pe cuvintele tale” a ajuns la final. Am primit 47 de articole, le-am citit pe toate cu atentie si dupa recitirea lor am decis ca ne imposibil sa remarcam DOAR un singur articol. Cel mai bine scris a fost departe cel semnat Vlad Dodan. Dar nu a fost singurul care ne-a atras atentia. Drept pentru care am hotarat sa mai oferim 3 mentiuni: Bufu Andreea, pentru ajutorul acordat parintilor ;), Mirela Craciun pentru alegerile feminine pe care le-a facut si lui Cristian Fonta pentru ca cele mai bune imagini raman intodeauna pe cortex si nu pe card. Ii rugam sa ne ofere o adresa la yahoo@f64studio.ro unde sa le trimitem o mica apreciere. 
 

As lua-o de la zero

Vlad Dodan
 
Dupa aproape 6 ani de facut pe fotograful amator mi-as face altfel investitiile. Daca este o zicala care se potriveste perfect urmatoarelor randuri, aceea este: “Sunt prea sarac sa-mi iau lucruri ieftine”.
 
Intotdeauna am gandit ca nu-ti iei o masina sport daca abia ti-ai luat permis de conducere si asta transpusa in fotografie nu mai are aceeasi valabilitate.
 
Am pornit de la un Pentax K10D cu un obiectiv de kit, apoi n-am vrut sa investesc mult si mi-am cumparat doua obiective cu focus manual (un Asashi Pentax 50mm f/1.4 MF si un 135mm f/2.8 tot MF)
Nu a fost cea mai buna alegere pentru mine. Voiam un Nikon dar erau prea scumpe pe atunci. Dupa 4 luni am vandut tot, am mai strans niste bani la ciorap si am luat un Nikon D200 cu 18-70mm, 50mm f/1.8 si un Tokina 12-24mm f/4. La momentul respectiv credeam ca am tot ce-mi trebuie. Si cam 1 an am reusit sa ma amagesc cu ideea asta.
 
Apoi mi-am dat seama ca 18-70-ul nu-l prea folosesc si am ramas cu 12-24 si 50mm f/1.8, dar parca 1.8 nu era suficient si mi-am luat un Nikon 50mm f/1.4 AF-D. Am castigat 1 stop de lumina dar am pierdut pe partea de viteza de focus. Overall nu am fost tocmai entuziasmat.
 
M-am luptat cu bezna achizitionand un Nikon SB-600. Bang for the buck.
 
A urmat probabil cea mai neinspirata decizie pe partea de achiziti. Am vandut ultra-wide-ul si 50-ul cu 1.4 AF-D si am trecut pe zum-uri ceva mai profesionale.
 
Am mers la momentul respectiv pe Tamron 24-75mm f/2.8 pentru ca aveam impresia ca-mi trebuie lumina. La foarte scurt timp (2-3 saptamani) am luat un Tamron 70-200mm f/2.8. Aveam nevoie si de ceva mai lung. Astea doua obiective erau foarte sharp, dar erau sharp pe cat erau slow la focus si mie imi trebuie viteza, sharpness-ul poate sa mai astepte. 
 
Am cumparat ceva scule portabile de studio + un SB-800 ca sa am ceva main light mai puternic si mai versatil. SB-800-le este singurul care inca mai este in trusa.
 
Cand mi-am dat seama ca zum-urile nu sunt cea mai buna alegere pentru mine le-am dat mai departe si m-am intors la basics:
 
1. Tokina 11-16mm f/2.8 (odata ce ajungi la f/2.8 sau mai jos, nu mai poti sa te intorci asa usor)
2. Nikon 50mm f/1.4 AF-S exact cand s-a lansat.
3. 35mm f/1.8 AF-S (pe asta l-am luat mai mult de back-up pentru D90-ul Ioanei) dar a rezistat maxim 1 an)
 
Tokina-ul si-a facut treaba cu succes pana am trecut pe full frame. Oricat as fi incercat sa ma amagesc cu ideea ca functioneaza pe FF de la 13mm … era soft pe colturi asa ca i-am facut bagajele si l-am trimis la plimbare.
 
Am rezistat o vreme doar cu 50mm f/1.4 AF-S, dar dintre toate 50-urile de la Nikon, este cel care focalizeaza cel mai greu. M-am obisnuit cu el dar probabil daca as cumpara un Nikon D4, va fi schimbat cu un 50mm f/1.8 (AF, nu AF-S).
 
Fiindca voiam ceva nou in viata mea fotografica m-am orientat catre un rangefinder pe film. In prima faza mi-a imprumutat Stefan un Bessa R3A cu un Voigtlander 35mm f/1.4, iar dupa 2 saptamani primeam in posta primul meu Leica; un M6. Am luat de la F64 un Voigtlander 35mm f/1.4 SC (single coated) pentru el si o plasa de filme si solutii.
 
A fost cea mai frumoasa perioada. 1 an.
 
Apoi acum mai bine de jumatate de an am achizitionat un Nikon 17-35 f/2.8, iar ala a fost momentul in care mi-am dat seama ca de fapt de aici trebuia sa pornesc de la inceput. Este adevarat, Nikon nu avea aparate foto digitale Full Frame pe vremea aia, dar am invatat ca obiectivele sunt considerabil mai importante decat body-ul.
 
Astfel, cum spuneam in primul paragraf, as face un efort, m-as gandi exact unde vreau sa ajung si as cumpara cel mai ieftin body full frame si cele mai ravnite obiective. Poate doar unul singur, poate chiar pe toate, in functie de posibilitati.
 
Pentru cei mai multi dintre cititori nu va fi o algere justificata. Multi nu vor sa investeasca intr-o pasiune asa scumpa, dar va spun din proprie experienta ca “DACĂ VĂ MĂNÂNCĂ … O SĂ VĂ SCĂRPINAȚI” si o sa usture mai tare.
 
Cu banii pe care i-am tot rulat intre obiective puteam sa iau din start ceva cu adevarat profesional.
 
It`s not the camera, it`s the photographer.
 
Foarte multa lume da vina pe scule cand de fapt problema e in spatele LCD-ului.(eu sunt un exemplu perfect) Nu am avut timp sa exersez cat mi-as fi dorit, astfel am progresat foarte greu si tot timpul am avut impresia ca nu am aparatul potrivit, obiectivele potrivite … etc. Daca iei din prima ceva foarte bun, nu mai ai VOIE sa invinovatesti sculele si astfel te vei impulsiona sa faci cadre din ce in ce mai bune.
 
Personal mi-as lua un Leica M9-P si un 50mm Summilux. Este poate cea mai buna alegere pentru stilul meu de fotografie. Ar fi aparatul pe care l-as purta peste tot (ceea ce nu pot spune despre un D700 + 17-35/2.8, care impinge cantarul la cel putin 1.5kg, atarnate permanent de umar). Vreo 3-4 carduri Sandisk de 8Gb fiecare trebuie neaparat in buzunar pentru excursiile lungi. Apoi as investi intr-un Voigtlander 15mm (sau chiar 12mm), iar daca cineva vrea sa-mi faca un cadou, primesc cu bratele deschise un 50mm Noctilux sau un 35mm Nokton
 
Daca viitorii fotografi de nunti ar investi din start in scule profesionale, i-ar frige la buzunar si n-ar mai strica piata cu cotatii de 2 lei, iar calitatea imaginilor ar fi simtitor mai mare in toata bransa. It`s a win-win situation!
 
Daca iti place Canon, mergi macar pe un 5D Mark II cu 16-35 f/2.824-70mm f/2.870-200mm f/2.8 preferabil cu USM caci imbatranim nu intinerim! Pentru ceva special trebuie sa ai in rucsac un 85mm f/1.2, un 35mm f/1.4 un 100mm f/2.8 Macro, iar echipa din spatele tau trebuie sa alerge cu un monopied pe care preferabil trebuie sa fie prins un Elinchrom Quadra si un softbox. Body de back-up (60D / 7D) sau chiar 2nd primary body tot un 5D Mark II.
 
Daca iti place Nikon, D700 e un minim dar recomand un D3S (D4) cu 14-24 sau 17-35mm f/2.8 , 24-70/2.8 , 70-200/2.8 apoi un 85mm f/1.4 si un 50mm f/1.4 ; un 60mm sau 105mm f/2.8 Micro (e de fapt Macro). Acelasi setup cu Elinchrom Quadra pe stativ. Si evident body de back-up sau 2nd primary un D700 sau un D3.
 
Iti place sa tragi in studio si vrei sa intri pe piata cu asta, foarte bine, pe partea tehnica iti trebuie MEGAPIXELI (Canon 5D Mark II / Nikon D800 etc). Obiectivele le alege fiecare dupa gust, dar in cele mai multe din cazuri se va trage de la f/4 in sus (standard e f/8, 1/200, iso 100) deci nu trebuie investit in obiective scumpe, in mod necesar. Trebuie doar sa focalizeze repede.
 
Dar studioul ala trebuie accesorizat. Faci frumos wishlist pe site la F64 cu Elinchrom RX600/RX1200, 2-3 bucati. Elinchrom Ringflash, un octa de 170-180cm, niste strip-uri cu grid, un beauty-dish de 70cm cu tot cu grid, un TriFlector, ceva stative, preferabil pe roti si neaparat macar un boom arm. Suport si fundaluri cred ca sunt de la sine intelese.
 
Apoi pentru cine e interesat de un cadou mic pentru cineva care deja le are pe cele de mai sus, poate sa cumpere Snoot-urireflector cu griduri.
 
Nu am avut rabdare sa calculez dar sunt sigur ca fie fotograf de nunti, fie fotograf de fashion, tot ai renuntat la contravaloarea unei masini pentru a-ti incepe pasiunea intr-un mod profesionist, asa ca trebuie sa te felicit si sa-ti urez succes. 🙂
 

Alți fotografi au mai citit și:

23 Comments

  • Daca-mi aminteam la timp ca F64 vinde si produse Apple, as fi trecut sigur si ceva scule de prelucrare foto + un Spyder de calibrat … :))

  • Articolul sigur nu se vrea a fi efemer, astfel ca recomandarea unor aparate scoase din productie (la data scrierii randurilor de mai sus) este putin inselatoare. In plus exista peste tot pe internet informatii despre viitoarele camere foto, si chiar daca nu sunt oficiale, nu fac decat sa intareasca ideea de a cumpara cel mai nou produs.
    Niciodata o plasa de scule "ultimul-ragnet" nu te va face automat cel mai bun fotograf din sat, dar (cum spuneam si in text), iti va pacali creierul in a nu mai da vina pe ele si a te concentra pe exercitiu.
    Caci, de fapt, in asta consta fotografia.
    Addendum: Ce vad ca nu intelege lumea, este faptul ca eu RAR imi cumpar scule foto noi. In cele mai multe dintre cazuri am cautat saptamani intregi pana sa gasesc un raport calitate / pret convenabil (nu numai pentru mine, dar si pentru prieteni). Deci comentariul rautacios de la sfarsitul interventiei dumneavoastra este gratuit si nesustinut. 🙂

  • hehehe– man. ce avioane prinde omul asta aici. lasati-l sa viseze… nu-l deranjati. daca nu ai talent la foto mai bine bagi bani echipament. se pare ca fotografia a fost inventata dupa digitale. si dupa ce a fost re-deschis magazinul f64. ii incredibil cat de mult va fraieresc astia cu prostiile lor digitale… la pret.

  • Sorry, dar si mie mi se pare pueril articolul! Tema era una, dar Vlad vad ca a lasat scrisul si s-a apucat sa insire aproape toata lista de produse din magazin… Asta ar putea stimula alti viitori fotojurnalisti sa faca un copy-paste cu intreaga lista si apoi sa astepte premiul.

  • Am invatatinteles cate ceva deci mersi!

  • N-am afirmat niciodata ca imi place textul. Doar m-am amuzat cum se trezesc unii sa comenteze din prea mult timp liber. Si da, ai dreptate, profesionistul fara scule e fix ca pestele fara bicicleta.

  • Câte linkuri! Ăsta e articol sau spam? L-aţi descoperit pe urmaşul lui Dinu Lazăr.

  • Bob Capra oamenii sunt diferiti. Pentru tine acest articol a insemnat o experienta literara deosebita si ti-a relevat niste adevaruri esentiale despre arta si habarnisti . Pentru mine a fost o bazaconie si inainte de a citi tema ceruta de organizatori dar si dupa ce m-am luminat in aceasta directie. Ce te iimpinge sa fi ironic la adresa mea? faptul ca nu iti imparasesc gusturile literare? Treaba ta ce iti place sa citesti si ce te sensibilizeaza . Eu puteam sa zic ca cei care considera acest articol o lectura placuta sunt intarziati mintal, dar de ce sa fac asta. Aici trebuie sa ne dam cu parerea despre articol sau despre F 64 ci nu sa ne exprimam parerea cu privire la ce comenteaza altii. Frumoasa initiativa magazinului si foarte bine ca exista oameni care scriu astfel de articole si mai castiga si premii cu ele.
    Bineinteles ca articolul marseaza foarte apasat pe ideea ca pentru a fi un bun fotograf trebuie sa iti cumperi scule foarte bune lucru care nu e tocmai neadevarat. Oricum cei care fac afirmatii cu… ochiul, cu degetul cu arta , acreditand ideea ca astea ar tine loc de scule bune se insala la fel de mult ca si cei care sustin suprematia aparaturii. Pana la urma tampiti sunt in ambele tabere. Daca intereseaza pe cineva parerea mea ar fi, ca se pot face fotografii bune si fara sa detii ultimele tehnologii in materie de foto dar asta nu inseamna ca orice fandosit care nu isi permite sa isi cumpere scule bune devine artist. Arta cere sacrificii si in materie de fotografie sacrificiile sunt de cele mai multe ori materiale. Mai concret ai un aparat entry si un obiectiv de kit, studiezi asiduu tehnica fotografica si te sacrifici pe altarul artei muncind cu sarg facand 1450 de fotografii pe zi. Ochiul se dezvolta si creierul iti spune ca fotografiile tale nu arata deloc ca ale vecinului tau superficial care are aparat profi si obiective scumpe. Aici ai doua variante,,, concluzionezi ca esti un artist de geniu care are rezultate exceptionale cu scule rudimentare sau realizezi ca cea mai sigura cale de a face fotografii bune aprope tot timpul , este sa ai scule bune. Subliniez ,, aproape tot timpul… deoarece asta diferentiaza dupa parerea mea un profesionist de un amator cu veleitati artistice

  • Acum e ok, a parcurs si Cornel atat textul cat si regulamentul, asa ca daca mai are vreo parere va fi clar avizata. E om citit, se vede. S-a prins imediat de suprarealism.

  • Felicitari Vlad ptr articol. Mi-a placut experienta impartasita, dar mai presus de asta ratiunea si sentimentul, in ordinea in care se resfrang si se succed in experienta ta. Fotografierea este sub auspiciul tehnologiei, al ratiunii (f, iso, etc), insa "fotografia" -asa cum spuneau si altii- tine de talent, de ochi, de a trai si e a fi una cu cadrul.
    Sorin

  • Da, se pare ca asta era si ideea articolului sa fie cu tenta onirica, dar nu citisem tema concursului. Oricum in cazul asta e foarte banal articolul , nicidecum inedit si nu mai stiu cum era cerinta concursului.

  • Textul este o forma de delir nesistematizat cu accente onirice. Chiar e textul castigator sau e caterinca? Imi imaginez cum sunt celelalte articole, daca asta e miezul. Totusi cred ca autorul s-a dorit a fi ironic si astfel ar trebui sa retractez primele randuri.

  • Arta nu tine nici de brand, nici de tara si nici de viteza. Tine de spirit, ochi si un deget hotarat. Asa ca numai habarnistii mai cred ca doar sculele ii fac fotografi.

  • Desi recunoaste ca problema e in spatele lcd-ului continua sa isi ia scule, scule, scule. Ce noroc pe noi ca au scos astia D3(D4 nici nu e aparatu dar el il recomanda…) ca pana atunci nu a existat fotografia.Cam asa arata dependenta de cumpraturi, normal ca e articolul premiat de f64, sa tot ai asa client.

  • ar mai trebui adaugat in lista un computer. performant, si daca s-ar putea sa fie Mac. cand vine vorba de foto-video, nu e deloc un moft. felicitari Vlad Dodan!

  • Din tot ghiveciul se vede ca nu ai incercat lentila Made in Germany .
    Daca vei incerca Leica [ai zis ],nu mai poti nimic altceva .
    Si slava Domnului mai gasim si Sneider si Carel Zeiss .
    Desigur depinde mult domeniul in care vrei sa faci fotografie.
    Iti place viteza,atunci i ati Japoneze si lentile USL.
    Poate si Nikon .[nu le am suferit niciodata ].
    Pt arta si ce tine de arta ,mai bine Germany .
    Pina la coada si peripliul de aparate si lentile este foarte bun .
    Cistigi experienta si vei face alegerea corecta .

  • 🙂

  • Suuuper… Felicitari…

  • :*

  • uuuuuu! ce cumparam?

  • Reshare….primul meu aparat l-am cumparat la sfaturile lui…cheers!

  • citit.. placut.. share 😀

  • Nu ma asteptam. Multumesc! 🙂
    Sper sa fie de folos articolul pentru oricine are o astfel de pasiune si vrea s-o duca mai departe catre un viitor indepartat.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.