Review Panasonic Lumix DMC-FZ45

Text si imagini: Sorin Voicu

 

Modelul DMC-FZ45 a fost anuntat de Panasonic in iulie 2010. In Romania a ajuns cateva luni mai tarziu. Iar eu l-am putut testa in voie, cu ajutorul lui Sebi de la F64, in luna aprilie si mai.

Mi-a placut de la bun inceput manerul de apucare si de tinere al aparatului. Suficient de mare incat sa poti fotografia cu o singura mana. Cauciucul care imbraca manerul (grip) este exemplar. Aparatul nu da senzatia ca iti aluneca din mana nici cand este cald afara si palma iti transpira. Alt lucru placut este vizorul electronic. M-a ajutat mult atunci cand am avut nevoie de stabilizare marita, cand lumina soarelui a fost prea puternica sau cand am folosit zoomul la maxim.

 

 

Caracteristici tehnice:

Captor: 1/2.33″ tip CCD, un total de 14.5 milioane de pixeli, efectivi 14.1 milioane de pixeli. Rezolutie maxima 4320×3240. Aspecte imagine 1:1, 4:3, 3:2, 16:9.

Observatii personale: un captor subdimensionat pentru un numar asa de mare de pixeli, sau un numar de pixeli prea mare pentru dimensiunile captorului. Pe de alta parte, la un zoom moderat si in conditii optime, se permite efectuarea de decupaje moderate.

Procesor: Venus Engine HD II

Obiectiv: 24x zoom optic stabilizat optic, distanta focala cuprinsa intre 4.5-108mm (echivalent format 35mm: 25-600mm la fotografiere si 31-735mm la inregistrare video). Distanta minima de focalizare de 1 cm. Diafragma maxima cuprinsa intre f/2.8 si f/5.2. Autofocalizare bazata pe detectarea de contrast.

Observatii personale: Un zoom foarte generos, sticla de calitate, zoom cu miscare destul de fina, fara bruscari sau senzatie de miscari in trepte, filmare mai mult decat decenta, focalizarea automata si zoom-ul aproape inaudibil (bravo Panasonic).

Ca sa va faceti o idee despre puterea de apropiere al lui FZ45, mai jos doua imagini cat se poate de exemplificative.

 

Capatul wide, de 25mm.

 

Capatul lung al plajei focale, de 600mm. Tenta de usoara ceata vine de la impuritatile din aer. Turnul de mai sus este turnul care se vede in imaginea luata la 25mm usor in spre partea dreapta a cadrului.

Obiectiv Leica DC Vario-Elmarit, 14 elemente in 10 grupe, (2 lentile asferice, 3 suprafete asferice, 3 lentile ED)

Stabilizator optic de imagine Power OIS (oprit, auto, 2 moduri)

 

Un exemplu de cadru mai mult decat elocvent, as spune, pentru capacitatea sistemului de stabilizare de a oferi imagini clare. Cadrul a fost luat cu un timp de expunere de 1/10 secunde la distanta focala maxima, de 600mm (echivalent 35mm).

Se poate observa totodata si cum arata o imagine la ISO800 in lumina artificiala intalnita uzual intr-o camera de dimensiuni medii. Avand in vedere suprafata captorului si rezolutia sa mare, mie mi se pare in regula.

Plaje de focalizare: mod normal intre 30cm (wide) si 200cm (tele); mod macro AF/ MF/ Intell. AUTO intre 1cm (wide) si 100cm (tele).

Moduri de focalizare:  normal / macro, macro zoom, prefocalizare [on/off], AF continuu [on/off] / AF/ MF comutabil, selectare camp AF, urmarire AF [on/off], declansator cu autofocalizare.

 

O fotografie luata cu modul zoom macro. Putin decupata. Daca se intrunesc conditii optime, putem recurge cu incredere la decupaje, mai ales daca folosim si formatul raw.

Sensibilitate ISO: Auto si i.ISO (ISO inteligent): 80, 100, 200, 400, 800, 1600, sensibilitate inalta (1600–6400)

Obturator electronic

Observatii personale: daca ar fi sa ma intrebe careva (norocul meu ca nu ma intreaba), obturatorul electronic ar trebui imbunatatit considerabil (asta daca este posibil). De ce? Pentru ca, dupa umila mea parere, se face raspunzator de intervalele negre in care noi, astia care apasam pe declansator, nu mai vedem nimic pe ecran sau vizor. Si uite asa nu am putut eu fotografia cum trebuie ditamai raliul. Dar despre asta mai tarziu. Iar daca uit, sa imi dati un telefon, sa revin asupra chestiunii in cauza.

Viteze obturator:

Imagini, adica poze, fotografii, de astea: 60 – 1/2000 secunde

Video, adica filmari de nunti, botezuri si alte cumetrii: 1/30–1/20.000 secunde (1/8–1/20.000sec – Mod Creative Movie MF); Mod Starry Sky: 15, 30, 60 secunde. Adica, daca ma intrebati (si sper ca nu!), habar nu am ce inseamna, ca nu sunt cameraman si fotograf, cum se cred unii (prietenii stiu de ce).

Masurarea expunerii: multimasurare, preponderent centrala, punct (spot)

Compensare expunere: ±2 EV (in pasi de 1/3 EV)

Filmare:

Format AVCHDLite. Sunet stereo. Caracteristici de filmare: 1280 x 720 (60, 30 cadre pe secunda), 848 x 480 (30 cadre pe secunda), 640 x 480 (30 cadre pe secunda), 320 x 240 (30 cadre pe secunda)

Moduri de fotografiere: auto inteligent, prioritate de diafragma, prioritate de timp, mod manual, moduri scena, program de autoexpunere, mod de creare imagine video (inregistrare video cu setari manuale), mod personalizat, mod culoarea mea (verificare efectele de culoare, selectarea unui mod de culoare din 12 posibile), mod portret, peisaj, sport, fotografii de aproape (close-up), portret pe timp de noapte.

Moduri balans de alb: Auto, lumina de zi, nori, umbra, blitz, halogen, temperatura de culoare, setare 1 balans de alb, setare 2 balans de alb (selectabil la portret normal, piele fina, portret creativ, sporturi normale, sporturi in mod creativ, obiecte de aproape, obiecte de aproape in mod creativ, asistenta panorama, bebelus, animalute, sensibilitate inalta, fotografii in rafala de mare viteza, rama foto), ajustare balans de alb (ajustabil pe 2 axe, +/- 9 trepte fiecare, nuante albastru, galben si magenta, verde)

Dar suficient cu datele tehnice. Sa trecem la chestiuni mai practice, vazute prin prisma strict personala a mea, a autorului.

Imediat dupa ce am scos aparatul din cutie m-a uimit putin zgomotul produs de acesta. Ca sa nu ma intelegeti gresit, dupa ce am luat aparatul in mana l-am zgaltait nitel pentru a vedea cat de bine este inchegat. Zgomotul produs vine de la obiectiv, de la mecanismul interior. Si numai in pozitia oprit. Dupa pornire, obiectivul este teapan ca un stalp infipt in Baraganul secetos. Nu am constatat un joc mai dubios nici macar la pozitia cu obiectivul extins la maxim, desi degetele mele jucau rugbi pe marginea de la capatul tunelului, eh, pardon, de la capatul obiectivului. Bila alba pentru Panasonic.

Asadar, constructia exterioara este mai mult decat buna. Numai cand ma gandesc la calitatea manerului de prindere (grip): cauciucul folosit este de cea mai buna calitate. Mi-a oferit o priza excelenta chiar si atunci cand palma mi-a fost transpirata. De altfel, ergonomia permite folosirea aparatului cu o singura mana. Este nevoie de doua maini atunci cand se lucreaza cu zoom-ul, lucru de altfel cat se poate de normal.

Amplasarea butoanelor este bine gandita. Singurul lucru de care m-am lovit a fost butonul de focalizare (FOCUS) de pe partea superioara a aparatului. Butonul de filmare fiind aproape, au fost cazuri cand am apasat pe acesta, la repezeala, cand de fapt doream sa apas butonul de focalizare (de exemplu pentru a modifica marimea cadrului de focalizare la dimensiunea minima pentru focalizare cat mai precisa, mai ales la folosirea la maxim a zoom-ului).

In rest numai de bine. Nimic de comentat. Pentru a va convinge, va recomand sa luati un FZ45 si sa il examinati personal. In oricare magazin care se respecta.

FZ45 este un aparat tipic pentru categoria din care face parte. Dimensiunile il apropie foarte mult de un DSLR cu obiectiv de kit. Materialele au fost alese cu grija. Nu este poate cel mai bun plastic, dar nici cel mai ieftin. Butoanele sunt bine amplasate, bine construite, raspund bine la comenzi. Manerul cauciucat este construit exemplar. Am putut fotografia in diverse situatii folosindu-ma numai de o singura mana (bineinteles cu obiectivul la capatul wide). Si asta fara a avea montat pe aparat curelusa infasurata pe incheietura mainii ca masura de siguranta. Cauciucul manerului este de cea mai buna calitate si ajuta foarte mult la senzatia de siguranta atunci cand se tine aparatul cu o singura mana. Selectorul de moduri de deasupra nu permite rotirea involuntara sub nici o forma. Pentru comutarea intre moduri este nevoie de doua degete. Butonul de pornit/oprit are un joc minim, obisnuit de altfel. Imediat in fata lui se afla un mic buton pentru focalizare. Acesta opune suficienta rezistenta incat sa nu poata fi apasat accidental (este activ numai in modul AF). In fata lui se afla butonul pentru activarea filmarii. In margine se afla declansatorul si butonul de actionare al zoom-ului.

Ce gasim in cutie:

Aparatul (bineinteles), acumulatorul DMW-BMB9E, incarcatorul DE-A84A, cablul de alimentare al incarcatorului, cablul USB, cablu AV (audio-video), CD-ROM cu software si altul cu instructiunile de utilizare, curea, capac de obiectiv si snuruletul acestuia, parasolar.

 

Timp de expunere 1/100s, diafragma f/4.3, ISO 100

 

Utilizare pe teren

Raliul

Am folosit FZ45, pentru inceput, la Raliul Brasovului, respectiv TESS RALLY din 9 aprilie 2011. Intregul eveniment a fost de fapt o adevarata aventura.

Am aflat despre desfasurarea acestui eveniment destul de tarziu. Dar am gasit oameni receptivi la F64, care s-a oferit sa sponsorizeze deplasarea mea la fata locului. Si ca sa nu merg singur, am luat cu mine sotia si un alt prieten fotograf cu a lui prietena. Plecare dis de dimineata. La ora 5 si 10 eram toti imbarcati in autoturismul personal si am luat calea Brasovului pe DN1. Drumul a fost frumos, destul de liber, numai ca la un moment dat a inceput sa ploua. Asta e, mi-am zis, fie ce o fi, inapoi nu ma mai intorc.

Am cotit-o spre Rasnov, acesta fiind punctul stabilit dupa indelungi dezbateri despre unde e mai bine sa ne aflam ca punct de stationare si de fotografiere. Asa ca iata-ne pe drumul 73A. In masina, desi erau nori de ploaie cu picaturi mici, atmosfera era optimista. Mai ales ca la un moment dat s-a ivit si soarele. A trebuit sa trag putin pe dreapta pentru nevoi de maxima urgenta ce nu necesita amanare. Cand am dat sa ies din masina, wow, un vant mai ceva ca turbulenta lasata in urma de metroul bucurestean la sosire si la plecare din statie. Nu am putut masura viteza vantului, dar batea cu putere foarte mare. Si un frig… Na vreme! Initial am vrut sa ramanem undeva in locul acela drept, cu pajisti pe ambele sensuri de mers. Mai ales pentru panning-uri spectaculoase. Dar nu a fost chip. Vantul era naprasnic. Asa ca am pornit mai departe. Dii, spre Rasnov. Unde am ajuns prea devreme. Am gasit o benzinarie in oras, am parcat masina si am baut o cafea si am infulecat si niste sandviciuri bune. Afara incepuse sa ploua si mai puternic. In rafale, cu pauze de o tigara. Dar ne-am umplut plamanii cu un aer rece, curat…

Si acum ce este de facut? Ne-am uitat pe harta, sa vedem unde ne putem stabili tabara. Inapoi nu ne indemna inima, in camp, pe ploaie si vant. Am zis fie ce o fi si am pornit spre Brasov, via Cetatea Rasnov. Urcand, parca ploaia s-a mai domolit. Am gasit un refugiu suficient de larg in care se instalasera deja cu mult inainte alti pasionati de raliuri. Ne bagaram si noi, langa ei. Nu dupa scurt timp insa aparu jandarmeria. Care ne mutara. Mie imi scapa motivul… locul era pe o portiune dreapta, destul de departe de curba de urcare, aka sensul de desfasurare al evenimentului. Deci riscul ca un sofer sa iasa de pe sosea este aproape egal cu zero, dupa umila mea parere. Dar nu te pui cu organul. Cica putem opri oriunde unde nu este pusa banda alb-rosie legata artistic de organizatorii evenimentului. Buuun. La drum.

Am gasit un loc adecvat nu prea departe, am garat masina si ne-am pus pe asteptat. Si aveam de asteptat cam inca doua ore. Afara nici vorba de stat. In tot acest timp de asteptare am avut parte de: vant (deja banal si la oferta inclusa in pretul asteptarii), ploaie, iarasi vant, lapovita, iarasi ploaie, mazariche, ploaie, NINSOARE, ploaie, partial senin… si tot asa timp de doua ore. Eu, facut planuri. Aveam pungi de plastic si ma tot gandeam cum sa apar aparatul de apa. Pentru orice eventualitate luasem cu mine si un 60D cu noul 70-300mm IS USM L de la Canon. Astea doua puteau rezista la apa de afara. Asa ca orice ar fi, poze tot faceam.

Si ca sa nu ne plictisim, am avut parte de o surpriza pregatita de organizatori. Cu foarte putin timp inaintea inceperii raliului pe portiunea Rasnov, a venit o masina cu doi reprezentanti si a inceput sa intinda banda chiar in locul in care ne aflam. Dar nu ne-am miscat nici doi milimetri. Am legat banda de oglinda masinii, ca punct de sprijin. Hehe.

Chiar inainte de inceperea spectacolului, ploaia s-a oprit si noi am putut sa iesim afara sa ne desfasuram in voie.

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4, ISO 500, prioritate de timp

Trebuie sa recunosc, raliul nu este usor de documentat fotografic. Masinile se deplaseaza de regula intr-un singur sens, asa ca ai o singura ocazie sa faci o poza la masina care trece pe langa tine.

Mai trebuie sa recunosc si ca FZ45 este un aparat bun, dar nu facut pentru evenimente sportive. Bine, la o adica te poti descurca, dar dupa multe incercari si un anume fler.

Asadar, o combinatie beton in cazul meu. Pana sa ma dumiresc ce si cum, trecusera pe langa mine mai toti pilotii cu masinile lor colorate… Pentru cine vrea sa nu se mai chinuiasca in situatii asemanatoare: procedati ca pe vremuri, cu aparatele vechi pe film cu setari manuale. Adica, se trece aparatul pe focalizare manuala, se focalizeaza (sau, cum spun unii profesionisti, se face punerea la punct, daca ar fi dupa mine as spune se face clarul, dar ma rog…) undeva pe mijlocul distantei dintre planul apropiat si cel indepartat pe portiunea de cadru care se doreste a iesi clara si se face panning. De ce toate acestea? Pentru ca aparatul focalizeaza lent in situatii de sport de viteza, iar panning-ul se face si cu si mai mare dificultate datorita obturatorului electronic. Urmarirea subiectului in miscare rapida se face mai mult din instinct si in urma experientei fiecaruia. Cu toate acestea, masinile rapide care au trecut pe langa mine au fost… prea rapide. Unde mai pun si frigul care mi-a inghetat mana pe aparat…

 

 

Dar cum orice chestie poate fi fotografiata… am apelat la o abordare mai artistica… hahaha…

 

Timp de expunere 1/10s, diafragma f/8, ISO 80

Setari la limita aparatului. Mai mult nu am putut scoate, fotografia initiala fiind supraexpusa (aparatul nu poate decat pana la o diafragma de f/8). De unde si calitatea imaginii mai slaba.

Dar cum sunt un norocos, au venit Logan-urile, acesti bondarei ai sportului cu motor… Mare patriot FZ45-ul acesta! Tine cu productia autohtona!

 

Timp de expunere 1/800s (ca m-am saturat de imagini miscate, in plus ma asteptam la alta masina, nu la Logan), diafragma f/2.8, ISO 800 (deh, vremea nefavorabila)

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/3.5, ISO 640

 

Timp de expunere 1/640s, diafragma f/2.8, ISO 400, prelucrare ulterioara in PSE

Afirm ca acesta a fost un test la limitele aparatului. Daca s-a descurcat bine sau nu, depinde de punctul de vedere al fiecaruia dintre noi.

Dup ce s-a incheiat alergatul masinilor la deal, am plecat spre Poiana Brasov. Pe drum am intalnit si o masina de raliu avariata (a facut cunostinta de gradul I cu un parapet). Pe drum am vazut oameni inveliti in paturi groase de lana. Si nu erau ciobani. Ci spectatori. Inseamna ca noi am dus-o un pic mai bine, fiind mai la adapost. Dar si lumina a fost total neadecvata pentru FZ45…

Am fotografiat Brasovul de sus (vezi primele poze), apoi hai inapoi la Rasnov, la cetate. Dar vai, pe unde tocmai trecuseram noi cu 15 minute mai devreme, pac, copac rupt care bloca ambele sensuri. Politia, ocolire. Am ocolit pe un drum mai degraba forestier cu gropi mari. Vremea afara, ca sa ne faca in ciuda acum, frumoasa, soare, nori albi, putintel frig, dar vant puternic! In masina cald si bine. Cand am ajuns la locul in care am poposit pentru pozat, la nici cativa zeci de metri, pac, pac, doi copaci cazuti. Da’ mari! Nici urma de ocolire. Asa ca drum intors spre Brasov. Adio Rasnov… In cele din urma am ajuns cu bine acasa, traficul a fost normal, nimic spectaculos.

 

Calarie

Pe scurt si la obiect: intre 8 si 10 aprilie a avut loc Concursul National de Dresaj, Cupa Steaua Bucuresti (cai, nu caini). Normal ca m-am infiintat si eu. Duminica. Am primit pe loc permisiunea de a fotografia de la domnul Sorin Alexandrescu, responsabilul media al evenimentului. Am avut nevoie de permisiune deoarece la eveniment au participat persoane importante, printre care doamna Basescu, sotia presedintelui.

Ce a iesit, puteti vedea mai jos, fara alte comentarii din partea mea.

 

Timp de expunere 1/400s, diafragma f/4.5, ISO 100

 

Timp de expunere 1/200s, diafragma f/4.5, ISO 100

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4, ISO 100

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.6, ISO 100

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4.5, ISO 100

 

Timp de expunere 1/320s, diafragma f/5, ISO 100

 

Show:

Tot in aceeasi zi a urmat pe lista Salonul de Motociclete, Accesorii si Echipamente Bucuresti (SMAEB), unde m-am intalnit si cu prietenii mei de la F64.

FZ45 s-a comportat decent in lumina artificiala din interior. Am tinut aparatul cu o singura mana si am pozat din sold, ca sa zic asa. O placere sa lucrezi cu el in astfel de conditii. Mai jos o mica selectie de poze.

 

Timp de expunere 1/30s, diafragma f/4.5, ISO 400

 

Timp de expunere 1/40s, diafragma f/4.5, ISO 400

Chiar daca avem in cadru un reflector cu lumina destul de puternica, sistemul de masurare al aparatului nu se lasa pacalit.

 

Timp de expunere 1/15s, diafragma f/4.5, ISO 400

 

Timp de expunere 1/8s, diafragma f/4.5, ISO 500 (cam la limita timpul de expunere pentru o fotografiere cu o singura mana, unde miscarea involuntara este amplificata)

 

Timp de expunere 1/60s, diafragma f/3.2, ISO 200

 

Timp de expunere 1/60s, diafragma f/3.2, ISO 250

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/3.2, ISO 80

 

Timp de expunere 1/200s, diafragma f/5, ISO 80

 

Timp de expunere 1/800s, diafragma f/5.2, ISO 80

(Am constatat o oarecare lipsa de contrast la capatul lung al obiectivului, lipsa ce poate fi oarecum rezolvata ulterior prin post-procesare. Chiar daca prin aceasta se ajunge la o inducere artificiala a unui zgomot de imagine, pentru mine a fost si este ok. Daca fotografiam raw, cu siguranta as fi avut o calitate finala mai buna. Dar salvarea raw e lenta, adica astepti prea mult timp pentru a putea lua urmatorul cadru)

Iar la iesire, am trecut si pe la salonul de biciclete. Care m-a dezamagit. Biciclete de fite cu preturi pe masura. Si prost luminat, inghesuit, amplasat. Pacat…

 

Timp de expunere 1/40s, diafragma f/5, ISO 400

 

Gradina zoologica din Bucuresti:

Se demonstreaza inca o data versatilitatea lui FZ45. Dupa parerea mea, un aparat foarte bun in scopuri de amator, ca aparat bun la toate.

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.2, ISO 320

 

 

Iar daca conditiile de fotografiere sunt optime, se poate face chiar o decupare a cadrului.

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4.1, ISO 200

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.2, ISO 100

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.1, ISO 125

(Usoara neclaritate vine de la faptul ca fotografia a fost facuta prin-un geam dublu de siguranta)

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4.5, ISO 640

(Conditii dificile de fotografiere, atat datorita contrastului foarte mare intre zonele cu umbra si cele cu lumina, cat si a custii din gratii si plasa groasa de culoare verde inchisa. Am avut oarece probleme de focalizare datorita densitatii gardului de sarma.)

 

Timp de expunere 1/15s, diafragma f/5.2, ISO 800, zoom la maxim (600mm echivalent 35mm)

 

Daca va intrebati daca si care sunt distorsiunile obiectivului, mai jos doua exemple, unul la capatul wide, celalalt la capatul tele. Si acum caut o grila care sa ma ajute sa prezint distorsiunile obiectivelor, dar nu am gasit nimic multumitor. Asa ca am ales zidul de caramida. Oricum, daca ma intrebati pe mine, mult mai aproape de fotografia reala decat grila de hartie sau carton, care in afara de date de laborator, te poate ingrijora mai mult decat este cazul.

La capatul scurt (25mm echivalent 35mm)

 

La capatul lung (600mm echivalent 35mm)

Distorsiunile sunt bine controlate, dupa parerea mea.

Pe lumina slaba nu am constatat dificultati majore in focalizare, iar rezultatele obtinute au fost, per ansamblu multumitoare, cum se poate observa si din urmatoarele imagini.

 

Timp de expunere 1/80s, diafragma f/4.3, ISO 800

 

Timp de expunere 1/80s, diafragma f/2.8, ISO 800, capatul scurt (25mm echivalent 35mm)

 

 

In privinta culorilor, FZ45 ofera nuante vii, placute.

 

Timp de expunere 1/125s, diafragma f/5.6, ISO 80

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.2, ISO 320

 

Timp de expunere 1/320s, diafragma f/3.6, ISO 80

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/5.2, ISO 200

 

Timp de expunere 1/25s, diafragma f/5.6, ISO 80

La detalii, bineinteles ca nu se poate compara cu un DSLR, de exemplu, sau cu alt aparat foto cu senzor mai mare. Cu toate acestea captorul lui FZ45 permite si decupari, in limitele rezonabilului.

 

Timp de expunere 1/250s, diafragma f/4.9, ISO 100

Si decupajul:

Am fortat un pic aproximativ 100%, ceea ce de obicei nu fac la astfel de aparate foto. Rezultatul este, in opinia mea, multumitor.

 

Un alt exemplu…

Timp de expunere 1/200s, diafragma f/5.6, ISO 80

 

In conditii de lumina puternica si contrast ridicat, FZ45 se comporta astfel:

 

Timp de expunere 1/320s, diafragma f/4.1, ISO 80

 

Timp de expunere 1/320s, diafragma f/4, ISO 80

Decent. Nici foarte foarte, nici prea prea.

 

Gradina Botanica:

O chestiune care pe mine m-a amuzat teribil, dar care a enervat pe un amic de al meu.

Vineri, fiind o zi superba, m-am gandit sa fac o pauza si sa ies din cotidian. Am sunat prietenul respectiv si ne-am intalnit la Obor. Fiind deci aproape de noua Piata Obor, prietenul m-a rugat sa ii arat ce descoperisem cu doua zile inainte. Asadar, si in luna mai, deasupra pietei de legume si fructe, urcand cu scari rulante (asta e buna, scari rulante intr-o piata – alte vremuri…), se pot vizita mici galerii de arta (pictura, fotografie, arta abstracta) in viitoarele spatii de inchiriat pentru negustori (asa banuiesc, destinatia finala fiind cea de mici magazinase de haleala, pileala, de astea…). Prietenului meu nu ii venea sa creada… Si initial nici mie. O surpriza placuta se vizitezi deasupra unei piete agro-alimentare mici galerii de arta. Sa nu mai spun de bannerele mari cu poze vechi din Bucuresti, cu picturi care infatiseaza cum arata piata Obor de-a lungul vremurilor. Fain.

De la Obor, ne intrebam unul pe altul ca unde mergem, exact ca vulturii din Cartea Junglei… Si acum ce facem, varianta romaneasca Si acum unde mergem?

Pana la urma am mers… in Gradina Botanica. Unde o alta surpriza. Frecventez “parcul” de cateva zeci de ori pe an. Pentru ca imi place linistea, mai ales in cursul saptamanii. Stiam ca trebuie sa platesti o taxa foto. Aceasta era trecuta pe afisul din geamul casieriei. Surpriza e ca acum nu am citit decat taxa de intrare. Asadar, fara taxa de pozat. MARFĂ! Nu ca era scumpa… dar am salutat amandoi ideea.

Eu, cu un FZ45 si un Nex-5. Prietenul meu cu ditamai DSLR-ul Canon si obiective L. Eu, cu Panasonic FZ45 eram oarecum pregatit pentru a poza de la gaze la obiecte fotografice din zare. Prietenul meu, fara experienta in macro si evident fara obiectiv dedicat s-a chinuit ceva cu gazele. Eu, de asemenea, nu aveam macro adevarat. Dar FZ45 poate fotografia de aproape, nu chiar macro, dar de un close-up sanatos tot e bun (a se vedea fotografia cu fluturele in iarba). M-am amuzat copios cand prietenul mi-a marturisit ca “Mama, ce greu e sa pozezi macro!”. Adica gaze. Mie imi spune? Transpiri de zici ca slabesti cel putin 1 kg (ce bine ar fi, dar nu, transpiri de placere!), te contorsionezi in toate chipurile sa prinzi gaza care a naibii daca sta suficient de mult pe loc… Gazele astea zburatoare… Apoi. daca mai bate si vantul, iti vine sa te impusti. Ma rog, deliciile fotografiei macro in toata regula.

Dupa ce m-am plictisit de moarte in timp ce amicul alerga dupa bondari mai ceva ca un copil mic, am ajuns in zona serelor. De unde a inceput distractia. Pentru mine. Apropo, eu cu FZ45 pozam tot ce prindeam, amicul nu. Ca trebuia sa tot schimbe obiectivele, ba pus si dat jos teleconvertorul, ba obiectivul… Dupa o ora iti piere cheful…

Acum, nu care cumva sa ma intelegeti gresit, ca ma supar si nu mai scriu nimic. Bineinteles ca un aparat foto de talia lui FZ45 nu se poate compara cu un DSLR, pe care se monteaza pe deasupra si obiective de lux! Dar sa nu uitam scopul nostru: fotografia. Sa nu uitam ca trebuie sa ne si distram, ca doar nu castigam din fotografie. Sau? In alta ordine de idei, recomandarea mea personala pentru fotojurnalisti: un FZ45 in trusa nu este rau, ca doar nu faceti fotografii de marimea unui banner. La exterior, pe lumina buna, e chiar mai rapid decat schimbati voi obiectivele… In plus si filmeaza HD. Si filmeaza bine! Mai ales ca puteti trece neobservati, nu paparazzi. Dar ma rog, fiecare cu parerea lui…

Sa revin la prietenul cu L-uri. Eu radeam cu gura pana la urechi, el bombanea de zor. Am reusit sa pozez foarte “simplu” ceea ce pentru el era mai greu. Si ca sa ma distrez si mai mult, am schimbat saturatia jpg-urilor cu o treapta. Mai sus. Stau si ma gandesc ca daca aveam si o lentila macro Raynox…

Rezultatele mele le puteti observa mai jos.

 

Timp de expunere 1/100s, diafragma f/5.2, ISO 200, compensare expunere –1 EV

 

Timp de expunere 1/320s, diafragma f/5.2, ISO 200, compensare expunere –0,66 EV

 

Timp de expunere 1/160s, diafragma f/5.2, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV; fotografie prin geam, in sera

Din pacate, focalizarea in modul macro la FZ45 nu se compara cu cea a unui DSLR cu obiectiv dedicat macro, iar reglarea manuala a clarului nici atat. Poate cu un trepied, pe care la momentul acela nu il purtam cu mine… Tare as fi vrut prin picaturile in focus.

 

Timp de expunere 1/80s, diafragma f/5.2, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

Fotografie prin geam, in sera

 

Timp de expunere 1/100s, diafragma f/5, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

Fotografie prin geam, in sera

 

Timp de expunere 1/50s, diafragma f/5, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

Fotografie prin geam, in sera

 

Timp de expunere 1/400s, diafragma f/5, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

 

Timp de expunere 1/200s, diafragma f/5, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

 

Timp de expunere 1/200s, diafragma f/4.9, ISO 200, compensare de expunere –0,66 EV

 

Timp de expunere 1/60s, diafragma f/5.2, ISO 400, compensare de expunere –0,33 EV

 

Timp de expunere 1/100s, diafragma f/5, ISO 80, compensare de expunere –0,33 EV

Cadru ajutat prin prelucrare soft cu PSE

Pentru a nu va plictisi (sper ca ati avut rabdare sa parcurgeti cele prezentate pana in acest punct), cateva impresii pro si contra, pur personale, urmate de recomandari, tot personale, referitoare la accesorii.

Bile albe:

    Nici un joc al obiectivului odata ce aparatul este pornit.
    Posibilitati de setari manuale similare unui DSLR pentru incepatori
    Filmare HD excelenta
    Sunet stereo incantator
    Zoom-ul este destul de fin pentru un sistem actionat electric
    Fara rateuri in focalizare demne de mentionat (ca orice compact, focalizarea devine dificila cand se fotografiaza printr-un geam murdar, printre gratii, sau garduri de sarma, etc.)
    Vizorul electronic, care, chiar daca nu are o rezolutie mare, ajuta in multe situatii
    Greutatea redusa

Bile negre:

    Parasolarul, care, datorita sistemului de prindere, nu se fixeaza suficient de ferm, existand riscul de a cade destul de usor (acesta a fost si motivul pentru care nu l-am folosit deloc in timpul testarii).
    Salvarea formatului raw, foarte lenta si implicit blocarea aparatului pe durata salvarii imaginii.
    Prea lent in anumite situatii (de fapt, caracteristica tuturor compactelor si mai ales celor super-zoom).
    Nu are patina de blitz externa (poate fi considerata un moft).

Accesorii recomandate:

  •     Ecran de protectie. Daca e sa vorbesc de ecran de protectie, favoritul meu este Kaiser 6076. Va spun si de ce: contine trei folii de maxim 4.5 inci ce pot fi taiate la dimensiunea si forma dorita. Pe spatele fiecarei folii sunt deja creionate cele mai uzuale dimensiuni. La o aplicare atenta, folia tine ani buni (am pe ecranul telefonului mobil o astfel de folie de mai bine de 3 ani! Si nu care cumva sa strambati din nas ca nu mi-am schimbat telefonul, da?).
  •     Microfibra. Acum, parerea mea, daca tot cumparati microfibra, luati cu incredere kit-ul Giottos CL1002. Argumente: pe langa bucatica de microfibra (care este mai mare decat de obicei, cel putin asa stiam eu), in kit mai gasim un flacon cu lichid de curatare, o perie moale, betisoare (a nu se confunda cu cele de urechi!) si o pompa de suflat praful de dimensiuni confortabile. Mod de utilizare: prima si prima data se sufla praful cu pompa. Daca nu suntem multumiti de rezultat, apelam la perie. Dupa care pulverizam lichidul de curatat intotdeauna pe microfibra, niciodata pe suprafata de curatat (exista riscul ca lichidul sa patrunda inauntru). Se sterge cu grija, apasand usor. Pentru a indeparta eventualele scame ramase, se va folosi din nou pompa.
  •     Geanta. Ati putea foarte bine sa umblati cu aparatul intr-o punga de plastic adecvata (cum de altfel am procedat si eu in vremurile apuse). In acest mod sigur nu o sa atrageti atentia, dar protectia oferita este egala cu zero. Iar atentia sporita continuu ca nu cumva sa loviti aparatul poate deveni foarte stresanta. O prima recomandare ar fi Tamrac 3320 AeroZoom 20, dar pentru cei care prefera o geanta clasica, recomand Kata DC-433. Mai scumpa, dar mai sic. In plus, vine si cu husa de ploaie pentru cazuri mai extreme.
  •     Card SD de cel putin 8GB, daca nu 16GB. Si neaparat suficient de rapid. Ceva de genul acesta. Nu stiu alte carduri cum se comporta, dar am formatat un Sandisk de trei ori consecutiv in aparat foto (pe un canon, dar nu low format), chiar am memorat pe el ceva fotografii, dar tot am putut sa recuperez pozele de dinainte (am uitat ca nu am transferat pe PC unele fotografii facute cu alt aparat si am formatat din greseala atunci cand am folosit cardul pe un altul, de la alt producator. Asta e, se mai intampla).
  •     Tub adaptor Panasonic DMW-LA5. Pentru cui ii place sa foloseasca filtrele. De fapt, daca stau bine si ma gandesc, mai devreme sau mai tarziu parca tot ne-ar trebui un astfel de tub. Am fost la munte cu el, si parca as fi vrut tare mult sa pun un filtru de polarizare… Pe acest tub se monteaza filtre cu un diametru de 55mm. Recomandarea mea este, daca luati tubul, folosirea urmatoarelor filtre: Hoya Cross Screen pentru aparitia de un numar de patru raze in jurul punctelor de lumina punctiforme. Hoya UV-HMC ca filtru de protectie permanent in cazul in care va decideti sa folositi tubul tot timpul. Desi sunt multi care spun ca orice filtru pus in fata unui obiectiv diminueaza mai mult sau mai putin calitatea optica, eu folosesc cu placere filtrele UV pe post de protectie. Pentru ca pot lucra mai fara grija ca murdaresc obiectivul, ca pot zgaria lentila frontala. In plus, capacul pentru lentila frontala nici nu il mai folosesc decat in cazuri strict legate de transport. Asa am aparatul mult mai repede gata de fotografiat. Scap de secundele pe care in mod normal le pierd dand capacul jos si bagandu-l in buzunar. Pentru cei care se gandesc la o eventuala “afacere” cu filtre, recomand Hoya Introduction Kit (UV + Polarizare Circulara + Warm). Filtrul Warm “amplifica” culorile calde. Util de exemplu iarna, cand avem zapada si cand fotografiile au in mod natural o tenta prea puternica de culori reci. Cei cu dare de mana pot opta, bineinteles, pentru filtrele din gama pro: Filtru Kenko Zeta UV, Hoya Polarizare Circulara Slim Pro1 Digital, set de filtre Hoya Digital (UV HMC + Polarizare Circulara + ND x8), etc.
  •     Cititor de memorie. Util daca dorim sa descarcam fotografii pe un alt calculator pe care nu dorim sa il “impovaram” cu driverele pentru aparatul foto (de exemplu pe calculatorul iubitei, iubitului, prietenilor, la munca, etc.). Personal sunt foarte multumit de Transcend P8.
  •     Trepied. Util mai ales pentru peisaje in lumina slaba. Recomandarea mea pentru acest tip de aparat este Fancier WF3642. Motive: constructie robusta, sustine maxim 2 kg, chestie mai mult decat binevenita daca va decideti mai tarziu sa treceti in tabara DSLR-urilor entry-level, picioare independente care il fac mai usor de agatat de chingile unui rucsac, de exemplu, conceput pentru o utilizare cat mai rapida. Iar daca ar fi sa vorbim de mini-trepied, recomandarea mea (gata cu recomandarile gratuite) este GorillaPod Joby GP2.

Referitor la recomandarile de mai sus: am incercat sa ofer informatii utile despre accesorii. Poate unii dintre dumneavoastra nu le veti cumpara niciodata. Poate unii le vor cumpara si vor regreta mai tarziu. Sau vor regreta ca nu le-au cumparat. Sfatul meu: cantariti bine ce aveti nevoie si daca aveti nevoie. Probati inainte de a cumpara. Si ascultati sfaturile pe care vi le dau altii. Asta nu inseamna ca trebuie sa si le urmati… Dar un sfat din partea unora care stiu ceva despre aparatura foto nu strica, nu?

Va multumesc pentru atentie si va astept si data viitoare.

Gata. Am plecat… Stati sa imi iau caruta…

 

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • se asteapta mult pina incarca , de la o poza la a doua ? ati scris ca este recomandat evenimentelor sportive , ati facut faza cu panasonicul fz 45 ? vrema nefavorabila !!!! la raliul Brasov , nu dam vina pe vremea rea .din contra cred ca va ajuta sa furatzi imagini si mai bune .mai mult succes pe viitor .

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.