Cum să faci un portret bun: ce cred fotografii români (I)

Postat de: Diana Mesesan Diana Mesesan

Cum să faci un portret bun e o întrebare legitimă atât pentru un fotograf începator, cât şi pentru unul avansat. Şi mai ales e genul de întrebare la care deşi începi să găseşti propriile răspunsuri odată ce evoluezi, nu poţi să o epuizezi şi să spui, gata, am înţeles perfect ce înseamnă un portret. Un portret implică o mulţime de factori: tehnică, poveste, relaţia cu subiectul, încadrare, timp, compoziţie, context etc. Poate aspectul cel mai misterios în legatură cu portretul e faptul că se bazează pe o relaţie, o colaborare între fotograf şi cel fotografiat. 

Pornind de la ideea că fiecare fotograf are propriile răspunsuri legate de ce înseamnă un portret bun, am rugat câţiva fotografi care îmi plac să trimită un portret făcut de ei şi un mic sfat despre ce înseamnă un portret bun. Fiecare a avut libertatea să aleagă aspectul cel mai relevant  legat de ce înseamnă să faci un portret bun. Am discutat cu 9 fotografi români şi o fotografă din S.U.A., Kathleen Laraia McLaughlin, care are o relaţie deosebită cu Romania şi a fotografiat de multe ori aici. 

 

Aqua, de Hajdu Tamas
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

„Un portret bun nu înseamnă doar o fotografie pur tehnică- lumină, DOF şi expunere academică, poate fi şi creativă, jucauşă. Contează mai mult sa ne spună o poveste reala sau indusă despre persoana fotografiată. Când fac portrete îmi place să pun în faţa subiectului diferite obiecte, astea pot fi frunzele şi crenguţele fine de la copaci sau chiar un acvariu, în cazul de faţă.”

 

Daria, de Dacian Groza

tumblr_myde6lsdnE1qgoxoko1_1280

„Contează să te apropii de persoana fotografiată, să se simta în largul ei cu tine şi cu aparatul. Atunci poţi face un portret sincer, cu adevarat reprezentativ.Tehnica folosită nu contează aşa mult. Dacă vrei să faci un portret standard şi corect, te interesează cum pui lumina şi ce obiectiv ai. Dacă vrei un portret care să transmită personalitatea omului, tehnica nu mai contează, poţi folsi orice. Pentru portretul acesta am folosit un Ricoh Gr, cu obiectiv echivalent de 28mm. Nu prea e indicat pentru portrete, după regulile pe care le ştim. E însă aparatul meu preferat.” 

 

Gabi, de Ioana Carlig

ioana_carlig

„Ea e Gabi, are 12 ani. În cazul portretului ăstuia, cheia e timpul. După câteva zile petrecute cu familia și prietenii ei, făceam parte din gașcă. Am vorbit de băieți, ne-am machiat și ne-am vopsit părul. Aici eram la scăldat.”

 

Portret, de Marin Raica

tumblr_myxprtdzi31r76m1io1_1280

„În orice relaţie fotograf-subiect se realizează un schimb, dai şi primeşti. De fiecare dată când faci un portret bun primeşti un pic mai mult de la subiect. Greu de dat un sfat, dar un portret bun, când îl faci şi când îl priveşti, cred că ‘îl simţi în stomac’- asta am citit-o undeva şi mi-a plăcut.”

 

 Portret, de Andrei Nacu
andrei nacu 10

„Cred că de multe ori portretele sunt mai degrabă autoportrete. De aceea, deşi este esenţial să ştii ce vrei sa spui despre cel fotografiat, mă gândesc că este cel puţin la fel de important să ştii ce vrei să arăţi despre tine.”

 

Portret, de Ioana Moldovan
1622176_10152138200418189_1035679973_n

„Portret bun? Pentru mine este acela care “vorbeşte” cât mai mult despre subiect. În această idee, încadrarea are un rol esenţial. Într-o încadrare strânsă, gen buletin, informaţiile, senzaţiile, emoţiile transmise sunt limitate la expresiile faciale. Şi cam atât. De aceea, prefer încadrările mai largi, care includ elemente din mediul înconjurător al subiectului. Denumirea în engleză este “environmental portrait”, în romană, traducerea îmi sună dubios. Da, acele încadrări care permit mai multor elemente incluse în cadru să spună ceva despre omul din fotografie. Nu ştiu, poza de pe noptiera, magneţii de pe frigider, postura corpului, poster-ul cu Nirvana rămas pe perete din liceu, gardul casei vopsit verde pal. Sau orice element care poate ajuta să nu limităm experienţa senzorială a privitorului legată de portret la simpla observare de bun simţ a faptului că subiectul are colţurile gurii în sus sau în jos, ceva sclipire în ochi sau mai multe riduri la ochiul stâng.”

 

Portret, de  Kathleen Laraia McLaughlin 
1654726_10151910168556725_2088143821_o

„Dacă fac un portret de studio, formal, încerc mai întâi să îi fac pe cei din faţa camerei să se simtă relaxaţi. Le spun că testez luminile şi să nu se îngrijoreze de cum arată. În acest fel “subiectul” se obişnuieşte cu camera. Apoi când trec la fotografiatul propriu-zis, le spun că arată grozav şi le dau câteva indicaţii (mişcă-ţi umerii/corpul puţin spre stânga sau spre dreapta, înclină-ţi puţin bărbia etc). Asta este însă necesar doar când subiectul are nevoie de sfaturi şi de o oarecare îndrumare în a poza. Când fotografiez însă pe teren şi documentez oameni în mediul lor, acasă, sau la muncă, încep o conversaţie şi petrec timp cu ei. Am descoperit că oamenilor le place să împărtăşească poveşti şi să asculte. Îi intreb apoi dacă pot sa le fac o fotografie şi odată ce primesc aprobarea, nu le dau nici un sfat despre cum să pozeze, ci fotografiez pur şi simplu când vad ceva ce îmi place. De obicei, până în acel punct, persoana s-a obişnuit cu mine şi cu prezenţa mea. Este tipul meu favorit de portretistică.”

 

Portret făcut în tribul Mursi din Valea raului Omo, Etiopia, de Tudor Vintiloiu

00027193-SPP-OMO-001

„Pentru ca un portret să fie reuşit, el trebuie să transmită ceva, să spună ceva despre persoana din imagine. Să poată face ca un necunoscut să îl vadă şi să-l cunoască pe cel fotografiat, aşa cum l-ai cunoscut tu, prin ochii tăi. Aşa că trebuie să existe o relaţie, o cunoaştere între fotograf şi subiect. Chiar şi una de moment, din privire. În acelaşi timp trebuie să fii conştient că simpla ta prezenţă şi cea a aparatului de fotografiat schimbă reacţiile şi comportamentul subiectului. Aşa că cel mai important lucru este să fii discret. Şi să aştepţi. Să aştepţi ca prezenţa ta să nu mai fie un factor disturbator, să îi îngădui persoanei să se obişnuiască cu ideea că va fi fotografiat. Un portret reusit este o colaborare între fotograful atent şi subiectul care se lasă fotografiat.”

 

Portret, de Andreea Retinschi

portret bun sfaturi portret bun„Sedinta e facuta in prima parte  a lunii septembrie si am tras la ora 20 fara un pic, in ultimele raze de soare, cand tocmai s-au aprins felinarele pe Lipscani.  Am folosit un obiectiv de 50 mm, diafragma 2.8. 1/125, ISO 1600 pe un Canon 5D.  Modelul este luminat cu lumina naturala si o blenda, tinuta aproximativ la un metru sub profil. Pentru mine cel mai important este ca modelul sa se simta confortabil in fata aparatului. Daca privirea arata nesiguranta, nu mai conteaza expunerea, contrastul si editarea. De aceea vorbesc mereu cu modelele, le incurajez si atunci cand e cazul le povestesc despre atmosfera sedintei si personajul pe care trebuie sa il interpreteze. Pana acum a mers. :)”

 

Portret, de Vlad Florut 
SG200228

„Celor care doresc un sfat le-aş spune următoarele:  A fotografia privirea nu e același lucru cu a fotografia ochii. Contextul face parte din portret.”

 




test - array(0) { }

Comentarii

Sortează după:
  • Dată
  • Raspunsuri
  • Ultima activitate

Lasă un comentariu

Adresa de E-mail nu va fi publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.

Top