Fotografii români definesc o fotografie bună (I)
A face artă este ceva personal, chiar intim am putea spune. Fiecare cu drumul său, cu reușitele și dezamăgirile sale, cu modul său particular de a înțelege și învăța lucrurile. Pentru că arta, de orice tip, este mai degrabă drumul decât destinația. Uneori aceasta nici nu există … Important e că lucrurile să se miște într-o direcție, nu să găsești un loc călduț în care să te așezi comod și gata. Generațiile actuale tind însă din ce în ce mai tare să stea la adăpost. Începem să fim din ce în ce mai „destination-heavy and journey-light”, dacă îmi este permis americanismul. Și nu doar în fotografie.
În urmă cu ceva vreme, am adresat fotografilor români (pentru volumul „De ce fotografia?”), două întrebări pe care le consideram și le consider încă esențiale:
Ce este fotografia pentru fiecare dintre ei în parte? Și cum ar defini o fotografie bună?
Dacă faci pasul dincolo de hobby, fotografia nu mai este doar un mod de a te distra, ci se transformă în căutare, în confruntări, în vise, în lucruri ce țin de suflet, dar mai ales în bucurie. Ea redefinește, distruge sau zidește. Pentru că lucrurile se rezumă de fapt la modul de a simți și de a face fotografia. Și pentru că istoria fotografiei nu s-a sfârșit brusc în anii din trecut. Istoria include orice facem chiar acum. Iar concluzia, la nivel global, este că imaginile realizate în acest moment nu numai că se adaugă la istoria mediului, dar lucrările trecutului sunt reînnoite de cele mai bune lucrări ale prezentului. Imaginile noi schimbă subtil, dar irevocabil, trecutul, deoarece contribuie la viitor.
Întrebările aparent simple s-au dovedit a avea un substrat greu. Reluăm aici idei despre ce înseamnă o fotografie bună, așa cum vede fiecare lucrurile.
Astăzi primim răspunsuri de la Olah Lazslo-Tibor, Hajdu Tamas, Natalia Ciobanu, Anca Cernoschi, Andreea Retinschi, Cornel Lazia, Codrin Lupei, Matei Hablinschi, Gina Buliga, Mirela Momanu, Cornel Hlupina, Mishu Vass și Constantin Nimigean.
O fotografie bună, pentru mine, trebuie să conțină o poveste, să fie ca o carte pe care să o citesc pagină cu pagină (pixel cu pixel), la care să fiu nevoit să mă întorc de mai multe ori. (Olah Laszlo-Tibor)
Fotografia este în primul rând un mod de exprimare. Iar răspunsul referitor la o fotografie bună este simplu: fotografia pe care abia aștepți să o publici. (Hajdu Tamas)
O fotografie bună nu e aceea care e creată după toate regulile existente. O fotografie bună are o idee, o istorie și captează atenția spectatorilor, rămânând în sufletul acestora. Ea își are izvorul în inima și în sufletul fotografului și țintește aceleași dimensiuni ale privitorului. (Natalia Ciobanu)
O fotografie bună este cea care nu doar reușește să transmită ceea ce a vrut autorul, dar provoacă privitorul la alte interpretări. (Anca Cernoschi)
Termenul „bun” este interpretabil în funcție de preferințele individuale, dar pentru mine este acea fotografie care mă oprește din ceea ce fac, de la care nu îmi pot lua ochii, acea fotografie care îmi reamintește cât mai am de învățat și mă face să îmi doresc să creez ceva mai bun. (Andreea Retinschi)
O fotografie bună mă face să simt ceva. Este și mai bună dacă mă face să simt ceva, rezonând în același timp cu sistemul meu de valori. (Cornel Lazia)
O imagine bună este acea imagine la care te tot întorci în timp să o revezi fără ca ea să fie șocantă, extravagantă… dar care face ca ceva în tine să vibreze și să te descoperi în ea. (Matei Hablinschi)
Imaginile pe care le iubesc (bune sau rele, nu știu cu siguranță) se regăsesc undeva în mine, într-un ecou. Multe dintre cele care au atins ceva acolo sunt aproape imposibil de explicat, de povestit, iar unele sunt departe de ceea ce înseamnă clasic, dar, pentru mine, fiecare moment, fiecare respirație din ele reprezintă mult mai mult decât „o mie de cuvinte”. (Codrin Lupei)
O fotografie bună trebuie să trezească în mintea privitorului, în prima fază, o emoție, o vibrație, o stare de bine. O fotografie bună este acel cadru pe care îți dorești să îl mai vezi și a doua oară și care îți transmite de fiecare dată parcă altceva, e acel cadru pe care îți dorești să îl pui undeva unde să îl poți vedea mereu, vorba unui prieten: „fotografia asta mi-aș pune-o pe perete!” O fotografie bună este un cadru pe care îl descoperi de mai multe ori, un cadru care te enervează, dar care te și atrage! Foarte interesant este că atunci când, din 500 de cadre dintr-o tură foto, simți că ai fie și numai 3 cadre bune, ai certitudinea că ai făcut un pas înainte! (Gina Buliga)
Pentru mine, o fotografie bună este aceea care mă lasă pe gânduri și nu îmi iese apoi din gânduri ușor. (Mirela Momanu)
O fotografie foarte bună este una căreia nu ai ce să-i reproșezi. O fotografie bună este una care ar fi putut fi foarte bună. (Cornel Hlupina)
O fotografie bună, după mintea mea, este aceea care comută privitorul din starea lui negativ-inocentă (ignoranţă sau anestezie) într-o stare de anxietate capabilă să îl mişte (conştientizîndu-l asupra realităţii sau a propriei realităţi interioare), oferindu-i o revelaţie şi un îndemn la acţiune (de la acţiunea de a ieşi afară pentru aer curat, pînă la aceea de maximum curaj, menită să schimbe lumea). Orice fotografie, indiferent cu ce este făcută, cît de corectă sau atipică din punct de vedere tehnic, cît de genuină sau prelucrată, poate fi bună în acest fel. În cele din urmă, arta se cuantifică în emoţie şi gradul ei de influenţă în viaţa oamenilor. Nu în numărul de reguli (sau trenduri) respectate. (Mishu Vass)
O fotografie bună este una în care prietenia de care spuneam mai sus se întamplă și între cei doi împreună cu subiectul. Trebuie să existe o poveste a fotografiei, o idee conceptuală, nu numai o imagine ideală facută în mare parte cu ajutorul unui aparat foto extrem de scump și a unor cunoștințe tehnice extrem de bine puse la punct. (Constantin Nimigean)
Va urma!
2 Comments
Altfel spus fotografia adevărată iese din aparat la declanșare nu din soft la…reșapare !
O fotografie buna nu este decât aceea care transmite un mesaj puternic, bine definit și o emoție logica și nu în ultimul rând nearanjata intenționat. Pur și simplu subiectul se află acolo în acel fel în mod natural nederanjat de nimeni