Aparatele foto mirrorless
Reducerea dimensiunilor aparatelor foto poate avea in prezent atat conotatii pozitive, cat si negative, in functie de contextul ales. Cand vine vorba insa despre trusa foto, e clar un avantaj, oricine dorind sa poarte o geanta cat mai usoara si de mai mici dimensiuni. Odata cu lansarea aparatelor compacte fara oglinda (mirrorless sau non-reflex) acest lucru a devenit cat se poate de posibil.
Aceste aparate isi gasesc loc in geanta fotografilor amatori, entuziasti, dar si a multor profesionistilor care doresc un aparat de rezerva de mici dimensiuni, care furnizeaza in acelasi timp imagini de o calitate exceptionala.

Apasam pe derulare inainte, trecem prin nenumarate SLR/ DSLR /HDSLR-uri, si avem un deja-vu: la fel ca la inceputuri, aparatele sunt “dezbracate” tocmai de sistemul de vizare reflex, care a atras oamenii in era moderna a fotografiei. In locul sau avem de-a face cu un LCD generos, care spre binele nostru (sau nu) ne aminteste de vremurile cand vizam si compuneam imaginile pe o bucata de sticla, desi astazi sticla este una mult mai luminoasa decat acum 100 de ani si fara efectul de inversare verticala si orizontala a imaginii. Pentru cei care prefera un echipament de mici dimensiuni si usor de transportat, aparatele foto non-reflex/mirrorless sunt cu siguranta o alegere ideala.
Aproximativ jumatate din camerele de acest gen sunt dotate doar cu un LCD pentru vizare si inregistrare, celelalte avand suplimentar un vizor electronic care, in functie de rezolutie, poate inlocui cu destul success sistemul de vizare reflex, in ce priveste incadrarea precisa a scenei fotografiate. Desi vizoarele electronice din dotarea camerelor mai vechi redau o imagine destul de granulata si slaba calitativ, un vizor al unui model de aparat recent ne poate incanta cu rezolutii de pana la 1.5 milioane de pixeli.
Panasonic si Olympus ofera vizoare optionale pentru camerele cu vizare pe LCD produse de ei, acestea montandu-se pur si simplu pe patina de blitz a aparatelor, oferind utilizatorului o imagine completa a cadrului fotografiat.
Un aspect foarte important in utilizarea acestor aparate este ca datorita absentei oglinzii, la schimbarea obiectivelor, senzorul este complet expus prafului si altor particule minuscule care ar putea sa provoace pagube considerabile. Din acest motiv este necesara o atentie sporita in cazul in care schimbam obiectivele: nu va expuneti la praf, vant sau orice alta sursa care poate afecta claritatea imaginilor.
Panasonic ofera o gama de aparate cu vizare pe senzor, cu sau fara vizor electronic: Lumix G2 face parte din categoria celor cu vizor si vine intr-un pachet impreuna cu obiectivul Lumix G Vario 14-45mm f/3.5-5.6 pe montura MicroFourThirds. Este dotat cu un senzor Live MOS de 12.1 MP, vizor de inalta rezolutie cu 1,400,000 de puncte, abilitatea de a inregistra fotografii RAW si JPEG, video AVCHD Lite si un ecran LCD tactil de 3.0”, cu rezolutia de 460,000 puncte .
O noutate in domeniu o reprezinta Panasonic Lumix GH-2, cu un senzor Live MOS de 16.5 MP, un procesor de imagine imbunatatit si filmare la rezolutie Full HD 1080/60i.
Panasonic Lumix GF-1 este unul dintre cele mai apreciate aparate foto din categoria celor non reflex, datorita designului simplu, a constructiei robuste si nu in ultimul rand a vitezei de lucru. Este produs in doua 


Olympus E-P2, disponibil la vanzare in trei versiuni: body (doar corpul), cu obiectiv 17mm f/2.8 sau –finalmente– cu Zuiko 14-42mm, dispune de aceleasi calitati impresionante ca E-PL1, cu imbunatatiri precum stabilizarea de imagine, ecranul marit la 3.0”, viteza maxima de declansare de 1/4000s (fata de 1/2000), capacitatea de sincronizare cu blitul la timpi mai scurti (1/180s fata de 1/160s), nivela virtuala si difuzoare + microfon stereo.

Sony NEX-3 si NEX-5 sunt dovada vie a faptului ca bun nu inseamna neaparat mare… Mai exact: cei de la Sony au reusit sa proiecteze si sa realizeze un aparat de dimensiuni reduse cu un senzor de imagine format APS-C, o combinatie de mult timp asteptata cu interes de public.



De la Leica putem discuta de doua camere, anume Leica M-9 si Leica X1. M9 este ceva mai special, dincolo de pretul distins, este singurul aparat foto digital cu senzor de 35mm(full frame) din clasa camerelor non reflex, urmas al aparatelor rangefinder pe film de 35mm, lansate chiar de acelasi producator in urma cu mai bine de jumatate de secol, compatibil cu aproape toate obiectivele cu 
Este produs in 2 nuante, negru sau gri otelit. In interior se gaseste un senzor CCD full frame de 18 MP care poate capta format RAW sau JPEG. Sistemul de focalizare al lui M9 este de aceeasi precizie remarcabila ca la toate modelele anterioare din seria M. Ecranul LCD de 2.5” permite revederea fotografiilor la o rezolutie inalta si cea mai buna claritate.

Aparatul inregistreaza imaginile in format RAW si JPEG si, intocmai ca M9, nu filmeaza. La urma urmei, cu Leica nu filmezi! Poate captura instantanee la aproximativ 3 cadre/secunda, iar sensibilitatea ISO urca pana la 3200. Compunerea, revizuirea si editarea se fac pe ecranul de 2.7” de pe spatele camerei.




