Corsetul Mainbocher – O poveste despre modă, război și fotografie
Cine? Horst P. Horst
Ce? Fotografia Corsetul Mainbocher
Unde? Studiourile Vogue, Champs-Élysées, Paris
Când? August 1939
Cum? O împletire de talent, inspirație, muncă, umbre, lumini și multe altele.
Dar despre ce este vorba? Ce liant poate exista între o fotografie de modă înfățișând o frumoasă tânără strânsă într-un corset și război? Ce simboluri se leagă și se dezleagă pe filmul acestei poze și care este drama ascunsă de aparenta nemișcare statuară a tinerei? Despre toate acestea vă voi povesti în paragrafele următoare.
Despre viața lui Horst
Autorul acestei fotografii, Horst P. Horst, sub numele său real Horst Paul Albert Bohrmann s-a născut în 1906 în Weissenfels, Germania. A studiat la Școala de Arte Comerciale din Hamburg, iar în 1930 s-a mutat la Paris pentru a lucra ca voluntar pentru Le Corbusiet. În orașul de pe malurile Senei îl întalneste pe Hoyningen-Huene, deja vestit fotograf de modă care l-a influențat și care i-a devenit prieten. La un an dupa mutarea la Paris a început să fotografieze pentru revista Vogue, și a continuat de-a lungul anilor ‘30 pana în 1939, când, la o zi dupa ce a fotografiat corsetul Moinbocher, a părăsit Parisul pentru a se muta în Statele Unite ale Americii, al căror cetățean avea sa devina în 1943. Despre munca lui din anii ‘30 de la Paris a publicat în 1971 o carte numită “Salute to the Thirties”, care conține atât fotografii ale lui cat si ale lui Hoyningen-Huene, dar în mod neașteptat, cartea nu include ‘Corsetul Mainbocher’. În 1951 și-a deschis propriul studio și a început lucrul la revista “House & Garden” unde nu o dată a fotografiat interiorul caselor unor oameni înstăriți sau faimoși din America. În această perioadă, spunea fotograful, se folosea de o dezordine intenționată în compoziția fotografiilor, de exemplu un buchet de flori puțin veștejite sau pernele deranjate de pe canapea care lăsau sa se înteleaga că acolo a stat cineva cu puțin timp în urmă [unele zvonuri pomenesc chiar de o scrumiera plina de mucuri de tigara], câteva detalii neînsemnate la prima vedere dar care completează imaginea într-un mod subtil și fără de care atenția și impresia privitorului s-ar duce într-o altă direcție. În anul 1961 publică o serie foto despre viața elitei societății internationale. Moare la sfârșitul secolului trecut, în anul 1999 la Long Island, Statele Unite.
Influențe
Horst a fost influențat în munca lui atât de clasici cât și de curentele noi în fotografie, de aceea se spune despre el ca este reprezentativ atât pentru vechea epocă cât și pentru cea nouă. Este fără îndoială un fotograf de studio influențat de princiile geometrice Art Deco, de fotografia școlii Bauhaus, dar are și elemente reprezentative pentru clasicii greci. Într-un interviu spunea că fotografiile sale reprezintă femeile ca pe niște zeițe, intangibile, ușor statuare, într-o pace olimpiană.
Fotografia Corsetul Mainbocher
Pentru cartea sa autobiografică, publicată în 1984 cu titlul “Horst. Munca și lumea lui.”, autorul alege pentru copertă renumita fotografie a corsetului Mainbocher, considerată de critici și poate chiar și de fotograf cea mai bună fotografie a sa.
Această imagine a fost realizată în ajunul începerii celui de al Doilea Război Mondial. Despre acele momente creatorul ei ne relatează:
“A fost ultima fotografie făcuta în Paris înaintea războiului. Am părăsit studioul la ora 4 a.m., am mers acasă, mi-am luat bagajele și am prins trenul de 7:00 a.m. către Le Havre pentru a ma îmbarca în Normandie. Toți simțeam că se apropie războiul. Prea mult armament, prea multă vorbărie. Și știam că orice s-ar întâmpla, viața urma sa fie complet diferită apoi. Am găsit în Paris o familie și un mod de a-mi trăi viața. Hainele, carțile, apartamentul, am lăsat totul în urmă. Eu părăsisem Germania, Heune părăsise Rusia, iar acum trăiam experiența aceluiași fel de pierdere încă o dată. Această fotografie este neobișnuită, pentru mine este esența acelor momente. În timp ce făceam fotografia, mă gândeam la toate lucrurile pe care le las în urmă.”
Dupa cum ne mărturisește însuși realizatorul fotografiei, în spatele aparentei nemișcări a modelului, se află o întreagă dramă, aceea a renunțării la viața și cariera din Paris într-o fugă din calea războiului.
În fotografiile sale, Horst se bazează pe câteva detalii pline de semnificație. Textura de marmură a jumătății de jos a fotografiei ne duce cu gândul la un soclu, panglicile corsetului atârnând, parcă sugerează încă o prezență în această imagine – persoana care l-a legat sau dezlegat. Lumina și direcția din care cade, formeaza umbre adânci și zone de lumină care dau un mister și un erotism de netăgăduit fotografiei.
Sa fie oare întâmplătoare apariția corsetului din nou în modă chiar în acea perioadă? De-a lungul anilor 30 a fost văzut ca o relicvă din vremuri feudale, aspru criticat de medici și combătut de oamenii modei printre care și Coco Chanel. Să fie moda printre altele și un mijloc de expresie pentru starea politică a acelor vremuri, în care Europa era ruptă în doua de război și sufocată de ideologii contradictorii? Poate fi intenționat, sau poate fi doar o coincidență. În orice caz, creatorul corsetului, Main Rousseau Bocher a plecat și el din calea războiului peste ocean unde a continuat să facă modă la New York până în anul 1971.
În ceea ce privește tehnica folosită, vorbele fotografului spun așa:
“Iluminarea este mai complexă decât s-ar putea crede. Pare să fie o singură sursă de lumină, dar in realitatea sunt mai multe reflectoare și lumini. Chiar nu știu cum am reușit să o realizez. Nu aș putea-o repeta.”
Elegantă, erotică, misterioasă, suavă, feminină, fotografia îmbină și concentrează în ea mai mult decât o simplă ședință de fotografie de revistă, mai mult decât un corset, ea concentrează starea vremurilor, renunțarea fotografului la viața pe care și-a creat-o în ultimul deceniu, și marcheaza sfârșitul anilor ‘30.
În septembrie 1939 Hitler invadează Polonia apoi Anglia și Franța declară război Germaniei, cel de-al Doilea Război Mondial a început. Din această cauză revista nu a apărut în lunile octombrie și noiembrie ale anului 1939, în consecință fotografia programată să apară într-o ediție specială a revistei Vogue din luna octombrie, nu a mai fost publicată. De abia în decembrie 1939, revista apărea din nou la chioșcurile de ziare. Așadar în pagina 35 a numărului din decembrie, apar câteva din paginile revistelor nepublicate ale lunilor anterioare, înghesuite și la o dimensiune mult redusă. Printre aceste fotografii se afla și ‘Corsetul Mainbocher’.
Și acum, că am dezlegat povestea ca panglicile corsetului, poate pot răspunde prin prisma înțelegerii mele, și la ultima întrebare – cea mai grea:
De ce? Să fie oare un elogiu vizual adus libertății feminității, evadării dintr-un standard de estetică ireala și superficială, încătușată și sufocată de un corset?
Un articol de Dana Pușcău.
Bibliografie:
Hans-Michael Koetzle, Therese Mulligan, Photo Icons, Editura Taschen, 2005
https://iconicphotos.wordpress.com/2009/11/09/the-mainbocher-corset/