Fotografie de nunta cu Lensbaby si Canon TS 90mm
Intre planurile noastre ce va privesc pe voi, fotografii de nunta, se numara si review-urile practice, destinate sa va ajute in diverse decizii de achizitie de echipamente. Pentru primul review ‘hands-on’ realizat impreuna cu partenerii nostri de la F64 am incercat sa punem fata-in-fata doua instrumente optice mai putin utilizate in fotografia de nunta. Astfel, am ales doua lentile cu capacitati de distorsionare / rearanjare a planului de focus.
‘Subiectii’ nostri: Ana si Cosmin, sunt miri ‘adevarati’. Au avut nunta acum putina vreme si s-au bucurat (desi intr-un frig crunt) de noi imagini cu ei doi in rochie de mireasa si costum de mire. Locatia este una (prea) des intalnita in cadrele realizate la nunta. Insa argumentele sunt multe: o varietate nesfarsita de culori, background, perspective, leading-lines, lumina si umbre. Realitatea acestei locatii este una in care subiectii se simt relaxati datorita familiaritatii. Insa multitudinea de oameni din jur poate ridica usor anxietatea. Noi n-am avut probleme decat cu frigul.
Review-ul realizat de catre noi, WeddingStaff, nu isi propune a fi o lectie de fotografie. Imaginile realizate trebuie luate cu titlul de exemplu si nu de excelenta. Noua ne plac imaginile rezultate, insa ele pot fi imbunatatite fara doar si poate. De aceea ne-ar placea sa priviti acest material ca un exemplu de ‘se poate si altfel’, fara sa alunecati in panta observatiilor sterile, fie prea tehnice, fie referitoare la estetica unor fotografii ce au rolul de suport de review si atat.

Aviz amatorilor! Totul este manual: focus, diafragma, selectia zonei de clar. Nu inseamna ca e greu, inseamna ca e manual. Deformezi ‘burduful’ (de fapt o ‘incheietura’ compusa dintr-o conexiune sferica) si muti zona de clar pe subiect. Invarti de inelul de diafragma pentru ca zona de clar sa acopere subiectul (mai mult sau mai putin), ajustezi shutter-speed-ul din camera, focalizezi tot manual si declansezi. Suna mai complicat decat este. In practica, noi ne-am distrat mult. Unul dintre asistentii nostri de ocazie a folosit lensbaby pentru a realiza fotografii de making-of, fara a fi fotograf profesionist. De fapt nici amator. E un utilizator de compacte digitale. Daca el a reusit, tu poti sigur ca vei reusi.

Lensbaby poate fi achizitionat pentru orice tip de system de camera. Noi am folosit aceasta lentila pe un corp Canon 5D MarkII. La tilt maxim, unghiul de cuprindere al lentilei este mai mic decat senzorul, aparand zone ne-expuse pe marginile cadrului. Nimic deranjant insa, doar e vorba de ‘fun’. Insa, fara a duce Composer-ul in tilt extrem, totul e perfect utilizabil. Ajustarea focusului in mod manual, fara confirmari de vreun fel, poate pune probleme unui incepator, mai ales lucrand cu diafragme deschise. A fost de ajutor screen-ul Canon mat in vizor, diferentele intre clar si neclar fiind accentuate mult.

Una peste alta, judecati voi daca va plac imaginile. Noua ne-au placut mult. Evident ca nu poti folosi DOAR Lensbaby. Insa pentru un segment de imagini, rezultatele sunt minunate.

Focusul selectiv ne ajuta in accentuarea subiectului si diminuarea importantei ambientului. Si stim cu totii a ambientul bucurestean nu este unul intotdeauna propice unei sesiuni in care cuvantul de ordine e eleganta.
Lucrand in modul manual, trebuie pastrat un ochi atent pe indicatorul de expunere din vizor. Noi am preferat sa compunem cadre in apropierea zidurilor, acolo unde lumina laterala e cuvantul de ordine. Acest tip de iluminare tinde sa ‘subtieze’ subiectul, sa-l sculpteze mai bine. Expunerea e mai putin variabila, mai usor de tinut sub control. Toate imaginile au fost Raw, deci am putut corecta eventuale erori de expunere in computer, acolo unde a fost cazul. A functionat bine formula ‘iso 100 f16 1/125’ cu mentiunea ca am lucrat preponderent intr-o lumina mai scazuta cu 1-1/2 diafragme si am ales un f4 – f5.6 pentru o zona de sweetspot mai larga, acomodand doi subiecti.

Ne-am jucat mult, am experimentat, insa am incercat sa ramanem in sfera sanselor oferite de ziua nuntii: fara miri asezati pe mobilier urban prafuit, rochia trebuie sa arate la fel de bine dupa sesiune, timp scurt la dispozitie.
Cadrele realizate cu Lensbaby au fost alternate cu cele realizate cu a doua lentila in review: Canon TS-E 90mm. De data aceasta avem de-a face cu o lentila specializata, utilizata de profesionisti cu precadere in fotografia de arhitectura, mobila sau produs. E o lentila in care elementul de ‘joaca’ nu figureaza pe lista avantajelor citate de producator. Mai curand matematica din liceu poate fi un avantaj in utilizare 🙂
Serios acum, am urmarit cateva dintre discutiile pe forumurile de fotografie in privinta utilizarii lentilelor TS-E (tilt-shift). Calcule ale planului de focus, tabele, termeni ca: tilt pivot, highest optical performing, adjustment knob angles. E o lentila de precizie optica inalta, cu aplicabilitate in zona extrem de tehnica a fotografiei. Insa noi am ales sa o folosim pentru spectaculozitatea efectelor si pentru ca impartaseste filosofia manipularii planului de focus cu Lensbaby.

E o lentila ‘serioasa’, optica fiind destul de grea (aproape 600g). Obiectivul este excelent lucrat, fara compromisuri de plastic ieftin. Totul e finisat atent, reglajele de tilt, shift si rotatie sunt metalice (poate un pic prea mici pentru degete groase). Am spus rotatie! Da, lentila poate fi rotita 180g, permitand astfel rotirea planului de focus, in plus fata de inclinare si shift. Teoretic se poate construi planul de focus exact cum se doreste. In practica nu e chiar atat de simplu, fiind uneori dificil de apreciat pozitia planului in spatiu. Lcd-ul a fost de ajutor in verificari, dar chiar si asa trebuie o oarecare experienta in utilizarea acestei lentile.

Unul din efectele ce se pot realiza usor cu TS-E e acel sentiment de macheta pe care ti-l poate reproduce reglajul planului de focus. Fiind un efect des intalnit in review-urile TS-E, am ales alte exercitii care sa-i puna in valoare caracteristicile. Spre exemplu, subiectii plasati intr-un plan paralel cu senzorul, insa cu planul de focus tilted si vertical, scotand unul dintre subiecti din zona de clar.
Este clar o lentila cu posibilitati de creatie mari in zona fotografiei de nunta. Canon TS-E 90mm 2.8 poate fi utilizata si ca o lentila de portret, avand claritatea, contrastul si culorile la un nivel de calitate extrem de ridicat. Se pot realiza si fotografii ‘aproape macro’ datorita distantei minime de focalizare de circa 0.5m. Ma gandesc aici la detaliile pe care le fotografiem pe parcursul unei nunti. Detalii in care modificarea planului de focus poate aduce un plus de savoare.

Lensbaby Sweet 35mm Composer Pro castiga in privinta usurintei de creatie, dar pierde la capitolul calitatea imaginii si precizia de utilizare in fata Canon 90mm TS-E. Ambele sunt obiective cu distanta focala fixa, unul wide moderat si altul tele moderat. Diafragma maxima este 2.8, facand din ele obiective destul de luminoase, utilizabile si in conditii de iluminare slaba. Amandoua sunt construite tehnic foarte bine, insa TS-E este cu mult mai complex optic. Exista si o diferenta considerabila de pret intre cele doua, Canon TS-E (6300 lei) fiind o lentila specializata in aplicatii de arhitectura si produs iar Lensbaby Composer Pro kit Sweet 35 (1400 lei) o lentila pentru stimularea creativitatii.

In speranta ca v-am oferit informatii ce pot fi de ajutor in crearea unor fotografii de nunta ‘altfel’, echipa WeddingStaff va multumeste.
La realizarea materialului au contribuit:
Cristian Paraschiv www.fotografiinunta.ro
Daniel Chindea www.danielphotography.ro
Stefan Mirea www.unikt.ro
Au mai indurat frigul:
Mirii:
Ana Maria Nitu
Cosmin Nitu
Asistenti:
Dragos Grivei
Silvia Chindea
Alexandra Oana
[products ids=2304530,1041137,1041468,125007220,125018049]
4 Comments
Autorul s-o fi gindit inainte sa dee bani grei pe un obiectiv aiurit, ca se pot face poze cu mult mai bune folosind o poza perfecta si trintita in Picasa 3 in una din posibilitatile puse la dispozitie de program ? L-as ruga sa incerce….!
Rele poze ..
Culori aiurea, contrast, focus, in balarii ..
Felicitari! Super faina treaba ati facut.
Frate m-a luat ameteala la cum filma tipu zici ca e pe Titanic