(c) Sorin Voicu

Review Venus Optics – Laowa 7.5mm f/2, cu Sorin Voicu

Laowa 7.5mm f/2 a fost anunțat de producătorul chinez în septembrie 2016. Venus Optics a lansat atunci două obiective aș putea spune similare, unul pentru full frame (Laowa 15mm f/2 FE Zero-D) și altul pentru MFT (Laowa 7.5mm f/2). Producătorul chinez a catalogat obiectivele ca fiind din gama premiu, având specificații „extreme”. Prima impresie despre Laowa 7.5mm f/2 confirmă extrem de aproape ca făcând parte din gama premium, dacă nu ar fi implementarea oarecum nefericită a parasolarului. Personal cred că 7,5mm f/2 este mai prietenos cu utilizatorul decât 15mm f/2 varianta pe full frame. Decisiv este faptul că la MFT setezi diafragma la f/5,6 și puțin sub infinit și ai cam totul clar, fără a îți mai bate capul cu punerea la punct manuală. La 15mm lucrurile stau altfel, având de a face cu un full frame, unde punerea la punct este mai pretențioasă. În plus, una este să faci clarul prin vizorul optic, fie el și unul mare și luminos, alta printr-un vizor electronic, cu posibilitatea de mărire a imaginii sau focus peaking.

Pot spune că totul la obiectivul Laowa este… diferit. Începând de la cutie și până la capac. Cutia îmi aduce aminte de cea pentru telefoanele mobile, numai că este pătrată. Nu este sigilată (în zilele noastre nu prea mai găsești cutii sigilate în domeniul foto), se închide simplu cu ajutorul a doi magneți.

În cutie găsim următoarele: un mic pătrat din carton scris în chineză și engleză, pe post de certificat de calitate, datat în cazul meu 31.07.2017; o cartelă de garanție, scris de asemenea în chineză și engleză, unde seria este trecută de mână, cu pixul (nice touch); manual de utilizare, de asemenea în chineză și engleză. Surpriza a venit din partea obiectivului, mai bine zis modul său de ambalare: în vid! M-a lăsat paf! L-am întors pe toate fețele, să îmi dau seama cum este mai bine să îl scot din plastic. Până la urmă am luat forfecuța briceagului și m-am apucat de treabă.

Construcție – Laowa 7.5mm

Este una deosebită. Indiferent din ce unghi privești. Parasolarul „minuscul” pare că face parte din corp (sincer, aș fi preferat varianta asta!). Dar atenție: capacul din față este mai „mare”, nu poți scoate sau monta parasolarul dacă capacul este pe obiectiv, indiferent în ce poziție. Parasolarul în sine, în afară de faptul că este minuscul, din metal cu interior „căptușit” cu plastic, nu se prinde foarte ferm pe obiectiv, îi lipsește „clicul” de blocare. Eu unul nu l-am folosit, să nu îl pierd. Din fericire capacul se prinde și se scoate ușor. Odată pus pe obiectiv, nu are cum să cadă, stă suficient de bine „înfipt”.

Ambele inele (punere la punct și diafragmă) sunt manuale. În partea din față avem un filet pentru filtre de 46mm, o dimensiune comună multor obiective MFT.

Montura metalică nu are garnitură de etanșare pentru protecție la praf sau stropi de apă. Unii ar putea spune că este păcat, fiind un obiectiv pur mecanic nu ar păți mai nimic la o mică „stropire”, ceea ce nu se poate spune despre aparat dacă nu există acea garnitură la montura obiectivului.
Laowa 7.5mm are un sistem de punere la punct cu mișcare a blocului optic înapoi, astfel că nu își modifică dimensiunile exterioare (focalizare internă). Inelul de punere la punct are o mișcare de 100 de grade între distanța minimă de focalizare și infinit.

Inelul de diafragmă îngust este poziționat spre corpul aparatului foto, alegerea diafragmei neridicând probleme, fiecare stop remarcându-se printr-un ușor „clic” de blocare. Fiind poziționat cât mai aproape de aparatul foto, riscul de a fi mișcat involuntar este minim, în ciuda dimensiunilor compacte.

Inelul de punere la punct este mai generos ca dimensiune, ore o scală de distanță (atât în ft cât și în m), imediat sub acesta găsindu-se și o scală care indică profunzimea de câmp, scală care este perfect utilizabilă. Ce la obiectivele destinate aparatelor analog, de pe vremuri.

Toate cifrele sunt „pictate”, nu „gravate”, astfel că poate în timp se vor șterge (doar un eventual risc, până acum nu existe date concrete în acest sens, a nu se înțelege greșit).

Caracteristici optice

Cu un unghi de cuprindere de 110 grade se poate spune că este poate cel mai superangular și rectiliniu obiectiv pentru montura MFT. Cine se gândește la Olympus M.Zuiko Digital Ed 8mm 1:1.8 Fisheye PRO… cum spune și numele, este un obiectiv ochi de pește (unghi de cuprindere 180 de grade), nu superangular.

În ciuda dimensiunilor compacte, Laowa 7.5mm încorporează 13 elemente aranjate în 9 grupuri, incluzând-se aici două elemente asferice și trei elemente din sticlă cu dispersie extrem de redusă. Elementul frontal are un strat special hidrofug: Frog Eye Coating.

Diafragma are șapte lamele, iar distanța minimă de punere la punct este de doar 12cm.

Impresii în urma utilizării

Pentru cei cărora poate le displace unghiul larg, o mică „poveste”: plimbându-mă prin oraș am dat destul de mult peste situații în care subiectul pe care doream să îl fotografiez era prea aproape pentru a îl avea complet în cadru. Pur și simplu nu mă mai puteam da în spate. Aici ajută un superangular, numai că obiectivul de care aveam nevoie o dădea spre extremă, adică spre ochi de pește. Cu Laowa însă lucrurile stau exact așa cum îmi doresc. Stați, să nu credeți că este lipsit de distorsiuni. Dar acestea sunt cât se poate de minime pentru un 15mm (echivalent format 36mm, aka full grame).

Distorsiunile dintr-o imagine pot fi controlate de utilizator prin înclinarea aparatului și schimbarea unghiului de fotografiere sau ulterior în post-procesare. Pentru cine se gândește la post-procesare, aveți grijă să existe suficient spațiu în cadru.

Dacă nu ai unde să te mai dai înapoi sau nu poți modifica înclinația aparatului pentru că „taie” din subiect, nu ai ce îi face…

Uneori te ajută și decuparea în format 16:9, sau unghiul, pur și simplu.

Avantajul formatului micro 4/3 față de full frame (format 26mm) atunci când vorbim de obiective superangulare: construcție mică mică (exemplu tocmai acest Laowa), luminozitate mare cu profunzime de câmp mare – în cazul nostru, avem o diafragmă maximă de f/2, așadar o profunzime de câmp echivalentă cu f/4 (la aceeași cantitate de lumină captată de obiectiv).

Neavând contacte electrice, nu comunică cu aparatul foto. Dacă nu comunică cu aparatul foto, nu vom putea avea în EXIF date despre diafragmă. La aparatele Panasonic va trebui activată opțiunea „Shoot without lens” (declanșare fără obiectiv atașat) pentru a putea fi folosit. La aparatele cu stabilizare în corp (toate modelele Olympus și acum și la unele modele Panasonic) va trebui să setăm manual distanța focală pentru ca sistemul respectiv de stabilizare să poate funcționa corect.

În majoritatea cazurilor am folosit obiectivul setat pe diafragmă f/5,6 și la infinit. Ai nevoie de focalizare manuală la subiectele aflate sub un metru distanță. Punerea la punct manuală nu reprezintă probleme din cauza vizorului electronic. Mai în glumă, mai în serios, este obiectivul cu focalizare instant, mai rapid nu se poate! Iar dacă ai un aparat foto cu pro capture te-ai scos rău de tot, cel mai tare din parcare!

Cum am mai spus, din punct de vedere al clarității, depinde mult și pe ce aparat foto îl folosești. Pe EP-2, claritatea este specifică senzorului, subexpunerea constatată în imagini se datorează modului în care aparatul este în măsură să măsoare expunerea atunci când nu primește nici o informație de la obiectiv. Dar mi-a plăcut în toate imaginile tenta de retro.

Ce mi-a plăcut:

  • obiectiv compact și ușor
  • foarte clar, mai ales în centru (depinde și pe ce aparat este folosit)
  • bun de folosit în condiții slabe de lumină
  • distorsiuni minime
  • vignetarea pentru că personal îmi place
  • acceptă filtre cu diametru de 46mm

Ce nu mi-a plăcut:

  • Fiind fără contacte electrice, aparatul nu primește nici un fel de date, acesta fiind nevoit să ajusteze singur expunerea. Pe de altă parte însă, în funcție de caracteristicile senzorului de pe aparatul foto, din dezavantaj poate ieși totuși un avantaj, cum este în cazul meu, folosind un EP2.
  • Prinderea parasolarului, risc major de pierdere.

Articol și fotografii de Sorin Voicu. Citește întreg materialul aici!
[products ids=125036675]

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

  • Typo: “Dar acestea sunt cât se poate de minime pentru un 15mm (echivalent format 36mm, aka full grame).”

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.