Dimensiunea senzorului din aparatul de filmat

Încă din epoca exclusivității peliculei de film, dimensiunea fotogramei a reprezentat un subiect important, însă doar din rațiuni ce țineau preponderent de eficiența utilizarii raportului calitate material-preț. Concret, în vremurile cand 11 minute de film (cam atât ținea o rolă de 330 metri) costau în jur de 800$ (evident înmulțit cu numărul de role utilizate la un film întreg, de ordinul zecilor) era destul de important să ai grijă cât material folosești, altfel cineva de la producție risca să își piardă jobul!

Revenind în 2017, când o matrice de receptori de lumină joacă rolul peliculei, sub forma unui senzor de imagine, rola de film a devenit un suport magnetic reutilizabil aproape la nesfârșit, care astăzi reprezintă poate componenta cea mai puțin costisitoare din întregul lanț de producție, însă cu siguranță nu cea mai puțin importantă.

Cu toate că senzorii de imagine nu sunt elemente consumabile, dimensiunea acestora și-a păstrat importanța. Însă din motive care țin de creativitate, vizual și performanță în condiții dificile.

Oricine a filmat sau fotografiat vreodată cu un aparat digital, de la telefon și până la camere cinematice cu obiective interschimbabile a înțeles că în afara manevrabilității și a prețului, aceste echipamente oferă niște avantaje sau dezavantaje vizuale, care influențează direct producția clipului ce se filmează. Și aici avem de-a face pentru prima dată cu războiul între confort în utilizare și nivelul de calitate al imaginii. Iată o scară ce arată diferențele cantitative legate dimensiunea senzorului de imagine:

senzorului

Cum e de așteptat, senzorii mai mari se găsesc în majoritatea camerelor din spectrul profesional (mai ales în cinematografie) și sunt cei care oferă calitate mai bună sau mai bine spus, o percepție mai rafinată a imaginii prezentate. De ce?

Unul din motive este că un senzor de dimensiune mai mare găzduiește de regulă pixeli de dimensiuni mai mari. Acestea la rândul lor, fiind niște dispozitive foto-electrice, sunt capabilie, odată cu creșterea dimensiunii, să înregistreze o cantitate mai mare de lumină și să o trimită mai apoi procesorului de imagine din cameră (sau recorderului RAW când e cazul). De aici aflăm că primul efect calitativ al unui senzor mare este comportamentul mai bun în lumină puțină. Cu cât amplificarea electrică a semnalului luminos obținut de senzor (gain sau ISO) este mai mare, cu atât zgomotul de imagine are șanse mai mari să apară, invers proporțional de obicei cu dimensiunea senzorului.  Lesne de înțeles de ce printre criteriile de selecție a unei camere pentru evenimente (unde se lucrează de regulă cu lumina disponibilă, care nu poate fi modificată) este ca senzorul acesteia să fie unul generos. Iată și justificarea (una din ele), a exploziei pieței DSLR-urilor sau aparatelor foto mirrorless în zona clienților din zona imaginii în mișcare, indiferent de scop.

Al doilea avantaj al unui senzor de dimensiune mare (să zicem de la cel de 1” în sus) este strâns legat de legile opticii, aceleași care se aplică și în cazul obiectivelor: cu cât senzorul de imagine este mai mare, cu atât profunzimea de câmp este mai mică. Iar un câmp de profunzime redus este un etalon clar al imaginii artistice, cu dinamică vizuală mare, cu o separare foarte pronunțată a importanței elementelor din cadru, aflate în planuri diferite. Motivul pentru care proaspăt posesorii de DSLR își cumpără ca prim obiectiv suplimentar unul cu focala mai lungă și mai luminos decât cel de kit devine un criteriu și în alegerea senzorului. Bokeh-ul, evidențierea unui subiect clar pe un fundal “pierdut”, precum și capacitatea de a absorbi lumina disponibilă, toate sunt dezideratele artistului din noi sau ale profesionistului care trebuie să respecte standardul impus deja.

senzorului

În această categorie se află atât aparatele foto DSLR care filmează și care sunt utilizate cu succes de profesioniști din lumea clipurilor muzicale, spoturilor publicitare sau chiar a evenimentelor artistice produse vizual cât și camerele video de tip cinematic, cu opțiuni avansate și imagine de cel mai înalt nivel.

Dar oare există și cazul când cineva își dorește un senzor mai mic în camera cu care filmează? Cu siguranță! Ca să înțelegem acest concept, o analogie pare potrivită. Să luam exemplul fotografiilor de familie: dacă avem la dispoziție două metode de a le stoca, una în care stau așezate una peste cealaltă și una în care sunt așezate într-un album și vrem să avem acces rapid vizual la toate în același timp, evident că vom alege a doua variantă. Aceasta se aplică și în cazul senzorului de imagine.

Ce ne facem de exemplu, dacă lucrăm pentru televiziune și pe teren sau în platou, trebuie să avem în permanență o imagine în care ambele planuri (apropiat și indepartat) să fie clare, astfel încât atât moderatorul cât și subiectul sau reporterul și evenimentul documentat să fie la fel de prezente? Sau ce se întamplă atunci când la nuntă cameramanul trebuie să aleagă brusc să refocalizeze imaginea, concentrând atenția pe un alt subiect decât prim-planul cu mireasa?

În ambele situații, evident raspunsul este să utilizeze un senzor mai mic, conform inversului regulii care motivează imaginea artistică de mai sus. În aceeași situatie se află și cameramanul de ocazie, pasionatul sau oricine se vede nevoit să filmeze o scenă, adăugând ingredientul confortului. Cei din această categorie nu vor să își bată capul cu setări, instrucțiuni suplimentare sau obiective și accesorii, au nevoie să lucreze camera pentru ei în cel mai simplu mod automat cu putință. În acest caz, primul upgrade de la smartphone îl reprezintă o cameră video compactă, cu zoom mare, moduri automate performante și autonomie generoasă.

În zona profesională, cu adaosul setărilor manuale pe care le poate face utilizatorul, camerele care lucrează astfel sunt așa numitele “all in one”, care deservesc cu succes situații de filmare dificilă ad-hoc nu doar cu ajutorul senzorului de dimensiune redusă, dar și al obiectivelor cu zoom generos și ale comenzilor accesibile pe corpul camerei, plus a ergonomiei sporite.

Există, nu în ultimul rând, o categorie aparte de camere, care fac posibil compromisul între cele două mari deziderate: imagine artistică și câmp de profunzime ușor de gestionat. Acestea sunt camerele video cu senzor de 1”, care fac posibile, simultan atât captarea unei imagini cu câmp de profunzime suficient de redus încât să fie artistică, dar și capacitatea de a focaliza suficient de repede și de a reda cât mai bine situațiile unde lumina disponibilă face filmarea dificilă.

Deși sunt preferatele profesionistilor de imagine din zona evenimentelor de toate tipurile (nuntă, botez, dar și corporate), ele au ajuns încet, încet să devină obiectul de interes și al noului val de televiziuni online, cu buget redus, al producătorilor de conținut video online precum și al cineaștilor în devenire, aflați încă în zona de experimentare și învățare.

Așadar, atunci când vorbim de dimensiunea senzorului de imagine al unei camere, nevoia este cea care ajută utilizatorul să facă diferența și în cele din urmă, alegerea potrivită. Și pentru că nimeni nu s-a născut învățat, consultanții F64 sunt gata să-i ajute pe alții să înțeleagă secretele nedescoperite ale imaginii video.

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Buna ziua! Am un canon 4000D și între timp mi-am achizitionat un obiectiv 100 400mm pe care l-am atasat la el.

    Nu îmi focalizeaza imaginile.

    Ce e de făcut?

    Va multumesc!

    • Bună ziua, despre ce obiectiv este vorba mai exact, ne puteți da un link al produsului?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.