(c) Adrian Manea

Sigma 35mm, cu Andrei Ciobotea

Sigma este o companie japoneză care se ocupă cu fabricarea de obiective foto, aparate și blițuri. A fost fondată de Michihiro Yamaki în 1961 și a fost condusă de către acesta până în anul 2012, când a încetat din viață. În locul lui a venit fiul său, iar un an mai târziu a fost lansată gama ART. Sigma este în continuare o afacere de familie și din acest motiv are o singură fabrică tot în Japonia. Majoritatea angajaților sunt rude sau apropiați ai lui Michihiro și au un interes comun în a face cele mai bune obiective, fără a crește foarte mult costul de fabricație. De asemenea, Kazuto Yamaki actualul CEO al Sigma Corporation a menținut și gama de aparate foto, pentru simplul motiv că acesta a fost visul tatălui său, în ciuda faptului că nu aduc un profit companiei. Pe lângă obiective, acesta își dorea ca Sigma să fie și o companie producătoare de aparate foto.

În 2013, când Sigma a lansat gama ART, unul dintre primele obiective lansate a fost cel de 35mm. Și asta nu neapărat fiindcă piața ducea lipsă de obiective de 35mm bune, ci mai degrabă fiindcă este una dintre cele mai utile focale. Folosit pe un full-frame este în mod special recomandat pentru fotografie de stradă sau jurnalism, însă poate fi folosit cu succes și la portret sau peisaj. Pe formatul crop, acest obiectiv devine unul “standard”, de aproximativ 50mm. Focala de 50mm este printre cele mai folositoare, reprezentând echilibrul ideal între o profunzime suficient de mică, dar și un unghi destul de larg pentru a-l face practic într-o gamă largă de situații.

Acestea fiind zise, aș vrea să nu vă lăsați influențați foarte tare de aceste recomandări, ele nu trebuie luate ca literă de lege, ci sunt doar niște recomandări generale. Fiecare fotograf are propria viziune și poate folosi orice focală consideră potrivită.

În ceea ce privește obiectivul în cauză, Sigma 35mm nu a făcut niciun rabat, nici la construcție și nici la calitatea imaginii. La un moment dat, înainte de a lansa gama ART, CEO-ul Sigma anunța într-un interviu că vor să fie competitori direcți cu Zeiss. La vremea respectivă mulți au crezut că este doar marketing, însă astăzi la câțiva ani de la acel interviu și la mai bine de 15 obiective Sigma ART, cred că putem spune că avea dreptate, chiar pot fi competitori cu Zeiss. Obiectivul este construit ireproșabil, fiind în întregime din metal. Din păcate nu este rezistent la ploaie, dar nu i-aș reproșa acest lucru foarte tare, este până la urmă la mai puțin de jumătate din prețul celui de la Nikon sau Canon. De asemenea, Sigma mai include în pachet, un parasolar și un toc zdravăn pentru protecție.

În ceea ce privește optica, nu știu cum reușesc cei de la Sigma, însă toate obiectivele lor sunt extrem de sharp, iar acesta nu face excepție. Practic nu am văzut nici o schimbare la valori diferite ale diafragmei, cel puțin nu în centrul imaginii. Are însă și minusuri, mai ales pentru cei care nu așteaptă doar claritate de la un obiectiv. Bokeh-ul sau zonele out-of-focus deși nu sunt rele deloc, nu sunt nici excepționale. Și aici mai intervine o problemă destul de mare, care este prezentă la toate obiectivele third-party de pe piață, cel puțin la cele cu auto-focus precum Sigma, Tamron sau Tokina și anume, problemele de focalizare. Ce înseamnă asta mai exact? Probleme de focalizare înseamnă c, eu focalizez, de exemplu, pe ochiul modelului, însă obiectivul va face clarul pe ureche sau pe nas, adică ori mai în față, ori mai în spate, decât voiam eu. Părerea mea este că acest lucru nu înseamnă că obiectivele third-party nu sunt calitative, ci se întâmpla din cauza faptului că nici Nikon și nici Canon nu colaborează cu producători externi. De aceea, producătorii trebuie să descifreze limbajul de comunicare și toți parametrii necesari pentru o focalizare exactă. Din păcate, în momentul de față încă nu este descifrat 100% acest limbaj, deși Sigma face eforturi și aduce periodic îmbunătățiri de firmware chiar și obiectivelor mai vechi.

Tot pentru a rezolva mai bine această problemă, Sigma a scos și o unealtă cu care poate calibra acea eroare de focalizare. Este vorba despre USB dock-ul Sigma, care este destul de ușor de folosit și nu este deloc scump. Recomandarea mea este însă să testezi foarte bine obiectivul când îl cumperi sau în primele zile de la achiziție pentru a preveni bătăi de cap ulterioare.

Un articol de Andrei Ciobotea și fotografii de Adrian Manea. 
[products ids=1051925]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.