(c) Ovidiu Udrescu

Cu Sony A7R și Sigma 35mm la Awake Festival

Bine v-am găsit. Astăzi vă voi spune o poveste care începe cu o săptămână înainte de Awake, când aparatul meu a decis să ia o vacanță … la service. La o zi după incident, Shoteria îmi spune plină de entuziasm “hai la Awake!”, iar F64 îmi lansează provocarea de a onora invitația respectivă alături de un mirrorless. Așadar, astăzi vă povestesc despre Sony A7R, Sigma 35mm f1.4 și Sigma MC-11 (adaptorul).

Intru direct în pâine cu ceea ce a însemnat Awake din prisma Shoteriei și vă recomand vizionarea clipului înainte de a citi partea tehnică, pentru a înțelege întai cum a fost la festival. 🙂

Primul lucru pe care am dorit sa îl văd la 35mm a fost cât de sharp poate fi la f1.4 și cum sunt aberațiile.

Mai jos avem expunere 1/160, ISO 500, f 1.4 (ziua) și expunere 1/80, ISO 20.000 f 1.4 (noaptea).

Așadar, 36.3 mpx de imagine cu un fișier brut de 36mb în medie, calitatea imaginii impresionează.

Combo-ul format din Sony, Sigma și adaptor poate fi considerat în multe feluri, puternic sau slab în funcție de comparația dată, dar eu vă voi povesti strict legat despre experiența mea la festival cu plusuri și minusuri.

#1 – Autofocusul

Aparatul mi-a intrat în posesie în seara dinaintea plecării așa că nu am avut timp de teste extensive. Autofocusul recunosc că nu pare strălucit în ceea ce privește viteza. Sigma MC-11 își face datoria de a intermedia foarte bine cele 2 monturi și seturi de pini (Canon-Sony cazul meu), dar eu pentru acele 3 zile am avut nevoie de multă viteză, nu doar precizie mare de imagine. Am alternat modurile de focus point exersând portrete cu colegii de bar, inclusiv detectarea de fețe. Deși rezultatele erau mixte, concluzia mea a fost că nu mă pot baza pe autofocus pentru a mă putea mișca cu viteza dorită. Dacă ați vizionat clipul de mai sus, probabil aveți deja o idee.

sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/125, iso 3200, f 1.7 și focus manual (fiecare shot turnat de barman durează 2-3 secunde să fie umplut, dar pentru a putea încadra subiectul altfel decât central, ori știi unde să pui punctul de focus înainte să se toarne, ori alegi manual).

Deus ex machina a venit sub formă de Focus Peaking dat pe high; cu estimația de 90% din materialele mele foto și video de la festival au fost trase cu focus manual și peaking. De menționat: deși intuitiv, față de autofocus, nu te oprește nimeni din a roti mai departe inelul atunci când ai confirmare de focus.

#2 – Power Management

Când am primit în grijă setul am constatat că nu am încărcător dedicat pentru baterie și doar 1 baterie în cutie…

Fiind nikonist cu DSLR, ideea de a încărca aparatul la priză îmi este străină, iar la Awake prizele sunt o raritate, curentul de 220V putea fi considerat ceva de lux.

sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/80, ISO 640, f 7.1

Din ideea pur inventivă “de ce nu?”, am conectat acumulatorul extern (folosit pentru mobil) la aparat și atâta timp cât aparatul stă închis cu acumulatorul pornit, se încarcă… și chiar repede. Cu estimație, de la 70% la full în ~20-30 min.

Bateria de la Sony se consumă repede prin comparație cu cele de pe DSLR. Simțeam mereu o numărătoare inversă nemiloasă atunci când porneam aparatul și cu atât mai mult când filmam cu display-ul pornit. Totuși imediat ce terminam filmarea, conectam din nou bateria și vă pot mărturisi încantat că bateria nu a scăzut sub 60% pe durata festivalului. Menționez că am avut 2 acumulatori externi de 10.000mAh pe care îi alternăm la încărcat în intimitatea barului pentru acest scop.

#3 – Video

1440×1080 cu 25fps a fost suficient pentru mine în prezentarea de mai sus. A7R poate ajunge până la 1920 x 1080 cu 60 fps, dar acestea fiind alegerea mea obișnuită, am spus că ar fi cazul să optez pentru alternativa aceasta și pot spune că nu am regretat. Cât despre partea efectivă de filmare a fost chiar ușoară: focus peaking activ și focus manual.

Activitatea la bar fiind în mare parte seara-noaptea, valoarea mică pentru diafragmă m-a salvat. Deoarece iluminarea ambientală a fost slabă, iar scena nu trimitea lumina dorită spre bar, valoarea mică la F, însoțită de un ISO între 4000 și 12.000 m-a ținut pe linia de plutire. Efectul ISO-ului mare nu se face negativ remarcat în video decât de la 20.000 în sus.

Cu două aspecte nu m-am obișnuit până am returnat combo-ul tehnic:

  • Butonul de REC prin poziționarea lui ușor atipică îmi cerea să schimb frecvent poziționarea mâinii și ocazional îl apăsam din greșeală când doream să arat altcuiva o imagine din galerie, pornind filmarea.
  • Faptul că nu puteam trece direct de la foto la video și vice-versa fără sa schimb poziția roții de fiecare dată. Este foarte util să nu faci din greșeală foto când faci video și vice-versa, dar pentru că a trebuit să le alternez mereu, a fost ușor incomod.

#4 – Obiectivul

Sharp. Silent. Nu te lasă la greu în lumină slabă. Montat pe Sony prin adaptor și cu parasolarul fixat, se creează o formă mai atipică care necesită să te obișnuiești cu ea. Deși mai discret decât un DSLR full-frame, silueta inconfundabilă de “aparat foto profesionist”, a fost usor recunoscută de către pază.

Obiectivul de 35mm în viziunea mea este exact ce trebuie pentru categoria foto-video de festival și nu numai.

Unghiul de cuprindere nu este nici prea aproape cât să distorsioneze perspectiva și să fie în sufletul omului, dar nici prea departe cât să te simți deconectat sau asemeni unui spectator la teatru.

Focusul manual este partea de interes în cazul nostru. Cu mișcări ușoare care permit precizie, inelul de focus, generos de lat, permite o focalizare facilă. Cursa este potrivit de scurtă pentru a trece rapid de la un subiect apropiat la unul la 3-4 metri distantă, dar și potrivit de lungă pentru a permite finețuri.

În contextul evenimentului mi-a permis o eficiență și precizie foarte mare pentru a prinde orice fel de subiect atunci când am dorit și așa cum am dorit.

Bokeh-ul de la Sigma mi-a câștigat admirația. Sub o formă sau alta, a fost mai mereu prezent în imaginile mele și foarte plăcut vizual. Poți trage liniștit cadre superbe și clare cu f 1.4, deși recunosc că am mai închis ocazional diafragma, folosind în medie f 2- f 2.5

sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/80, iso 12.800, f 2

#5 – ISO

ISO-ul utilizabil cu care sunt obișnuit este până în ~4000-5000, ceea ce crează limitări serioase atunci când nu există iluminare stradală sau ambientală în general. La festival am fost tare avantajat cu generosul 12.800 utilizabil, care retușat puțin în orice program de procesare, arată foarte bine. 25.600 în schimb, este puțin prea mult și deși l-am folosit ocazional, la editare am regretat într-o oarecare măsură decizia. Pentru mine a fost bun în cadrele de ansamblu unde punctele de interes sunt multe, iar nevoia de a avea detaliu pe ele este redusă. Totuși, pentru cadre cu chipuri umane, ISO-ul atât de ridicat aduce unele probleme de estetică.

sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/5sec, iso 16.000, f 1.6 din mână, în genunchi

#6 – Vizorul

Am admirat mereu la mirrorless-uri senzorul de lumină de lângă vizor și eficiența sa. A7R de asemenea, foarte deștept și descurcăreț atâta timp cât îl ții departe de… praf. La Awake, ziua 1 și 2 au fost cu mult soare după probabil multe alte zile călduroase. Combinația dintre pământul uscat de soare cu o armată de oameni tropăind pe ritm de dans au ridicat un mare nor de praf. În prima fază l-am ignorat, dar cum s-a lăsat seara primei zile ceva curios se întâmpla… aparatul nu mai pornea în mod automat display-ul când setarea era pe “amândouă”. Afară era lumină de ora 7-8PM și doar dacă îndreptam spatele aparatului spre soare sau reflectoare, pornea displayul. După lungi minute am avut revelația că s-a pus praf pe senzorul vizorului, întunecându-l. După ce l-am șters cu atenție am descoperit că și în lumină slabă el știe cu mare precizie când ma uit prin vizor și când nu.

#7 – Wireless

Binecuvântat fie NFC-ul integrat. Scurt a fost timpul de predare al imaginilor dedicate rețelelor de socializare pentru Shoterie. Instalezi aplicația recomandată pe mobil, deschizi galeria din aparat până la imaginea dorită, nu mai apeși nimic altceva, apropii dispozitivele și Magia se întâmplă sub ochii tăi (9/10 ori cel putin). Iar dacă ai tras RAW, nu e panică fiindcă atunci când faci transferul, primești un jpeg făcut după fișierul brut.

Aplicația de pe mobil știe să facă mult mai multe și am văzut în App Store că există multe altele compatibile și făcute pentru și mai multe scopuri, dar pe durata festivalului doar aceasta funcție a fost necesară și de folos.

sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/100, iso 4000, f 1.7

#8 – Siluetă

Sony A7R cu Sigma 35 și adaptorul însumează la o greutate nu foarte mare, dar cu o siluetă atipică, mai dificil de ținut în
mâini față de obișnuință. Ca să nu fac o prostie la festival, printre barmani și publicul adesea înghesuit, am montat cureaua de mână Kaiser 6702, împrumutată de la DSLR-ul aflat în vacanță. Cu mâna foarte ferm lipită de aparat am putut sa și dansez cu el fără probleme.

Ar mai fi multe de spus, minore sau majore, dar doresc să trag concluzia finală.

Ce mi-a plăcut prin prisma festivalului:

  • 36mpx cu iso folosibil la valori mari.
  • power management-ul eficient cu acumulatori externi în ciuda neajunsului
  • NFC
  • obiectiv solid cu focus lin care oferă încredere.
  • f/1.4 clar, sharp, fără aberații deranjante

Ce mi-a displăcut:

  • autofocusul (compensat totuși prin focus peaking foarte precis)
sony
(c) Ovidiu Udrescu

Expunere 1/160, iso 640, f 1.7

Concluzii

Este o combinație bună de echipament care m-a impresionat în repetate rânduri pe durata festivalului și nu m-a lăsat la greu atunci când condițiile de iluminare erau nefavorabile. Marele neajuns în opinia mea, a fost focalizarea și din acest motiv spun astfel: acesta este un combo superb pentru ședințe foto sau alte activități mai lente ca procedură, unde timpul te avantajează, pretențiile sunt mari și poți scoate ce e mai bun din aparat, dar în același timp este foarte bun pe evenimente dacă te poți învăța cu focusul manual și vânătoarea de focus peaking, pentru care rezultatele pot da pe spate.

Shoteria a creat 2 albume pe Facebook cu imaginile făcute la Awake după cum urmează:

Articol și fotografii de Ovidiu Udrescu.

[products ids=125008315,1051925,125025769]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.