(c) Ilie Pintea

Cu Canon 80D în Afganistan

În august, când am ajuns în Afganistan ca jurnalist pentru a patra oară, știam deja foarte bine ce vreau să fotografiez, de ce cadre am nevoie și ce condiții trebuie să suporte aparatura pe care o folosesc, așa că mi-am ales cu grijă echipamentul pe care l-am luat cu mine. Pentru că a trebuit să fiu un fel de ”one man show” și să fac foto, video și înregistrări audio pentru Radio România, foloseam o cameră video, un aparat foto și un reportofon profesional – toate în același timp – ceea ce făcea cel puțin incomodă fiecare zi de muncă, dacă mai punem la socoteală și praful și căldura de acolo. Am fotografiat în anii trecuți cu un Nikon D50, căruia am reușit să-i stric un obiectiv în care a intrat praf și cu un Canon 750D, plus o cameră video, așa că vă imaginați ce căram în fiecare zi prin Kandahar ori în elicopterele cu care zburam spre bazele înaintate.

Anul ăsta am ales să folosesc un DSLR cu care să și filmez, nu doar să fac fotografii, astfel încât să car minimul de echipament posibil. Am renunțat rapid la varianta mirrorless, deși am dat târcoale unui Sony a6500, din motive legate în primul rând de ergonomie și de obiective. Pentru că am deja o trusă consistentă de obiective Canon, alegerea firească a fost să rămân pe acest sistem, și Canon 80D nu mi-a înșelat așteptările.

Nu o să vă înșir specificațiile tehnice – le găsiți peste tot – ci o să vă povestesc cum s-a comportat în condițiile dure din Afganistan. L-am folosit la peste 45 de grade, în praf și soare, am filmat zeci de ore cu el și am tras câteva mii de cadre, iar după această experiență pot spune că a fost companionul perfect pentru fotojurnalism.

Punctele forte ale acestui aparat sunt sistemul de focalizare incredibil de rapid și precis, filmarea la 60 fps (care mi-a lipsit la 750d) precum și ecranul tactil rabatabil, extrem de util atât pentru unghiurile joase, cât și pentru stabilirea rapidă a punctului de focalizare în modul focus tracking. Mi-a lipsit gripul, care mi-ar fi conferit nu doar un plus de autonomie, ci și o mai bună priză pe aparat, dar în rest nu am găsit ceva care să nu-mi placă la 80d.

Cum filmează Canon 80D

Doar două obiective am luat cu mine de data asta: Canon 18-135 STM, pentru că acoperă cam tot ce ai nevoie, iar lumina e mai mult decât suficientă, și Tokina 11-16, care a fost alegerea perfectă în multe situații. Pentru stabilizare am avut un monopied Giottos (trepiedul a rămas în husă, din motive de…portabilitate) iar sunetul de ambianță l-am captat cu un Rode VideoMic (la care am fost nevoit să renunț pentru că e, totuși, prea fragil de transportat în siguranță pe aparat) în timp ce pentru interviuri am folosit o lavalieră Senhaiser. Ieșirea pentru căști e un mare pas înainte, însă am reușit să o stric după ce am lovit mufa în timpul îmbarcării într-un blindat, așa că recomand prudență.

În ciuda temperaturilor care depășeau constant 45 de grade, nu am avut nici o problemă: dacă acasă mi-a oprit înregistrarea de câteva ori fără un motiv anume, se pare că temperatura ridicată i-a priit, pentru că a funcționat de minune. Pot să vă spun că, la orele amiezii, monopiedul era atât de fierbinte încât abia puteai ține mâna pe el, dar Canon 80D a rezistat cu succes.

Pentru că am fost în 99% din cazuri în situația de run&gun, am folosit foarte puțin modul manual, lăsând aparatul să decidă ce e mai bine. Nu m-a dezamăgit. Sigur că aș fi vrut să am timp pentru un set up decent la fiecare cadru sau scenă, dar totul se întâmplă în viteză într-o zonă de conflict. Focalizarea excepțională a fost punctul forte al aparatului: nu m-a dezamăgit nici măcar o dată. Am folosit funcția de focus tracking mai ales la interviuri, iar aici displayul rabatabil cu ecran tactil și-a dovedit din plin uitilitatea. Combinația cu obiectivul Canon 18-135 STM a funcționat perfect, deși cred că rezultatele ar fi fost de-a dreptul spectaculoase dacă aș fi avut noul model, cel cu Nano USM, și Canon PZ E1, accesoriul minune care face transfocarea o joacă de copii.

Am filmat ani de zile cu camere video, dar pot să spun că nu am simțit lipsa unei camere, mai ales în condițiile extreme în care am lucrat, așa că micuțul 80D și-a făcut pe deplin treaba.

Da, face și fotografii Canon 80D 🙂

A fost o adevărată plăcere să fac fotografii cu Canon 80D, chiar și în condițiile în care, cum vă spuneam, în 99% din timp l-am folosit în modul auto. Deși mă gândeam că îmi va lipsi bătrânul Sigma 70-200 cu stabilizare pentru portrete, cu Canon 18-135 am reușit o separare a subiectului de fundal foarte bună în cele mai multe cazuri, iar focalizarea automată extrem de rapidă și-a spus cuvântul.

În combinație cu Tokina 11-16 am reușit să obțin fotografii de-a dreptul spectaculoase și cred că aș fi regretat enorm dacă l-aș fi lăsat acasă. Așa cum puteți vedea în exemplele alăturate, efectul dat de deschiderea acestui obiectiv pune și mai mult în valoare tematica fotografiilor, asta ca să nu mai vorbim de utilitatea în spațiile închise (cum ar fi blindatele MRAP) unde am putut filma și fotografia fără probleme.

Autonomia aparatului a fost și ea peste așteptări: o singură dată a trebuit să apelez la al doilea acumulator, dar aveam deja aproape o oră de filmare și câteva sute de cadre trase. În plus, modelul de acumulator folosit pe 80D se regăsește și la ”frații mai mari” din seria 5D, așa că, la nevoie, puteți împrumuta de la profesioniști 🙂

În concluzie, dacă ești jurnalist și ai nevoie de un aparat versatil, Canon 80D este alegerea ideală. Focalizarea precisă și rapidă contează enorm în situațiile în care l-am folosit eu în Afganistan, și cele 45 de puncte de focalizare și-au făcut pe deplin datoria, iar filmarea cu acest aparat, în combinație cu obiectivele din gama STM, este o adevărată plăcere. În ceea ce privește fotografia, un mare plus e faptul că poți face rafală cu 7 cadre pe secundă, ceea ce am și experimentat cu succes, reușind să obțin cadre dinamice fără ca buffer-ul să încetinească foarte mult aparatul.

Despre Ilie Pintea

Este jurnalist la Radio România Actualități de 17 ani, iar de 10 ani se ocupă de proiectele multimedia ale corporației. De asemenea, este și cofondator al platformei veziceasculti.ro, producător general la hd365.ro și corespondent de război, cu patru misiuni în Afganistan.

Articol fotografii și video de Ilie Pintea.

 

Alți fotografi au mai citit și:

2 Comments

  • Niciun taliban nu s-a lăsat imortalizat?

    • Nu de data asta, dar mă întorc 🙂

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.