Pe 15 septembrie Tavi Isăilă va susține un workshop de bază pentru fotografierea cu dronele, la F64. Așadar, dacă ești interesat sau pasionat de acest tip de fotografie, cu siguranță vei găsi workshopul util. Iar dacă nu ai mai apucat să prinzi un loc liber, rămâi cu ochii pe noi, căci cu siguranță va urma o altă grupă. Până la cursul propriu zis însă, ne-am gândit să vă facem cunoștință cu Tavi, pentru cei care nu apucă să vină în data de 15 sau pentru curioșii participanți.

fotografierea cu drone

Vizita DJI Shenzen

Bună Tavi, ne bucurăm să te avem printre trainerii noștri, la F64. Având în vedere că urmează să susținem primul nostru curs de drone, povestește-le cititorilor noștri cum ți s-a dezvoltat această pasiune, de ce fotografia cu drone?

Bună ziua, în primul rând, doresc să salut cititorii și să va spun că mă bucur de această colaborare cu F64 prin care reușim să mai dezvoltăm puțin domeniul vehiculelor fără pilot în România. Revenind la întrebare, fotografia este o pasiune veche și îmi aduc aminte cu drag cum făceam împreună cu tatăl meu fotografii la nunți acum peste 25 de ani, cu un aparat de origine rusească marca Zenit, cu reglare manuală.

În domeniul dronelor am ajuns acum câțiva ani, datorită unei platforme de promovare internațională activă în 25 de țări. A venit un moment atunci, într-o ședință cu partenerii străini a venit în discuție folosirea dronelor pentru panoramarea sferică aeriană. Ulterior am reușit să achiziționez o primă dronă pentru filmare și fotografiere care avea să devină în scurt timp prima dronă identificată oficial în România-YR-D0001, dintr-o pură întâmplare birocratică.

fotografierea cu drone

Training Baza Aeriana

Începând cu achiziția primei drone au început bineînțeles și problemele de operare, fiind o activitate inovatoare, legislația fiind practic inexistentă, iar autoritățile translatând legislația din aeronautică la nivelul acestor echipamente. În acest moment legislația este destul de complexă și putem să transmitem persoanelor care își achiziționează un astfel de echipament informațiile necesare pentru un start corect în folosirea lor.

În acest sens, am înființat împreună cu persoanele pe care le-am cunoscut în timp, care au experiență și care au fost de acord cu ideea – Asociația Institutul de Training, Studii și Cercetări pentru Sisteme de Vehicule Fără Pilot prin care să reușim să ajutăm dezvoltarea vehiculelor fără pilot în România.

Am realizat ulterior prima asigurare pentru drone împreună cu compania Certasig, transmisii live la TVR de la diverse evenimente, am participat la conferințe pe domeniu, demonstrații de zbor și multe altele.

fotografierea cu drone

Multicoptere

Cu ce îi vei surprinde pe vitorii cursanți, care ar fi motivul principal pentru care nu ar trebui să rateze cursul tău?

Cred că cea mai mare surpriză pe care o să o aibă va fi legată de cât de multă legislație există pe domeniu și câte autorități sunt implicate în operațiunile de zbor cu drona. Nu cred că va mai fi o supriză faptul că în acest moment există dosare penale și amenzi aplicate în toată țara de către autorități pentru zborul cu drone. Eu cred că principalul motiv pentru care ar trebui să nu rateze cursul este acela de a fi informați cu ce au de făcut din momentul în care dețin un astfel de echipament. Începând cu legislația, autorizările necesare pentru diferite tipuri de operațiuni, zborul efectiv cu drona, dar și partea de întreținere și mentenanță care este foarte importantă în cazul aeronavelor în general, dar desigur și a celor fără pilot.

De cât timp organizezi cursuri, cum este să fii în postura unui profesor, ce este simplu, ce este complicat?

Am început cu organizarea de workshopuri la Baza Națională de Trainig și Testare pentru UAV-uri dintre București și Târgoviște, pe care am înființat-o în 2015, acum peste un an de zile la mai multe nivele, începând cu cel de bază și continuând cu avansat și expert, în funcție de nivelul la care activează proprietarul echipamentului și domeniul lui de activitate. Suntem o echipă formată din persoane cu multă experiență practică nu doar de zbor, ci și de dezvoltare de echipamente de ambele tipuri, multicoptere și aripi zburătoare.

Cel mai simplu în acest moment este să cumperi o dronă. În rest nimic nu este simplu în acest domeniu. Construcția unui Institut sub formă asociativă, închegarea unei echipe în acest domeniu, înființarea unei baze de training și testare, dezvoltarea de echipamente, relația cu autoritățile, dezvoltarea de legislație, nimic nu este simplu, dar dacă vrei cu adevărat găsești soluții să le realizezi.

Sincer vorbind pentru tot ce s-a dezvoltat în ultimii 3 ani pot să va spun că am rulat pe șoselele patriei peste 220.000 de km Mediaș-București și toate acestea din fonduri proprii, fără nici o finanțare. Ne-am descurcat mai încet, cu ce am avut la dispoziție față de ce am putut realiza cu echipa.

Ai și proiecte în desfășurare cu care urmează să ne surprinzi, ești dispus să ne povestești și despre ele?

Sigur că da, toate aceste drumuri am încercat să le fac cu un scop foarte precis pe care l-am enunțat anterior, dezvoltarea domeniului în România. Și vă pot spune că în acest moment avem în cadrul Insitutului 3 tipuri de echipamente dezvoltate cu membri noștrii, de 3 4,5 și 25 de kilograme. Am început cu ele de la proiectare și până la prototip funcțional în zbor. De asemenea, am reînființat la Mediaș vechea unitate de producție de aeronautică A.S.A.M. ( se numea în 1941 la înființare Atelierele de Stat pentru Aeronautică Mediaș, fiind reînființate sub numele Atelierele Speciale pentru Aeronautică Mediaș S.R.L. ) în care printre altele punem în producție realizările Institutului.

fotografierea cu drone

Expoziție Brasov AeroExpo

Când nu fotografiezi fie cu drona sau cu aparatul foto, cum îți umpli timpul?

Încerc să îmbin pasiunea de zbor și fotografie cu restul activităților pe care le desfasurăm, și va pot spune de exemplu că am fost coorganizatori la AeroExpo Brașov în acest an, am fost invitați și am onorat invitația de a participa la Conferința Mondială de Drone din Shenzen, China, am fost ca și membri în juriu la Concursul Național de Mecatronică al Universității Transilvania din Brașov, participăm la Conferințe Științifice Internaționale, avem diverse alte proiecte pe care le derulăm în acest moment. Pe lângă acestea, am învățat un lucru foarte important de la un partener austriac, ziua de duminică aparține familiei. Nu reușesc întotdeauna, dar încerc pe cât posibil să păstrez acest obicei.

Îi așteptăm pe toți cei care dețin sau achiziționează o dronă să vină să afle ce trebuie făcut din postura de proprietar a unei aeronave fără pilot și să le transmitem cu bune și cu rele informațiile în așa fel încât să nu fie prinși pe picior greșit. Necunoașterea legii nu poate fi invocată și cu siguranță partea demonstrativă îi va încânta.

Acestea fiind zise, vreau să le mulțumesc cititorilor pentru timpul acordat și chiar dacă nu dețin o dronă, sunt sigur că au un prieten căruia să-i spună de existența acestui workshop și a celorlalte care vor și organizate de F64.

Află mai multe aici și, ne vedem pe 15 septembrie!