Review Fujifilm GFX 50s, cu Mircea Maieru

Încă de la început, vă spun că acest review este unul pur subiectiv, destinat celor care nu caută specificații și măsurători tehnice amănunțite, ci vor să audă o experiență pe viu a fotografului înconjurat de subiecte diverse, în condiții cât mai diferite.

Mulțumesc F64 pentru cele 3 zile în care mi-a încredințat acest superb kit: Fujifilm GFX 50s, însoțit de obiectivele 63mm f/2.8, 120mm f/4 și 32-64mm f/4.

Iată că am ajuns în vremurile în care fotografia digitală pe format mediu de înaltă calitate nu mai este rezervată numai studiourilor cu bugete mari și nu mai presupune echipament lent, aparate mari și grele.

Fujifilm vine în sprijinul celor avizi de perfecțiune, dar care doresc să scoată fotografia “fine art” în afara ședințelor regizate în interior, cu o cameră mirrorless format mediu, un mic titan cu o rezoluție uimitoare.

Lipsa oglinzii și a pentaprismei a permis reducerea semnificativă a dimensiunii și greutății body-ului, rezultând astfel un sistem extrem de portabil spre deosebire de ceea ce a existat până acum în lumea formatelor mai mari de full frame.

Încep totuși cu evidențierea a câteva detalii constructive care mi-au atras atenția și cred că merită subliniate. Astfel, am observat ca locașul bateriei este poziționat lateral, astfel încât să nu fie blocată schimbarea acesteia când avem camera montată pe trepied:

slot baterie

De asemenea, body-ul prezintă două sloturi pentru carduri de memorie SD:

fujifilm gfx 50s
Multe genuri de fotografie pot de acum, cu noul Fujifilm GFX 50S, să beneficieze de o calitate nemaîntâlnită a imaginii. Spre exemplu fotografia de stradă, care implică un aparat mai discret pentru a nu atrage atenția, forța fotograful în alegerea unor formate mai mici, mai portabile. În afara lipsei oglizii și pentaprismei, noul GFX 50S își reduce dimensiunile și mai mult, datorită vizorului electronic detașabil :

format mediu
Pentru compensarea lipsei ocularului însă, am fost surprins să observ că aparatul este dotat cu un ecran rabatabil nu numai în modul landscape, dar și în modul portret, sub un unghi foarte ergonomic.

format mediu
Trec rapid prin descrierea kitului complet care vine prezentat foarte profesional într-o valiză dură de plastic, căptușită cu burete moale, dar rezistent :

review gfx 50s
Cele trei obiective care compun kitul actual acoperă cele mai uzuale focale. Despre calitățile lor voi vorbi mai tîrziu, ilustrând cu imagini concludente.

fujifilm gfx 50s

  • Micul obiectiv 63mm f/2,8, probabil obiectivul care mi-a plăcut cel mai mult, ideal pentru street, pentru low light, face ca întreg ansamblul aparat plus obiectiv să fie cât mai compact, ușor de cărat toată ziua.
  • Teleul 120mm f/4: superb pentru portrete, incredibil de sharp, bokeh extrem de plăcut.
  • Zoomul 32-64mm f/4, versatil, mult mai sharp decat mă așteptam, nu se poate diferenția față de celelalte două obiective la calitatea imaginii. Optic, este cel mai bun obiectiv cu focală variabilă pe care l-am văzut până acum.

Nu mai pierd timpul cu prezentări tehnice și trec la povestirea celor 3 zile petrecute în compania acestei minunății tehnice.

În prima zi am scos aparatul la un photowalk de stradă noaptea, curios fiind de capabilitățile în low light, atât viteza, acuratețea focusului, cât și calitatea la senzibilitate ISO ridicată.
Prima imagine nu prezintă nimic artistic, a fost doar un test la ISO 3200.
fujifilm gfx 50s

Primul lucru de care am fost plăcut impresionat însă a fost ceea ce am subliniat mai sus, respectiv compactitatea kitului cu obiectivul de 63mm 2.8, care mi-a permis să trec neobservat prin mulțime, camera neatrăgând priviri suspecte.

fujifilm

Astfel am putut să fotografiez nestingherit chiar în interiorul librăriilor, pe lângă vitrine, foarte aproape de oamenii aleși ca subiecte fără ca atenția lor să fie acaparată de aparat, acesta putând trece aproape la fel de neobservat ca alte mirrorlessuri actuale.

fujifilm

A doua zi am ieșit tot pe străzi, ziua, pentru a testa obiectivele, calitatea lor și a senzorului la sensibilitatea ISO minimă, detaliu maxim.
Fotografiile următoare sunt realizate cu teleobiectivul 120mm f/4. Claritatea incredibilă a acestuia și bokeh-ul perfect îl fac obiectivul ideal pentru portret.

Câteva fotografii și cropuri 100% cred că sunt de ajuns. Pe lângă sharpness-ul din vignetă în care este prezentat detaliul vă rog să observați cerculețele bokehului, nici prea sharp, nici prea soft și fără paternuri sau texturi, perfect uniforme în interior.

Texturile sunt în special redate exemplar, având o anume calitate “3D” rar întâlnită la un aparat foto digital. Calitatea e de necontestat chiar atunci când reducem rezoluția fotografiilor, păstrându-se aceeași randare tridimensională a detaliilor:
fujifilm

Încă un ultim exemplu cu texturi redate impeacabil. Bănuiesc că un print de peste 100cm /75cm ar arăta excelent :

gfx 50s

Subliniez încă o dată focalizarea foarte rapidă și precisă, personalizabilă în diferite moduri, cu detecția feței și a ochilor, permițând prioritizarea detecției ochilor, ridicând astfel și mai mult acuratețea focalizării automate.

Obiectivul 32-64mm cred că este un companion ideal pentru fotografii împătimiți de peisaje, dar nu numai, eu l-am folosit cu success și pentru alte genuri, voi detalia mai târziu.

Revenind la facilitățile aparatului, lucrul pe zi este extrem de lejer cu ajutorul vizorului electronic, atunci când ecranul este mai puțin vizibil în lumina directă a soarelui.

Mai pe seară am fost în vizită la bunicii formatului mediu, și vorbim aici de formatul mare! In atelierul său, maestrul Paul Aioanei redă viață străbunicii fotografiei, ambrotipia.

mirrorless format mediu

Iarăși Fujifilm GFX 50s s-a comportat exemplar în low light, iar ca test extrem am reușit câteva cadre la care nu credeam că va face față, în camera obscură, la lumina roșie slabă sub care se execută toata chimia argentică.

Revenind în atelier, am surprins ultimele reglaje și poziționarea modelului pentru realizarea portretului pe sticlă.

Astfel, mi-am permis să “fur” și eu un cadru în paralel, la lumina atent aranjată pentru ședința de portret pe sticlă.
fotografia de portret

Pentru ultima zi de teste am rezervat o ședintă foto regizată, cu tot ceea ce implica, respectiv model profesionist, ținută, make-up, lumini, dar nu în studio, ci într-o locație outdoor, tocmai pentru a demonstra portabilitatea sistemului.

Desigur, am început cu câteva cadre la sesiunea de machiaj.
sedinta foto

Am folosit pentru exemplificare fotografiile JPG direct din aparat, testând pentru scurt timp și setările de simulare film alb/negru :

Iarăși calitatea aparatului în lumină slabă s-a dovedit excepțională. Cadrele următoare sunt realizate la valori ISO 80-1600, iar după părerea mea calitatea rămâne impecabilă chiar și pentru printuri foarte mari.

Astfel am ajuns la ședința foto propriu-zisă, ca lumină principală am folosit un bliț de studio portabil cu acumulator integrat, Godox AD600BM WITSTRO, aflat și el în oferta F64.

Înainte să așez luminile “convențional”, am încercat un portret suprins prin “transparența” frunzișului din prim-plan, bazându-mă pe adâncimea de câmp foarte îngustă conferită de combinația senzor foarte mare plus obiectiv fix luminos :

fujifilm
Efectul artistic dat de scăderea contrastului, suprapunerea unei tente verzi, curbarea și aplatizarea bokeh-ului, este garantată. Vă recomand să încercați și voi.
Revenind la un setup clasic de lumini, am încercat mai întâi detașarea modelului de fundal prin planuri de intensitate luminoasă diferite:

Egalând puțin planurile de lumină evidențiem fundalul și bokeh-ul păstrând totuși separarea între acesta și subiect cu ajutorul adâncimii de câmp mici.

format mediu

Suntem desigur în compania obiectivului tele 120mm f/4.

Apoi am revenit la obiectivul zoom wide, unde la 32mm am obținut ceea ce speram, respectiv atât un cadru wide, cu fundal larg în spatele subiectului, dar și adâncime de câmp mică, cu bokeh plăcut, un avantaj al senzorului format mediu:

format mediu
Nu am putut să nu încerc și obiectivul mic de 63mm f/2.8 în această sesiune:

În ultima parte a zilei de fotografie regizată, am încercat și un peisaj urban. Obiectivul zoom 32-64mm f/4 s-a dovedit aici extrem de versatil și rapid în alegerea cadrării dorite.

Aici se încheie momentan aventura mea în compania formatului mediu digital, mă despart cu greu de această bijuterie, aș fi vrut să aprofundez mai multe genuri fotografice, dar sunt sigur că v-ați făcut o idee despre ce poate cu adevarat Fujifilm GFX 50S.

Mai jos, aveți și un film de making of:

Mulțumiri :
Model: Irina Kolossy
Machiaj & coafură: Mirela Calotă (Fabrica de Zâne)
Designer vestimentar: Milona Hristov Atelier
Mircea Netea: lumini de studio

Mulțumiri speciale:
Lucian Bora: lumini și making of video
Paul Aioanei: studio foto Ambrotipescu
Echipei F64 pentru suport.

Toate imaginile și textul © Mircea Maieru.

[products ids=125030210,125030230,125033994,125033995]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.