Toate fotografiile din acest review Olympus OM-D E-M1 MK II au fost trase în format ORF și convertite în Tiff/Jpeg cu programul PhaseOne – Capture1. Deoarece trag doar Neutral iar culorile și contrastul în acest caz sunt mai șterse decât ce vedem în realitate am prelucrat fotografiile la nivel de contrast și saturație. Sunt și multe cadre la care nu am fost nevoit să intervin absolut deloc după conversie. Cine are o problemă cu acest aspect să fie sănătos.

Renunțând la titlul de Ambasador Nikon în Romania, pentru a mă arunca cu capul înainte într-o mare învolburată și plină de necunoscute. Cu numai câteva luni în urmă dovedeam ignoranță, râzând de sistemele mirorless, indiferent de cine le produce. Din ignoranță am omis faptul că producătorii se străduiesc să ofere în aceste sisteme funcții care nu se regăsesc în sistemele clasice, DSLR. Cumva, pe sub ochii mei au trecut ani de evoluție tehnologică, iar contactul serios cu primul sistem care mi-a oferit autonomie decentă și o gamă completă de obiective a fost un mare șoc. Nu e niciodată prea târziu să recunoști că ai greșit…

Doar întâmplarea a făcut ca o trusă Olympus completă să ajungă la mine după numai 5 zile de la anunțul meu public în care spuneam că am refuzat propunerea pentru o nouă funcție de ambasador și caut un sistem nou, mirrorless, cu care să-mi provoc toată cariera.

Ei bine, de aici începe spectacolul. (…) Ieșiri zilnice la fotografiat, după numai 2-3 luni am la activ peste 100,000 de cadre realizate cu cât mai multe obiective, din care enumăr:

Cred că am suficient material din care să pot trage niște concluzii pertinente, metodele mele de testare fiind aceleași cu care am testat ani de zile echipamentele pentru Nikon. Asta presupunea ieșiri în teren, realizarea testelor în condiții meteo cât mai variate, de la ger și zăpadă prin munți la condiții de deșert sau călduri mari cu praf în vulcanii din insulele Canare.

Problema mea este că oricât m-am străduit să nu fac comparații directe cu sistemul de la Nikon, tot am căzut în acest păcat, eram curios să văd ce pierdeam trecând la un senzor mai mic. Uimit am descoperit că de fapt mai mult câștigam.

Primul lucru pe care l-am remarcat la acest sistem a fost stabilizarea incredibilă, de domeniul fantasticului. Reușeam să fotografiez din mână acolo unde nu puteam fotografia cu trepiedul deoarece vântul lua pe sus și trepiedul și aparatul. Eram la Roque Nublo, noaptea, imediat după apus, pe un vânt infernal. Trepiedul era un accesoriu inutil.

Acest avantaj nu ține de dimensiunea senzorului, este doar o tehnologie excelentă, integrată în aparat – IBIS. În schimb, următoarea funcție merge deja mână în mână cu dimensiunea mai mică a senzorului, folosind o realitate fizică în avantajul acestui sistem foto.

Se știe că la fotografia macro – dar și la portretele cu diafragmă deschisă sub 1,8 și distanțe mici pentru o încadrare mai bună a capului – avem mari probleme cu lărgimea zonei de clar, așa numitul DOF. Astfel, dacă voi fotografia la macro/close up un subiect folosind un senzor DX sau FF voi constata că la F8 nu am toată insecta în focus, de fapt voi avea doar o zonă extrem de mică în zona clară. Asta mă va forța să folosesc 2 metode, să închid diafragma sau să fac focus stacking.

Ei bine, Olympus a implementat foarte eficient funcția de Focus Stacking în meniul aparatului, iar dimensiunea redusă a senzorului ne oferă deja primul avantaj – avem un DOF  mai mare și nu trebuie să închidem diafragma pierzând la valoarea ISO și la DR.

Dezvolt alt subiect care este înțeles greșit de către utilizatorii de FF, iar greșeala asta o făceam și eu până am lucrat și cu sistemul micro 4/3 Olympus. Anume, credeam că nu voi putea face portrete având DOF foarte mic, cu fundal blurat frumos. Teoria așa spune și spune corect, la sistemul cu senzor mai mic am un dof mai larg. Dar tocmai acum constat că nu e chiar excesiv de larg și că rezolvă MAREA problemă de la FF.

Sistemul micro 4/3 mi-a oferit posibilitatea de a fotografia cu diaf de 1,2 chiar de la distanța minimă de focalizare. Dacă folosesc și funcția focus stacking deja nu mai am limite de compoziție. Obiectivele care suportă ansamblarea directă în aparat cu funcția focus stacking identificate de mine ar fi:

  • Olympus 12-40/2,8 PRO,
  • Olympus 40-150/2,8 PRO
  • Olympus 300/4 PRO
  • Olympus 30/3,5 macro
  • Olympus 60/2,8 macro

Să vă mai spun ce revelație am avut că și la portret, ca și la macro, faptul că aveam un dof mai mare la diafragme deschise îmi oferea avantajul unei valori mai mici iso atunci când fotografiam portrete în lumină slabă? Sunt obișnuit să trag portrete în orice condiții, uneori chiar și după apusul soarelui, fără a folosi niciodată blitz-uri.

La fel și la Wild Life, dacă am un subiect într-o pădure și vreau să-l fotografiez de aproape mă trezesc că am deja iso de peste 1600 și faptul că nu am DOF suficient pe FF mă forțează să închid diafragma cu 1 sau 2 trepte ajungând la 3200 sau 6400 Iso.

Dacă tot suntem la capitolul detalii și sensibilități iso mari, voi posta cadre realizate noaptea, la 3200-6400 iso. Aici credeam că voi avea probleme grave. M-am liniștit imediat ce am văzut primele rezultate.

Aveam noapte fără lună, beznă totală. Obiectivul e la f1,8 și vă las pe voi să calculați la ce valoare trebuie să urc d810-le ptr a fotografia cu noul fisheye nikon care-mi oferă doar f4 pe FF. Cumva peste 25,000 iso? cam așa dă în socotelile mele. Iar m-am întrebat, unde este avantajul FF în viața reală, în teren? Știu, în laborator e mai bun, nu contest. Dar eu nu fotografiez în laborator… Pam, pam!

Este perfect și pentru fotografia in studio – avem de ales între 2 funcții implementate foarte eficient. Cu prima – Live Comp – putem expune până la 3 ore realizând light painting sau star trail-uri. Ce este interesant, nu va mai face o expunere de încă 3 ore – sau cât anume am expus efectiv – pentru a realiza acel cadru negru pentru Long exposure Noise reduction, ci va expune în gol 60 sec la început apoi 60 sec la sfârșitul expunerii lungi.

Astfel scapi de așteptarea aia care rupea și bateria când mai expunea o dată în gol și care te făcea să pierzi restul de noapte așteptând. Din testele mele bateria ține aprox 4 ore de expunere continuă, iar dacă ai si grip/booster vei avea dublul timpului la dispoziție. Mai mult decât suficient. Trebuie avut grijă ca primul cadru să aibă expunerea aleasă corect, celelalte cadre vor adăuga doar luminile peste cadrul de bază. Vei vedea cum se desenează curbele de star trails direct pe afișaj.

Cu a doua – Live Time – putem expune cadre succesive a câte 60 sec, iar numărul de cadre e dat de valoarea iso, cu cât iso este mai mare cu atât numărul scade până ajunge la doar 8 cadre la 1600 de la 24 cadre la iso 200. Astfel avem aproximativ jumătate de oră de expunere multiplă, unde lumina se acumulează, iar zgomotul în imagine scade tot mai mult.

Să vă mai zic și că este singurul aparat cu care poți vedea galaxia pe afișaj în live view și poți face încadrare chiar și în cea mai neagră noapte? Cu celelalte aparate trebuia să fac cadre de teste pentru a vedea încadrarea, în vizor era beznă totală!

Trec acum la prezentarea unor cadre care vă pot ajuta să evaluați capacitatea senzorului de a reproduce scene cu un contrast extrem de ridicat, putem evalua astfel Dinamic Range.

Iar la sfârșit pun un cadru realizat într-o situație imposibilă. Am fotografiat luna la 80% luminozitate când era pe cer în aceeași zonă cu galaxia. Mă așteptam să am cu totul alt rezultat. Ce a ieșit m-a lăsat cu gura căscată.

Credeam că va fi așa și așa, senzorul mai mic venea teoretic cu un Bokeh mai slab. Realitatea s-a dovedit mult mai dulce, se pare că obiectivele lor sunt realizate ținând cont și de acest handicap al senzorului. Deja, după multe portrete realizate, în diverse situații, am constatat că pot compensa prin experiență ce pierdeam din cauza legilor fizicii.

Între timp am evaluat reproducerea pielii și după ce m-am documentat bine am descoperit că inginerii de la Olympus folosesc o metodă extrem de ingenioasă de a face produsele lor speciale, chiar mă întrebam ce au făcut de au dat de magia aia pe care am găsit-o doar la Nikon 105/14E? Ei bine, au lucrat la MTF realizând o formulă optică care este optimizată pentru reproducerea pielii, mai exact detaliile grosiere sunt reproduse foarte, foarte sharp, iar detaliile care sunt în gama texturii pielii vor fi reproduse mai soft. Obiectivul fiind astfel extrem de sharp per ansamblu, dar moale la nivel de cromatică, microcontrast și detaliu în piele. Jos pălăria! Mă întrebam și de ce Bokeh-ul este așa bun. Am aflat, este foarte abrupt, se trece printr-o progresie algoritmică extrem de bine studiată de la clar la zona de blur. După primul cadru aveți un crop 100%.

Am trecut la fotografia de peisaj, iar aici aveam să folosesc o altă funcție revoluționară implementată de producător. Astfel, am posibilitatea de a obține fotografii de 80 mpix Raw plus 50 Mpix Jpeg când activez funcția HiRes. Aparatul are nativ 20 mpix, dar prin mișcarea senzorului în 8 poziții diferite, cu mare viteză în cadrul unei singure expuneri, se ajunge la un fișier nativ de 80 mpix. Nu este interpolare, pixelii fiind reali/fizici în momentul realizării expunerii. Ce am observat imediat – folosind funcția HiRes câștig cam 1,5 trepte la nivelul de zgomot. Am observat asta după ce am fotografiat noapte cu HiRes. Valoarea maximă iso la care se poate activa funcția este de 1600 iso, iar diaf max este de f8. Aici nu văd nici o limitare. Folosind funcția HiRes și setând timpi oarecare între cele 8 expuneri ale aceluiași cadru se ajunge la o simulare de filtru ND, dar cu un efect ușor diferit.

O altă funcție pe care nu o regăsesc implementată atât de bine la nici o altă cameră, mai au câteva pocnitori de compacte ceva, dar implementat patetic, ar fi ProCap.

Funcția aceasta este de vis. Mi-a permis să am pentru prima dată în viața mea cadre cu arcași trăgând sau cu foc la gura țevii chiar din primele declanșări. De ce? Pentru că atunci când pun aparatul la ochi și apăs declanșatorul la jumătate aparatul începe să fotografieze cu obturator electronic, ținând fotografiile în buffer, fără să le scrie pe card. Cadența cu care trage acele cadre este de maxim 60 cadre/sec, la rezoluție maximă, și Raw și Jpeg în acelați timp, dacă vreau. Aici iese în evidență faptul că aparatul acesta are 2 procesoare a câte 4 nuclee de procesare, deci 8 fire de execuție.

Astfel, chiar dacă eu am ratat plecarae/mișcarea/tragerea dar declanșez imediat, voi putea regăsi în cele 14 precadre și fotografia care o doream, priviți mai jos.

Rafala poate fi susținută de buffer timp de câteva secunde, când buffer-ul se încarcă cadența scade la doar 9,5 cadre/sec și poate ține așa până încarci cardul de memorie.

Am constatat că viteza de focalizare este excepțională, dar sistemul de gestionare și algoritmul de focalizare lasă de dorit. Implementarea este una simplistă, grosieră, în ciuda impresiei de sofisticare. Reproșez în special lipsa unui punct master atunci când aleg să focalizez cu un grup de puncte de focalizare. Aparatul va hotărî singur în ce punct să facă focalizarea inițială, ceea ce-mi creează mari probleme în cazul unui animal care stă pe un plan la 45 grade față de planul de focalizare.

Aparatul nu știe care este capul, coada sau trunchiul, va focaliza cu primul punct din grupul de puncte în care găsește cel mai contrast contur. Și așa sunt nevoit să trec doar pe un punct de focalizare, pentru a avea certitudinea că se va face clarul unde vreau eu. Meniul îmi oferă deocamdată posibilitatea de a alege ori toate punctele de focus, ori prea puține puncte de focus, ceea ce face extrem de dificil de ținut în focus o pasăre care zboară rapid pe fundal aglomerat, când nu este indicat să activez chiar toate punctele de focus. Apoi aș reproșa că dimensiunea punctului de focus este prea mare. Iar după ce fotografiez nu voi avea afișat pătrățelul roșu care să-mi semnaleze unde mai exact s-a focalizat pe fotografie.

Tot la reproșuri e calitatea vizorului. Pur și simplu am avut situații în care nu-mi venea să declanșez la un peisaj, deoarece arăta jalnic și părea că nu merită să fac fotografia. Când luam ochiul din vizor aveam revelația unui cadru superb. Bine măcar că la wild life nu induce un lag supărător. Consider acum vizorul doar ca un element care mă ajută la încadrare, nu mă mai bazez pe el la altceva.

La pornirea aparatului am un lag – timp mort – prea lung. Eu fotografiam cu Nikon la aprox jumătate de secundă de la identificarea unui subiect, aparatul fiind mereu pornit. Acum pot uita schema asta… din păcate.

O altă nemulțumire – booste-rul/gripul nu are și funcția de încărcare a bateriilor prin USB. Sony a implementat acest lucru cu succes.

Reproșez și lipsa suportului pentru blitz-uri TTL rapide de studio. Singura soluție oferită – cu sistemul de la Profoto – mi se pare prea scumpă, exagerat de scumpă.

Blitz-ul Olympus 900 dedicat are un lag neașteptat de mare când este pe TTL, dar se mișcă bine când e pe manual.

Autonomia a fost o surpriză plăcută pentru mine, după ce am tras 3078 de cadre cu o singură baterie, fotografiind model care alerga pe dune, am mai vizualizat, am șters și am si filmat 4K de câteva ori cu o singură încărcare. La wild life nu poți face un consum, deoarece poți descărca o baterie doar așteptând cu degetul pe daclanșator ca pasărea să-și ia zborul. Grip-ul devine un accesoriu obligatoriu în acest caz.

Una peste alta, am acum la dispoziție o unealtă profesională cu care pot face tot ce știu eu, atât cât știu, fără să mă simt limitat într-un fel sau altul. Aparatul este doar o unealtă, iar ce contează se află între vizor și ceafă!

Olympus oferă acum un sistem matur, aparatul fiind însoțit de o gamă excepțională de obiective – 200 de obiective valabile, dacă adăugăm și alți producători – ce acoperă focalele de la 7 mm la 840mm, iar ca diafragme putem alege și exemplare care au f 0,95. Chiar am pus ochii pe un obiectiv Voigtlander Nokton 10.5mm f/0.95 cu care să fac fotografie nocturnă alături de un alt obiectiv unic, oferit chiar de Olympus – fiseye-ul de 8mm cu diafragma de 1,8, care are o calitate optică absolut uimitoare.

Citește întreg articolul realizat de Mircea Bezergheanu aici.


Produse

Olympus OM-D E-M1 Mark II body, negru

Olympus OM-D E-M1 Mark II body, negru

indisponibil
90000lei

OM-D E-M1 Mark II este aparatul versatil pe care orice fotograf l-a visat: raspunde cererilor persoanelor pasionate din orice domeniu fotografic si ii ajuta pe fotografii profesionisti de natura, docu....

Vezi detalii
Olympus 8mm 1:1.8 ED Fisheye PRO

Olympus 8mm 1:1.8 ED Fisheye PRO

in curand
39670lei

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm 1:1.8 este un obiectiv destinat aparatelor foto cu montura Micro 4/3 ce va deschide o perspectiva cu totul inedita, dandu-va posibilitatea sa va exploatati o noua latur....

Vezi detalii
Olympus 7-14mm f/2.8 ED PRO

Olympus 7-14mm f/2.8 ED PRO

in stoc
59500lei

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO este un obiectiv zoom superangular ce ofera un unghi de cuprindere extrem de amplu, fiind obiectivul perfect pentru fotografia de interior, peisaj, arhitect....

Vezi detalii
Olympus 12-40mm 1:2.8 PRO M.ZUIKO DIGITAL

Olympus 12-40mm 1:2.8 PRO M.ZUIKO DIGITAL

indisponibil
44610lei

Olympus M.ZUIKO DIGITAL 12-40mm f/2.8 PRO este un obiectiv zoom, cu diafragma maxima constanta f/2.8, cu o optica de exceptie ce furnizeaza imagini de calitate, cu o rezolutie extraordinara. Cu o plaj....

Vezi detalii
Olympus 25mm 1:1.2 ED PRO

Olympus 25mm 1:1.2 ED PRO

in stoc
59490lei

M.ZUIKO DIGITAL ED 25mm 1:1.2 PRO (echivalent 35mm: 50mm) este conceput pentru a excela si purta performanta obiectivelor cu lentila fixa spre noi limite. O focalizare automata, deosebit de rapida, as....

Vezi detalii
Olympus  75mm 1:1.8 negru

Olympus 75mm 1:1.8 negru

in stoc
45610lei

Olympus M ZUIKO DIGITAL ED 75mm MSC 1:1.8 ofera calitate fara compromis pentru portrete si cadre in lumina scazuta. Orice pasionat de fotografie se va bucura cu siguranta de beneficiile oferite de ace....

Vezi detalii
Olympus 300mm 1:4.0 IS ED PRO negru

Olympus 300mm 1:4.0 IS ED PRO negru

in stoc
118980lei

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4 IS PRO este un super-teleobiectiv dedicat aparatelor foto cu montura Micro 4/3, ce va ofera o putere de magnificare foarte mare. Este obectivul ideal pentru fotogr....

Vezi detalii
Olympus 30mm 1:3.5 ED Macro

Olympus 30mm 1:3.5 ED Macro

in stoc
13870lei

Categoria de obiective macro pentru camerele foto mirrorless are un nou obiectiv prime de referinta. M.ZUIKO DIGITAL ED 30mm 1: 3.5 Macro are o greutate redusa, cel mai puternic grad de marire* (2.5x ....

Vezi detalii
Olympus 60mm 1:2.8

Olympus 60mm 1:2.8

indisponibil
23790lei

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm 1:2.8 este obiectivul ideal pentru fotografia macro si close-up, dar poate fii folosit si si pentru portrete, sport, fotoreportaj si alte aplicatii.Fiind un obiectiv d....

Vezi detalii