Unii dintre voi știu că F64 nu își propune să educe comunitatea fotografică din România doar prin tutoriale pe canalul nostru de Youtube și articole blog, ci și prin cursuri. Pentru necunoascători, la F64 poți participa la cursuri diverse, acreditate sau nu, care se desfășoară pe tot parcursul anului în diferite grupe, în funcție de tipul cursului. Ne asigurăm că tu poți beneficia de cunoștințele unor adevărați profesioniști și că vei pleca acasă cu ceva nou învățat de fiecare dată.

Cu toate acestea, este necesar ca varietatea acestor cursuri să crească întrucât fotografia este un domeniu destul de vast ale cărui ramuri se întind și împletesc și cu alte domenii, cum ar fi publicitatea, Social Media & Blogging, Concursuri și altele.

Amalia Savinescu ne-a atras atenția asupra importanței de a-ți crea un brand solid și de încredere, propunându-ne să țină un curs pe această temă. Desigur că am fost mai mult decât încântați de ideile sale și astfel, ne-am propus să îi luam un interviu.

Acestea fiind spuse, vă învităm să faceți cunoștință cu un nou lector!

Cum a început povestea ta cu fotografia?

branding

Am descoperit fotografia în copilărie, dar relația noastră a avut nevoie de mulți ani pentru a se developa. Păstrez amintirea vacanțelor petrecute la Cluj, unde unchiul meu – un fotograf amator talentat, cu educatie și simt artistic – făcea minuni cu lumina pe hârtie. Deși nu înțelegeam derularea operațiunilor și nici nu aveam permisiunea de a pune mâna pe aparate sau pe substantele folosite de el, eram un observator atent și trăiam pe deplin misterul și fascinația poveștilor scrise cu lumină. Așa am rămas până în ziua de azi cu o atracție constantă față de tot ce înseamnă imagine și cu un interes viu pentru comunicarea vizuală.

M-am reîntâlnit cu fotografia în adolescență, la debutul meu pe scena Teatrului de Nord Satu Mare. Ca actriță, am dobândit o nouă perspectivă. Din postura de subiect fotografiat, am învățat sa relaționez cu luminile reflectoarelor și cu obiectivele foto, iar munca alături de profesioniști mi-a permis să ma formez din punct de vedere vizual exersându-mi capacitatea de a gândi și citi corect fotografia.

După ce, în 1994, am absolvit Facultatea de psihologie, un sfert de secol m-am ocupat de management, consultanță, training, coaching și dezvoltare personală. În toată această perioadă am fost un consumator corporatist de fotografie, în sensul că am apelat frecvent la imagini pentru a da forță mesajelor și pentru a capta mintea și sufletul fiecărui auditoriu specific.

Fotografia a devenit esențială în activitatea mea în 2009, când am inițiat „Femina Visual Story”, un program de branding personal de care m-am ocupat intensiv în calitate de fotomodel, art director și manager de proiect. Pe durata a doi ani, cu ajutorul unei echipe de fotografi entuziaști, am reușit să implementez povești vizuale despre variatele fațete ale feminității. Pentru că rezultatul a fost de impact, în 2012 am decis să trec în spatele obiectivului foto și să îmbin psihologia cu arta fotografică, în scopul de a ajuta oamenii să se vada într-o nouă lumină. După formarea mea ca fotograf profesionist mi-am integrat competențele într-o metodă pe care am denumit-o photographic coaching.  Stilul meu se bazează pe relaționare autentică, pe generare de experiențe transformatoare și pe poziționarea subiectului în cele mai valorizante ipostaze. Lumea obișnuieste să spună că în fotografiile mele toți oamenii sunt frumoși și că transmit vizual povești luminoase, optimiste, umane. Nu pot decât să mă bucur dacă așa stau lucrurile. Consider că viziunea mea asupra lumii este intuitiv motivațională; îmi place să descopar potențialul și caut să scot la lumină tot ce e mai bun din fiecare context.

Astăzi, portofoliul meu este variat. Atât ca genuri cat și ca arii de lucru: promovez vizual personalități, derulez proiecte de coaching prin fotografie, concep și livrez programe de educație vizuală pentru profesioniști sau amatori.

Ce este branding-ul și cât de important este el pentru un fotograf?

branding

Pe vremuri, brandului i se spunea reputație. Astăzi, procesul de construire și de consolidare a reputației poartă denumirea de branding. Brandul nu este un sinonim pentru marcă și nici nu se rezumă la elementele de identitate vizuală: logo, slogan și paletă cromatică specifică. Brandul exprimă rațiunea de a fi a unui produs/serviciu/idee/organizație/persoană, respectiv modul în care clienții percep ce se oferă. În vreme ce marketing-ul lanseaza un mesaj de tip imperativ: “cumpară-mă”, branding-ul transmite o declarație cu potențial invitant: “Iată cine sunt și care este rațiunea existenței mele. Dacă esti de acord cu stilul meu, dacă mă placi, mă poți cumpăra, susține și recomandă apropiaților tăi.”

Branding-ul este un proces esențial al strategiei de business, o condiție indispensabilă supraviețuirii într-o piață bazată pe concurență. Iar dacă vorbim despre concurență, domeniul fotografiei este în mod cert unul dintre cele mai încercate. Bariera de intrare în această industrie este pe zi ce trece tot mai redusă ca urmare a coexistenței unor factori precum:

  1. Tehnologie – prețul aparaturii foto scade concomitent cu creșterea performanțelor sale tehnice, iar procesele de postprocesare sunt mult înlesnite de către aplicațiile moderne, concepute special pentru oameni cu competențe moderate; 
  2. Informație – există nenumărate oportunități de învățare online și offline, la preț zero sau foarte accesibil
  3. Educație – publicul larg are un grad scăzut de educație vizuală; el nu face distincția între calitatea serviciilor fotografice – nici pe criterii estetice și nici pe bază de certificare. 
  4. Legislație – industria fotografică este slab profesionalizată; s-a încetățenit ideea că cine deține un bun aparat foto, poate face poze bune. Iar dacă ai un aparat, e floare la ureche să apeși pe buton pentru niște poze. 

Nu e suficient să-mi cumpăr o robă pentru a mă putea numi avocat ori un halat alb ca să mă numesc medic, dar se pare că e destul să dețin o cameră foto pentru a mă simți îndreptățit să îmi adaug titulatura de Fotograf pe cartea de vizită.

Așa se explică și de ce ne întâlnim cu foștii noștri clienti in postura de competitori la un an distanță de la prima lor experiență în fața camerei. Mămicile care au beneficiat de o sesiune foto newborn, tăticii care ne-au contractat pentru botezul primului lor copil, participanții la evenimentele publice pe care le-am documentat vizual, toți devin, peste noapte, fotografi.

În aceste condiții, ce șanse are un client să gaseasca fotograful de care are nevoie? Și ce șanse au fotografii să fie găsiți de clientul potrivit?

În lipsa unui brand-ing, toată lumea face de toate și nimeni nu mai contează. Singurul criteriu care îi rămâne clientului în aceste condiții este prețul, desigur prețul cel mai mic. Greu de crezut că se poate livra artă și calitate pe principiul “prețul cel mai mic”…

Branding-ul este procesul prin care fotograful își poate face simțită prezența și își poate face auzită vocea din vacarmul ce domnește în jurul nostru. În mod special dacă ești fotograf, branding-ul este esențial pentru a te defini ca artist și pentru a ajunge la cei care împărtășesc stilul tau, viziunea ta, modul tău de lucru.

Brand-ul ajută la identificare, la diferențiere și la relaționarea cu clientul. Brand-ul este indispensabil pentru o poziționare corectă și sănătoasă, iar branding-ul este o cerință pentru oricine dorește să rămână viu într-o piață competitivă.

Stilul se învață sau ba? De ce este important? Cum ni-l definim?

branding

Se spune că „Stilul este omul însuşi” (Le style est l’homme meme) – Buffon.

Pentru a avea succes în orice domeniu este esențial să te cunoști. Cu toate că mulți oameni pot livra rezultate rezonabile în diferite domenii, indiferent de înclinațiile lor native, performanța înaltă cere fructificarea talentelor. Împlinirea profesională se bazează pe exprimarea caracteristicilor personale unice și pe fructificarea originalității acestei configurații proprii.

Când suntem angrenați într-o activitate care ne implică natural, manifestăm o mai mare ușurință în execuție și experimentăm un grad de satisfacție mai mare. Fiecare dintre noi am întâlnit persoane cu care relaționăm ușor și pentru care lucrăm cu plăcere, pentru că împărtășim perspective comune asupra lumii și avem o viziune similară asupra rezultatului așteptat. În alte cazuri, însă, în interacțiunea cu alte persoane, oricât ne-am strădui, nu reușim să le satisfacem așteptările. Stilurile noastre nu sunt compatibile.

În plan artistic, stilul este rezultatul integrării cunoașterii de sine cu cultura. O privire patrunzătoare asupra interiorului artistului conduce la definirea direcției potrivite și la alegerea acelor mijloace de exprimare care favorizează exprimarea sa naturală, autentică, unică.

Stilul se învață din două perspective: învățăm ce ne definește și învățăm să integrăm armonios cultura din care ne inspirăm.

Ce învățăm la acest curs? De ce s-ar înscrie un fotograf? Dă-ne minim 3 motive.

Cursul este destinat celor interesați să afle cum să se remarce într-o lume în care toți oamenii fac fotografii.

Orice fotograf care dorește să fie văzut, are nevoie de un mesaj clar, autentic, inconfundabil. Participanții vor conștientiza de ce este important să își definească propriul stil, ce anume este reprezentativ pentru fiecare și cum pot să își valorifice talentele. Vom discuta despre ce înseamnă un brand puternic, memorabil, care să capteze atenția clienților potriviți.

Cursanții vor descoperi ce îi definește la nivel personal, cum să transmită publicului valorile lor și cum să se promoveze cu consecvență.

Fotografii amatori vor descoperi multe despre ei și despre genul fotografic care îi pune cel mai bine în valoare, în vreme ce fotografii profesioniști își vor clarifica stilul și metodele de a se face cunoscuți clienților care le pot face business-ul profitabil.

Trei motive pentru a veni la acest curs? Învățăm despre: a) piață; b) atragerea clienților și c) promovarea cu stil.

Pentru detaliile cu privire la structura cursului vă invit să accesați acest link.

Povestește-ne puțin și despre portofoliul pe care trebuie să-l pregatească cursanții.

Pentru a ne cunoaște din perspectiva artistică și pentru a putea identifica anumite caracteristici stilistice, este necesar ca fiecare participant să aleagă și să transmită un set de imagini pe care le consideră reprezentative pentru activitatea sa fotografică. Anterior cursului voi trece în revistă portofoliul fiecaruia, iar o parte dintre imagini vor fi discutate în cadrul cursului pentru a ilustra conținuturile teoretice cu exemple practice.

Rostul acestui review este de a asigura caracterul interactiv și practic al acestui eveniment de învățare. Nu vă faceți griji, nu vom da note 🙂

Vă aștept cu mare drag la un eveniment în urma căruia să vă puneți în valoare propria personalitate și să vă fructificați potențialul artistic.