(c) Alexandra Crisbășan

O săptămână în Milano – cu Olympus 7-14mm M.Zuiko Digital

Săptămâna trecută am început seria de articole despre echipamentul testat într-o săptămână în Milano. Dacă cu Sigma m-am plimbat noaptea prin oraș, cu Olympus 7-14mm f/2.8 Pro M.Zuiko Digital m-am bucurat mai mult de fotografia de stradă și am vrut să-l forțez puțin, să văd și cât de bun este pe evenimente și noapte (că tot vorbeam de cluburie underground ale studenților de la arte).

Olympus 7-14mm f/2.8 Pro M.Zuiko Digital este extraordinar pentru arhitectură, dar vine la pachet și cu câteva minusuri care atunci când vine vorba despre acest gen de fotografie și cel de stradă, pot fi deranjante.

Este unul dintre puținiele obiective pentru micro 4/3 cu un unghi atât de larg de cuprindere și vine la pachet cu un parasolar încorporat și o husă rezistentă.

Design și construcție

Clar a fost conceput pentru fotografi profesioniști, mai ales având în vedere prețul. Olympus 7-14mm are o construcție din metal și este protejat de 11 granituri diferite împotriva intemperiilor. Totuși, vopseaua de pe el sare cam ușor, păcat, la cât de protejat este și ce design are.

Este foarte greu, câtărește mai exact 534 g, fapt care face cam dificilă fotografierea cu o singură mână, mai ales din cauza lentilei foarte mari. Dezechilibrul față de body se simte, mult mai ales pentru că Olympus OM-D E-M10 este un mirrorles.

Spre deosebire de alte obiective din gama M.Zuiko Pro, Olympus 7-14mm are două inele de metal. Unul pentru zoom și celălalt pentru focus (care este cam îngust, dar având în vedere cât de greu și butucănos este, parcă nu-mi mai vine să spun că ar fi fost de preferat să fie mai lat). Totuși ambele inele se mișcă foarte bine și m-a bucurat că trecerea de pe autofocus pe focus manual se face glisând inelul în jos sau în sus.

Trecând la construcția optică, Olympus 7-14mm are 14 elemente în 11 grupuri, incluzând două elemente asferice și are 7 lamele circulare care opresc diafragma la f22.

Foarte util este butonul personalizabil “L-Fn” cu ajutorul căruia poți ajusta balansul de alb și altele dacă aparatul este compatibil. De asemenea, este plasat și destul de intuitiv, în așa fel încât să nu te încurce.

Claritate

Da, da, da! Este foarte clar, asta mi-a plăcut mult. Aproape că nu mai trebuie să ajutezi deloc fotografiile la acest capitol în programele de procesare. Spun aproape pentru că la diafragma maximă de 2.8 marginile pierd din claritate în mod vizibil, dar centrul rămâne deosebit de sharp orice i-ai face. F5.6 reprezintă apogeul clarității lui Olympus 7-14mm, începând din nou să scadă după și devenind din nou foarte vizibilă diferența de la f16. Culorile sunt și ele destul de vii.

Aberații cromatice

La fel, central totul este ok, însă spre colțuri mai apar uneori aberații cromatice. Cu toate acestea, pot spune că le controlează destul de bine. La un obiectiv atât de wide, cred că este extrem de greu să nu prezinte deloc.

Vignetare

Da, este prezentă orice i-ai face, indiferent de focală și de diafragmă, dar nu este chiar atât de severă pe cât am crede. La f4 este cea mai scăzută, dar oricum nu deranjează, ci dimpotrivă, poate aduce chiar un plus în funcție de subiect și compoziție.

Flare

Nu cred că am testat ceva care să aibă mai mult flare decât acest obiectiv. Parasolarul încorporat ajută, dar sincer, nici nu-mi dau seama cât. Uneori poate da un efect interesant, însă de foarte multe ori încurcă suficient de tare încât să nu poți repara asta din programele de procesare.

Am păstrat doar exemplele cât de cât ok.

Distorsiune

Distorsiunea de tip butoi este prezentă cam în toate cazurile, însă mai ales la 7mm unde obiectivul devine un fel de fisheye mai domol. Pe măsură ce crești zoom-ul se observă mai puțin, iar dacă aparatul tău are funcția de digital tele converter (nu inel, ci efectiv funcția electronică) această distorsiune este mult diminuată. Chiar devine greu de observat.

Cu toate acestea, pot spune că m-am bucurat mult de distorsiune. Este extrem de bună pentru portrete dramatice, iar părerea mea este că fix această distorsiune face acest obiectiv să fie extraordinar pentru fotografia de arhitectură.

Focus și autofocus

Olympus au de ce să se mândrească cu autofocusul obiectivelor lor. Asta se aplică și pentru 7-14mm, dar are de suferit noaptea sau la evenimente cu multă lume și lumină slabă. Are de suferit în sensul că, deși focalizează destul de rapid, o face prost. Ai șanse măricele ca zona dorită de tine să nu fie în focus și șanse la fel de mari să-ți dai seama de asta abia când descarci fotografiile pe computer. Dispune într-adevăr de mecanismul electronic Movie Still Compatible, dar acesta face față cu brio și fără cusur când ai lumină mai puternică. Ziua de exemplu, chiar dacă ai subiecte în mișcare, funcționează fără reproș.

Trebuie doar să glisezi inelul de focus pentru a te bucura de focalizarea manuală. Nu prea am ce să scriu aici. Aceasta îți sare în ajutor pe seară când autofocusul începe să dea greș.

Macro

Nu, n-are treabă. În cel mai bun caz te poți bucura de close-up-uri dramatice, de efect și atmosferă, care pot fi foarte tari! Dacă ești creativ.

Ce mi-a plăcut la Olympus 7-14mm f/2.8 Pro M.Zuiko Digital

  • Distorsiunea
  • Claritatea
  • Culorile

Ce nu mi-a plăcut la Olympus 7-14mm f/2.8 Pro M.Zuiko Digital

  • Greutate x dimensiune (deși știu că nu putea fi conceput altfel)
  • Flare-ul
  • Prețul

Specificații tehnice

  • Tip Fix/Zoom: Zoom
  • Montură: micro 4/3
  • Distanță focală: 7-14mm
  • Stabilizare de imagine: Nu
  • Diafragmă maximă: f2.8
  • Diafragmă minimă: f22
  • Număr lamele diafragmă: 7 rotunjite
  • Optică: 14 elemente în 11 grupuri
  • Elemente speciale: 2 elemnte asferice ED, 1 DSL, 1 asferic, 3 super ED, 1 ED și 2 HR
  • Distanța minimă de focus: 0.20m
  • Magnificare: 0.11x
  • Autofocus: Da
  • Greutate: 534g
  • Diametru: 79mm
  • Lungime: 106mm
  • Protejat împotriva intemperiilor
  • Inel pentru trepied: Nu

Concluzie

Olympus 7-14mm este interesant, atipic și cum am mai spus extraordinar pentru fotografia de arhitectură și stradă. Foarte bun pentru portrete dramatice, dar mare mare păcat că flare-ul este atât de intens (cred că i-ar cam călca pe nervi pe fotografii de peisaj într-o zi însorită). Distorsiunea îi sporește unicitatea, este foarte sharp, dar extrem de greu. Autofocusul, unul dintre auutrile Olympus nu prea îi mai menține în top când vine vorba de fotografia de noapte și eveniment (mai ales). Este o plăcere să-l încerci, dar nu este pentru oricine.

[products ids=125018350]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.