Săptămâna aceasta urmează să intrăm în mod oficial în anotimpul concediilor și al vacanțelor. Dăm startul verii cu Ziua Copilului ce se va extinde la Clinceni, o dată cu show-ul aviatic de pe 10 iunie 2017. Și dacă tot vine căldura, asta înseamnă că avem nevoie de locuri faine unde să ieșim, evenimente inedite de văzut și activități de care să ne bucurăm.

Considerăm că spectacolele aviatice merită cel puțin văzute, dacă nu fotografiate și tocmai din acest motiv, v-am pregătit acest articol cu sfaturi. Dacă cei dragi nu te pot însoți la spectacol, cititorule, atunci vor putea măcar să vadă ce ai văzut și simțit, prin imaginile cu care te vei întoarce acasă.

”Nu înălţimea la care ai ajuns contează, nici tipul de avion cu care ai zburat, ci ceea ce rămâne în sufletul tău din înălţimile pe care le-ai atins.” (Doru Davidovici)

Ne place fotografia pentru că ne poartă mai departe de realitatea materială. Putem construi metafore unice din amintirile unui moment.

„Lucrurile pe care nu le simţi se uită sau te poţi obişnui până la urmă cu ele, ceea ce e şi mai rău. Ce pleacă din tine nu se poate uita, şi nu te înşeală, şi atunci nu se poate întoarce niciodată împotriva ta; dar pentru asta trebuie să fii foarte curat cu tine şi asta iar e greu. Ca un zbor cu motorul defect.” (Doru Davidovici)

avioane

Sfaturi pentru fotografierea unui show aviatic

Ar fi excelent sa găsim o rețetă universală, de aplicat oricând la un spectacol aviatic, dar lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Totuși, nici atât de complicate.

Există o serie de variabile care ne pot da de furcă: lumina/vremea, echipamentul de care dispunem, viteza avioanelor ș.a.m.d. Pe unele le putem controla, pe altele nu, dar putem să fim pregatiți din timp pentru ele. Cum? Aflăm în cele ce urmează.

#1 Alege echipamentul potrivit pentru tine

Poate în primă fază ai crede că fotografierea avioanelor se poate face doar utilizând un DSLR. Ei bine, află că nici un body de mirrorless nu strică sau chiar o cameră foto compactă.

Cu toate acestea, noi recomandăm un aparat ce poate face echipă cu un tele cu zoom, atât în general, dar în special pentru formații de avioane, lucru care pune camerele compacte puțin în dezavantaj.

Un super tele este de asemenea foarte bun, pentru că îți permite să captezi detaliile cu ușurință și se descurcă foarte bine pe tema fotografiei sportive. Nici un zoom larg nu e rău, îți va oferi imagini de ansamblu ale spectacolului aviatic și vei putea construi adevărate opere abstracte datorită dârelor de fum, plus fotografii de atmosferă.

Ține minte că un show aviatic se defășoară pe mai multe planuri, iar figurile nu sunt executate la aceeași distanță.

În afară de aparatura foto vei mai avea nevoie de multe carduri de memorie SD/CF, etc. și acumulatori de rezervă.

Nu uita să-ți verifici și senzorul la diafragma f/16 sau mai închisă ca să nu te trezești după cu pete sau puncte care vor deveni dificile de scos și curăță din timp echipamentul.

Și cel mai important, nu uita de confortul propriu – protecție împotriva soarelui, hidratare și altele.

#2 Atenție la focalizare

avioane

foto: Gina Buliga

Focalizare este, poate, cea mai dificilă parte a fotografiei de aviație.

În general, se utilizează modul în care autofocusul este activ continuu (CONTINOUS MODE) și se ajustează în funcție de poziția avionului. Cu excepția câtorva camere high end, foarte scumpe, care urmăresc destul de bine chiar și un avion rapid, restul aparatelor foto au, de cele mai multe ori, probleme în a urmări un avion în evoluție acrobatică.

Încă o soluție ar fi atribuirea funcției de autofocus unui buton personalizabil de pe aparatul tău, în locul declanșatorului.

În mod normal, camerele foto focalizează atunci când butonul declanșator este apăsat la jumătate. Asta forțează camera să caute punctul de focus la fiecare declanșare. Piloții de acrobație sunt însă foarte preciși, iar evoluția lor se desfașoară într-un volum de aer bine determinat. Astfel, trecerile care se fac în apropierea publicului se fac întotdeauna la aproape aceeași distanță pe parcursul unui show. Dacă atribuim autofocusului un alt buton și obținem focusul la o trecere a avioanelor aproape de public, la următoarea trecere nu vom mai avea nevoie de focalizare întrucât trecerea se va petrece la aceeași distanță.

Consultă manualul aparatului tau!

#3 Ce setări generale să folosim?

Expunerea corectă poate fi dificil de stabilit atunci când fotografiem avioane contra fundalului cerului. Există totuși o serie de setări recomandate, aproape general valabile în cazul acestui tip de imagini:

  • Măsurare multi-segment sau matrix
  • Modul manual – o alternativă, dar poți rata cadre dacă nu te miști repede!
  • Modul prioritate de timp – indicat
  • Timpi foarte scurți pentru avioanele cu reacție de mare viteză (1/2000 sau mai scurți)
  • Tehnica panning 1/250, dar este nevoie de antrenament (urmărirea subiectului pe tot parcursul expunerii)
  • 1/250 pentru avioanele cu elice, pentru a „dezgheța” elicele
  • 1/60 sau 1/125 pentru elicoptere și mișcarea elicelor acestora
  • Compensare +1 pentru a compensa fondul cerului sau compensare – 1 (sau mai mult, în funcție de condiții) dacă ne dorim un cer dramatic și avioanele în siluetă
  • ISO – în functie de nevoie sau ISO auto (atenție însă să nu urce la valori prea mari)
  • WB – soare sau nor (auto poate fi problematic) – dacă fotografiem RAW, nu mai are importanță

#4 Cu rafală sau fără?

Multă lume folosește rafala pentru a fotografia mitingurile aviatice. Nu recomand neapărat această tehnică, exceptând un singur caz: intersecțiile dintre două sau mai multe avioane.

Practic, două avioane vin din direcții diferite, în planuri ușor diferite, și, chiar în fața publicului acestea trec unul în fața celuilalt la distanță foarte mică. Pentru o fracțiune de secundă, avioanele sunt suprapuse unul peste celălalt. În această situație, pentru a crește șansele de a surprinde momentul de intersecție, fotografierea în rafală e mai mult decât utilă.

#5 Joacă-te cu perspectiva și încadrările

Înclină ușor camera pentru a coborî sau ridica botul avionului și a induce dinamism. Poți chiar să răstorni cadrele pe verticală sau orizontală, dar ai grijă la inscripții.

Dacă vrei fotografii de ansamblu atât cu publicul, cât și cu avioanele, alege un punct de stație cât mai jos pentru a-i surprinde ca pe niște siluete sau mergi în cealaltă extremă – cât mai de sus (folosind o scară pliabilă sau ridicând camera) pentru unghiuri interesante.

Nu uita să profiți însă și de ele separat. Adică să-ți dedici niște timp pentru a fotografia desenele formate din dârele de fum și apoi oamenii și ce se întâmplă la sol.

#6 Antreneaza-te la…antrenamente 🙂

avioane

Fotografiază, dacă poți și în zilele în care se desfășoară antrenamentele, de obicei cu 1-2 zile în avans. Uneori, poți obține imagini mai spectaculoase.

#7 Procesează cu gust, în funcție de stilul tău și de tipul de imagini dorite

Ține cont de diferențele de gen dacă îți dorești imagini tip fotografie de sport/fotojurnalism de sport sau imagini metaforice. Dacă rezultatul final este o serie de fotografii color sau alb negru (ține minte că alb-negru nu înseamnă doar o simplă desaturare, ci a lucra mai amplu, pe canalele de culoare!) sau ambele, este doar o diferență de gusturi.

Dacă vrei să faci o poveste sau un proiect, este foarte important ca fotografiile să se lege între ele, să existe unitate.

Urmează și BIAS 2017, începând cu 22 iulie.

Și poate că până la cele două evenimente te-ar mai interesa să citești și:

Save

Save