Comet Star Trails – Tutorial Photoshop
Înainte de a intra propriu-zis în tutorialul de editare vom vorbi puţin de echipament şi preluarea imaginilor necesare. Crearea unei fotografii cu star trails este un proces mai puţin minuţios ca preluarea cadrelor cu calea lactee. Pentru capturarea căii lactee este nevoie de alinierea perfectă a mai multor elemente (perioada din an, ora la care răsare calea, faza lunii, etc.). Singurul aspect care este critic pentru fotografierea de star trails îl reprezintă vremea. Avem nevoie de un cer cât mai senin!
#1 Echipamentul folosit de noi:
- Aparat Full Frame Nikon D610
- Tamron 15-30 mm f/2.8
- Trepied
- Telecomandă pentru declanşarea aparatului / intervalometru
- Baterii încărcate
- Lanternă
#2 Preluarea cadrelor
Există două metode de capturare a star trails:
- O singură expunere foarte lungă
- Mai multe expuneri mai scurte
Noi am ales a doua metodă deoarece ne permite realizarea de star trails cu aspect de comete. Am preluat 35 de cadre la f/2.8, ISO 4000, 25 de secunde. Intervalometru aparatului fiind setat la 30 de secunde, pentru a permite timp pentru scrierea pe card a unei imagini înainte ca următoarea să fie preluată.
5 secunde este mai mult decât suficient pentru această acţiune. Este indicat ca timpul dintre cadre sa fie cat mai scurt, dar fără a compromite capacitatea aparatului de a înregristra cadrele. Ar fi bine să testaţi capacitatea de scriere a aparatului şi să alegeţi un interval portivit. Porniţi cu un interval de 1 secundă şi vedeţi cum se descurcă.
Pentru determinarea expunerii corecte este indicat să porniţi de la setări de bază, diafragma deschisă la maxim, ISO cât mai mic (1600). Stelele cu aspect de comete ies mai bine dacă alegem sa capturăm cadre cu stele punctiforme aşă că timpul de expunere se va calcula în funcţie de distanţa focală:
- Timp de expunere max.= 500/(Distanţa focală)
#3 Sfaturi Utile
- Tineţi LONG EXPOSURE NOISE REDUCTION pe OFF. Când optiunea este activă aparatul va captura încă un cadru cu aceeaşi expunere pentru a reduce noise-ul din imagine. Spre exemplu dacă preluăm o fotografie de 30 de secunde, va trebui să aşteptăm încă 30 de secunde până vom putea captura altă fotografie.
- Dacă obiectivul are stabilizare nu uitaţi să fie oprită când aparatul este pe trepied.
- Trageţi în RAW (NEF) pentru a putea ajusta imaginile uşor în post procesare.
- Pentru o imagine cu star trails reuşită încadraţi şi elemente de foreground în cadru.
- De asemenea încercaţi să preluaţi şi un cadrul cu o expunere mai lungă pentru foreground. Noi am folosit pentru această imagine un cadru de 4 minute cu Long exposure noise reduction ON.
- Îmbracaţi-vă bine va fi nevoie sa staţi lângă aparat cel puţin jumătate de oră!
#4 Editarea
O dată ce avem imaginile capturate este timpul să le prelucrăm. În primul rând, le vom importa în Lightroom, unde le vom aplica corecţii de perspectivă a lentilei, vom corecta aberaţiile cromatice şi eventual balansul de alb dacă este necesar.
După aceea le vom deschide în Photoshop, fiecare pe un layer separat. Putem sa le dăm export direct din Lightroom, selectându-le pe toate si alegând opţiunea OPEN AS LAYERS IN PHOTOSHOP.
Sau din Photoshop, meniu File -> Scripts -> Load Files into Stack.
Vom selecta toate layer-ele, mai puţin ultimul, cel mai de jos şi le vom schimba blending mode-ul din Normal în LIGHTEN.
În acest moment putem vedea pentru prima oară fotografia cu star trails. Următorul pas presupune obţinerea codiţelor de cometă.
Începând de jos în sus vom modifica gradul de opacitate al layerelor.
Am început de la 100% şi am scăzut cu 5% pentru fiecare layer până am ajuns la 50%, iar apoi am grupat câte două sau trei layere pe valoare de opacitate până am ajuns la primul layer cu 5%.
În funcţie de numărul de cadre care îl avem sau de intensitatea efectului pe care dorim să-l obţinem, se pot grupa altfel layerele păstrând tendinţa descrescătoare a opacităţii.
Din cauza intervalului de 5 secunde dintre cadre se observă că liniile de stele nu sunt forte line, observându-se goluri de-a lungul lor.
Pentru a ameliora acest aspect, vom selecta toate layerele, le vom transforma în smart object (Convert to Smart Object) şi apoi vom aplica un filtru de blur.
Filtrer -> Blur Gallery -> Path Blur -> îi vom seta o valoare între 2% si 4% pentru speed, cât să obţinem nişte codiţe mai netede, dar să nu pierdem detalii.
Vom duplifica Smart object-ul creat mai devreme, copiei îi vom aplica din meniu Filter -> Other -> High Pass. În funcţie de cât Sharpness vrem, vom alege o valoare a filtrului. Apoi îi vom schimba blending mode-ul în Hard Light sau Vivid Light şi îi vom scadea opacitatea până când suntem mulţumiţi de efect.
Pe un layer nou cu Clone Stamp setat pe Sample – Current & Below am curaţat toate avioanele şi detaliile deranjante.
Cer curăţat – înainte şi după
Acest efect se poate obţine şi cu ajutorul unui software specializat, cum ar fi Starstax.
Cu cerul curăţat, trecem la foreground, utilizând expunerea de 4 min pentru a căpăta detalii în prim plan. Vom aduce cadrul pe un nou layer si vom creea o mască negra (Create Layer Mask) şi cu un Brush cu alb vom evidenţia doar zone care ne interesează (Copacul şi împrejurimi în cazul acesta).
Ultimul pas îl reprezintă colorizarea imaginii după gusturile fiecăruia.
Prim plan înainte și după, iar rezultatul final este fotografia de copertă, obținută după colorizare.
Articol și fotografii de Aurel Manea.
[products ids=125007972,125014649]