Fotografiile cu timpi lungi de expunere pot crea imagini dinamice suprarealiste. Printre fotografii de peisaje sau alb-negru, această tehnică are un tipar caracterizat prin compozițiile simple și expunere până la câteva minute ce blurează elementele în mișcare precum apa sau cerul. Dar nu excludem nici efectele fantomatice bine cunoscute, plus contribuția acestei tehnici în fotografia fine-art. Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele, indiferent că te pasionează peisajul sau fine-art-ul!

expunerea lungă

(c) Foto: Radu Diaconescu

#1 Cele patru motive importante pentru popularitatea fotografiei cu timp lung de expunere sunt:

  • Camerele digitale, care au ușurat fotografierea cu timp lung. Spre deosebire de film, camerele digitale nu suferă diferențe între materialele compozite ale filmului fotografic și astfel este mult mai ușor să se calculeze expunerea. Mai mult, poți să verifici imediat expunerea fotografiei și să corectezi ulterior setările în cazul unei expuneri care nu a ieșit întocmai cum îți imaginai.
  • Producătorii de filtre au început să lanseze filtre cu densitate neutră ce opresc șase, nouă sau chiar 10 f-stopuri. Acestea le permit fotografilor să folosească timpi de expunere mai lungi de 30 de secunde în mijlocul zilei, prelungind perioada în care te poți folosi de această tehnică.
expunerea lungă

(c) Nicolae Chirobocea

  • Fotografia cu timp lung de expunere îți permite să obții fotografii bune în mijlocul zilei pe vreme înnorată sau la o oră în care lumina nu este tocmai punctul forte.
  • Tehnica expunerii lungi atrage și fotografi care preferă să meargă și în zona de fine art, prin acele efecte fantomatice care au fost menționate mai sus. Crearea unor imagini similare cu cea de mai jos, aduce și o notă de imprevizibil, întrucât nu poți prezice cum va ieși exact fotografia, până când nu se duce timpul și în sfârșit aparatul declanșează. De regulă, pentru această tehnică se aleg subiecte în mișcare sau se mișcă însuși fotograful.
  • Tot prin această tehnică poți obține și imagini mai abstracte, dar oricum mergând spre fine-art îți vei permite să manipulezi imaginile fără constrângeri. Pentru că, poate că genul fine-art este mai apropiat de artele plastice decât de fotografie. Fotografia devine doar schița operei, iar expunerea lungă doar unealta pe care ai folosit-o ca să „pictezi cu lumină” urmând ca apoi să adaugi culorile și detaliile finale în programele de procesare (sau nu, după preferință, fiindcă este un gen mai subiectiv, unde regulile pot fi modelate cu mai mare ușurință).

expunerea lungă

#2 Trepiedul – necesar și opțional

Acest stil de fotografie poate părea descurajator, dar este chiar o tehnică ușoară din moment ce ai echipamentul corect. Să vedem de ce am avea nevoie:

  • Un trepied solid, cu un cap calitativ pe bilă, este absolut necesar.
  • Un trepied din aluminiu sau carbon, care să suporte greutatea aparatului și a obiectivului este ideal. 
  • Este important ca alegerea facută să-ți scape echipamentul de trepidații pentru cel putin 30 de secunde, pentru că altfel trepiedul tău este la fel de util cu a ține aparatul în mână
  • Giottos sau Manfrotto sunt printre producătorii care fac trepiezi de mare calitate, dar la un preț anume. Really Right Stuff creează plăcuțe de prindere sub formă de L și alte accesorii concepute pentru fotografii de peisaje.

Dacă însă te afli în zona de fine-art, trepiedul devine opțional. Depinde doar ce idee de cadru ai tu în minte. Pentru surprinderea unor mâini în mișcare în așa fel încât să pară că sunt mult mai multe, de exemplu, nu ai nevoie de trepied. Dacă vrei să te joci cu compozițiile abstracte testând prin oraș, din nou nu este musai să îl cari după tine.

În final totul se reduce la ce rezultat final vrei să ai. Dacă peisajele suprarealiste, de poveste, de noapte sau astrografia sunt direcția în care vrei să mergi, atunci un trepied este ideal. Dacă în schimb, vrei să te joci și să creezi, setează-ți timpul și dă-i drumul! Și desigur că, poți oscila între ambele variante.

#3 Declanșare întârziată, cablu declanșator și telecomandă

Aceste accesorii sunt folositoare, dar nu esențiale, pentru că poți începe și continua fără ele. Un cablu declanșator sau o telecomandă se vor folosi pentru a declanșa fără să atingi camera și eventual de la distanță. Astfel elimini cu totul riscul unei mișcari a imaginii. Totuși, dacă nu ai aceste două declanșatoare, poți folosi funcția de declanșare întârziată de pe aparat. Întârzierea de 10 secunde este suficient de lungă ca să elimine orice vibrație cauzată de apăsarea butonului sau tremurul mâinii. Aceasta este cea mai simplă cale pentru a declanșa cu un timp de expunere de 30sec. Pentru a face expuneri mai lungi de 30sec, ar fi mai recomandate cablul și telecomanda.

În plus, aceste două accesorii pot fi foarte utile și când vine vorba de autoportrete sau fotografia de studio. Dar revenind la expunerea lungă, având aceste două accesorii, te poți juca cu o serie de fotografii avându-te pe tine ca subiect, chiar la tine acasă, dacă cheful, vremea și altele nu-ți permit să ieși.

#4 Filtrele de densitate neutră și expunerea lungă

Aceste filtre vin în densități de 3, 4, 6, 9, sau 10 stop-uri de lumină. Permit lungirea timpului de expunere pe timp de zi, în funcție de cât de multe stop-uri închid. Dacă nu ai așa ceva, cea mai bună perioadă în care poți face fotografii cu timpi lungi de expunere este înainte de răsăritul soarelui sau imediat după apus. Lumina prezentă atunci îți poate permite și 30sec de expunere, fără să folosești un filtru de densitate neutră.

#5 Filtrele de polarizare

Sunt folositoare pentru a elimina reflexiile luminii în apă, făcând-o transparentă. Blochează unul sau două stop-uri de lumină, acordându-ți posibilitatea de a folosi timpi mai lungi de expunere. De asemenea, poți combina filtrul de polarizare cu filtrul ND.

expunerea lungă

#6 Găsește locații și subiecte cu potential

Sigur ai în minte acele câteva locuri în care vrei de mult să mergi să faci fotografii. De ce eziți? Fă cumva să ajungi acolo. Sau dacă ai fost deja, ieși la o plimbare pentru a găsi altele, întreabă, caută, nu te oprește nimic din a găsi locuri interesante.

Te poți folosi și de aplicații care-ți calculează orele exacte ale răsăritului și apusului peste tot în lume, plus direcția în care apune sau răsare soarele și altele.

Dacă de exemplu faci poze lângă mare, ar trebui să cunoști intervalul mareelor. Este important pentru siguranța ta să știi când vine fluxul sau refluxul și în funcție de asta să planifici când să faci pozele. Sunt locuri în lume în care fluxul vine foarte rapid, așa că fii atent la mișcările mareei și pune-ți siguranța pe primul loc.

Peisajele pe mare se schimbă dramatic pe timpul mareelor, în funcție de vreme sau timpul zilei. Unele locații sunt mai bune de fotografiat la reflux, alele la flux. Ține o evidență în timp ce explorezi, ca să cunoști cele mai bune momente, iar asta este valabil indiferent de zonă.

Când vine vorba de subiectele umane, poate că cea mai mare problemă este lipsa curajului. Dacă într-adevăr ești pasionat, trebui să-ți faci curajul să abordezi oamenii pe care ai vrea să îi fotografiezi și să fii inventiv, mai ales dacă vorbim de fine-art. O ședință foto cu timp lung de expunere nu are de ce să fie plictisitoare, sobră sau neapărat calculată până în cel mai mic punct. Este mai degrabă util să fie spontană, respectându-se doar câteva idei principale, pentru că oricum, cum am mai menționat, nu poți prezice cum va ieși fotografia.

#7 RAW un bonus pentru expunerea lungă

Fotografia cu expunere lungă necesită un control ferm al multor setări ale camerei. Cea mai eficientă metodă este să folosești formatul RAW (mai ales pentru fine-art, pentru că posibilitățile de manipulare ulterioare vor fi mai numeroase). Avantajele formatului RAW sunt:

  • Adâncimea mai mare de biți îți oferă posibilitatea de a capta mai multe detalii în umbre și lumină puternică.
  • Se poate ajusta balansul de alb în post-procesare, în locul unei decizii asupra lui în timpul fotografierii. Ca idee, setează balansul de alb pe „Lumina Zilei” sau ceva similar în funcție de aparatul din dotare. Această setare permite fidelitatea culorii pe timpul unui apus (ora de aur) sau după apus/înainte de răsărit (ora albastră).
  • Se poate converti mai ușor în alb negru. Surplusul de biți permite o conversie mai lină și detaliile se păstrează mai bine.

#8 Experimentează cu modul Bulb

Marele avantaj al expunerilor foarte lungi, este acela că se pot folosi că să încețoșeze mișcarea mării. Asta se vede cel mai des în peisajele marine care folosesc tehnica. Modul bulb al camerei permite să faci fotografii cu un timp de expunere ales de tine. Este nevoie de un cablu declanșator sau o telecomandă ca să se miște camera. Se apasă butonul declanșator pentru a deschide expunerea și apoi încă o dată pentru a o închide.

Unele modele de cameră s-ar putea să afișeze câte secunde trec din expunere. Alte modele de cameră pot avea modul T, pe rotița de moduri care reprezintă accesul direct în modul bulb.

expunerea lungă

#9 Exersează!

Când fotografiezi cu timp lung de expunere, este important să nu pierzi detalii în zonele puternic luminate, supraexpunând. Deasemenea este bine să se evite subexpunerea imaginii, pentru că accentuează zgomotul de imagine în zonele întunecate și se pot pierde și detaliile din umbră.

Cum este în cazul fiecărui lucru, perfecționarea vine exersând, așa că nu te lăsa de a face expuneri lungi doar pentru că nu ți-au ieșit bine din prima! Nu te gândi la rezultate imediate, ci mai degrabă, exersează mereu pentru a obține rezultate foarte bune pe termen mai lung.

expunerea lungă

#10 Nu, de compoziție nu trebuie să uiți niciodată

O parte din farmecul acestui stil de fotografiere, este că va ajuta să îți îmbunătățești modul în care compui și vezi cadre, respectiv compoziții. Este cu atât mai important dacă lucrezi în alb-negru, fiindcă acolo nu mai ai culorile care pot atrage privitorul. În alb și negru, fundamentele compoziției (linii, texturi, tonuri contrastante, etc.) contează mai mult decât în fotografia color. Folosește-te de regulile bine cunoscute de compoziție și vezi ce fel de expuneri lungi îți ies. Cu siguranță vei fi surprins și în timp vei „ghicii” o compoziție bună din reflex. Nu va mai fi nevoie să te gândești atât de mult dacă ceea ce faci este bine sau nu.

#11 Studiază lumina

expunerea lungă

(c) Mihai Cuziac

Lumina este un element important în orice fotografie. Mai jos regăsești cele patru situații de lumină, care sunt întâlnite cel mai des în fotografia cu timp lung de expunere:

  • Răsărit sau apus. Este destul de evident de ce sunt momente superbe pentru fotografiat. Mai ales imediat după ce apune soarele sau înainte să răsară, deoarece contrastul este mai puțin, luminozitatea scazută, permițând timpi lungi de expunere.
  • Amurg. Cunoscută și ca ora albastră, pentru culoarea luminii din acel timp. Aceasta este perioada între apus și noapte (sau noapte și răsărit) când contrastele sunt scăzute, iar totul este iluminat într-o fadă strălucire.
  • Cer înnorat (pentru fotografia de peisaj). Această vreme o agreează fotografii care folosesc filtre cu densitate neutră ce rețin 9 sau 10 stop-uri de lumină, pentru a obține expuneri lungi pe timp de zi. Dacă soarele ar fi fost pe cer, în special în lunile de primavară sau vară, lumina ar fi prea dură pentru o fotografie de peisaj, dar într-o zi fără prea mult soare, norii sunt un ingredient. Norii în mișcare creează contrastul dintre clădiri și cerul mișcător de care ai nevoie pentru o fotografie cu expunere lungă de succes.
  • Vreme însorită (pentru fotografia de arhitectură). Unii fotografi fac expuneri lungi unor clădiri în mijlocul zilei. Lumina puternică a soarelui este bună pentru a ilumina clădirile, în special în alb și negru (color ar putea arăta anost).
  • Avem și o excepție de la regulă, fotografia infraroșu. Pentru aceasta ai nevoie de un echipament special, ori un filtru infrarosu, ori o cameră modificată pentru acest stil de fotografiere.

Poate te-ar interesa și acest articol despre compoziții de stradă cu timp lung de expunere.

PS: Expunerea lungă nu trebuie niciodată confundată cu expunerea dublă sau multiplă. În timp ce expunerea lungă se realizează doar din aparat, mărind timpul, expunerea dublă sau multiplă se poate face și din aparat și din programele de procesare. Diferența dintre cele două constră în faptul că, expunerea dublă sau multiplă presupune suprapunerea a două sau mai multe cadre într-o singură fotografie, fără a schimba timpul sau a face neapărat alte setări. Dacă vrei să afli mai multe despre expunerea dublă/multiplă citește articolele de mai jos.

 

Save