(c) Alex Conu

Review Samyang XP 14mm f/2.4

Acum câteva luni, Samyang a lansat o nouă linie de obiective – Premium (XP). Momentan, există două obiective în această categorie, un 14mm f/2.4 și un 85mm f/1.2. Cum 14 mm e o focală excelentă pentru fotografierea Aurorei Boreale, am cumpărat un Samyang XP 14mm f/2.4, imediat ce a devenit disponibil pe piață. Nu m-am înțeles niciodată cu 14-le 2.8 fabricat de Samyang, dar am decis să-i acord o șansă noului obiectiv Premium. Și se pare că am luat o decizie bună.

Obiectivul a fost conceput pentru camere cu rezoluție mare și pentru filmare 8K. E format din 18 elemente în 14 grupuri și are două lentile asferice plus alte elemente optice speciale care împreună crează o imagine cu aberații minime. Corpul obiectivului e construit dintr-un aliaj de aluminiu și alte metale.

Obiectivul are numai focalizare manuală, lucru care nu mă încurcă deloc, având în vedere că nu folosesc alt tip de focalizare în astrofotografie. Distanța minimă de focus este de 29 de centimetri, iar diafragma are 9 lamele, ce oferă deschideri între 2.4 și 22. Obiectivul nu are inel pentru modificarea diafragmei. Specificațiile tehnice ale obiectivului le găsiți în pagina dedicată din magazinul F64.

Samyang 14/2.4 e puțin mai mare ca obiectivul aceluiași producător, dar cu diafragma 2.8. La prima vedere, e solid construit, iar designul nu e rău deloc. Din păcate, nu este protejat de praf și umezeală. Mi-ar fi plăcut să existe această protecție, având în vedere că e un obiectiv de clasă Premium. În plus, de multe ori fotografiez de pe plaje unde nisipul și stropii oceanului se furișează peste tot. Dar, cu puțină atenție, pot trece peste lipsa protecției la praf și umezeală.

Imediat ce am scos capacul frontal al obiectivului, am fost uimit de diametrul mare al elementului optic frontal. Acesta e protejat de un parasolar ce rămâne în permanență fixat pe obiectiv. Nu există filet pentru filtre, trăsătură caracteristică obiectivelor cu câmp de cuprindere foarte larg. Momentan, nu știu să existe un suport de filtre construit pentru Samyang 14 f/2.4, dar sper să avem unul disponibil, în curând. De ceva vreme, am început să fotografiez foarte des cerul nopții folosind un filtru de difuzie și mi-ar plăcea să-l pot folosi și pe acest obiectiv. Folosesc filtrul de difuzie pentru a pune mai bine în evidență formele constelațiilor și culorile stelelor.

Evident, ca întotdeauna când îmi cumpăr o nouă jucărie pentru observat/fotografiat cerul, vremea din Lofoten s-a stricat pentru câteva săptămâni. Am tot montat și demontat obiectivul, l-am întors pe toate părțile, dar poze n-am putut să fac pentru vreo 3 săptămâni. Cum am prins câteva ore de cer senin, am ieșit în spatele casei și am tras câteva cadre de test, să văd cum se comportă obiectivul. Și am rămas surprins. Foarte surprins, de fapt.

Noi, astrofotografii, suntem foarte pretențioși, atunci când vine vorba de calitatea optică a unui obiectiv. Întotdeauna, vrem ca stelele să fie puncte până în colțul cadrului. Sunt foarte multe obiective excelente pe timp de zi, dar care au performanțe mediocre noaptea. De cele mai multe ori, obiectivele largi vor arăta stelele din colțuri ca niște pescăruși cu aripile desfăcute. Eu prefer să văd pescărușii zburând…

Am tras un cadru la 2.4 și, surpriză!, pescărușii nu erau acolo. Stelele din colțuri sunt, într-adevăr, puțin alungite, dar arată excelent pentru un obiectiv de 14mm. Odată închisă diafragma la 2.8, stelele din colțuri devin punctiforme. Problema pe care am avut-o întotdeauna cu Samyang a fost că obiectivele veneau prost aliniate din fabrică și aberațiile nu erau simetrice. Trei colțuri puteau arăta foarte bine, iar unul să fie total neclar etc. Samyang XP 14/2.4 e simetric. Toate colțurile au aceeși calitate bună a imaginii, iar cadrul e clar peste tot.

samyang
(c) Alex Conu – Crop 100%, în colțul imaginii; stelele arată excelent

Vignetarea e destul de pronunțată, mai ales la 2.4, dar asta era de așteptat. E foarte greu de construit un obiectiv de genul ăsta care să nu vigneteze. Întunecarea colțurilor scade odată cu închiderea diafragmei și, oricum, poate fi ușor înlăturată în postprocesare.

samyang
(c) Alex Conu – Vignetarea la 2.4

Un alt lucru care m-a deranjat teribil la Samyang 14mm/2.8 a fost distorsiunea tip “mustață”, lucru tare greu (aproape imposibil, de fapt) de corectat în postprocesare. (Pentru majoritatea fotografilor, poate nu e o problemă majoră, dar v-am zis că astrofotografii sunt mai tipicari. Știu că și fotografii de arhitectură au o problemă cu distorsiunea respectivului obiectiv.) În schimb, noul Samyang XP 14mm f/2.4 controlează extrem de bine distorsiunile.

Deși e un obiectiv cu diafragma 2.4, faptul că are focala scurtă face ca profunzimea de câmp să fie foarte mare. Nu veți avea probleme de neclaritate a fundalului. Ce mi s-a părut interesant la acest obiectiv este că focalizarea la infinit se face fix la capătul cursei inelului de focalizare; cel puțin, la exemplarul pe care îl dețin eu. Lucrul ăsta e deosebit de util noaptea, când focalizarea nu e chiar ușoară. În același timp, e și un neajuns pentru astrofotografie. Dacă folosim o cameră modificată pentru astrofotografie și vrem să intercalăm un filtru între obiectiv și senzor (ceea ce se cheamă filtru clip-on), prezența acestui filtru ar putea modifica poziția planului de focalizare. Imposibilitatea de a roti inelul de focalizare “dincolo de infinit” poate fi o problemă. Voi testa asta abia în august, pentru că, vara, nu avem noapte în Lofoten.

Pentru fotografierea Aurorei Boreale, diafragma 2.4 e un avantaj destul de important față de 2.8, întrucât permite scurtarea timpului de expunere, atunci când Aurora se mișcă foarte rapid.

În concluzie, Samyang XP 14mm f/2.4 e un obiectiv excepțional pentru fotografia de noapte și poate concura de la egal la egal cu Nikon 14-24 f/2.8 (considerat unul dintre cele mai bune obiective pentru fotografierea Aurorelor). E un pas imens înainte față de obiectivul standard de 14mm fabricat de Samyang și cred că e o investiție excelentă pentru astrofotografi, chiar dacă ținta lor principală nu e Aurora. Suntem la finalul lunii aprilie, iar centrul Căii Lactee a început să se ridice deasupra orizontului sudic, în a doua parte a nopții.

Articol și fotografii de Alex Conu.

[products ids= 125029975]
Save

Alți fotografi au mai citit și:

1 Comment

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.