Urmăresc mirrorless-urile de când au apărut: aproape am cumpărat un GH2, dar până m-am (răz)gândit a ieșit GH3-ul, și l-am luat pe acesta. Când a ieșit GH4 nu am mai stat pe gânduri, l-am luat rapid și l-am folosit cu mare plăcere. Ei bine, am fost super încântat când F64 și Panasonic România mi-au propus să testez un Lumix GH5!

Cei interesați de cameră probabil au văzut deja toate filmele și testele de pe Internet; ce-i drept, și eu m-am uitat la o mare parte din ele, dar am zis să văd și cu ochii mei câteva lucruri care mă interesau și, în rest, pur și simplu să îl pun la treabă ca și cum ar fi camera mea de bază din trusă. Aşadar, în cele ce urmează o să vă prezint 2 filme complet editate și câteva filme test cu imagini direct din aparat, alături de o mică galerie foto cu imagini ușor developate din RAW în JPG. În plus, promit să nu exagerez cu prea multe vorbe… știu că nu prea se mai citește. 🙂

panasonic lumix gh5

Panasonic GH5 vine ca un mare upgrade față de versiunea precedentă, modelul GH4. Practic rezolvă marea problemă a calității la ISO mare și aduce un senzor nou, calitate mai bună a imaginii, posibilitatea de a filma 4k 10 bit 4:2:2 direct pe card și stabilizare internă de imagine. De asemenea, face 6k photo burst, nu mai are crop în 4k, înregistrează în redundanță pe 2 SD-uri și este plin de funcții gândite pentru video: are focus assist, zebra, filmează continuu, nu se încinge, etc., etc. Lista de funcții este foarte lungă și în 3-4 zile nu am apucat să le testez pe toate în amănunt.

Sunt foarte faine noile photo style; mi-au plăcut în mod special Cinelike-D si Monochrome care, chiar și pentru foto jpg, arată foarte bine. De asemenea, arată interesant și Cinelike-V, dar este un pic prea “dur” pentru gustul meu, iar modul LOG este prea mult pentru marea majoritate a proiectelor; este, ce-i drept, calitatea maximă a camerei, dar, cel mai des, timpul și resursele necesare producţiei nu îl fac rentabil pentru mine.

Echipamentul folosit pentru materialele care urmează:

FILM 4k – MAX, Mecanicul de biciclete

Am profitat de ocazie pentru a relua o pasiune din trecut cu un nou portret. De data aceasta “pacient” a fost Max, un bun mecanic de biciclete din Pitești.

Îmi place la Panasonic față de alți producători faptul că imaginile au un aspect organic, natural, sincer. Mi se par camere foarte potrivite pentru proiecte documentare și jurnalistice. Am filmat pe CinelikeD, 8bits, 4k 25 fps și am exagerat un pic intenționat cu colorizarea, dar, spre surprinderea mea, imaginile rezistă foarte bine la color-grading, după cum se poate vedea.

Bateria ține mai puţin decât la GH4, dar am filmat între 80 și 100 minute cu un singur acumulator, ceea ce mi se pare foarte ok, dată fiind calitatea noului senzor și faptul că există stabilizare internă de imagine. Cu 2 baterii se poate rezolva în continuare cam orice zi de filmare.

Am testat un pic AF-ul și este clar îmbunătăţit față de generațiile anterioare, tracking-ul făcând chiar o treabă bunicică; dar, pentru siguranță, focalizarea la video rămâne pe manual pentru mine (nu risc să pierd o imagine bună pentru că AF-ul are altă idee decât mine). Am învățat de mic să n-am încredere în pisici și în autofocus!

Film HD Slowmotion

Apropo de pisici, am ajuns la concluzia că fac filme de suficient de mulți ani încât să îmi permit să fac și eu un video de pus pe CatTube, pardon, YouTube.


De menționat ar fi că totul este filmat din mână, ISO maxim 800, Cinelike-V si Cinelike-D.

Capacitatea  slow motion a camerei a crescut până la 180 fps, dar  pentru calitate ok recomand ISO maxim 800 și 100fps; mai sus calitatea deja scade dramatic și apare foarte mult moire. Așa a concluzionat și blana pisicilor.

În plus, un foarte detaliu tehnic foarte important, pisicile arată epic în slow motion.

Teste video

Dar cum se comportă exact la ISO mare, m-am întrebat totuși; cu cât a crescut față de GH4? Ei bine cu. mult:

Am pornit cu testele de ISO de la valoare 400 pentru că aceasta este nativă și, în plus, oricum între 100 și 400 nu este nici o diferență clară.

Imaginile, din punctul meu de vedere, se pot folosi până la iso 3200 liniștit. Eu aș merge și mai sus la nevoie, pentru a obține o imagine expusă corect. De remarcat că în 10 bits 4.2.2 informația de culoare extra aduce și mai mulți “purici” (pe imagine, nu pe pisici).

Dacă GH4 era ok în 1080p 25fps până la circa ISO 1000, GH5 arată foarte bine până la ISO 3200, iar diferența de claritate și rezoluție este foarte mare. Faptul că nu are filtru Lowpass aduce foarte multă claritate, dar, atenție, moire în anumite cazuri.

 

Absolut impresionantă este stabilizarea de imagine, atât cea din obiectivele dedicate Panasonic cât și cea a senzorului, dar mai ales faptul că pot merge împreună! Se poate filma cu camera la ochi în stil run-and-gun incredibil de ușor și la o calitate greu de imaginat acum câțiva ani. Mai menționez și modul Ex TeleConverter care practic “aduce” un nou obiectiv în geantă la o simplă comutare din meniu – și din testele mele nu este mare pierdere de calitate (și merge și în 4k!).

Test foto

gh5

(c) Alex Șerban

Performanțele în modul foto de asemenea nu sunt de neglijat: în JPG, Photo Style Natural, precum în exemplul alăturat, eu sunt chiar impresionat. Aș putea folosi imaginile chiar și spre iso 6400. Deja GH5-ul este o cameră care rivalizează cu aparatele FullFrame!

Micul senzor 4/3 a ajuns la 22mp în format 4:3 și este foarte curat și sharp.

Dacă la video spuneam că sunt pentru focalizare manuală, ei bine, la foto autofocus-ul în 225 puncte de pe noul Panasonic își face treaba minunat și foarte rapid până la 12 fps.

Body-ul, deși este doar un pic mai mare, este mai robust, stă mai bine în mână (un mic redesign sub declanșator a creat mai mult loc pentru degete), butoanele sunt mai la îndemână, iar joystick-ul nou adăugat este foarte util. Se simte solid în mână, ca o cameră pro, cu grip bun. Cred că pot spune fără rezerve că GH5-ul se simte similar cu camera mea de bază, Canon 5D Mark III.

CONCLUZIE

Bile albe Panasonic GH5:

  • stabilizare în corpul camerei, cu funcție on / off;
  • 6k photo și filmare internă 4k la 10 bit 4:2:2;
  • meniuri bine structurate și mai ușor de folosit decât la GH4;
  • meniu ”My menu” customizabil și foarte util;
  • focus animation și post focus;
  • dual SD card cu înregistrare în redundanță sau trecere automată pe card 2;
  • ISO minim 100, maxim 25600, foarte bun până la ISO 3200;
  • frame rate variabil de la 4 la 180 fps în 1080p și 60fps în 4k;
  • fără limită de timp la filmare;
  • 22 megapixeli și 225 puncte de focus;
  • display-uri noi și foarte bune, atât LCD-ul spate, cât și vizorul electronic;
  • bluetooth și wireless.

Bile negre Panasonic GH5:

  • tot nu poți folosi căști și mișca în orice unghi ecranul rabatabil;
  • tot nu se poate vedea informație exactă despre spațiul rămas pe  card, ci doar câte cadre mai sunt disponibile;
  • tot are AutoGain Control la sunet (doar mixerul extern înlătură această problema);
  • stabilizarea electronică din cameră are câteodată un efect ciudat; ar mai trebui testat pentru a ști în ce condiții este utilă;
  • în slow motion nu merge stabilizarea duală și nu înregistrează sunet;
  • nu are blitz încorporat, dar cine îl folosea, oricum?
  • butonul “DISP” este foarte ușor de apăsat din greşeală;
  • ecranul rabatabil se freacă de talpa de trepied.

Faptul că poți avea asemenea versatilitate, performanță și calitate pro într-un corp de cameră mic este chiar o bucurie pentru mine și stilul meu de a fotografia și filma din ultimii ani. Fiind foarte ușor față de alte aparate, este plăcut de folosit din mână, pe gimbal și stabilizatoare sau de accesorizat.

Panasonic este unul din puținii producători care ascultă dorințele clienților și reușesc de la an la an să producă aparate din ce în ce mai bune. Nu am foarte multe lucruri de reproșat, ecosistemul Pana a crescut foarte mult cu accesorii și obiective pro. GH5-ul este probabil cel mai bun aparat m4/3 al momentului și, deși a crescut substanțial și prețul, rezultatele care se pot obține sunt peste așteptări.

Pot să spun că, în acest moment, GH5 este camera best-buy sub 2000 euro.

Articol video și video de Alex Șerban. 


Produse

Panasonic Lumix DMC-GH5 Body - negru

Panasonic Lumix DMC-GH5 Body - negru

in stoc
89990lei

LUMIX GH5 este prima camera mirrorless (DSLM) din lume care poate inregistra imagini video de inalta precizie, fluide, la rezolutia 4K 60p/ 50p si care poate reproduce fidel imagini video 4K 4:2:2 pe ....

Vezi detalii

Save

Save

Save

Save

Save

Save