Ce nu este fotografia de stradă

Postat de: Asociatia Exposure Asociatia Exposure

După cum știți, puteți găsi pe blogul F64 o serie de articole despre fotografia de stradă, fie că vorbim de materiale de tip tutorial sau sfaturi foto, ori prezentări a anumitor grupuri de fotografie care practică acest gen sau chiar analize mai profunde asupra stilului și a turnurilor pe care le-a luat în epoca contemporană.

Astăzi, Asociația Exposure ne propune un articol mai atipic despre fotografia de stradă, în care povestim mai mult despre ce NU este fotografia de stradă, încercând să aducă în vizor anumite mituri și realități.

Fotografia de stradă nu este ușoară

fotografia de strada
foto: Cosmin Garlesteanu

Dacă la o primă vedere fotografia de stradă pare ușoară sau cel puțin ușor de a începe cu ea, pe parcurs sau analizând fotografiile care se realizează la nivel internațional, vei descoperi că lucrurile nu stau chiar așa.  A te plimba pe stradă cu un aparat foto și a captura orice fel de scene, decupând bucățele de realitate într-o succesiune aleatorie nu înseamnă ca faci fotografie de stradă.

Există într-adevăr mici rețete să le spunem așa, pe care cei pasionați le pot urma, îmbunătățindu-le vizual imaginile finale (chiar noi am recomandat o serie de sfaturi de compoziție etc.), dar o fotografie bună necesită mai mult de atât. Fotografiile de care nu te mai saturi să le privești nu vor fi niciodată produsul facilului, al lenei sau al unor rețete simple. Asta nu înseamnă nici că toate necesită o muncă asiduă. Poate cel mai potrivit termen ar fi strădania, dorința de a da ce e mai bun din tine, din ce vezi, gândești și simți în momentul acela în care apeși pe declanșator. E important să fii prezent, să empatizezi cu subiectele, să fii sincer cu tine privind rezultatele și să continui să fotografiezi. Dacă azi nu ți-a ieșit nimic, poate că o să-ți iasă mâine, sau peste o săptămână. Nu îți vor ieși toate din prima și nici nu trebuie. În timp vei învăța și evolua.

Fotografia de stradă nu este o sursă de venit sau o modalitate facilă de a câștiga bani

Nici la noi, dar nici în alte părți, fotografia de stradă nu s-a transformat încă într-o sursă de venit. Până și fotografia de presă se găsește în dificultate, cu atât mai mult cadrele de stradă care de cele mai multe ori presupun o conectare la nivel personal cu urbanul, cu oamenii din jur, cu ceea ce se întâmplă când ești prezent.

În general, nu este un stil de fotografie pe care să-l faci pentru bani, ci mai degrabă pentru suflet. Dacă totuși vrei să vinzi o parte din acest suflet sau consideri că timpul investit ar trebui recuperat într-un fel, există câteva căi prin care poți converti financiar, dar și acestea sunt mai des întâlnite în special în afară, nu în România:

  • publicarea de ebook-uri și vânzarea lor online pentru descărcarea integrală a materialului
  • organizarea de ture foto dedicate sau photowalks pentru începători și amatori
  • organizarea de expoziții foto cu vânzare
  • webminarii/cursuri online despre fotografia de stradă
  • proiecte fotografice cu ONG-uri
  • vânzarea de fotografii către agențiile de stock/de publicitate (aici însă e destul de dificil dacă ai fețe recognoscibile în imagini, intervenind dreptul la imagine al persoanei și necesitatea unui acord scris)
  • organizarea de cursuri despre fotografia de stradă (însă ai nevoie și de un spațiu, promovare, să știe lumea cât de cât de tine și, mai ales, să fii sigur că poți fi și pedagog, să transmiți cât mai bine informația mai departe ș.a.m.d)

Fotografia de stradă nu este despre documentarea sărăciei

Nu spune nimeni că nu ai voie să fotografiezi cerșetori, persoane fără casă sau alte categorii sociale aflate în dificultate, dacă acel cadru chiar spune ceva, dacă există acolo o poveste și simți nevoia să apeși pe buton. Dar nu transforma asta într-un obicei, nu face din acest tip de fotografii scopul proiectelor tale. Există o tentație, întrucât poveștile triste și negativismul au un public destul de larg, poate mai larg decât cel al lucrurilor pozitive, al progresului cultural și al dezvoltării urbane.  Dar ai face bine să cauți și alte subiecte, să te apropii de umanitate și stradă fără a înjosi oamenii.

fotografia de strada

Există însă și proiecte altfel, proiecte documentare care îi pun pe acei oameni în altă lumină, și care vorbesc despre cine sunt ei cu adevărat… Poți vizualiza în acest sens proiectul Underexposed, realizat de americanul Aaron Draper. Dar cu siguranță mai sunt și alte proiecte frumoase de acest tip.

Fotografia de stradă nu este doar în alb și negru

În afară colorul este mult mai pe val, la noi există încă tendința de a insita pe alb și negru. Nu e nici rău, nici bine neapărat. Depinde și de cum transformi acele fotografii în alb-negru. O simplă conversie la greyscale sau o simplă desaturare nu e opțiunea cea mai bună.  Dacă preferi într-adevăr alb-negrul și îți place să te exprimi în acest fel, ai grijă la tonuri, lucrează pe canale de culoare sau folosește diverse plugin-uri dedicate. Vei simți avantajele în rezultatele finale.

În plus, chiar dacă ești fan alb negru, lasă culorile la locul lor acolo unde aduc un plus de valoare cadrului final, acolo unde totul se îmbină armonios în color.