(c) Cristian Bulugea

Review Canon 24-105mm F4 L IS USM II, cu Cristian Bulugea

Apărut la sfârșitul anului 2016, Canon 24-105mm F4 L IS USM II a preluat tot ceea ce era mai bun de la predecesorul său care și-a făcut datoria cu brio timp de 10 ani pe toate piețele din lume. Mai mult de atât, a adus îmbunătățiri semnificative astfel încat, cei care au folosit prima variantă, cred că au fost suficient de multumiți încât să aștepte cu nerăbdare modelul nou, pentru a vedea dacă întradevăr se poate mai bine. L-am avut și eu la îndemână pe Canon 24-105mm pentru câteva zile, iar senzatia conferită de acest obiectiv, chiar și după un scurt timp, a fost că este un partener în fotografie care se remarcă prin: stabilitate, precizie, viteză în execuție.

Este destinat și construit pentru un uz de cursă lungă. Nu este genul de obiectiv care să se remarce prin distanțe focale neobișnuite și diafragme maxim deschise atipice, care să îți genereze imagini spectaculoase prin utilizarea lor, ci mai degrabă este un soldat de încredere montat pe aparatul tău. Acest soldat te va ajuta să realizezi acele imagini spectaculoase prin mesajul lor, compoziție și acuratețea execuției.

canon 24-105mm
(c) Cristian Bulugea

Specificații tehnice Canon 24-105mm:

  • Obiectiv standard zoom cu disțanțe focale cuprinse între 24mm și 105mm
  • Focalizare automată care permite override în focusul manul fără interschimbare AF/MF
  • Cu stabilizator de imagine
  • Diafragma maximă constantă pe toată plaja focală f.4
  • Diafragma minimă f22
  • Construcție – 17 elemente în 12 grupuri
  • Unghiuri de cuprindere – 84°00′ – 23°20′
  • Raport mărire 0.24×
  • Filet filtru 77mm
  • Diafragma cu 10 lamele rotunjite
  • Distanța minimă de focus 45cm
  • Compatibil Full Frame și APS-C
  • Parasolar detașabil
  • Greutate 795g

Trecând la partea de testare propriu-zisă, fiind obișnuit cu un Canon EOS 6D, ca prezență fizică în mâinile mele, trebuie să spun că Canon EF 24-105mm este un obiectiv cu care trebuie să te obișnuiești. Îți va aduce aminte prin greutatea sa că este acolo în fiecare minut, oră de uz. Eu îl consider un obiectiv greu. Împreună cu aparatul și un grip echipat cu două baterii se ajunge foarte aproape de două kilograme. Dar se potrivește de minune și este echilibrat foarte bine. Aceeasi senzație este prezentă și montat pe un Canon EOS 7D. Sunt convins că pe un Canon EOS 100D sau EOS 1200D echilibrul s-ar pierde și utilizarea ar deveni anevoioasă.

Construcție Canon 24-105mm:

Mergând pe partea de construcție fizică și intrând în detaliu pe suprafețele de control și lucru ale obiectivului, primele aspecte notabile sunt chiar noutățile introduse. Chiar dacă este alcătuit la exterior în mare parte din plastic, rămâne un obiectiv de top și se simte la fel la atingere. Nu a părut nici măcar o clipă un obiectiv firav. Noul buton pentru zoom-lock și-a găsit locul la fix pe carcasa obiectivului, nu poate fi confundat cu cele pentru AF/MF sau IS On/Off și nici nu poate fi apăsat din greșeală. Prezența lui mi se pare absolut benefică și o garanție pentru creșterea duratei de viață a obiectivului și evitarea instalării fenomenului de “zoom-creep” după utilizarea obiectivului în timp. Inelele de focus și zoom au fost redimensionate și modificate! Inelul de focus mi se pare ideal, cu o suprafață mărita, o cursă lină și plăcută. Nu pare că fuge prea repede sau că se opune direcției imprimate de utilizator și se completează minunat cu posibilitatea de a manevra oricând în manual focus fără a apăsa butonul de pe carcasă.

Inelul de zoom, beneficiază de același tratament la capitolul suprafață de contact, deci este mărit și acesta. Este un pic rigid (posibil să fie un mare avantaj pe viitor, după ani de acționari, în loc să devină instabil și să nu mai suporte greutatea obiectivului să ajungă la o cursă lina și normală). Până m-am obișnuit cu obiectivul, cu manevrarea inelului de zoom, mi-am intersectat foarte des degetele cu carcasa aparatului. Inelul se află aproape de montura obiectivului. Parasolarul inclus în pachet, este prevăzut cu un buton care facilitează montatul și demontatul, iar pentru cei care preferă să îl țină invers pe obiectiv, în situațiile în care nu îl folosesc, interacțiunea cu inelul de focus nu este obstrucționată.

Calitatea imaginii

Despre imaginile realizate cu Canon 24-105mm F4 L IS USM II pot spune că nu prea găsești defecte majore. Pur și simplu cei de la Canon au îmbunătățit ceva care era deja renumit pentru performanță. Trebuie doar reținut ceea ce am spus la început: nu este un obiectiv pentru finețuri și înflorituri. Le poți obține și pe acestea, dacă ești amator de bokeh și separări de fundal, dar doar după ce treci de scala de 70mm a obiectivului. Te vor ajuta cele 10 lamele rotunjite și stabilizatorul de imagine, negreșit.

Am rămas impresionat de rata incredibilă de imagini bune generate, cu alte obiective ajungi să te mai plângi ca focusul îți joacă feste, fie că sare, fie că este incet sau că poate stabilizatorul de imagine te-a încurcat prin tremurul imaginii la încadrare sau cine știe ce alte motive. Cu 24-105 F4 L IS USM II jur că trebuie să te chinui să greșesti o imagine. Asta, desigur doar în condițiile în care cunoști foarte bine ceea ce vrei să faci, cunoști ce să ceri aparatului, obiectivului și ai un strop de lumină la îndemână.

Ce am descoperit pe partea de “se putea mai bine” ?

Între distanțele de 24mm și 35mm, cu diafragma deschisă sub f6.3, în colțurile imaginilor obiectivul generează vignetă. Indiferent de valoarea diafragmei (cel puțin în probele făcute de mine) am întâlnit aberații cromatice, dar acestea erau foarte subtile și usor de corectat. Obiectivul își pierde un pic din claritate la toate valorile diafragmei în afară de intervalul f8-f11, după ce treci de scala de 70mm.

De asemenea, cu diafragma închisă de la f8 în sus, sunt generate și flare-uri. Însă, nu pot să le cataloghez drept minus pentru că diferența între ceea ce se obține cu EF 24-105 F4 IS USM II și predecesorul său sau alte obiective este enormă (am obținut flare-uri foarte puține și ușor de îndepărtat pentru cei care nu le “digeră”. Am testat mai multe obiective pe un pod din București și prin comparație, am avut rezultate foarte proaste, din cauza iluminatului stradal. Cu Canon 24-105mm F4 L IS USM II am obținut rezultate satisfăcătoare). De menționat și faptul că în același interval de 24mm-35mm intervin distorsiuni minore. Un pic mai problematic cu rezolvarea acestora momentan, pentru că până în momentul de față, în Adobe Lightroom, profilul obiectivului înca nu a fost introdus, dar se poate folosi ca soluție temporară profilul predecesorului său.

canon ef
(c) Cristian Bulugea

Plusuri:

  • Obiectiv versatil
  • Calitate a imaginilor foarte bună
  • Un stabilizator de imagine eficient, silențios, mi-a permis să înregistrez din mână imagini clare chiar și la 1/6 sec
  • Motor de focus la fel de silențios, extrem de precis, rapid chiar și în condiții de lumină scazută
  • Optimizarea controalelor și suprafețelor de lucru
  • Sigilat împotriva intemperiilor

Minusuri:

  • Un obiectiv destul de greu, dar poate doar pentru gusturile mele
  • Inelul de zoom rigid și prea apropiat de montura obiectivului
  • Calitatea puțin mai scazută a imaginilor pe segmentul 70-105mm
  • Nu are funcție Macro.

Articol și fotografii de Cristian Bulugea.

[products ids=125029699,1051663,125014768,125004411,125011569]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.