(c) Dragoș Asaftei – Test Tamron 90mm f4.5

Test Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro cu Dragoș Asaftei

Sunt pasionat de fotografiile macro/close-up de când am descoperit dragostea pentru fotografie. De fapt, prin imaginile de acest fel am aflat că-mi place să fotografiez și că-mi doresc să aprofundez domeniul ăsta, motiv pentru care am ales să testez obiectivul Tamron 90mm f/2.8 Macro.

La început am avut un compact, în fața căruia puneam o lupă ca să pot fotografia mai aproape de subiect. Apoi am avut primul D-SLR care, spre surprinderea mea – pentru că nu știam prea multe detalii tehnice pe atunci, nu îmi permitea să fotografiez la fel de aproape cum o făceam cu aparatul compact. Culmea. Bulversat, am început să învăț mai multe despre partea tehnică și să înțeleg, de fapt, cum funcționează totul și ce determină distanța de focalizare. M-am prins apoi că s-ar putea să fie o idee bună să inversez obiectivul pe aparat. Așa am făcut primele mele imagini macro cu un 18-55mm. Am continuat așa vreme bună timp în care, cu toate improvizațiile făcute, mi-am dat seama cât de util mi-ar fi, de altfel, un obiectiv macro dedicat.

Am probat mai multe, am fotografiat cu ele, iar la vremea aceea alesesem un Nikon 40mm f/2.8 Macro pentru că se potrivea la fix cu bugetul pe care îl aveam. Avantaj: buget. Dezavantaj: trebuia să mă apropii mult prea mult ca să obțin raportul de 1:1. Era ok pentru lucruri statice, dar mă cam încurca la fotografiatul vietăților.

După câțiva ani de pauză cu fotografia macro, am testat acum noul Tamron 90mm f/2.8 Macro, care face parte din „gama rebranduită”, cum îmi place să zic, a companiei care trece printr-o schimbare extrem de importantă, făcând – din punctul meu de vedere, pasul la nivelul următor.

Dacă nu ai răbdare să citești mai departe, deși îți promit că n-am să o lungesc, te invit de pe acum să te uiți la imagini. Îți zic, dacă vrei să faci pasul către un obiectiv macro dedicat, Tamron 90mm f/2.8 este o variantă foarte bună. Mai ai variante: Nikon, Canon, Sony, dar acest obiectiv macro, vine cu un preț mai bun și cu niște rezultate care sunt chiar peste așteptări. Cel puțin așa le-aș cataloga, după ce am privit în detaliu imaginile.

E bine de știut că toate fotografiile au fost trecute prin Lightroom pentru export la o dimensiune mai mică și ajustate minimal la nivel de expunere/contrast. În denumirea fotografiilor veți găsi și valoarea diafragmei la care au fost realizate.

Să începem cu caracteristicile principale ale obiectivului:

  • Distanță focală de 90mm pe Full Frame, 135mm pe crop DX Nikon și 144mm pe crop Canon.
  • Diafragmă maximă de f/2.8 la distanța maximă de focalizare. La distanța minimă începe de la f/5.6.
  • Distanța minimă de focalizare este de 30cm. Scăzând lungimea obiectivului + grosimea aparatului, poți să te apropii la 15cm de subiect și să obții raportul de mărire Macro de 1:1.
  • Are sistem de stabilizare optică a imaginii.
  • Blocul optic e compus din lentile tratate eBAND, BBAR și fluorină, substanțe menite să protejeze la aberații cromatice și alte defecte optice, menținând calitatea bună a imaginii.
  • Obiectivul e izolat la umezeală și praf.
  • Cântărește aproximativ 600 de grame.

Calitatea optică

Vă spun încă de la început că am fost plăcut surprins de calitatea foarte bună a imaginilor pe care le-am obținut. Am încercat să fotografiez cât mai mult cu valori mari ale diafragmei, căci am fost întotdeauna fanul imaginilor macro care izolează un detaliu. Apropiat la cea mai mică distanță de subiect, diafragma pornește de la f/5.6. Profunzimea de câmp, evident, e extrem de mică și nu-i chiar ușor să ții subiectul în clar. Dar atunci când reușești, obții imagini de o calitate foarte bună.

Ce am observat încă de la început e că defectele optice (aberații cromatice în special) sunt practic inexistente, indiferent de valoarea diafragmei. Asta datorată modului în care au fost tratate lentilele. Am fotografiat multicel în contre-jour, situație care ar favoriza în mod normal apariția aberațiilor cromatice, dar obiectivul le-a „evitat” în totalitate.

Tot în ajutorul tău atunci când fotografiezi este și sistemul de stabilizare optică a imaginii, foarte eficient. Fiind nevoit să fotografiezi cu diafragma închisă atunci când vrei totuși să ai mai multe detalii în cadru, vei urca destul de mult cu ISO-ul, la fel și cu timpul de expunere. Am obținut fotografii clare cu obiectivul din mână chiar și la 1/30s, la distanța minimă de focalizare.

Revenind la calitatea imaginii, hai să vedem primele imagini de test făcute cu obiectivul: flori și.. picături de apă. Sunt genul de fotografii pe care încercam să le fac în casă la începuturi. Aveam seringi pline cu apă colorată, pene și tot felul de flori pe care le aranjam în așa fel încât să obțin ce-mi propusesem. Am repetat oarecum procedura acum, doar că am apropiat „subiectul” de geam ca să obțin câteva reflexii interesante.

Și acum, un crop detaliat dintr-una din imaginile de mai sus. Rețineți că e făcută la f/8, o diafragmă nu foarte depărtată de cea maximă. Atenție la cât de bine se văd detaliile.

macro
(c) Dragoș Asaftei

A fost o surpriză plăcută să văd cât de bine sunt redate detaliile. Ca să vă convingeți, am pregătit o altă selecție de crop-uri din mai multe imagini de test, pe care le veți vedea câteva rânduri mai jos.

Focalizarea

În ce privește focalizarea, am observat o îmbunătățire semnificativă față de prima versiune a acestui obiectiv, dar și față de altele ale brandului din urmă cu câțiva ani. Aici începe să se observe tot mai bine investiția pe care Tamron a făcut-o în dezvoltarea tehnologiei din spatele obiectivelor. Sistemul de focalizare este destul de rapid și precis pentru un obiectiv macro.

Poate descrierile de mai sus par „rețeta” pentru obiectivul perfect. Desigur că are și el defectele lui. Raportat însă la segmentul din care face parte, la obiectivele concurente și la alternativele de pe piață, este, cu siguranță, o variantă foarte bună.

Am să vă invit în continuare să aruncați o privire peste selecția completă de fotografii făcute cu obiectivul. M-am axat doar pe fotografii macro și close-up, că ăsta-i rolul său, însă sunt convins că se poate descurca foarte bine și ca obiectiv de portret, așa cum veți vedea în câteva din imaginile de mai jos, ori ca obiectiv pentru fotografia de natură (peisaje + detalii, evident).

Să încheiem la final cu un rezumat al principalelor avantaje ale obiectivului:

  • Sistem de focalizare mai rapid și mai precis față de cel al altor obiective macro;
  • Stabilizarea optică devenită un „must have” acum, după ce am văzut cât de utilă e și la fotografia macro;
  • Calitatea bună a imaginii începând de la valorile maxime ale diafragmei;
  • Deși are o construcție solidă, obiectivul este destul de ușor;
  • Cei 90mm te ajută să poți rămâne la o distanță „de lucru” suficient de mare încât să nu „sperii” subiectul atunci când fotografiezi vietăți;

Concluzie: Dacă sunteți în căutarea unui obiectiv macro care să vină cu un raport preț/calitate avantajos, atunci cu siguranță acest obiectiv macro este o variantă demnă de luat în calcul. Dacă ajungeți în magazin să-l testați sau găsiți vreunul prin prieteni, vă veți convinge rapid că așa e.

Articol și fotografii de Dragoș Asaftei.

 

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.