Sigma 500mm Sports, cu Matei Moroldo

Din seria, “Ce mai testăm, ce mai învățăm ?’’, astăzi am ajuns la super tele obiective.

De data aceasta am testat cu ajutorul F64, un super tele obiectiv si anume Sigma 500mm F/4 DG OS HSM Sports.

Obiectivul ajuns în showroom-ul F64 are montura Canon, însă există si pentru Sigma sau Nikon. Astfel, toate pozele din articol, sunt  realizate cu acest obiectiv atașat pe un body Canon 5D Mark III.

Construcție, focalizare și alte detalii

Construit ireproșabil, obiectivul Sigma 500mm F/4 DG OS HSM Sports are ca scop, după cum ne relatează și numele, realizarea fotoreportajelor sportive. Cu toate acestea, se pretează excelent pentru fotografia wildlife.

Am reușit să mă organizez și impreună cu tele obiectivul, am intrat ca fotograf de presă la meciul de fotbal dintre F.C. Steaua București și Pandurii Targu Jiu, desfășurat pe Arena Națională din capitală. Am mai fotografiat și mediul natural din proximitațile Bucureștiului.

Prețul îl situează în gama “Prime” a super tele obiectivelor. Cu toate că prețul coloșilor Nikon și Canon pentru obiectivele din aceeași gamă, este mai mare, performanțele obiectivului Sigma 500mm F/4 DG OS HSM Sports,  îl fac să nu fie un  compromis, dimpotrivă, un concurent competitiv, datorită tehnologiei avansate a celor de la Sigma.

Calitatea excelentă a fotografiilor m-a impresionat și aș fi vrut să-l folosesc și cu un tele-convertor, pentru a vedea cum îi afectează acesta performanțele. Cu un tele-convertor 2X, distanța focală ar ajunge la 1000 mm, iar diafragma cu o deschidere maximă F/8, putându-se realiza autofocusul.

Mentionez că am fotografiat și cu frații mai mici ai acestuia, Sigma 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports și Sigma 120-300mm f/2.8 DG OS HSM Sports

(folosit împreună cu TC 2X, cu cel din urmă performanțele fiind pe măsură).

Sigma 500mm F/4 DG OS HSM Sports este prevăzut cu colier pentru trepied/monopied, lucru imperios necesar la un astfel de obiectiv. Colierul este nedetașabil și are o funcție denumită ‘’Click’’. Când aceasta este activată, colierul pentru trepied se oprește din 90 in 90° cu ajutorul sistemului ‘’Click ‘’, care ușurează trecerea  aparatului din modul Landscape in cel Portrait, atunci când obiectivul este montat pe trepied sau monopied. În cazul dezactivării funcției, colierul pentru trepied se mișcă liber.

Sigma 500mm F/4 DG OS HSM Sports cântarește 3310 grame, astfel l-am folost la meciul de fotbal împreună cu monopiedul Manfrotto 681B, iar în mediul natural cu un monopied Manfrotto MM290A4.

Obiectivul este prevăzut cu filtru rear drop-in de 46 mm, lucru specific pentru astfel de obiective.

Rolul parasolarului este de a elimina lumina parazitară, dar și de a proteja lentila. Parasolarul este din fibră de carbon, fiind rezistent și ușor.

Obiectivul vine împreună cu o curea pentru manipularea facilă și bineințeles geantă pentru transport.  Geanta are două bretele pentru a fi purtată ca pe un rucsac și loc pentru body, montat pe obiectiv.

Construcția solidă din aliaj de magneziu, îl face rezistent la ploaie și praf. Elementul frontal este rezistent la apă și ulei. Pentru o protecție mai bună, obiectivul este compatibil cu Sigma Protector LPT-11.

Ce mi-a atras atenția, este rapiditatea focusului și calitatea fotografiilor. Deși am documentat în imagini pentru prima dată un meci de fotbal, obiectivul a fost surprinzător de eficient. Este destul de dificil de operat cu obiectivele ce au distanța focală fixa atât de mare, însă am reușit să surprind momentele esențiale desfășurate de o parte și de cealaltă a terenului. Nu am încercat să surprind acel ‘’motion’’ în fotografii, deoarece trebuie foarte bine stăpânită tehnica panning. Am încercat să reproduc imagini cât mai clare din timpul meciului, cât și acțiunea din cadrul evenimentului.

În fotografia sportivă, este esențial ca mingea să fie în cadru, pentru ca privitorul să deducă acțiunea.

Sistemul optic de stabilizare (OS) are 3 moduri : 1, 2 si Off.

În modul 1, datorită sistemului de stabilizare ce compensează până la 4 stopuri ale declanșatorului, fotografierea din mână este mai facilă.

Modul 2 se pretează pentru fotografii de tip panning, datorită acceleratorului aflat în sistemul de stabilizare ce ajută la realizarea focusului în aproximativ 0.15 secunde (vertical, orizontal sau diagonal).

Este recomandat să fie pus pe Off când sunt subiecte statice și obiectivul se află pe un trepied, deoarece sistemul de stabilizare îi poate imprima o mișcare în plus atunci când fotografiază.

Sistemul de focalizare are 3 setări : AF, MF, MO.

Inelul de focus este foarte generos, lucru ce ne îmbie să-l folosim la setarea MO- Manual Override. Această opțiune permite focalizarea manuală în timp ce focalizarea automată este activă. Obiectivul dispune de un motor Hyper-Sonic (HSM) ce oferă un auto focus precis, rapid și silențios, astfel încât îl fac companionul ideal pentru filmare.

Nu am observat aproape deloc ratarea / căutarea focusului (hunting).

Butonul de limitare de focus are la rândul lui 3 opțiuni: Full, 10m-∞, 3.5m-10m. Opțiunile ajută la viteza auto-focusului, dacă distanța dintre subiect și obiectiv este cunoscută.

Distanța minimă de focalizare este de 3.5 m.

Auto-focusul se poate programa cu ajutorul Sigma USB Dock, în funcție de nevoi.

Butonul ‘’Custom’’ are 3 poziții: Off, C1 si C2.

Cele din urmă permit configurarea obiectivului prin Sigma USB Dock și în timpul shooting-ului, accesarea rapidă a acestora.

Aceste 4 reglaje se află în partea superioară de după filtrul detașabil rear drop-in. Între acest filtru și montură, se mai afla 2 reglaje: BEEP : ON/ OFF – confirmarea focusului cu sunet sau fără și AF function.

Funcția AF are la rândul ei 2 setări: Preset și Stop, ce permit setarea poziției focusului după preferințe, dar și dezactivarea ei.

Obiectivul dispune de 4 butoane nemarcate pe partea frontală, pentru accesarea facilă a focusului presetat. Se poate seta un punct de focus, astfel încât, după o altă focalizare, focusul va reveni automat la distanța configurată anterior, în momentul acționării butonului aferent.

Un element SLD și două elemente FLD au fost integrate în design-ul obiectivului, pentru a corecta aberațiile cromatice. Acest design optic ajută și la controlarea distorsiunii și a vignetării.

Datorită aplicării Super Multy-Layer Coating pe elementele lentilelor, lens flare-ul și ghosting-ul sunt aproape inexistente.

Constructie:

  • 16 elemente în 11 grupuri ;
  • Profunzimea de câmp este redată prin construcția obiectivului cu 9 lamele circulare ;
  • Unghi de cuprindere : 5° ;
  • Dimensiuni : ɸ 144.8 mm / L 3803 mm ;
  • Greutare : 3310 g.

Concluzii și alte fotografii

În concluzie, aș declara că este un obiectiv pe care l-aș achiziționa deîndată. Mi-a plăcut mult experiența mediului natural, însă niciodată nu este suficient :D.

Până data viitoare, lumină bună și nu în ultimul rand, ture foto relaxante!

Iată mai multe fotografii de tip wildlife:

Și nu în ultimul rând meciul mai pe îndelete:

Fotografii și articol de Matei Moroldo
[products ids=125030163,1047484,125014731,1051931]

Alți fotografi au mai citit și:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 obiective SONY de buget

Descoperă alături de Cristi Kerekes nu mai puțin de 4 obiective Sony de buget, cu care poți trece la un nivel superior dacă încă folosești obiectivul kit. De la wide, la macro și zoom, suntem convinși că vei alege ce ți se potrivește!

7 accesorii ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară

În lumea fotografilor accesoriile sunt nelipsite din trusa foto, pentru a evita situații neplăcute și pentru a fi sigur ca vei fi pregătit oricând, oriunde și în orice condiții pentru a fotografia. Descoperă accesoriile ce nu trebuie să îți lipsească în această primăvară, menite să te ajute să sa surprinzi momente cât mai frumoase

Fotografia de primăvară
5 sfaturi și exemple

Pentru un fotograf, primăvara este anotimpul ideal pentru fotografia de peisaj sau de stradă. Lumina este contrastantă, umbrele sunt încă reci, dar soarele este cald și arzător. Află câteva sfaturi care să te pregătească pentru fotografii de primăvară wow!

Expunerea lungă în 11 pași, de la peisaj la fine-art

Află din acest articol cum să te bucuri de tot ceea ce are de oferit expunerea lungă, plus mici ajutoare când vine vorba de accesorii, filtre, compoziție, metodă de abordare și altele!

Pregătește-te pentru un
Paște fotogenic

Săptămâna aceasta mulți dintre noi încep unul dintre cele mai importante maratoane de gătit al anului pentru masa de Paște. Venim în ajutorul tău, să îți spunem cum să faci fotografii memorabile cu mâncarea de Paște.